Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments podle vedoucí "KASÍK, Martin"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 21
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza skladby Karneval op. 9 Roberta SchumannaLejsek, František(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-07Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu skladby Karneval op. 9 Roberta Schumanna a obsahuje dvě kapitoly. V první kapitole je představen skladatelův život, druhá kapitola se věnuje skladbě Karneval op. 9 a obsahuje 22 podkapitol, které analyzují jednotlivé části skladby.
- Aram Chačaturyan a jeho klavírní koncertAyvazyan, Kristine(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-19Bakalářská práce Aram Chačaturjan a jeho klavírní koncert nabízí kompletní zkoumání tohoto stěžejního díla se zaměřením na jeho historický kontext, kompoziční techniky a stylové vlivy. Začíná stručným životopisem Arama Chačaturjana, který zdůrazňuje jeho roli jako jednoho z nejvýznamnějších skladatelů vzešlých ze Sovětského svazu a také jeho trvalý vliv jako nejslavnější arménské hudební osobnosti. Klíčovým aspektem práce je zkoumání arménské klavírní hudby a začlenění jí vlastních lidových prvků do Chačaturjanových skladeb. Tato část práce poskytuje historický přehled arménských hudebních tradic a zdůrazňuje způsoby, jakými Chačaturjan tyto původní prvky obratně začlenil do svých děl, zejména do Klavírního koncertu Des dur zkomponovaného v roce 1936. Bakalářská práce rovněž zkoumá okolnosti vzniku Klavírního koncertu a poskytuje vhled do politického, kulturního a uměleckého prostředí té doby. Závěrečná část této práce nabízí podrobnou interpretační analýzu díla a jeho tematického vývoje, harmonických prvků a orchestrace. Zvláštní pozornost je věnována Chačaturjanovu jedinečnému spojení východních a západních hudebních prvků, které koncertu dodávají osobitý charakter a zároveň univerzální působivost. Spojením východních a západních hudebních složek se mu podařilo přiblížit arménskou hudbu mezinárodnímu publiku. Zejména pro Armény je významnou osobností, která zvyšuje povědomí o jejich existenci a hudbě jejich kultury.
- Balada č. 1 g moll, op. 23 Fryderyka ChopinaMazáková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-08Předkládaná bakalářská práce se zaměřuje na dílo Fryderyka Chopina Baladu č. 1 g moll, op. 23 a její interpretační srovnání nahrávek dvou pianistů, žáků v linii Chopinových žáků. První část práce zpracovává Chopinův život do vzniku Balady g moll, popisuje vznik a vývoj balady jako hudební formy, a výskyt také v dílech ostatních romantických skladatelů, dále rozvádí balady v Chopinově tvorbě, a samotnou Baladu g moll. Druhá stěžejní část práce se zaměřuje na interpretaci. Cílem práce je detailně přiblížit a porovnat počínání interpretů nejprve v autentičnosti s notovým zápisem, následně z hlediska práce s dynamikou a volby temp. Nakonec je také obsažen vlastní interpretační pohled, který zpracovává nabyté zkušenosti v průběhu osobního nastudovávání díla. Výsledky detailní komparace jsou shrnuty v závěru.
- Ekier versus PaderewskiMartinka, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-19Cílem této práce je poukázat na důležitost výběru notového materiálu a vybídnout interprety k hlubšímu studiu skladeb z hlediska obsahového sdělení notového zápisu. Práce je zaměřena na etudy op. 10 Fryderyka Chopina ve vydáních Chopinových nejslavnějších editorů: J. Ekiera a I. J. Paderewského. V první části jsou oba editoři spolu s jejich edicemi představeni. Poté je stručně popsána současná praxe na Chopinově soutěži ve Varšavě. Těžiště práce pak spočívá v přehledné tabulce všech etud op. 10, kde jsou takt po taktu vyznačena místa, ve kterých se Ekier s Paderewským navzájem odlišují. Byl bych rád, kdyby tato práce mohla být v praxi nápomocná každému, kdo na etudách z 10. opusu pracuje, a tato problematika by jej zajímala.
- Filmová hudba Dmitrije ŠostakovičeVavrušová, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-04Cílem této práce je poukázat na téma filmová hudba Dmitrije Šostakoviče, zaznamenat většinu jeho děl z tohoto oboru, která jsou rozebrána jen částečně, bez konkrétních ukázek. Snažila jsem se zprostředkovat čtenáři přístup tohoto umělce ke komponováním daného směru hudební tvorby, která se nijak kvalitativně neodlišuje od jeho tvorby klasické. Podařilo se mi také nastínit politickou situaci doby a podmínky, za kterých byla díla komponována, případně pozměňována. Na závěr doporučuji výbornou interpretaci pro poslech filmové hudby Dmitrije Šostakoviče.
