Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "OSWALDOVÁ, Petra"
Nyní se zobrazuje 1 - 4 z 4
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Klaunská tvorba na JAMU a DAMU a spojení s dialogickým jednánímHříbek, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Diplomová práce „Klaunská tvorba na JAMU a DAMU a spojení s dialogickým jednáním“, pojednává o mém studiu. Je to shrnutí zkušeností z klaunské a autorské tvorby, kterou jsem měl možnost na těchto dvou školách absolvovat. V průběhu studia jsem měl možnost setkat se s výraznými pedagogy a různými přístupy, které pomáhaly formovat mé autorství. Rozhodl jsem se proto napsat tuto práci, jako resumé svých poznatků. Velmi mne v průběhu studia překvapilo, jak blízko k sobě má klaunství a Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Když jsem se při svém studiu poprvé setkal s těmito disciplínami, vůbec mne nenapadlo, že by mohly mít tolik společného, a tak se navzájem podporovat. To byl další motivační moment k napsání této práce.
- Movement and CreativityGolob, Polona(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-25The topic of this master thesis is to explore the methods and principles of movement education at the Department of Authorial Creativity and Pedagogy (KATaP). The Authorial Acting program in English started in 2015. Throughout the span of two years, movement classes are taught by three professors. All of them have different approaches, yet they strive towards the same goal – that students gain a higher awareness of their body and can attain better control over their everyday movement habits as well as their movement on stage. Though the study program is designed as a mirror of the Czech program, changes were made due to the different cultures, temperament and skills of the English program students. This represents a great opportunity to revise how movement is being taught at the department. The body of this thesis is divided into three major chapters dealing with: posture, space and imagination. Each chapter includes a description of exercises that we did in KATaP movement classes related to a specific topic. Sources for the exercise descriptions as well as my reflection on how I felt and what changes I experienced during and after the exercise are taken from my class notes and semester reflections. At the same time, each topic is explored through published theory to give the movement classes a theoretical perspective. The last chapter is devoted to exploring the connection between imagination and movement and how this affects an actor's creativity. The main motivation for writing this thesis is my appreciation for the transformation my body has undergone during my studies at KATaP. That is why I believe that many can benefit from its content be it theoreticians, teachers or other practitioners in the world of performing arts as well as people who are simply interested in learning something new about their bodies.
- "Nezapomenout hrát si..." ( Setkání s dětmi jeviště a filmového plátna)Valtrová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-12Záměrem této práce je nechat čtenáře nahlédnout do problematiky práce s dětmi v tak specifických prostředích, jakými jsou film a divadlo. Text jde po obdobné linii jako autorka sama. Přes teoretickou přípravu ke konkrétní práci na konkrétních projektech. Nabízí vhled do problematiky a specifik dětské psychiky, jejích mezníků a ukazatelů typických pro dětskou osobnost a její projevy. Poukazuje na složitost a rozdíly práce režiséra filmového a divadelního. Zastavuje se u výběru dětských herců, zkušenosti z konkrétního filmového castingu a obsahuje ohlédnutí za prací asistenta režie a dialog couche na natáčení rodinného celovečerního snímku. Setkání s dětmi jeviště nám v textu nabízí návštěva dětských divadelních studií se specifickým přístupem práce jejich pedagogů. Za zásadní je považována vlastní zkušenost autorky postavená na participaci a přímé práci s dětmi divadla a filmu.
- Theatre for growing - growing TheatreSiersch, Clara(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-27I reflect on the significance of neutrality by examining the work with the neutral mask as a tool to silence facial expression and thus stimulate the physical awareness of an inner neutral center. Awareness of the body and physical receptivity both develop basic benefits for the creative development in the actor's training and also in Gestalt therapeutic practice. The focus on an assumed neutrality, which stands for a central point of reference, allows the exploration of unknown parts of personality and character, which can be used in the development of new acting roles as well as in methods of resolution of personal conflicts. Own experiences with mask performances and masks in therapeutic use get juxtaposed with some theoretic background of mask work and philosophic ideas about neutrality. Assuming that in the no-thingness everything is included.