Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education podle vedoucí "MACHKOVÁ, Eva"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 71
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- "...a klidný bude Canterville"Hlubučková, Romana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-02Tématem této bakalářské práce je inscenace "...a klidný bude Canterville". se souborem Překvapený štrúdl ze ZUŠ Chlumec nad Cidlinou. Autorka nejprve píše o svém obrovském zájmu o dětské divadlo, o jeho vlastnostech a souvislostech. Poté popisuje Literárně-dramatický obor a prostředí Základní umělecké školy, soubor Překvapený štrúdl, kde uvažuje nad jednotlivými žáky i těžkostmi, se kterými se musela vypořádat. Poté se soustředí na novelu Strašidlo cantervilleské a jejího autora Oscara Wildea. Nejdůležitější a největší část této práce se pak soustředí na cestu od zmíněné literární předlohy k jevištnímu tvaru. Zvláštní pozornost je věnována dramaturgii, režii, scénografii a hudbě.
- Analýza a komparace dramatizací Žabákových dobrodružstvíŠteidlová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-10Tématem diplomové práce je analýza a komparace dramatizací knihy Kennetha Grahama Žabákova dobrodružství, která patří do zlatého fondu britské literatury pro děti. Zabývám se otázkou, do jaké míry dramatizace odpovídají předloze, zda se od ní odklání, z jakého důvodu a co tento odklon způsobuje. Pracuji v ní se čtyřmi dramatizacemi – divadelní hrou Alana Alexandra Milneho Toad of Toad Hall, inscenací Divadla Alfa Žabákova dobrodružství, krátkým animovaným filmem z dílny Walta Disneyho The Adventures of Ichabod and Mr. Toad a celovečerním hraným filmem Terryho Jonese Žabákova dobrodružství. V diplomové práci analyzuji nejprve knižní předlohu a následně její dramatizace z hlediska tématu a žánru, postav, prostředí, kompozice a výrazových prostředků. Následně porovnávám jednotlivé dramatizace vzhledem k použitým transformačním postupům – selekci, kondenzaci, substituci, amplifikaci, kompozičním a jazykovým operacím. V závěrečné kapitole shrnuji získané poznatky.
- Bible jako zdroj námětů pro dramatickou výchovuSklenáková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-10Diplomová práce se zabývá otázkou hledání témat pro dramatickou výchovu v biblických příbězích. První část se zabývá historií Bible, jejím rozdělením a obsahem. Druhá část se věnuje třem biblickým příběhům – Ester, Davidovi a Goliášovi, Jonášovi. U každého z příběhu je nejprve uvedeno jeho převyprávění z Bible a pak možná témata, která lze v příběhu nalézt. Témata jsou rozdělena do dvou kategorii - pro širokou veřejnost a pro teologicky zaměřenou skupinu. Třetí část je popis práce na divadelní inscenaci podle biblického příběhu o Jonášovi. Součástí práce je také scénář popisované inscenace.
- Bohatýrské byliny a dramatická výchovaČmelíková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-09Skupina dětí z dramatického kroužku v Benešově u Prahy je prostřednictvím starých ruských bylin seznámena s ruským jazykem, písmem, částí slovanské mytologie a životem starých východních Slovanů, poznává nejzákladnější rysy hrdinství bájného bohatýra a srovnává jej s hrdinstvím dnešní doby. Aktivity motivují k práci na divadelním představení.
- Česká folklorní pohádka a její využitelnost v dramatické výchověJíchová, Klára, 1978-(2003)Datum obhajoby: 2003
- Cestou dramatické výchovy (nejen) k výtvarnému cíliOsvaldová, Božena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-05-31Diplomová práce se věnuje především hledání pedagogické cesty k výtvarné dramatice. Autorka popisuje své vlastní hledání a přiklání se k variantě dramatických aktivit coby cestě k výtvarné výpovědi. V první části diplomové práce jsou popsána dosavadní teoretická poznání dotýkající se osobní zkušenosti učitelky, ale i širší rozhled po poli výtvarné dramatiky vůbec. Jsou zde popsána strukturální východiska výtvarné dramatiky, která byla zároveň ověřována v praxi. Jsou zde naznačeny též další možné cesty výtvarné dramatiky, které by měly zároveň rezonovat v povědomí o oboru. Druhá část je pak věnována především čtyřem výtvarně dramatickým celkům, které autorka DP vyučovala a prožila se svými žáky na Základní umělecké škole Klementa Slavického v Praze 5 – Radotíně. Je zde zaznamenán postup práce krok po kroku a v závěru každého dílčího úkolu je zahrnuta i menší reflexe. Větší reflexe pak také následuje po každém ze čtyř výtvarně dramatických celků. Z uvedených čtyř celků je také vidět, jak se celkově posouval náhled autorky na pedagogickou práci. S každým dalším výtvarně pedagogickým celkem se nejen rozšířila paleta výtvarných i dramatických metod, ale celkově prohloubil vhled do tématu jak konkrétního projektu, tak i celkově do tématu výtvarné dramatiky. U některých úkolů je přiřazeno několik konkrétních výtvarných výstupů v podobě fotodokumentace, které z práce vznikly.
