Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "HUDEC, Zdeněk"
Nyní se zobrazuje 1 - 15 z 15
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Erotika jako dramaturgický prvek ve filmu P.T. Andersona Hříšné nociDolomanov, Savva(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14Americký režisér Paul Thomas Anderson v roce 1997 natočil svůj druhý celovečerní film Hříšné noci. Film pojednává o kalifornském pornoprůmyslu 70. let. Nehledě na laciné téma filmu, Paul Anderson dokázal vytvořit mnohovrstevnaté dílo, ve kterém erotika není přítomna pouze jako atraktivní prvek, ale také jako prvek dramaturgický, který posouvá děj. Ve své bakalářské práci se budu zabývat analýzou tohoto díla, a to z pohledu dramaturgie.
- Hallelujah The HillsPavlíková, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13Tato práce je založena na zkoumání filmu Hallelujah the Hills režiséra Adolfase Mekase. Za cíl si klade film historicky zařadit, přiblížit jeho přínos a inovativnost. Obhájit jeho místo v historii kinematografie - poukázat na důležité faktory a okolnosti vzniku tohoto filmu, které jsou spjaty nejen s New American Cinema, ale také s vlivy evropských nových vln a jejich představitelů. Zdrojem k bádání je samotný Mekasův film, jeho vlastní deníky a vzpomínky, dále také americké periodikum včetně archivu jeho bratra Jonase Mekase.
- Komparatívna štýlová analýza trilógie Park Chan-Wooka (Má je pomsta, Old boy, Nebohá paní Pomsta)Kučkovský, Sebastián(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14Predmetom práce je komparatívna analýza trilógie Chan-Wook Parka (Má je pomsta, Old boy, Nebohá paní Pomsta). Práca má analytický charakter so zohľadnením strihovej skladby. Za cieľ práce považujem analýzu filmových diel z trilógie a nájdenie spoločných znakov.
- Meet cute v americkém narativním filmu: Americká krása (1999), Carol (2015), La La Land (2016)Kelbichová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13Bakalářská práce zkoumá narativní prvek zvaný meet cute, což je termín používaný pro první seznámení dvojice, která spolu v budoucnu naváže romantický vztah. Prvek zkoumá na vzorku tří amerických klasicky narativních děl a snaží se přijít primárně na jeho funkci, formu a také pojmenování co jednotlivé scény ať už spojuje, tak odlišuje. Prvním zkoumaným filmem je drama Americká krása (1999), kde je scéna prvního seznámení výjimečná v použití prvku male gaze, a je tak klíčová pro pochopení vzájemného vztahu hlavních postav a mimo jiné hlavního tématu filmu. Následuje analýza klasického melodramatu Carol (2015), kde je první seznámení podáno jako osudové setkání, z kterého se stane ve filmu opakovaný narativní prvek a přispívá tak k emocionálnímu a tematickému obsahu. A posledním zkoumaným dílem je muzikál La La Land (2016), kde se ve scéně prvního seznámení hlavních postav střídají civilní prvky se stylizovanými, což ostatně předznamenává i pojetí celého snímku. Bakalářská práce každý film podrobuje neoformalistické analýze, přičemž se zaměřuje na několik klíčových aspektů. Nejprve každý snímek představí v rámci jeho základního narativního rámce, poté rozebere scénu meet cute z hlediska výrazových prostředků, a nakonec scénu uvede do širšího kontextu celého narativu. Bakalářská práce tak poskytuje komplexnější, průřezový pohled na roli a význam prvku meet cute ve filmovém vyprávění a jeho vliv na narativní strukturu, téma a styl jednotlivých filmů.
