Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments podle vedoucí "ČERNÝ, Pavel"
Nyní se zobrazuje 1 - 18 z 18
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Bakovská varhanní knížka; se zaměřením na varhanní skladby J.I. LinkaValenta, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Práce podává přehled – kontext, přehled skladeb, informace o autorech – o varhanní knížce uložené v Bakově nad Jizerou, kde také vznikla. Obsahuje skladby Jiřího Ignáce Linka, Josefa Norberta Ferdinanda Segera, Františka Xavera Brixiho, Jana Augustina Fibigera, Roberta Führera a skladby autorsky neurčené. Představuje tak významný pramen pro českou varhanní hudbu zejména 18. století.
- Ilja Zeljenka a jeho organová tvorbaZaťková, Iveta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Ilja Zeljenka patril k najvýraznejším postavám generácie slovenských skladatelov, ktorá sa formovala pod vplyvom klasikov hudby 20. storočia a európskej avantgardy 50. a 60. rokov. Jeho dielo bolo zretelne štýlovo individualizované už od prvých opusov. Vo formovaní Zeljenkovej hudobnej reči je markantných viacero poloh, od neoklasicizmu, ktorý sa stal základom jeho ďalšieho smerovania, cez postwebernovské koncepcie, vplyv Novej hudby a expresionistickú črtu 60. rokov až po folklórom inšpirovanú tvorbu a neoromantické orientácie v 70. rokoch. Prerastajúc tradíciu, v snahe o pestré výrazové nuansy, načrtol Ilja Zeljenka nový charakter zvuku a formy, aj vďaka čomu jeho skladby s úspechom zneli na Slovensku a tiež mimo jeho územia. Za svoju tvorbu získal viacero domácich i zahraničných ocenení. Prácu som rozdelila do jednotlivých kapitol, počnúc životopisom, kompozičným vývojom jeho tvorby a sústredením sa na analýzu jeho organovej tvorby.
- Interpretační tradice české varhanní tvorby 2. poloviny 20. stoletíKubátová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Práce podává výčet nejvýznamnějších skladeb pro varhany od několika desítek českých autorů, kteří tvořili převážně ve druhé polovině 20. stol. Druhá kapitola se věnuje rozboru Kabeláčových Čtyř preludií pro varhany a Máchova cyklu Tři toccaty pro varhany. Jsou připojeny poznámky k registraci a další pokyny k interpretaci notového textu, založené na zkušenosti a svědectví interpreta, který se přímo účastnil premiéry těchto skladeb. Třetí kapitola zachycuje autentické postřehy doc. Václava Rabase v ucelené formě.
- Iveta Zaťková: Bakalářský koncertZaťková, Iveta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Jiří Ropek - varhaník a skladatelDvořák, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-07Tato práce pojednává o varhaníku Jiřím Ropkovi, jehož sté výročí narození si v letošním roce připomínáme. Na úvod mapuje jeho dospívání ve světle přelomových událostí 20. století. Dále postupně přibližuje všechny směry, kterými se za svého života ubíral – od doprovodu liturgie a koncertování přes pedagogickou činnost až po skladatelský odkaz. Na závěr pak přináší kompletní přehled autorova díla, stejně jako seznam vydaných nahrávek.
- Josef Coufal : Magisterský koncertCoufal, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Maurice Duruflé - vplyv na jeho hudobný vývoj a tvorbuBudáčová, Mária(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-06Cieľom práce je predstaviť osobnosť skladateľa a interpreta francúzskeho pôvodu 20. storočia Maurica Duruflého. V práci je zahrnutý Duruflého kompletný skladateľský odkaz.
- Michal Hanuš - Magisterský koncertHanuš, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)
- Passacaglia a Preludium a fuga pro varhany Mykoly KolessyTishchenko, Tetiana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-08Práce se zaměřuje na dvě díla předního ukrajinského skladatele a dirigenta Mykoly Kolessy: varhanní transkripci Passacaglie op. 3 a Preludium a fugu pro varhany. Cílem práce je přiblížit interpretům strukturu a obsah zmíněných skladeb. Pro lepší komplexní pochopení tvorby Mykoly Kolessy jsou vysvětleny nejdůležitější životní události, které ovlivnily vývoj skladatele. Hudebně-teoretická analýza pomáhá k hlubšímu poznání jmenovaných skladeb. Porovnání varhanní a klavírní verze Passacaglie je klíčové pro pochopení obsahu skladby. Interpretační doporučení, uvedená v práci, vznikla jako výsledek syntézy analytické části a vlastních zkušeností a mají sloužit varhaníkům k přesvědčivé interpretaci.
- Pražské romantické varhany.Moudrý, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Tato práce si klade za cíl pomoci varhaníkovi nalézt specifický smysl, jedinečnost a krásu pražských romantických varhan k praxi.
- Přehled dějin chrámové hudby na VyšehraděValenta, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Práce podává přehled o chrámové hudbě v bazilice sv. Petra a Pavla od jejího založení do současnosti. Zaměřuje se na zdejší varhany, hudebníky (varhaníky, ředitele kůru a hudebníky mezi kanovníky), zachované hudebniny a osobnosti hudebního světa pohřbené na vyšehradském hřbitově. Mezi hudebníky je největší pozornost věnována Karlu Václavu Holanovi Rovenskému. Z dochovaných památek hudebnin je pak popsán zejména tzv. Vyšehradský sborník. Podrobně jsou také popsány velké varhany firmy Bratří Paštiků. Práci uvádí kapitola o obecných dějinách Vyšehradu – historický přehled.