- Francis Poulenc - Klavírní díloFrantišová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Má bakalářská práce s názvem „Francis Poulenc – klavírní dílo“ je rozdělena do třech hlavních kapitol. V první kapitole se zaměřuji na skladatelův život v dobovém kontextu. Neopomenu zmínit umělecké tendence ve Francii dvacátých let 20. století a s tím spojenou uměleckou skupinu Pařížskou šestku. Druhá kapitola stručně charakterizuje Poulencovu klavírní řeč, jeho výrazové i technické prostředky. Hlavně se věnuji jednotlivým dílům, jejich historii, doplňuji český překlad u složitějších francouzských názvů. U některých přikládám doporučení, pro jaký stupeň klavírní vyspělosti jsou určeny. Ve třetí kapitole uvádím chronologický přehled sólových, komorních i orchestrálních klavírních děl. Pomocí této práce bych ráda upozornila na klavírní dílo Francise Poulence, které není příliš zařazováno do koncertních programů na českých podiích
- Hudební a pianistický přínos sonát Domen ica Scarlattiho.Vrtiška, Karel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Daná práce má záměr zveličit počet seriózních vědeckých prací věnovaných dílu a životu Domenica Scarlattiho, kterých i v dnešní době v českém jazyce není mnoho. Stejně tak bylo snahou autora pomoci dalším interpretům Scarlattiho sonát, kteří by v budoucnu daný spis mohli eventuelně číst, aby při seznámení se s poznatky ohledně těchto kompozic, které jim dosud nebyly známy, obdrželi hodnotné a inspirativní impulsy, jež by jim byli pomohli při nácviku. Těžištěm dané práce je pojednání o formě sonát i v jejich rámci řešených technických problémech, které jsou na dobu, kdy tato díla vznikala, vcelku nevídané. Právě takové analýzy připravily půdu pro osvětlení tématického pole, jehož název byl umístěn i do názvu mé práce - hudební a pianistický přínos sonát Domenica Scarlattiho.
- Ilona Štěpánová Kurzová - pedagog a interpretŠkrobánek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tato bakalářská práce pojednává o významné osobnosti české klavírní pedagogiky Iloně Štěpánové-Kurzové a měla by dát čtenáři představu o významnosti odkazu této pianistky. Kromě stručného nastínění jejího života a koncertní dráhy je jejím cílem také zachycení Ilony Štěpánové po stránce lidské a jejího přístupu k žákům a výuce obecně. Práce se věnuje také jejímu dílu Klavírní technika a popisuje v čem byla kniha ve své době přelomová a jaké je její využití v dnešní praxi. K dokreslení obrazu o významnosti Ilony Štěpánové se čtenář dočte také pár informací o jejích nejvýznamnějších žácích.
- Interpret a právoLangerová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Bakalářská práce na téma Interpret a právo by měla sloužit jako právní příručka pro interprety, kteří se s právem setkávají v různých životních situacích, aniž by o tom často věděli. Jednotlivé části se věnují otázkám autorského práva, práv s autorským právem souvisejících, daňového práva a práva sociálního zabezpečení. Krok za krokem jsou zde popsány situace, do nichž se interpret při své činnosti může dostat, práva a povinnosti z nich vyplývající a postupy, jak taková práva uplatnit nebo takové povinnosti splnit. Autorka se v práci snaží přiblížit oblast práva lidem, kteří se s ním dosud nesetkali. Používá proto i jazyk, který je přístupnější než většina odborných právnických publikací.
- Josef Suk a klavír. O Suitě op. 21Pilbauer, Zbyněk(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15První část mé diplomové práce se zaměřuje na oblast pianistických schopností Josefa Suka, jíž dosud nebyl věnován dostatek pozornosti. Pro její přezkoumání sahám do Sukových životopisných údajů, svědectví o jeho klavírních koncertech, korespondence, ale i dojmů z vyobrazení skladatele u klavíru na obrazech nebo fotografiích. Důležitý je rovněž Sukův vztah s jeho domnělým učitelem klavíru, Josefem Jiránkem. Vzhledem k dostupným pramenům však není objasněna povaha tohoto vztahu, címž zůstává otevřena budoucímu bádání. Druhá část je v užším smyslu věnována klavírně nejoslnivější z jeho skladeb, Suitě, op. 21. Upozorňuji na ní z hlediska významu v českém klavírním repertoáru, důležité prvky jsou rozebrány teoreticky, dojde i na srovnání nahrávek.