- Čím pohyb, hudba, literatura a výtvarné umění obohacují dramatickou výchovu?Kubecová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-05ANOTACE: Diplomová práce je v teoretické i praktické rovině cíleně směřována k obhajobě dramatické výchovy v souvislosti se současným pojetím vzdělávání v naší zemi. Krom vymezení dramatické výchovy coby svébytného inovačního proudu vycházejícího z principů konstruktivní školy se práce zabývá interdisciplinárním charakterem dramatické výchovy. Teoreticky i prakticky práce dokládá různou vazbu dramatické výchovy na další vědní, praktické i umělecké obory s cílem doložit smysluplnost této vazby konkrétně při vyučování dramatické výchovy v rámci literárně dramatického oboru základní umělecké školy.
- Čínský mýtus Opičí král jako literární předloha pro práci v dramatické výchověŠvecová, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-07Tato diplomová práce hledá cestu propojení čínského mýtu Opičí král a dramatické výchovy. V první kapitole se dotkne některých aspektů problematiky využití literatury v dramatické výchově a hledá témata a možnosti mýtu jako literární předlohy napříč věkovými skupinami. Následující část je věnována mýtu, jeho historii a je směřována k mýtu čínskému s jeho specifiky a oblastmi, které úzce souvisí s mýtem o Opičím králi. Další kapitola popisuje a hodnotí projekt pro žáky třetích a čtvrtých ročníků středních škol, který usiloval o zprostředkování témat čínského mýtu Opičí král této věkové skupině metodami dramatické výchovy. Na základě studia mýtu i na základě praktické zkušenosti s projektem autorka vyvozuje, že mýtus Opičí král je vhodnou literární látkou pro dramatickou výchovu.
- Co skrývá ilustrace. Dramatickovýchovný projekt zaměřený na národnostně smíšenou skupinu dětí druhé třídy v Britské mezinárodní školeKrátká, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-12Tato bakalářská práce popisuje projekt určený mezinárodní skupině dětí mladšího školního věku. Projekt byl realizován v angličtině v rámci vyučování dramatu na Britské mezinárodní škole v Praze. Jeho náplň byla založena především na práci s ilustrovanou knížkou Quentina Blakea Klaun. Hlavním cílem projektu byla podpora rozvoje představivosti a vyjadřovacích schopností dětí a z oblasti osobnostního a sociálního rozvoje zkoumal projekt především téma pomoci.
- Démonické bytosti Jizerských horKousalová, Martina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-05Těžištěm práce je návrh a realizace projektu, který seznamuje děti ve věku jedenácti až čtrnácti let s pověstmi Jizerských hor. Zaměřuje se na neznámou skupinu, která má různé, tedy i žádné zkušenosti s dramatickou výchovou. V průběhu lekcí by si děti měly osvojit základní metody a techniky dramatické výchovy a rozvíjet schopnost spolupráce ve skupině. Dále by se měly zevrubně seznámit, pomocí regionálních pověstí, se strašidly Jizerských hor.
- Dětské divadlo a jeho hodnocení na přehlídkáchRezková Přibylová, Naděžda(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2005)Datum obhajoby: 2006-01-11Práce je zaměřena na přehlídky dětských divadelních souborů s důrazem na celostátní přehlídku dětského divadla Dětská scéna. Zabývá se postupovým systémem Dětské scény, funkcí poroty, požadavky na její činnost a předpoklady pro práci v porotě. Věnuje se otázce hodnocení inscenací dětského divadla s ohledem na jejich specifika a jednotlivé složky divadelní práce. Uvedené poznatky pak uvádí do souvislostí s Dětskou scénou v roce 2005.
