Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments podle vedoucí "KLÁNSKÝ, Ivan"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 73
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- A.N. Skrjabin: Preludia op. 11, dílo v duchu ChopinověBaslová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Cílem mé baklářské práce je přinést komplexní analýzu cyklu Preludií op. 11 Alexandra Nikolajeviče Skrjabina. Součástí textu jsou interpretační poznatky, kterých jsem nabyla jak na hodinách klavíru u prof. Ivana Klánského, tak studiem samostatným. Dílo je rozebráno z více úhlů pohledu. Cyklus je analyzován po stránce harmonie a formy, nechybí však ani estetické vyznění. Je řešena podobnost Skrjabina a Chopina vyplývající z více faktorů.
- Adam Skoumal - pianista, skladatel, pedagogŠumníková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Ve své práci, která je dělena do třech hlavních částí, jsem se zaměřila na život českého skladatele a pianisty Adama Skoumala. V první části popisuji jeho pianistickou cestu od samotných začátků, přes studia až po současné působení. V další části práce se zaměřuji na Skoumalovu skladatelskou dráhu. Zde nechybí ani konkrétní ukázky děl, inspirace k nim a jejich stručný popis. Ve třetí a zároveň nejkratší části práce popisuji umělcovu pedagogickou činnost se zmínkou některých jeho studentů. Do práce jsem zahrnula také rozhovory se zajímavými lidmi, kteří přišli s Adamem Skoumalem do blízkého kontaktu. Nakonec bych ráda zmínila, že práce je obohacena o můj osobní náhled a názor na určité situace, skladby nebo jiné v práci relevantní věci.
- Adéla Donovalová: Bakalářský koncertDonovalová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Bakalářský koncert Michaely MaléMalá, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-11
- Barbora Říhová: Bakalářský koncertŘíhová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Beethoven - život a dílo od roku 1812 s přihlédnutím k tvorbě klavírníAl-Ashhabová, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato bakalářská práce je zaměřena na poslední tvůrčí období skladatele Ludwiga van Beethovena. Zabývá se nejen dílem, ale i životními osudy tohoto umělce od roku 1812 až do jeho smrti v roce 1827. Poukazuje nejen na smutný závěr Beethovenova života, ale i na krásu a nadčasovost jeho skladeb, které v této nelehké době napsal. Moje práce je rozdělena do třech hlavních kapitol. První kapitolu jsem zařadila pro lepší orientaci v životopisných datech, stručně mapuje Beethovenův život do roku 1812. Druhá kapitola je věnována životním i skladatelským proměnám od roku 1812. Poslední kapitola je zaměřena na samotné klavírní dílo, kterému se v této práci věnuji přednostně.
- Beethovenovy klavírní skladby bez opusového číslaHaniková, Johanna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s klavírními skladbami Ludwiga van Beethovena bez opusového čísla. Zaměřuje se především na díla z katalogu Kinsky-Halm označená signifikátorem WoO (Werke ohne Opuszahl). Interpretační analýza si klade za cíl především upozornit na Beethovenovy nepříliš hrané skladby a vyzdvihnout jejich specifické, kompoziční i pianistické prvky v kontextu rozsáhlé klavírní tvorby Ludwiga van Beethovena.
- Carl Czerny a jeho klavírní dílo s přihlédnutím k jeho instruktivní literatuřeValčová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato bakalářská práce je zaměřena na významného vídeňského skladatele, pedagoga a klavíristu s ryze českými kořeny, Carla Czerného. Práce se zabývá osobností Carla Czerného zejména z hlediska jeho metodického zaměření. Tato práce předkládá můj pohled na Carla Czerného, kterého považuji za jednoho z nejvýznamějších autorů klavírní instruktivní literatury 19. století. V práci je k nalezení stručná biografie Carla Czerného, jeho pedagogický význam v souvislosti s jeho nejúspěšnějšími žáky, dále stručná charakteristika jeho klavírních škol a samozřejmě přehled dalších významných autorů klavírních škol v souvislosti s pojmem etuda, jež byli Czerného současníci. Na konci práce přikládám katalogy sestavené z Czerného klavírní tvorby, z jeho instruktivní literatury a dále soupis děl pro čtyř-,šesti- a osmiruční hru.
