Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "MIKOLÁŠEK, Daniel"
Nyní se zobrazuje 1 - 18 z 18
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Balkánské inspirace v hudbě pro bicí nástrojeHrábek, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14Tato práce si klade za cíl popsat vliv hudby balkánských zemí a poukázat na jeho výskyt ve skladbách pro bicí nástroje. K nalezení tohoto vlivu, je zapotřebí rozpoznat společné atributy hudby balkánského regionu a rámcově je definovat. První kapitola pojednává o sociálně kulturním kontextu. Následují kapitoly, které mapují konkrétní hudební prvky a závěr práce je zaměřen na hledání těchto prvků ve skladbách pro bicí nástroje.
- Bicí nástroje severských zemí EvropyBrabec, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Cílem práce je zmapovat historii a současnost bicích nástrojů nacházejících se v severských oblastech Evropy. Je také důležité se zaměřit na způsoby a účely jejich využití. Pro plnohodnotné pochopení způsobu využití bude třeba nahlédnout do mysticismu starých národů, které tato odlehlá místa Evropy obývaly.
- Bicí nástroje v ÁzerbajdžánuPashayev, Mikhail(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-11Tématem této bakalářské práce jsou Bicí nástroje v Ázerbajdžánu. Práci rozděluji do tří kapitol. V první kapitole píši o historiografii ázerbájdžánských národních hudebních nástrojů, seznamuji čtenáře s bicími nástroji existujícími v Ázerbájdžánu. Ve druhé kapitole popisuji nejpoužívanější ázerbájdžánské bicí nástroje. Třetí kapitola je věnována formování a rozvoji moderní vědy o ázerbájdžánských lidových nástrojích. Jako přílohu přikládám CD s hudebními ukázkami bicích nástrojů, ázerbajdžánské lidové hudby a fotografiemi bicích nástrojů.
- Bicí nástroje v praxiKoubek, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-31Cílem této práce je popsat využití jednotlivých nejpoužívanějších bicích nástrojů v různých druzích hudebních těles, tzn. v rozličných typech orchestrů, souborů, kapel a hudebních skupin existujících zejména v Evropě a zmínit se o běžných i méně obvyklých způsobech hry na tyto instrumenty. Dále bych rád nastíníl alespoň základní pravidla notace bicích nástrojů a problematiku nejednotnosti v této oblasti a uvedl alespoň nejvýznamnější příklady kompozic pro soubory bicích nástrojů nebo příklady hudebních děl s užitím velkého počtu těchto nástrojů. Předmětem práce není zaměření na problematiku hudební literatury pro bicí nástroje sólo. Podrobné vyčerpání tohoto tématu přenechám autorům jiných absolventských prací. Rád bych, aby tento text našel uplatnění i v praxi. Například pro vedoucí hudebních souborů či orchestrů, pro hudební aranžéry nebo pro hudební skladatele by tato práce mohla fungovat jako technická příručka nebo "poradce", jak zacházet s bicími nástroji v jednotlivých typech orchestrů a souborů. V dnešní době, kdy se bicí nástroje používají ve stále větší míře, je jakákoliv dostupná literatura vhodným obohacením a zdrojem poznatků pro mnoho aktivních i pasivních hudebníků. Ve své práci jsem tedy při popisu konkrétního hudebního tělesa vždy postupoval podle následujícího schématu: a) velikost (celkový počet hráčů orchestru) b) repertoár a žánrová orientace c) nejčastější počet hráčů na bicí nástroje d) užívané bicí nástroje e) funkce jednotlivých bicích nástrojů f) technika a zvláštní způsoby hry g) notace h) notové příklady nebo příklady skladeb
- Bicí nástroje ve 21. stoletíAndrlová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01Ve své práci bych se ráda zaměřila na několik děl věnovaných bicím sestavám. Toto odvětví zatím nemá v České republice mezi posluchači příliš velké zázemí a dle mého názoru pro to neexistuje žádný pádný důvod. Skladby pro bicí sestavy mohou stejně tak jako skladby pro melodické bicí nástroje, nebo obecně kterékoliv nástroje, plnit pódia i sály. Pro svou práci jsem si vybrala amerického skladatele Davida Langa a nizozemského skladatele Michela Van der Aa. Ve své práci se pokusím jednotlivá díla těchto autorů rozebrat a zdůraznit konkrétní problémy, které mohou nastat při nastudování. Jelikož na toto téma neexistují publikace v českém jazyce, budu vycházet převážně ze svých vlastních zkušeností se skladbami a ze zkušeností ostatních kolegů z řad studentů hudebních akademií a konzervatoří
- Doznění - dozvuk - tlumení bicích nástrojůDoležal, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-06Jednou ze specifických vlastností bicích nástrojů je různá doba jejich doznívání. Z toho vyplývá nutnost jejich tlumení a práce se zvukem. Různorodost bicích nástrojů je velká, proto i způsobů technik tlumení je celá řada. Správné techniky tlumení jsou neopomenutelným předpokladem pro úspěšnou interpretaci skladeb. Seznámení se s touto problematikou nám může pomoci do jisté míry ovlivnit i dobu dozvuku a naučit se správně pracovat s nástrojem v rozdílných akustických podmínkách. Výběr nástrojů byl dán především jejich rozdílnou charakteristikou z hlediska pojednávaného tématu. Současně se jedná o nástroje, se kterými se nejčastěji setkávám ve své hudební praxi. Větší kapitulu věnuji tympánům. Popisuji historický vývoj tohoto nástroje, v souvislosti se změnami v jeho doznění a tlumení.
