Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "RATAJ, Michal"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Inspirace indickou hudební kulturou v orchestrální tvorbě G. ScelsihoIvanić, Milica(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Tato práce se zaměří na mé vnímání a uvažování o orchestrální hudbě skladatele G. Scelsiho. V návaznosti na jeho cesty do Indie a zájem o jógu budu hledat paralely mezi vybranými Scelsiho skladbami a hudební kulturou hinduistické a buddhistické hudby. Mým cílem je upozornit na možnost jiného způsobu poslechu Scelsiho hudby právě z perspektivy hinduismu a buddhismu. V textu se pokusím odpovědět zejména na otázky: - Jaké by byly vrcholné „kulminační“ body (pokud vůbec nějaké) v hudební formě, kdybychom na ně nahlíželi z tohoto úhlu pohledu? - Lze inspiraci/vliv hudební kultury Indie hledat spíše v záměru skladatele ke stavu posluchače než v melodických a rytmických pohybech, které napodobují hudbu Východu? Abych na tyto otázky odpověděla, zaměřím se na klíčové body Hindustani hudby a buddhistických manter z pohledu společenských a hudebních prvků – náboženství, filozofie, rituály, hudební struktura, vývoj, forma, melodie, harmonie, mikrotóny a improvizace. Krátce nastíním základní obrysy života G. Scelsiho s ohledem na jeho cesty do Indie, poté zanalyzuji Scelsiho skladby s pokusem označit paralely mezi jeho díly Pfhat a Hurqualia a dříve vyvedenými definicemi.
- Karlheinz Stockhausen a BeatlesHejl, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-10Text popisuje vztah Karlheinze Stockhausena a tvorby Beatles na konci šedesátých let, zejména na albu Sgt. Pepper s Lonely Hearts Club Band. Srovnává, jakým způsobem pracovali v rámci stejného technického systému a ukazuje na změny v hudbě související s pojetím studia jako hudebního nástroje. Na obecnější rovině se věnuje tématu rozdílnosti tzv.vážné, potažmo avantgardní, a populární hudby. Skrz pohled na několik aspektů tvorby Stockhausena a Beatles staví tyto umělce spíše vedle sebe než proti sobě. Druhým obecným tématem je vztah technické inovace k hudební tvorbě.