- Čeští účastníci Chopinovy soutěže ve Varšavě od jejího založeníŠumníková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Ve své práci se zaměřuji na jednotlivé ročníky Mezinárodní soutěže Fryderyka Chopina ve Varšavě. V každé kapitole se čtenář dozví o průběhu jednotlivých ročníků - zmiňuji tedy jména vítězů, a jména českých soutěžících a porotců. Účelem je tedy poukázat na významné osobnosti figurující v soutěži a především pak na českou stopu. Čtenář tak dostane přehled o vývoji české reprezentace v průběhu let a o tom, jaké slavné jméno z historie tohoto klavírního klání se objevuje i v současné době na světových pódiích. Jeden ze zkoumaných prvků je i otázka, zda soutěže mají smysl a co člověku přinesou jak v profesním, tak osobním životě. Informace jsem čerpala z knih a internetových stránek s tématem této soutěže a rozhovorů s nejúspěšnějšími českými reprezentanty.
- Chopin na MallorceBaslová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Cílem mé diplomové práce je vytvořit rozbor děl, jež se pojí s Chopinovým pobytem na Mallorce. Ke skladbám chci přistupovat především očima klavíristy, co se týče analýzy z hlediska teoretického, budu se k němu uchylovat v souvislosti s vlivem na interpretační stránku. Nedílnou součástí této práce bude i Chopinova životní situace, ve které se ocitl. Mallorca byla pro Chopina místem prodchnutým deštěm a nemocí, ale také místem, kde se o něj až mateřsky starala jeho Aurora. U některých skladeb bude uvedeno srovnávání Paderewského s Ekierovou edicí. Při četbě této diplomové práce je dobré mít vydání k dispozici, neboť text neobsahuje notové ukázky, kterých by bylo obrovské množství a došlo by k narušení kontinuity.
- Claude Debussy - Klavírní cykly z let 1890 - 1903.Satinská, Tereza Joanna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato bakalářská práce pojednává o klavírních cyklech Clauda Debussyho, které patří do období vrcholného impresionismu ? Bergamská suita, Pour le piano a Rytiny. V první kapitole vysvětluje pojem impresionismus a důvod jeho vzniku. V následující kapitole je stručný výčet skladatelů, v jejichž tvorbě nacházeli impresionisté inspiraci a inspirační zdroje Clauda Debussyho. Ve třetí, čtvrté a páté kapitole jsou popsány a stručně analyzovány jednotlivé cykly. Celá práce posloužila k utřídění a doplnění poznatků autorky
- Daniel Forro: Život a přínosUhlík, Jakub(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-11Tato práce by měla splnit několik požadavků. Chtěl bych v ní představit člověka s přívlastkem "renesanční". Polyglota, světovou špičku v oboru Midi, vynikajícího hráče na klávesové nástroje a úspěšného skladatele. Dále uspořadat alespoň stručný výběr z jeho díla a představit některé z jeho tezí o vývoji hudby v 21. století. Ale také to, aby se jméno Daniela Forróa v odborných kruzích v České republice neopomělo. Vzhledem k tomu, že v současné době žije a tvoří v Japonsku. Za další cíl této práce jsem si vytknul i to, že bych Daniela Forróa chtěl představit též jako člověka s neobyčejným rozhledem a přehledem o světě. Přiblížit ho tedy potencionálnímu čtenáři nejen odborně, ale i z lidské stránky.
- F. Chopin - Scherza a jejich vrcholní in terpretiKozák, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Práce je rozdělena do dvou částí. V první části práce je stručně nastíněn životní osud F. Chopina, o kterém bylo napsáno již mnoho, takže se omezím pouze na základní životopisná fakta a zejména na období, ve kterém zkomponoval právě 4 scherza. Bude následovat pojednání o scherzu jako hudební formě, jejím vzniku a vývoji. V závěru první části práce je kapitola věnovaná scherzům F. Chopina a dalším skladbám, v nichž se hudební forma scherza vyskytuje. Druhá část práce je zaměřena na interpretační problematiku, rozbor několika nahrávek významných interpretů. Obsahuje také jejich stručné profily.
- F. Chopin: Sonáta č. 3 h-moll op. 58Hozman, Denny(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Hlavním cílem práce je poskytnout čtenáři úplné informace o Chopinově 3. klavírní sonátě, a to jak po teoretické, tak po praktické stránce. Teoretický rozbor zejména harmonie a formy skladby jsou součástí první kapitoly. Praktické, tedy interpretační aspekty jsou tématem kapitoly druhé. Důležitou součástí přílohy je notový zápis skladby, který doporučuji sledovat paralelně především při čtení první kapitoly práce.