- Příklady užití varhan v nonartificiální hudběBeránková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-05Tato diplomová práce se zabývá využitím varhan mimo klasickou a duchovní hudbu. V práci je definován pojem „nonartificiální“, dále nastíněna stručná historie vývoje funkce varhan. Hlavní část tvoří samotné příklady tvorby, které jsou utříděné dle žánrové stylovosti. Nechybí odkazy na stránky, kde je veškerá uvedená hudba k poslechu. V poslední kapitole se práce věnuje inovativním technologiím, které byly aplikovány při stavbě varhan v nedávných letech.
- Rakovnická varhanní kulturaNosek, Aleš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Má práce s názvem Rakovnická varhanní kultura pojednává v první kapitole o nejstarších známých hudebních útvarech na území města, především o těch, majících původ v chrámu sv. Bartoloměje, kde se ostatně téměř veškerá hudba v historii provozovala a kde také bylo a je středisko varhanní hudby na Rakovnicku. Zmiňuji se nejprve o varhanících, kteří varhany studovali většinou na pražské varhanické škole či později na Konzervatoři, ale při chrámu téměř vůbec nepůsobili a posléze také z města odešli úplně. Ve druhé kapitole je ve stručnosti pojednáno o vlastní historii chrámu sv. Bartoloměje a posléze hlavně o varhanách, které se zde nacházely počínaje 16. stoletím přes století 17.-varhany Tobiáše Hanzala z roku 1610, dále diskutabilní epocha 18. století a podkapitola je zakončena stávajícím nástrojem z roku 1896 od pražského varhanáře Em. Š. Petra op.94. Pozornost je také věnována Kantorům, ředitelům kůru a varhaníkům. Ve třetí kapitole píši o varhanářích a varhanách, které se nacházejí v blízkém okolí města Rakovníka. Okres popisuji pro lepší ilustraci z více pohledů. Je pojednáno o různých mimoregionálních varhanářských firmách, které na našem okrese v minulosti stavěli své nástroje. Významnou regionální firmou je varhanářský rod Guthů, sídlící po 150 let v blízké obci Čistá u Rakovníka. Tato rodina stavěla své nástroje jak v Čisté, tak na Rakovnicku, tak také ve velké části Čech.
- Richard Wagner a varhanyBártek, Michael(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Student varhan Michael Bártek představuje diplomovou práci Richard Wagner a varhany - Pronikání díla skladatelského génia z Bayreuthu do varhanní hudby jako magisterskou závěrečnou práci ve studiu na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze. Tato práce se zabývá vztahem Richard Wagner ? varhany, vztahem, který je, navzdory absenci nějaké skladby mistra pro varhany, podivuhodně bohatá a zdá se poměrně neprozkoumaná. Vzhledem k probíhajícímu dvousetletému výročí narození skladatele (a jeho sto třicátému výročí úmrtí), téma si zaslouží býti zpracováno. Autor se zabývá přímým vztahem Wagnera a varhan, jeho vlivů na skladatele varhanní hudby a rovněž problematikou transkripce, nejprve obecně, posléze více zaměřené přímo na Wagnera.
- Srovnání českých a německých varhanních školDvořáková, Ludmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Diplomová práce „Srovnání českých a německých varhanních škol“ sumarizuje přehled učebnic výuky hry na varhany (varhanních škol) sepsaných na českém a německém území v období od poloviny 19. století do současnosti a porovnává je mezi sebou, hodnotí různé přístupy jejich autorů k výuce. Zahrnuty jsou i takové varhanní školy, které u nás dosud nebyly známy.
- Technika varhanní hryHanuš, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04Práce Technika varhanní hry je zaměřena na základní prvky varhanní interpretace - techniku, otázku tvorby tónu a její aplikaci. V dalším bodě se zabývá také pohledem do historie, do 19. století, kdy byla založena Pražská varhanická škola a na tehdejší názor na varhanní zvuk, registraci a stavitelství varhan. Podle autora uvedené tři složky ovlivňují interpretační názor a vkus dané doby. Pro tuto základní myšlenku hledá argumenty v odborných publikacích a v instruktivní literatuře především 19. a 20. století. Dále rozvíjí svůj názor ohledně tvorby tónu na určitých typech nástrojů, kultura úhozu a artikulace podstatným způsobem ovlivňuje varhanní zvuk a vede k oživení interpretace.
- Varhaník Václav RabasBeránková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Tato bakalářská práce se zabývá životem varhaníka Václava Rabase. Uvádí stručný životopis, dále podrobněji rozebírá role interpreta (včetně spolupráce se skladateli), pedagoga a politika. Cílem práce bylo shromáždit veškeré dostupné materiály a vytvořit základ pro další podrobnější bádání. Informace byly čerpány z literatury, absolventských prací a osobních výpovědí, dále pak z archivů ČRo, ČT a Pražského jara.
- Varhanní dílo G. LigetihoCoufal, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Tato práce se zabývá varhanními skladbami maďarského skladatele 20. století György Ligetiho (1923 ? 2006). První kapitola je věnována životu a dílu tohoto autora a snaze porozumět jeho skladatelskému odkazu. Další tři kapitoly jsou potom už zaměřeny na jednotlivé varhanní skladby, jmenovitě Ricercar pro varhany (1953), Volumina (1962) a Dvě etudy pro varhany (Harmonies ? 1967 a Coulée ? 1969). Na závěr uvádím dostupné nahrávky těchto děl.