- Dětské divadlo a jeho hodnocení na přehlídkáchRezková-Přibylová, Naděžda(2005)Datum obhajoby: 2005
- Děvčátko Momo a ukradený čas Michaela Endeho z pohledu dramatické výchovyŠandová, Alena(2004)Datum obhajoby: 2004
- Divadelní a dramatická práce se senioryVorlová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2011-01-11Hlavním tématem mé diplomové práce je možnost uplatnění divadelních a dramatických aktivit při práci se seniory. V šesti na sebe navazujících kapitolách vymezuji základní pojmy, uvádím do problematiky sociální péče o seniory a představuji jednu z jejích částí ? aktivizační činnost. Postupně pojmenovávám bio-psycho-sociální zvláštnosti objevující se s přibývajícím věkem, zabývám se specifickými požadavky na komunikaci se seniory a uvádím tuto oblast do kontextu divadelních a dramatických aktivit. Součástí diplomové práce je přehled pražských zařízení a skupin, které se nechaly pro organizované činnosti se staršími lidmi inspirovat divadelním uměním. Na základě vlastních profesních zkušeností získaných v Domově pro seniory Krč představuji Literárně-dramatický klubu, jeho členy, východiska a náplň jeho činnosti. Ve speciální kapitole nabízím ukázku konkrétní dramatické lekce realizované se skupinou pravidelně se scházejících seniorů. Diplomová práce je doplněna osobními rozhovory se seniory, seznamem konkrétních organizací zabývajících se divadelními a dramatickými aktivitami s touto skupinou v Praze a fotodokumentací aktivit Literárně-dramatického klubu. Součástí přílohy je také návrh strukturované dramatické lekce na téma Alzheimerova choroba určené pro děti od deseti let.
- Divadelní lektor v profesionálním divadleLišková, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-10Předložená diplomová práce se zabývá prací divadelního lektora v českém prostředí, představuje specifika i úskalí této profese a mapuje a popisuje příklady divadelních lektorů ve vybraných divadlech na území republiky. Teoretická část práce se zabývá proměnou funkce divadla a změnou role diváka. Dále se zabývá vztahem mezi výchovou a umění a možnostmi uměleckého lektorství, vymezením pojmu divadelní lektor a jeho možností práce. Praktická část se zabývá popisem vybraných konkrétních divadel a jejich edukačních aktivit. Na závěr je popsána autorčina praktická zkušenost v Divadle pod Palmovkou.
- Divadlo v Dlouhé dětemKostrhunová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-04V této práci se zabývám problematikou divadla pro děti v Čechách. V první části se snažím nastínit specifika divadla pro děti, jejich odrazu v čase a možnosti vlivu divadla na dítě. Ve druhé části se zaměřuji na Divadlo v Dlouhé, jež se pravidelně věnuje tvorbě pro děti. Důkladněji se věnuji inscenacím od Jana Borny: Malá vánoční povídka aneb Jak jsem se ztratil, Kdyby prase mělo křídla a Myška z bříška.Všímám si dominantních prvků a jednotlivých složek inscenace a reakcí dětského publika na ně. Součástí této práce jsou i dva rozhovory s tvůrci - režisérem Janem Bornou a hercem Martinem Matejkou a výtvarné počiny malých diváků na základě zhlédnutých inscenací.
- Dramatická výchova jako styl výuky v 1. ročníku obecné školyKrálová, Olga(2004)Datum obhajoby: 2004
- Dramatická výchova v speciálně pedagogic kém prostředíHelemíková, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-01-15Práce se zabývá možnostmi užití dramatické výchovy ve speciálně pedagogickém školství. Je rozdělena na čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje vymezení jednotlivých druhů a forem postižení, specifikuje nároky kladené na pedagoga ve speciálním školství i v oboru dramatické výchovy. Popisuje činitele, které ovlivňují reakce jedince na jeho postižení. Druhá kapitola vymezuje dramatickou výchovu v systému paradivadelních systémů, přibližuje i jiné systémy, které jsou v rámci speciálně pedagogického prostředí užívány. Třetí kapitola hledá možnosti aplikace dramatické výchovy do výchovného a vzdělávacího prostředí u různých skupin jedinců s postižením. Čtvrtá kapitola předkládá několik realizovaných projektů a hodin u jedinců s mentálním postižením.