- Klavírní koncert Antonína DvořákaGrešlová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato diplomová práce má za cíl provést čtenáře seznámením s tímto klavírním dílem české romantické hudební epochy. Text se krátce zabývá jak okolnostmi vzniku, tak i rozborem z hlediska hudební formy. Druhá kapitola je orientována na sólový part klavíru. V této části se řeší klavírní stylizace a technicko-zvuková otázka. Vedle Dvořákova hudebního textu sólového klavíru jsou zde uvedeny i úryvky z přepracované verze Viléma Kurze a jsou vzájemně konfrontovány. Rozdíly mezi nimi jsou na základě podobnosti klasifikovány do čtyř základních skupin. Poslední kapitola obsahuje shrnutí pódiových zkušeností prostřednictvím rozhovorů s pianisty Ivanem Klánským, Martinem Kasíkem a Ivo Kahánkem.
- Klavírní pedagogika Jevgenije Michajloviče TimakinaTrubač, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Předkládaná práce je zaměřena na klavírní pedagogiku Jevgenije Michajloviče Timakina. Ten ve svých knihách a video rozhovorech shrnuje veškeré své celoživotní zkušenosti a rady v oblasti klavírní hry i pedagogiky. Zabývá se způsobem nácviku koordinace pohybů, díky které pianista dokáže zvládnout i technicky nejobtížnější místa klavírní literatury, a spojením vyspělé hudební představy a zvukové kontroly je poté schopen vytvořit originální uměleckou interpretaci. Prameny, ze kterých tato práce vychází, jsou dvě knihy a video rozhovory pocházející z 80. let 20. století ve slovenském překladu. Cílem tohoto textu je seznámit čtenáře s Timakinovými publikacemi a vlastním pohledem shrnout nejdůležitější informace z uvedených zdrojů.
- Klavírní preludia A.N. SkrjabinaGrešl, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05V této práci jsem se zaměřil na popis klavírních preludií A.N.Skrjabina. Skrjabin napsal během svého života 90 preludií, která spadají do tří tvůrčích období: období rané, období střední a období závěrečné. Rozdílnost jednotlivých období vychází z postupné proměny skladatele-myslitele. Jeho postupně rozvíjející se filozofické myšlenky jsem zpracoval v samostatné kapitole „Skladatel-myslitel“. O vlivu F. Chopina na Skrjabinovu ranou tvorbu pojednávám v kapitole č. 2, kde srovnávám jejich cyklus čtyřiadvaceti preludií. O dalším vývoji, z hlediska harmonie a motivické práce, píši v závěrečné kapitole, kde rozebírám poslední Skrjabinovu kompozici – 5 preludií op. 74. Analýza vybraných klavírních preludií A.N.Skrjabina vychází mj. i z mé koncertní zkušenosti, v čemž spatřuji jeden z hlavních přínosů mé práce.
- Malý klavírista - Začátky studia hry na klavírPilbauer, Zbyněk(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07V práci Malý klavírista je v jednotlivých kapitolách nastíněno učivo, které se týká malých dětí začínajících hrát na klavír. Je zde stručně vystiženo, jakým způsobem se postupuje u nejmladších žáčků. Práce se zabývá úplnými začátky, jako je sezení u klavíru a postavení ruky. Klade se zde důraz na motivaci a spolupráci s rodiči. Přes hraní jednou rukou se dostáváme k hraní oběma rukama a i k čtyřruční hře. Je zde uvedeno jak, a do jaké míry, se dítě seznamuje s notami, odbornými termíny i jak používá vlastní fantazii. Uvádí se, jak je žák seznamován s rytmem, dynamikou nebo tempem. Bylo nezbytné se dotknout důležitého cvičení a domácího poslechu.
- Moje praxe v klavírním triu, jeho historie a vývojFrantišová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Tato práce není výzkumná, jedná se o soubor postřehů, rad a získaných zkušeností, které jsem posbírala za tři roky naší společné cesty. Popíši náš způsob cvičení a zkoušení. Dotknu se věcí, které by hráč v jakémkoli souboru měl dodržovat. Z mé zkušenosti a zkušenosti kolegů rozeberu slavné i méně známé komorní soutěže a co vás na nich může čekat. Popíšu jeden z našich největších úspěchů, členství v Europien Chamber Music Academy. Výhody, které pro nás tím plynou, nedocenitelné zkušenosti, jež jsme díky tomu získali, a způsob, jak se do této asociace dostat. Dále rozeberu část z našeho repertoáru a rady, které jsme získali z našich zahraničních cest, soutěží, koncertních zkušeností a jiný přístup ke skladbám a studiu samotného, který je v zahraničí běžný.