- Montážne formovanie female gaze vo filme Utrpenie Panny orleánskejAdamove, Ema(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-09Laura Mulvey v roku 1975 rozpútala vášnivú diskusiu tvrdením, že film je formovaný výlučne mužským pohľadom (male gaze). Dokáže filmová reč počnúc strihovou skladbou - nástrojom na formovanie pohľadu, konštruovať v podmienkach patriarchálneho sveta pohľad ženský (female gaze)? Predmetom bakalárskej práce je preskúmať možnosti formovania female gaze prostredníctvom montážnej analýzy filmu Carla Theodora Dreyera Utrpenie Panny orleánskej (1928). Z metodologického hľadiska bude vedľa analýzy montážnych postupov využitá i feministická filmová teória zaoberajúca sa pojmom female gaze (L.Mulvey, E.A.Kaplan, C. Johnston) vo vzťahu k forme diela. V analýze vychádzam primárne z textu Jamesa Schamusa Dreyer´s textual realism prepájajúceho analýzu filmu a reflexiu feministického odkazu v Dreyerovom diele. V druhej časti práce sa venujem primárne montážnej analýze Utrpenia Panny orleánskej, prostredníctvom ktorej skúmam, ako Dreyer konštruuje subjektívny pohľad Johanky zasadenej do pozície objektu. Cieľom bakalárskej práce je poukázať na významovú funkciu strihovej skladby pri formovaní female gaze.
- Montážní paralelismus v narativních strukturách filmů Náhoda a Dvojí život VeronikyNuslauer, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-09Bakalářská práce se zabývá projevy montážního paralelismu uvnitř narativních struktur snímků Náhoda a Dvojí život Veroniky. Oblastí zájmů je i snaha pochopit kontext paralelismu a práce s ním v rámci historicky kulturních projevů. Metodologicky se opírám o naratologické koncepce Seymora Chatmana, tato metoda se uplatňuje při analýze montážního paralelismu uvnitř narativu dvou zkoumaných titulů. Cílem je postihnutí toho, jak montážní paralelismus ovlivňuje význam analyzovaných narativů.
- Narativní analýza postav ve filmu Thelma & LouiseStýblová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13Tato práce analyzuje vyprávění s důrazem na dramaturgické a scénáristické prvky ve filmu Thelma & Louise (1991) od scénáristky Callie Khouri a režiséra Ridley Scotta. Opírá se o texty Syd Fielda a Andrewe Hortona. Zkoumá a analyzuje jednání děje a charakteristiku postav, které se vyskytují ve tříaktové struktuře vyprávění.
- Neoformalistická analýza duchařských a záhrobních motivů ve filmu Falcon Lake (2022)Dandul, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13Ve své bakalářské práci provádím neoformalistickou analýzu duchařských a záhrobních motivů ve filmu Falcon Lake (2022). Cílem mé bakalářské práce je prostřednictvím neoformalistické analýzy doložit, že užité duchařské a záhrobní motivy jsou základním stavebním principem filmu, který propojuje rovinu tematickou, narativní i stylovou a téma první lásky a dospívání tak prohlubuje o nový autorský pohled. Analýzu dělím do tří částí podle vývoje duchařských a záhrobních motivů ve vztahu k příběhu a jeho postavám. V části Tajemný přízrak Chloe analyzuji funkci stylistických prostředků připodobňujících Chloe k tajemnému přízraku, v části Bastien se stává duchem reflektuji Bastienovu postupnou proměnu z dítěte v dospívajícího chlapce a v části Dovršení proměny se zaměřuji na finální vývoj užitých duchařských a záhrobních motivů ve vztahu k tématu filmu.
- Neoformalistická stylová analýza filmu Tři oříšky pro Popelku (1973)Bláhová, Viola(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-01Tato bakalářská práce se zabývá neoformalistickou analýzou díla režiséra Václava Vorlíčka Tři oříšky pro Popelku z roku 1973. Práce v první části shrnuje historický kontext a produkční pozadí filmu. Dále je provedena narativní analýza, ve které dochází k rozdělení na tři subsvěty. V další části je pak postupně rozebírán stylový systém filmu. Celá analýza pracuje s vznikem emocí v divákovi směrem k hlavní postavě. První je analyzována mizanscéna, kde je pozornost zaměřena na prostředí a kostýmy. Následuje kapitola Kamera, která zkoumá transfokace a scény vymykající se klasickému snímání v průběhu díla. V kapitole Střih je analyzován vznik němých postav a tvorba časoprostoru, v kapitole Zvuk subjektivizace prostoru a divákova vnímání. V závěru jsou pak propojeny všechny analyzované prostředky do stylového systému.
