Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "DOLEŽAL, Vladimír"
Nyní se zobrazuje 1 - 8 z 8
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Antická kultura v opeřeKoblížková, Olga(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-12Tato práce si klade za cíl zmapovat oblast operní tvorby inspirované kulturou antického období Řecka a Říma, včetně nastínění historického vývoje obou antických kultur a jejich vlivu na pozdější umělecké směry. V první části této diplomové práce je zkoumán jak antický mýtus, tak i antické drama, se svými předními autory, jako samostatný útvar. Následně se poukazuje na jejich vývoj a jejich využití v operních dílech. V druhé části této diplomové práce je soustředění zaměřeno na vybrané opery a jejich tvůrce, kteří si jako námět pro svou operu vybrali právě antický motiv. Obsah těchto kapitol se dotýká samotného popisu děje zmíněných oper, i podrobnějšího rozboru děje v hudebním kontextu s výčtem zásadních operních scén. V rámci toho je čtenář seznámen i s nejvýznamnějšími interprety hlavních úloh daných oper a taktéž je poukázáno na výrazná umělecká pojetí především zvukového a obrazového záznamu.
- Krejčí Leoš : Magisterský koncertKrejčí, Leoš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Krejčiřík Stanislav : Magisterský koncertKrejčiřík, Stanislav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Mezinárodní operní festival Smetanova LitomyšlKrejčí, Leoš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06Ve své magisterské práci jsem se rozhodl zachytit vznik a vývoj Mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl. První část textu je věnována vztahu mezi Bedřichem Smetanou a jeho rodným městem. Popisuji složitou cestu otce malého Bedřicha, která po nemalých útrapách končí v rodném městě jeho jediného syna. Dále se zde zmiňuji o prvních hudebních krůčcích malého skladatele, o jeho prvních skladbách , o prvních uměleckých úspěších. Kapitola končí vyprávěním o návštěvě mistra v Litomyšli, kde se jeho osoba stává předmětem okázalých oslav. V další kapitole nazvané Hudební tradice města Litomyšle se snažím vyobrazit náladu a hudební nadšení, které položilo základ k založení litomyšlského festivalu. V následující kapitole, prostřednictvím svědectví tří pamětníků Miroslava Broulíka, Zdeňka Vandase a Vladimíra Šauera, máme možnost proniknout do osobních zákulisních tajů festivalu. Poslední, nejdelší kapitola pojednává o Mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl, který vznikl na památku nejslavnějšího litomyšlského rodáka.
- Mozartovy písně pohledem interpretaPavlovič, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-02Následující teoretická práce s názvem MOZARTOVY PÍSNĚ POHLEDEM INTERPRETA, byla napsána na základě osobní zkušenosti autorky s interpretací mistrova díla. Pojednává o historii vzniku devíti vybraných písních, které jsou analyzovány z vokálně - interpretačního hlediska, z hlediska tektonické struktury a hudební formy. Rozbor je především odborným pojednáním z oblasti vokální techniky, obohacené o prvky historicky poučené interpretace.
- Mozartovy singspiely.Krejčiřík, Stanislav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06V této práci se především věnuji na jedné straně historii a vývoji hudební formy singspiel a na straně druhé singspielům W.A.Mozarta, které provází Mozartovo operní dílo od jeho dětství až po poslední rok života. Jedná se o singspiely z ranného období Bastien und Bastisenne, Zaide, Der Schauspieldirektor a Mozartova vrcholného tvůrčího období Die Entführung aus dem Serail a Die Zauberflöte. Na tyto díla se zaměřuji z několika hledisek. Z historického pohledu a vývoje, literární předlohy a libreta, hudebně-dramatické formy a dějového obsahu.
- Porovnání dvou světových operních scén se zaměřením na jejich operní studiaHořejšová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10Tato práce srovnává dvě největší světové operní scény - miláskou La Scalu a newyorskou Metropolitní operu, a zaměřuje se především na jejich operní studia. Cílem je zjistit co nejvíce dostupných informací pro uchazeče o místo v těchto programech a zjistit, která instituce nabízí lepší možnosti. Při bližším zkoumání divadeních scén jsem kromě objevení spousty nových informací využila také známosti s aktuálními frekventanty a mohla jejich zkušenosti porovnat s mými. Rozkryla jsem dva různé způsoby, jak se do operního studia dostat a nakonec došla k závěru, které je pro mě osobně vhodnější. Kromě praktických informací práce obsahuje také historická fakta a poznatky o významných operních osobnostech. Práce by měla primárně sloužit jako zdroj informací pro operní pěvce, kteří usilují o světovou kariéru.
- Všeobecné minimum pro začínající pěvce (obor tenor)Dolejš, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Tato diplomová práce pojednává o tom, co by měl začínající pěvec (obor tenor) vědět dříve, něž se rozhodne stát profesionálním zpěvákem ve svém oboru. V první části mojí práce se snažím ve stručnosti popsat historický vývoj pěveckých škol, jednotlivých pěveckých stylů a slavných osobností, které se na celkové podobě dnešní výuky operního zpěvu podílely. V druhé části se pak zabývám správností pěveckého dechu a tvorbou primárního tónu a jeho posazení, bez kterého je belcantový zpěv téměř nemožný. V další části se pak věnuji samotné estetice zpěvu, očekávaným požadavkům posluchačů operní a koncertní tvorby, ale také správné reprodukci jednotlivých hudebních stylů, které jsou pro správnou reprodukci žádány. V závěru své práce již budu předpokládat, že čtenář se seznámil s předchozími kapitolami a je tedy připraven se pustit do praktické části výuky, kterými jsou hlasová cvičení a studium operního repertoáru. Klíčová slova: opera, estetika zpěvu, tenor, operní a koncertní tvorba