- F. Chopin: Sonáta No. 3 op. 58 h-mollGoto, Eri(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-06Tématem předložené bakalářské práce je klavírní Sonáta č. 3 h-moll op. 58 skladatele Fryderyka kChopina. Práci jsem rozdělila do tří kapitol, ve kterých zkoumám, co je pro interpretaci Sonáty důležité. Zabývám se otázkou, co chtěl skladatel Chopin vyjádřit, jaký byl jeho záměr, a na základě jeho výroků také představou tónu, který Chopin požadoval. První kapitola se věnuje životopisu a Chopinovi jako skladateli, klavíristovi a pedagogovi. Druhá kapitola se zabývá metodikou, kterou Chopin sám vytvořil, a která je patrně při skutečné interpretaci Sonáty nezbytná. Ve třetí kapitole porovnávám tři různé edice této skladby a na základě poznatků z předchozích dvou apitol se zamýšlím nad tím, jak by bylo vhodné Sonátu interpretovat.
- F. Schubert - Klavírní kvintet "Pstruh" a další skladby stejného nástrojového obsazeníŘíhová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Diplomová práce pojednává o Klavírním kvintetu A dur "Pstruh"? slavného vídeňského skladatele Franze Schuberta. Zahrnuje okolnosti jeho vzniku, skladby, které skladatele inspirovaly k vytvoření díla, i skladby, které byly tímto dílem následně inspirovány. Obsahuje formální a interpretační rozbor díla. Zvláštní kapitola pojednává o dvou dramatických kusech, které byly přímo inspirovány Schubertovým Klavírním kvintetem A dur. V neposlední řadě obsahuje výčet 18 dalších skladeb stejného nástrojového obsazení, vytvořených v letech 1799-2011.
- Fanfára pro neobyčejnou ženu Joan TowerovouCísařovská, Clara(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-08Cílem této práce je představit v českém prostředí zcela výjimečnou současnou americkou skladatelku moderní klasické hudby Joan Towerovou. Její skladby jsou pravidelnou součástí repertoáru předních hudebních těles a špičkových interpretů v USA, Japonsku i v Evropě. Tato práce pomůže zorientovat se v jejím rozsáhlém díle, na němž pracuje již přes šedesát let. V první kapitole se zabývá dostupnými prameny a zdroji, ve druhé se zaměřuje na životní dráhu skladatelky, jež se zrcadlí v jejím díle, třetí kapitola se věnuje skladatelčinu dílu a představuje některé stěžejní skladby. Práce čerpá především z mnohých rozhovorů se skladatelkou, které se ukazují být velice autentickým zdrojem k poznání jejího díla i osobnosti. Práce čerpá i z recenzí a ohlasů na premiéry nebo významné koncerty jednotlivých děl i ze vzpomínek a poznámek jak skladatelky, tak autorky práce, která u Joan Towerové studovala skladbu. Vedle reflexí této výuky je do práce zahrnuta i analýza první/ části skladatelčina prvního klavírního koncertu z roku 1985. Práci uzavírá přehled stěžejních skladeb Joan Towerové, který je doveden až do současnosti.
- Firma Petrof - český přínos k vývoji klavíru.Donovalová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato bakalářská práce se zabývá společností Petrof, největším výrobcem pian v Evropě. Hlavní část práce dokumentuje historický vývoj a současnou podobu této firmy. V kapitole Stručné dějiny a vývoj klavíru je věnována pozornost tomuto nástroji. Tato část poskytuje přehled vývoje klavíru od jeho vzniku až po současnost. Cílem práce je pojednání o firmě Petrof a jejích nástrojích v kontextu se všeobecným vývojem klavíru. Autor objasňuje český přínos k posdobě a šíření klavíru.
- FRANCIS POULENC - KOMORNÍ SKLADBY S KLAVÍREMBaranová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04Francis Poulenc je francouzský hudební skladatel 20. století, jeden ze skladatelů Pařížské Šestky, avšak nepříliš známý. V této práci bych jej ráda blíže představila. Také chci vyzdvihnout význam Poulencových komorních skladeb s klavírem, pro mne nejbližším nástrojem. Každá skladba spolu s rozborem a historií má zvláštní kapitolu. Zvláštní kapitolu věnuji také životopisu a kompletnímu dílu. Věřím, že kvůli porozumění významu komorních skladeb s klavírem v celkovém díle je to nezbytné.Doufám, že tato práce přispěje k objevení tohoto vynikajícího a zábavného autora.