- Gamelan v České republiceDiviš, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-11V bakalářské práci se věnuji tématu gamelanu v České republice. V úvodu práce po-jednávám o obecné historii a popisu gamelanu. Dále pak zmiňuji fyzické osoby a insti-tuce, jež vlastní dané nástroje a nechali si je dovézt do České republiky. Zaměřil jsem se na popis nástrojů a jejich aktivní využití, tedy na to, kdy a kde byl daný gamelan po-užíván. Na závěr bylo mým cílem udělat rozhovory s lektory, kteří vedli či stále vedou gamelan na Indonéské ambasádě v Praze. Podařilo se mi zrealizovat čtyři rozhovory. Tato práce má pomoci zvýšit povědomí o gamelanu v České republice a poskytnout informace pro případné další použití nástrojů.
- Gene Koshinski a jeho přínos pro multipercussion setupMatyska, Vít Rafael(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-11Tato práce se zaměřuje na bubeníka, skladatele a pedagoga Gene Koshinského. Představuje jeho život a dílo s důrazem na jeho přínos v oblasti multiperkusních sestav. Práce zkoumá Koshinského originalitu a přínos prostřednictvím analýzy vybraných skladeb. Dvě z těchto skladeb jsou detailně rozebrány tak, aby pomohly interpretům při jejich studiu a provedení. Práce rovněž obsahuje stručný historický kontext multiperkusí, který slouží jako úvod do této oblasti bubenického umění. V práci jsou zahrnuty také zkušenosti jiných interpretů, což poskytuje širší perspektivu na Koshinského tvorbu a jeho vliv na současnou hudební scénu. Tento výzkum zdůrazňuje význam Koshinského specifického přístupu a jeho popularitu mezi interprety, což je částečně dáno tím, že je sám aktivním bubeníkem.
- Historie, vývoj a současné využití orchestrálních zvonůŠindelářová, Blanka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14Cílem této práce je proniknout do hluboké historie a vývoje orchestrálních zvonů, seznámit se starověkými předchůdci a prvními podobami tohoto nástroje, napříč kontinenty. Dalším aspektem je přiřazení nástroje podle původního užití skrze jednotlivé kultury a národy. Po prozkoumání nástrojů ve starověkých zemích a vývoje zvonů ve středověku se přesuneme k postupným využitím zvonů v orchestrech. Kdo byli první skladatelé, jaké formy nástroje použili a jak vypadala cesta inovace k dnešní, finální podobě orchestrálních zvonů. Následují rozbory jednotlivých partů pro zvony a jejich symbolika ve skladbách.
- Klára Andrlová: Bakalářský koncertAndrlová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01
- Komercializace " klasické " hudbyVeselý, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-05Tato práce pojednává o komercializaci artificiální hudby se zvláštním zřetelem k situaci soudobé hudební literatury pro bicí nástroje. Cílem práce je poukázat na uměleckou hodnotu, která je hlavním aspektem rozpoznání komerční manipulace. Práce také popisuje roli hudebního průmyslu, technologií a masových médií vzhledem k popularizaci hudebních děl. Práce vychází z poznání hudby 20. a 21. století a z pojmu rekontextualizace uměleckých hodnot během tohoto období.
- Metodika hry na melodické bicí nástrojeHermanovský, Ivo(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Bakalářská práce se zabývá shrnutím mých dosavadních poznatků o výuce hry na melodické bicí nástroje. Cílem je utřídit a systematicky seřadit veškeré aspekty, které je potřeba při hraní na tyto nástroje dodržet a které zároveň hráči samotnou hru usnadňují. Jako pedagog s téměř dvacetiletou praxí, a zároveň student, vycházím zejména z kombinace těchto dvou oblastí. Práce může být cenným textem zejména pro zájemce hry na bicí nástroje, ale kromě již popsaných faktů také nabízí prostor pro další rozvoj analytického myšlení v souvislosti s osvojením jiných hráčských dovedností.
