Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments podle vedoucí "KAHÁNEK, Ivo"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 25
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza a interpretace Skrjabinovy Klavírní sonáty č. 3 fis moll, op. 23Tkadlčíková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-19Práce si klade za cíl zpracovat téma Analýza a intepretace Skrjabinovy Klavírní sonáty č. 3 fis moll, op. 23. Po úvodním představení Skrjabinova života, klavírního díla i skladatelovy hudební osobnosti se druhá kapitola věnuje detailní formové a harmonické analýze všech čtyř vět, která může být užitečná pro budoucí zájemce o studium této skladby. Následná třetí kapitola se soustředí na interpretaci sonáty. Je v ní obsažena jak obecná analýza interpretace, tak analýza konkrétního interpretačního výkonu. Analýza interpretace charakterizuje výrazové a interpretační obtíže, které jsou na pianistu kladeny a zároveň navrhuje možnosti provedení v rámci nabídky doporučení. Analýza interpretačního výkonu klavíristy, jakým je Marc-André Hamelin, může být zdrojem inspirace a vytvoření si vlastního názoru na celkové pojetí skladby.
- České trio - profil souboru se zaměřením na současné členyGaálová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-08Cílem této práce je důkladně prozkoumat jednotlivé etapy vývoje Českého tria a současně nabídnout fascinující pohled do bohatých uměleckých životů současných členů tohoto souboru. Klíčovou součástí je zkoumání umělecko-historického kontextu dané doby, který formoval a ovlivňoval činnost Českého tria. České trio navázalo na začínající tradici komorní hudby u nás ve chvíli, kdy České kvarteto otevřelo tomuto novému fenoménu cestu. Během let se obsazení Českého tria proměňovalo, ale jeho poslání zůstalo víceméně nezměněné. V českém prostředí se snažilo vytvořit bezpečné a podpůrné prostředí pro rozvoj komorní hry, zatímco v zahraničí se zaměřovalo na propagaci české hudby. Bezpochyby dominantním obdobím v historii Českého tria bylo působení klavíristy Josefa Páleníčka, který v souboru strávil téměř padesát let. Během této doby vzniklo mnoho nahrávek, které svědčí o obdivuhodném nasazení souboru a snaze zanechat stopy v hudební historii. Zejména v dobách, kdy naše země nebyla politicky stabilní, měla činnost Českého tria obzvlášť záslužný charakter. Komplexním zkoumáním jednotlivých etap vývoje a současnosti Českého tria se práce snaží odhalit nejen hudební význam tohoto souboru, ale také jeho kulturní dopad a umělecké dědictví.
- Elementární hudební nauka pro klavíristyHolcová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Magisterská práce na téma „Elementární hudební nauka pro klavíristy“ se zabývá výukou základů hudební teorie pro žáky nejnižších ročníků ZUŠ, zejména PHV a prvního ročníku se zaměřením na pianisty. Hlavním cílem je vytvořit co nejpřitažlivější a zároveň nejefektivnější systém výuky základních teoretických poznatků, pojmů a jejich uvedení do praxe. Největší důraz je kladen na rychlou a kvalitní výuku not. Práce se snaží stavět na principu hry a využívá přirozenou dětskou tendenci objevovat vše nové a vypořádat se kreativně s problémy, které se jim postaví do cesty. Mezi další využívané principy patří zejména názornost postavená do souvislosti s osobní zkušeností dítěte a také s principem emocionálnosti, který – jak známo – pomáhá lepšímu zapamatování probírané látky. Všechny teoretické poznatky jsou uváděny do jednotné soustavy a vztahy mezi nimi tvoří často jednolitý ekosystém tak, aby se teorie dávala od začátku do bezprostřední souvislosti s praxí. Metodologicky stojí práce na principu komparace často užívaných publikací, metodik, odborných materiálů či ústně předávaných zkušeností starších učitelů s vlastními poznatky autorky této práce. Množství ilustrací (z nichž většinu tvoří autorkou inspirované originální kresby) zde není doplňkem, nýbrž v mnoha případech jádrem práce, k nimž jsou dopsány texty jako vysvětlivky či návod na jejich využití v praxi. Nechybí ani bohatý poznámkový aparát a množství odkazů na literaturu i prameny. Práce se dělí na dvě základní kapitoly: Zápis času v hudbě a Učíme se noty. Jim podřazeny jsou dílčí podkapitoly, které se zaobírají jednotlivými užšími tématy. Za účelem začlenění do kontextu existující literatury oboru je na konci zařazen nejen seznam literatury ale také podrobný soupis použitých obrázků. Typickým čtenářem práce by měl být pedagog hudební nauky nebo i hlavního oboru klavír, který může tento text využít jako doplněk ostatních moderních metodik či zdroj nových nápadů, použitelných přímo ve výukové praxi.