- Puzzle film - Narativní rozbor filmů Christophera Nolana Memento a Dokonalý trikPodskalský, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-09Ve své bakalářské práci analyzuji naraci ve filmech Christophera Nolana Memento (2000) a Dokonalý trik (2006). Metodologicky vycházím z konceptu „puzzle filmu“ britského naratologa Warrena Bucklanda. Puzzle film je podle Bucklanda takový film, jehoţ způsob vyprávění je natolik komplikovaný a záměrně matoucí, ţe přesahuje klasické aristotelovské pojetí sloţitého děje. Cílem práce je zjistit, jestli jsou puzzle filmy zcela novým svébytným narativním typem (způsobem, kategorií).
- Sebereflexe a zodpovědnost střihače politicko-satirického pořadu NeboliKunc, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-09Tato práce je mou reflexí a formulací zvláštních střihově skladebných postupů politicko-satirického pořadu „Neboli“, na kterém spolupracuji jako střihač. V poslední době narůstající význam politické satiry si žádá čím dál větší zodpovědnost k satirické tvorbě. Práce si klade za cíl analýzu a zhodnocení mé zodpovědnosti vůči střihu tohoto pořadu.
- Stylová analýza disparity ve filmu Zatmění (1962)Rajniš, Timotej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14Tato práce skrze stylovou analýzu konfrontuje Schraderův teoretický koncept disparity s tvorbou italského režiséra Michelangelo Antonioni, konkrétně s jeho filmem Zatmění (1962). Analýza se opírá o specifické pasáže monografie Seymoura Chatmana, které mapují Antonioniho filmový styl v rámci jeho tetralogie citů. Práce dále zkoumá, jak se Antonioniho autorské postupy odráží v později formulovaném konceptu Transcendentálního stylu, jehož je disparita hlavním komponentem. Využitelnost tohoto konceptu se potvrdí v identifikaci způsobu, jakým Antonioniho filmový styl artikuluje hlavní téma analyzovaného filmu, potažmo celé tetralogie citů, kterým je určitý emoční nesoulad mezi postavami. Disparita se potvrdila jako dobrým nástrojem v případě tematizace hlubšího emočního nesouladu nejen mezi postavami, ale i ve vztahu k jejich okolí.
- Stylová analýza expozice postavy ve filmu Pavouk Davida CronenbergaHálová, Rosalinda(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14Tato práce si klade za cíl analýzu způsobu expozice postavy ve filmu Pavouk Davida Cronenberga a dále prozkoumávat problematiku na základě souvisejících ukázek z dalších snímků. Také zdůrazním jak důležitou roli v daném procesu konstrukce expozice postavy hraje empatie. Budu užívat metodu neoformalistické stylové analýzy.
- Stylová analýza filmových prostředků použitých k vyvolání strachu a úzkosti ve filmu Requiem za senMarková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13Tato práce využívá základních myšlenek neoformalistické filmové teorie, doplněné o hlubší psychologické poznatky, k analýze narativních a stylistických prostředků využitých ve filmu režiséra Darrena Aronofského Requiem za sen (2000) k vyvolání emocí strachu a úzkosti v divácích. Závěrem analýzy je, že schopnost filmu vyvolat strach a úzkost je výsledkem účelné aplikace filmových technik, které využívají psychologické principy emoční odezvy.
- Teorie filmového rytmu Karen PearlmanovéSvoboda, Mikuláš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Ve své bakalářské práci se věnuji teoretickému dílu australské filmařky, tanečnice a pedagožky Karen Pearlmanové a kriticky reflektuji její poznatky o střihové skladbě a filmovém rytmu, které v sobě propojují zájem o taneční choreografii, psychologii vnímání a praktický proces střihu filmu. Mým cílem je Karen Pearlmanovou zařadit jako teoretičku do kontextu vývoje uvažování o filmovém rytmu, pohybu ve filmu a střihové skladbě. Ona sama vychází z úvah sovětské montážní školy, ale její pojetí rytmu a jeho analytické rozčlenění do jednotlivých rytmických činitelů odkazuje také na vliv francouzské filmové teorie 20. let a mým zájmem je především vystihnout, v čem debatu o rytmu rozvíjí dál a proč je aktuální se tímto tématem zabývat bezmála sto let po obou zmíněných hnutích.