- Minimalismus v hudbě pro bicí nástrojeBrynychová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-11Tato práce se zabývá převážně činností hudebního skladatele Steve Reicha, jenž patří mezi přední autory tzv. minimal music. Odkazuje k notovým i hudebním ukázkám jednotlivých děl a popisuje jejich vznik a obsah. Práce je strukturována do tří kapitol. První kapitola začíná zařazením tématu do historického kontextu doby a nastiňuje hudební situaci první poloviny 20. století v Evropě i v USA. Druhá kapitola obsahuje stručné informace o americké škole skladatelů hudebního minimalismu, kteří navázali na vývoj moderní hudby, převážně na dílo J. Cage, a připravili tak uměleckou půdu pro tvorbu Steve Reicha. Jemu je věnovaná celá třetí kapitola, která pojednává o jeho životě a tvorbě minimal music se zaměřením na bicí nástroje. Popisuje vývoj jeho skladatelských tendencí vycházejících z experimentálních pokusů a hledání nových metod komponování.
- Poučená interpretace orchestrálních partů bicích nástrojůProcházka, Antonín(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Smyslem práce je hráčům přiblížit problematiku poučené interpretace hry orchestrálních partů bicích nástrojů s ohledem na vývoj literatury, instrumentáře, techniky hry a chápání bicích nástrojů v historickém kontextu. Inspirovat je ke studiu širších souvislostí partů a díky novým poznatkům podat v orchestru lepší výkon a koncert si i více užít. Práce je strukturována chronologicky podle jednotlivých slohových období do čtyř kapitol. Každá začíná zařazením do historického kontextu doby a vylíčením jejích interpretačních specifik. Popsána je stručná charakteristika vývoje orchestru a role bicích nástrojů v něm. Dále jsou popsány nejdůležitější nové nástroje či fenomény každého období, které ilustrují použité obrazové materiály. Na příkladech orchestrálních partů jsou představeny nejcharakterističtější momenty z repertoáru orchestrálních bicích nástrojů.
- Pražský soubor bicích nástrojůBilan, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-01Tato práce je zaměřena na činnost a okolnosti vzniku Pražského souboru bicích nástrojů. Cílem práce je zmapovat spektrum působení souboru, od pražské školy hry na bicí nástroje až po organizaci Pražských dnů bicích nástrojů, které měly bezesporu nesmírný dopad na celý vývoj české bubenické scény. Představuje též jednotlivé členy souboru, včetně jejich uměleckých kariér a nynějšího působení. Práce je doplněna o fotografie z dob největšího uměleckého vrcholu souboru a také o kritiky, jež byly v této době publikovány na adresu souboru.
- Rámové bubny - historie a současnostRehberger, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-08Cílem práce je seznámit čtenáře s historií a vývojem rámových bubnů, i způsoby jejich využití v minulosti i v současném hudebním myšlení. Pro plnohodnotné využití možností tohoto nástroje je užitečné pochopit zákonitosti vývoje jeho výroby i technik hry. V neposlední řadě se práce pokouší také o přehled a popis alespoň hlavní části z nepřeberného množství variant rámových bubnů používaných v současnosti a vhled do nejednotného názvosloví.
- Rozvoj interpretačních možností hry na bicí nástrojeHon, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-23Tato práce je zaměřená na vývoj bicích nástrojů z hlediska změny jejich konstrukcí a také jejich měnící se úlohy ve společnosti. Cílem této práce je popsat a zhodnotit vývoj konstrukce bicích nástrojů a jeho vliv na interpretační možnosti hráčů.
- Technika hry na tympány podle Freda D. HingeraZhdanovich, Anton(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-05Tato práce řeší současné problémy převážně orchestrální hry na tympány. Snažil jsem se danou prací vysvětlit příčiny, proč velmi často hráč na tympány nemůže dosáhnout požadované kvality zvuku a správného tónu nástroje, což brání docílení správného hudebního charakteru v kontextu dané hudby. Cílem této práce je obohatit českou školu hry na tympány a přispět růstu interpretační úrovně začínajících a pokročilých hráčů. Dalším cílem je ukázat jinou tradici hry na tympány s veškerými detaily. Zaměřil jsem se na praktickou stránku hry na nástroj, a popisuji v dané práci metody a postupy řešení technických a hudebních problémů interpretů. Táto práce má čistě praktický charakter a zaměřuje se na popis jedné z mnoha jiných světových tradic hry na tympány.