- Ida Kelarová - přínos a význam pro romsk ou hudební kulturuKačo, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-03Tato práce popisuje život osobnosti Idy Kelarové a zachycuje část její celoživotní činnosti. Není zcela možné zachytit všechny důležité momenty, které paní Kelarová učinila. Proto se zaměřím na okamžiky, při kterých jsem mohl sám přihlížet či být jejich součástí. Je pro mne velkou ctí psát svou práci právě o paní Kelarové, a to proto, že jsem měl tu čest s ní spolupracovat. Velká část této práce pochází z osobních setkání a zážitků.
- Interpretační problematika Ference Liszta se zaměřením na Uherskou rapsodii č. 2Koblischková, Noemi(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Obsahem této bakalářské práce je analýza a porovnání interpretace vybraných klavírních skladeb Ference Liszta. Součástí práce je stručné pojednání o období romantismu, o životě a díle skladatele a porovnání interpretace Uherské rapsodie č. 1 a č. 2 interpretů: Benna Moiseivitche, Alfreda Cortota, Vladimira Horowitze, Khatii Buniatishvili.
- Klavírní tvorba Adama SkoumalaSuchánková, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Tato diplomová práce na téma Klavírní tvorba Adama Skoumala důkladně rozebírá tvorbu českého soudobého skladatele. Seznamuje jednak s okolnostmi vzniku děl, které jsou spojeny s autorovým životopisem, dále zkoumá díla jak z hlediska harmonického, tak i formálního. Účelem této práce je vyvodit charakteristické rysy spojující klavírní tvorbu Adama Skoumala. Skladby rozebírané v této práci jsou Variace na lidovou píseň, Romantické kusy, Klavírní koncert, Etudy pro klavír, Corsaresca, Kejklíř, tvorba pro děti a částečně i komorní tvorba se zastoupením klavíru.
- Koncertantní tvorba pro klavír Viktora KalabiseZukal, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Předkládaná diplomová práce podrobně rozebírá literaturu pro klavír a orchestr (ansámbl) jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů druhé poloviny 20. století, Viktora Kalabise. Práce je rozdělena na tři části. První část přehledně mapuje profesionální životopis autora i jeho ženy, Zuzany Růžičkové a stručně charakterizuje jeho významná díla pro klavír. Další části podrobně analyzují dvě Kalabisova díla pro klavír a orchestr. Koncerty Viktora Kalabise se v dnešní době na koncertních pódiích objevují spíše zřídka. Předkládaná diplomová práce si klade za cíl vyzdvihnout hodnotu obou skladeb, jejich kompoziční přínos a interpretační vstřícnost. Analyzuje formální přístup a řešení hlavních interpretačních problémů, především volbu temp či zvukovou vyváženost mezi klavírem a orchestrem (ansámblem). U prvního klavírního koncertu se navíc zaměřuje na metodický nácvik konkrétních technicky problematických pasáží.
- Leonard Bernstein a jeho klavírní díloBlažková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Hlavním cílem této diplomové práce je rozšířit povědomí o klavírní tvorbě Leonarda Bernsteina. Značná část práce je věnována skladatelovu životu a s ním spjatému tvůrčímu vývoji. Práce popisuje Bernsteina nejen jako skladatele, ale přibližuje i jeho další činnosti, dirigentskou a publikační nevyjímaje. Klavírní tvorba je rozebrána zevrubněji, a to jak skladby pro sólový klavír, tak komorní a symfonická díla s klavírním partem. Těžištěm je skladba Touches pro sólový klavír, kterou jsem interpretovala na svém magisterském koncertě. V této práci se pokusím získané poznatky předat i psanou formou. Snad budou zde obsažené informace inspirací více klavíristům a snad budou tyto vskutku zajímavé, avšak poněkud opomíjené skladby prováděny častěji.