- Pedagogická hudba Hannse EisleraLejsek, František(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-19Tato diplomová práce se zabývá Pedagogickou hudbou Hannse Eislera, která se skládá ze tří částí pro sólový klavír a jedné části pro smyčcové trio. V první kapitole je představen skladatelův život a dílo. Druhá kapitola se věnuje Pedagogické hudbě Hannse Eislera a popisuje okolnosti vzniku tohoto cyklu. V podkapitole je vypsáno i skladatelovo kompletní klavírní dílo. Následující kapitoly představují čtyři části cyklu Pedagogická hudba – Klavírní kusy pro děti op. 31, Sedm klavírních kusů op. 32, Sonatinu op. 44, Preludium a fugu na téma B-A-C-H op. 46. Hlavní část práce se zabývá důkladnou analýzou jednotlivých skladeb. Cílem práce je představit čtenářům tyto instruktivní skladby za pomoci analýzy skladeb a rozšířit jejich povědomí o různých kompozičních metodách.
- Pedalizace v hudbě klasicismu se zaměřením na tvorbu W.A. MozartaLangerová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Diplomová práce na téma „Pedalizace v hudbě klasicismu se zaměřením na tvorbu W. A. Mozarta“ obsahuje souhrn všemožných aspektů, které mohou různými způsoby ovlivňovat použití pedálu při interpretaci klasicistní klavírní hudby, zejména pak tvorby W. A. Mozarta. Vycházejíc z protichůdných tezí o tom, zda je správné či nikoli používat při takové interpretaci pedál, hledá autorka argumenty hrající ve prospěch i neprospěch obou tvrzení, aby pak v závěru dovodila určitá pravidla, která mohou posloužit jako návod při pedalizaci hudby napsané zejména v poslední třetině 18. století. Tato práce je určena především klavíristům, ale i všem ostatním, kteří se zajímají o hudbu W. A. Mozarta i dalších klasicistních skladatelů a jimž není lhostejné, jak je tato interpretována.
- Různé tváře pódiaKohoutová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-06Předmětem této práce je vhled do rozmanitosti pódií, na kterých stojíme jako interpreti během různých příležitostí. Text je zaměřen na tento vzácný prostor, který může být objímán buďto čtyřmi stěnami architektonického skvostu v podobě významných světových koncertních sálů, ale i skromnou společenskou místností ústavu pro mentálně postižené nebo staré lidi. Jak reagovat na tyto rozdílné prostory a situace, jakým směrem orientovat cíl naší hry a proč vůbec hrát na různých typech pódia ? to jsou právě ony otázky, nad kterými je tolik přínosné se zamyslet a utvořit si vlastní názor, vlastní odpovědi. K naplnění těchto pódiových předsevzetí však budeme potřebovat vnitřní svobodu a tvořivost, kterou může tolik dusit vlastní strach a pocit zodpovědnosti. Poslední kapitola je tedy zaměřena na trému z obecně psychologického, ale i hudebního pohledu.
- Sergej Prokofjev (klavírní dílo)Ožana, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Práce se zabývá především analýzou klavírního díla Sergeje Prokofjeva. Není to vědecká práce. Je to spíše formální a melodicko harmonický rozbor v souvislosti s dalšími jeho klavírními díly. V kapitole o okolnostech vzniku koncertů se opírám o svědecctví autora a spolu s ním se pak v analýze snažím najít jeho myšlenky přímo v díle. Uvádím zde také báseň, která byla inspirována teprve zárodky skladby básníkem Balmontem. V poslední kapitole nabízím pohled na Prokofjeva jako na přítele, pianistu, kolegu, skladatele očima jeho současníků jak žáků, tak učitelů, kolegů, pianistů, přátel, ale i nepřátel. Vzpomínají na něj velké osobnosti jako G.G. Neuhaus, M. Rostropovich, D. Oistrach. Životních faktů se dotýkám jen málo, vzhledem k široké nabídce jistě mnohem odbornější literatury.
- Sonáta h moll Ference LisztaTrubač, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-05Předkládaná práce je zaměřena na největší klavírní kompozici Ference Liszta – Sonátu h moll. Tato skladba je zcela jedinečná jak v kontextu Lisztovy tvorby, tak také světové klavírní literatury. Jedná se o dílo mimořádného hudebního obsahu a dokonale propracované motivické práce. Náplní následujícího textu je uvedení skladby do kontextu skladatelovy kompoziční činnosti a následná podrobná formální analýza s četnými notovými ukázkami. V závěru práce se nachází interpretační rozbor, který byl vytvořen na základě komparace dvou významných produkcí díla a seznam vybraných úspěšných nahrávek. Práce přináší detailní pohled na skladbu očima interpreta, který se nastudováním díla intenzivně zabývá. Jeho cílem je přinést nejzajímavější poznatky z vlastního výzkumu.