Katedra skladby / Department of Composition
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra skladby / Department of Composition podle vedoucí "HOŘÍNKA, Slavomír"
Nyní se zobrazuje 1 - 9 z 9
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Inspirace vybranými prozodickými aspekty mluvené řeči v hudební kompoziciHapka, Haštal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-12Hlavním cílem této práce je představit vybrané základní pojmy z prozodie – oblasti řečových věd, která se zabývá suprasegmentálními jevy v mluvené řeči – a popsat jejich potenciál stát se inspiračním zdrojem pro současného hudebního skladatele. U některých zmíněných jevů jsou stručně uvedeny ukázky z kompozic několika autorů (S. Reich, A. Sokolović, A. Temple, P. Ablinger, J. Dobiáš a další), které s nimi pracují. Největší důraz je zde z důvodů osobního kompozičního přístupu autora kladen na vlastnosti zvukového spektra řeči, jimž je v závěru věnována i celá kapitola s analýzami autorských skladeb.
- Japonská tradiční hudba jako inspirační zdroj skladateleNesit, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14Tradiční japonská hudba, tak zásadně odlišná od hudby evropské, stále zůstává předmětem zájmu muzikologů zkoumajících její původ, historický vývoj, hudební nástroje. Její exotičnost ovlivnila tvorbu hudebních velikánů 19. a 20. století a je zdrojem inspirace i pro skladatele současné. Práce shrnuje faktory, které formovaly japonskou tradiční hudbu a rozebírá několik typických současných skladeb, také dílo autora práce, ve snaze odhalit, jak v nich japonská klasika oslovila tvůrce.
- Konstrukce vnitřního mikrofonního systému pro akordeon a možnosti jeho využitíZabelau, Raman(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-18Tato magisterská práce se zabývá problematikou amplifikace akordeonu a zaměřuje se na výzkum na jehož základě bylo možno navrhnout a následně zkonstruovat nový vnitřní mikrofonní systém určený pro živou produkci. První část popisuje vyzkoušení co nejvíce různých možných dostupných způsobů vnitřního snímaní zvuku akordeonu, jejich srovnání a volby toho nejvhodnějšího. Dále pojednává o hledání optimálního počtu mikrofonů pro diskantovou i basovou část nástroje a finální konstrukci vnitřního mikrofonního systému pro akordeon. Druhá část představuje zvuková specifika nového mikrofonního systému na podkladě čtyř studií pro amplifikovaný akordeon zkomponovaných pro tento účel.
- Ostrava jako inspirační zdroj ve vybraných dílech skladatelůNesit, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Město Ostrava bylo hlavně v minulosti častým námětem skladatelů klasické hudby. Analýzou skladeb sedmi komponistů minulého století i těch současných bylo prokázáno, že přistupovali k městu programně. Inspirovali se především jeho historií, znaky nebo dojmy a většina z nich také místní dělnickou, dechovou nebo jazzovou hudbou. V tomto století přibývá nehudebních námětů a skladeb pro konkrétní prostor. Překvapilo, že mnozí skladatelé svázáni s Ostravou stále a často podvědomě pracují s lidovou hudbou a že ostravský dialekt má na hudební tvorbu vliv zcela zanedbatelný. V budoucnu lze očekávat stále sílící tradici v Ostravě už zakořeněné tvorby site-specific.
- Prevod zmyslových vnemov do hudby ako zdroj inšpirácie skladatel'aKliment, Henrich(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-18Práca skúma možnosti a spôsoby prevodu zmyslových vnemov akustických a neakustických na parametre hudby prostredníctvom rôznych kompozičných postupov. Predmetom práce nie je oblasť synestézie, ale predovšetkým sféra dojmov. Popisuje rolu a využitie zvukomaľby a štruktúrnej analógie pri prevode zmyslových vnemov. V rámci troch inšpiračných okruhov - vtáky, zvony a voda - sú oba tieto kompozičné princípy reflektované na ukážkach konkrétnych skladieb.
- Smyčcové kvarteto a orchestr. Srovnání různých tvůrčích koncepcíWiesner, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-09Tato bakálářská práce pojednává o problematice spojení smyčcového kvarteta a orchestru. Na základě rozboru dvou vybraných skladeb pro toto obsazení zkoumá různé kompoziční přístupy. Analýze byla podrobena skladba Mortona Feldmana - String Quartet and Orchestra, a skladba Wolfganga Rihma - "CONCERTO" Dithyrambe. Analýza jednotlivých skladeb se zaměřuje na různé aspekty jako jsou forma, volba tónového materiálu, metrum, rytmika a dynamický průběh.
- Současná zhudebnění mešního ordinária v římskokatolické liturgiiDvořák, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13Současná zhudebnění mešního ordinária určená k provádění během římskokatolické liturgie z pera českých skladatelů budou podrobena analýze z hlediska jejich kompozičních a stylových aspektů včetně případného srovnání se staršími ordinárii vycházejícími z požadavků liturgické komise České biskupské konference. V práci bude zmíněno i vymezení liturgické funkce a z toho plynoucí požadavky na hudební řešení. Z jakých hledisek bude přistoupeno k analýze: deklamace, motivická, melodická a harmonická práce. Cílem práce je přinést vhled do problematiky očima současného hudebního tvůrce. Jelikož autoři jednotlivých zhudebnění (Petr Chaloupský, Bohuslav Korejs, Zdeněk Angelik Mička, Pavel Zemek Novák, Miroslav Přikryl, Radek Rejšek) nepatří k obecně známým skladatelům, doplňuji text jejich stručnými životopisnými medailony.
- Odebráno
- Využití amplifikovaného akordeonu v soudobé hudběZabelau, Raman(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-01Tato bakalářská práce se zabývá problematikou amplifikace akordeonu, srovnáním různých tvůrčích a technických přístupů: způsobů snímání, různých vnitřních mikrofonních systémů a kontextů v rámci odlišných skladatelských koncepcí. Zhodnocení dosažených výsledků práce mi doufám umožní navrhnout a následně zkonstruovat nový vnitřní mikrofonní systém určený pro živou produkci.