- Ludwig van Beethoven: Klavírní trio op. 70, č. 1, D dur "Duch" - rozbor a interpretaceOchmanová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Diplomová práce „Ludwig van Beethoven: Klavírní trio op. 70 č. 1 D dur „Duch“ - rozbor a interpretace“ nemá pouze informovat o struktuře, skladebných technikách použitých při vzniku tohoto díla či poskytnout návod k interpretaci. Má za cíl poodhalit čtenáři nový způsob přístupu ke studiu skladby na základě přehledu o vývoji kompozičního stylu L. van Beethovena a doplňujících informací z méně povědomé oblasti rétoriky.
- MenArt - stipendijní akademie uměleckého vzděláváníPraženica, Pavol(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Ve své práci pojednávám o projektu MenART. Cílem práce bylo zmapovat projekt po organizační stránce, zároveň zanalyzovat konkrétní působení v akademii u 3 vybraných stipendistů. V úvodní kapitole rozebírám obecná akta o uměleckém školství v České republice a specifika v případě talentovaných jedinců. V následující srovnávám další možnosti jejich rozvoje mimo MenART. V kapitolách 3-5 se věnuji konkrétně akademii po organizační i finanční stránce. Na konec rozebírám zmíněné 3 stipendisty. Závěry vytvářím na základě osobních rozhovorů s nimi, jejich pedagogy i mentorem doc. Kahánkem. V závěru práce docházím především ke zjištění, jak je důležité vstřícné a příjemné prostředí.
- Metodika klavírní hry Viléma KurzeZukal, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Předkládaná bakalářská práce se zabývá metodikou klavírní hry jednoho z nejvýznamnějších českých pedagogů konce 19. století a první poloviny 20. století, Viléma Kurze. Ve čtyřech částech představuje jeho život, základní charakteristiku vyučování, a dále se zabývá nejdůležitějšími teoretickými díly, kterými přispěl do rozvíjející se klavírní pedagogiky. Vilém Kurz je v dnešní době popisován jako pedagog, jehož metoda je příliš detailní, zaměřená pouze na práci prstů a dnes již v podstatě zastaralá. Tato bakalářská práce se pokouší zachytit komplexnost Kurzovy pedagogické práce: analyzuje postupy, které jsou i po bezmála sto letech stále aktuální, vysvětluje, jak došel Vilém Kurz ke svým názorům na klavírní techniku a poukazuje na nepřesnosti, které dnešní klavírní pedagogika chápe jiným způsobem.
- Osobnost českého skladatele Františka Gregora Emmerta se zaměřením na klavírní tvorbuŽalčíková, Lenka Sarah(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Diplomová práce "Osobnost českého skladatele Františka Gregora Emmerta se zaměřením na klavírní tvorbu" pojednává o životě a uměleckém přístupu hudebního skladatele Františka Gregora Emmerta, jeho tvůrčím vývoji, kompozicích a v neposlední řadě o situaci na brněnské kompoziční scéně. Rovněž je zmíněna klavírní tvorba skladatele. V příloze je kompletní seznam skladatelových děl do roku 2008.
- Osobnost Igora Vitaljeviče KatajevaNáhlá, Silvie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Předmětem této práce je životopis Igora Vitaljeviče Katajeva, rozdělen do oblasti skladatelské, interpretační a pedagogické. Součástí práce jsou kapitoly pojednávající o uměleckém prostředí a významných osobnostech, které ovlivnily Katajevův život a tvorbu. Závěrečnou kapitolu tvoří kapitola o osobních vzpomínkách I. V. Katajeva na význačné hudební osobnosti v jeho životě.
- Osobnost Leopolda Godowského se zaměřením na skladatelskou tvorbu pro klavír, rozbor vybraných částí Jávské suityŠupák, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Leopold Godowsky, významná osobnost ?zlaté éry klavíru? v XIX. století se do dějin zapsal především jako klavírní virtuoz a inovátor na poli klavírní techniky a fyziologické stránky klavírní interpretace. Poněkud opomíjena je jeho skladatelská tvorba, která je z většiny zaměřena na klavír a ve které zúročil všchny své poznatky a zkušenosti, které nabyl jako klavírista a pedagog. Tato práce má za cíl seznámit čtenáře s osobností Leopolda Godowského a jeho přínosem do hudebních dějin se zřetelem na jeho originální skladatelskou tvorbu pro klavír. Součástí této práce je rozbor čtyř částí Javské suity, který autorovi pomáhá v definici kompozičního stylu a vlastních tvůrčích prostředků.
- Osobnost Pierre-Laurenta Aimarda a jeho vliv na poválečnou klavírní interpretaciŠupák, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Tato práce je zaměřena na osobnost Pierre-Laurenta Aimarda - pianisty na vrcholu své mezinárodní kariéry, který patří mezi nejvýznamnější klavírní osobnosti druhé poloviny dvacátého století a je úzce spjat se skladately evropské poválečné avantgardy. Cílem práce je zmapovat jeho umělecký život, přínos jeho myšlenek a názorů pro klavírního interpreta a také přínos jeho úzké spolupráce s předními skladateli poválečného období. Práce je doplňena o analýzu a komparaci jeho vybraných nahrávek skladeb Gyorgy Ligetiho, na jejichž přípravě s ním osobně spolupracoval.
- Pochopení skladby z hlediska její struktury a styluRambousková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Práce se věnuje analýze první řady cyklu Po zarostlém chodníčku od Leoše Janáčka. Práce obsahuje stručný životopis a popis hudebního vývoje skladatele, analýzu jednotlivých skladeb z první řady cyklu Po zarostlém chodníčku, srovnání jednotlivých edic s autorizovaným opisem a interpretační analýzu nahrávek skladeb z cyklu.
- Proměny Chopinovy mezinárodní klavírní s outěže ve VaršavěKołatek, Beata(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Cílem bakalářské práce bylo představení historie, vývoje a dnešní podoby Mezinárodní Chopinovy klavírní soutěže ve Varšavě. Úvod práce se zabývá pojmem Chopinovy tradice a oblastmi, které jsou skladatelovou tvorbou ovlivněny. Hlavní část práce se věnuje vzniku soutěže a jejímu zakladateli, společnostem, které akci organizovaly a průběhu od prvních ročníků až po současnost. Pozornost je věnována termínům konání jednotlivých ročníků, počtu účastníků, státům, ze kterých přijeli, složení poroty a cenám, které kdy byly uděleny. U každého ročníku je také uveden program každého kola, který museli soutěžící přednést. Závěr práce se zabývá českou stopou na soutěži a podrobnými výsledky, kterých čeští klavíristé dosáhli. Příloha obsahuje kompletní výsledky všech ročníků a ukázky propagačních materiálů Mezinárodní Chopinovy klavírní soutěže ve Varšavě.
- Rétorické figury a jejich význam v interpretaci barokní hudbyRambousková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Práce popisuje barokní poměry ve společnosti, dobovou interpretační praxi, souvislost mezi řečí a hudbou. Zaměřuje se na oblast barokní symboliky, význam intervalů a tónin v kompozicích barokních skladatelů. Obsahuje encyklopedický výčet hudebně rétorických figur.
- Současná romská hudba v České republiceKačo, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Tato práce zachycuje profesionální současnou romskou hudbu na nejvyšší úrovni, jakož i amatérskou romskou hudbu, provozovanou pouze z čisté lásky a pravdivosti. Základním pramenem této práce je má vlastní zkušenost. Současná romská hudba je velmi široké téma, proto bych rád své téma zúžil na menší okruh. A to se zaměřením na Českou republiku.
- Vliv psychiky na hudební výkon interpretaBlažková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Tématem této bakalářské práce je tréma u hudebníků. Práce obsahuje definici trémy a objasňuje její možné původce. Primárně se zabývá psychickými předpoklady. Popisuje symptomy trémy a navrhuje řešení, jak její negativní dopady při veřejném vystupování eliminovat. Součástí práce je i dotazník, který odhaluje, jak častým a zároveň individuálním jevem tréma v dnešní době je.