Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "KAUPOVÁ, Helena"
Nyní se zobrazuje 1 - 15 z 15
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Bedřich Smetana a jeho opera Tajemství se zaměřením na roli BlaženkyZávodná, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Magisterská práce pojednává o významném českém hudebním skladateli Bedřichu Smetanovi a jeho opeře Tajemství se zaměřením na roli Blaženky. Hlavním cílem a posláním práce je přiblížit čtenáři život a dílo tohoto komponisty. V první kapitole se autorka práce zaměřuje na dětství Bedřicha Smetany, jeho vztah k hudbě, studia, tvůrčí období v dospělosti, ale také na stáří, pozdní tvorbu a konec života. V druhé kapitole autorka práce podrobněji rozebírá Smetanovu operu Tajemství a ve třetí části je pozornost zaměřena na roli Blaženky, která je součástí tohoto díla. Autorka pracuje jak s notovým materiálem, tak i s libretem Elišky Krásnohorské vztahujícím se k dané postavě. Díky němu se autorka může hlouběji ponořit do jednotlivých částí této sopránové role. V závěru magisterské práce pak pro zajímavost vyzdvihla několik vybraných osobností, které v historii roli Blaženky z opery Tajemství ztvárnily. Je zde uveden jejich krátký medailon. Magisterská práce by měla sloužit všem čtenářům, kteří mají českého romantického hudebního skladatele Bedřicha Smetanu v oblibě, a také těm, kteří by se rádi dozvěděli něco více o opeře Tajemství či o roli Blaženky.
- Benjamin Britten - The Poet's EchoKývalová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04V této práci jsem se zaměřila na písňový cyklus anglického skladatele Benjamina Brittena The Poet’s Echo, který vychází z poezie ruského spisovatele Alexandra Sergejeviče Puškina. Benjamin Britten tento svůj cyklus věnoval svým blízkým přátelům Galině Višněvské a Mstislavu Rostropovičovi, kteří dílo také uvedli premiérově v Moskvě. Cílem mého příspěvku bylo tedy nastínění pozadí vzniku tohoto obdivuhodného díla, představení všech stěžejních postav zainteresovaných a také zmapování textové a obecně hudební myšlenky cyklu.
- Bohuslav Martinů a jeho jednoaktové oper yŠmatláková Pavlů, Ester(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01Tato práce si klade za cíl stručně a výstižně charakterizovat a zmapovat dostupnou tvorbu jednoaktových oper Bohuslava Martinů.
- Così Fan Tutte, se zaměřením na postavu DespinyDudikj, Stefani(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-10Diplomová práce se zabývá zpracováním opery Così fan tutte, jejím vznikem, prvními pokusy o její uvedení a předsatvení opery v moderní verzi studentského zpracovaní v operním studiu HAMU. Dále se budu věnovat mé vlastní zkušenosti s rolí Despiny a její přípravou. Nakonec se budu věnovat interpretačnímu pohledu na obě árie Despiny, překladu textu libreta, a také se zmíním o třech slavných zpěvačkách, které tuto roli úspěšně ztvárnily.
- Interpretace představitelek verizmu( Santuzza,Nedda)Obručník-Vénosová, Livia(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-05Práce pojednává o interpretaci dvou vybraných ženských představitelek veristických oper. Těmito představitelkami jsou Santuzza ( Pietro Mascagni : Sedlák kavalír) a Nedda ( Riggiero Leoncavallo : Komedianti). Interpretace obou rolí vychází z osobních zkušeností autorky práce a dále se zaměřuje na vybrané české a slovenské zpěvačky, které autorka měla možnost shlédnout osobně nebo na videozáznamech českých divadel a Slovenského národního divadla. Práce obsahuje také základní informace o skladatelích obou oper a rozbor vybraných árií .
- Jiří Gemrot: BachmannliederGemrotová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-03Autorka této práce seznamuje čtenáře se soudobým skladatelem Jiřím Gemrotem, jeho dílem s důrazem na písňový cyklus pro soprán a orchestr ?Bachmannlieder?. Úvodní kapitolu (1) věnuje samotnému skladateli, jeho cestě ke skladbě, vlivům a etapám jeho tvorby a jím preferovaným žánrům. Z důvodů nedostupné literatury a malému množství pramenů, které o Jiřím Gemrotovi existují, rozhodla se autorka práce ponechat druhou kapitolu (2) výtahu z rozhovorů se samotným skladatelem a tím tak dovolit čtenářům nahlédnout více do skladatelova nitra a jeho smýšlení. Třetí kapitola (3) už pojímá o samotném cyklu ?Bachmannlieder?, o jeho zařazení do kontextu vokální tvorby J. Gemrota, zabírá se zde hudebními prostředky tvořící sloh skladatele, dále následuje formální rozbor písní a poslední část této kapitoly tvoří srovnání orchestrální verze tohoto písňového cyklu s jeho verzí klavírní nazvanou ?Fünf lyrische Lieder?. K ?Bachmannlieder? neodmyslitelně patří i autorka textu, spisovatelka Ingeborg Bachmann, o které se v krátkosti dočtete v poslední kapitole (4) této práce. Přílohy obsahují kompletní soupis jeho díla, jenž obsahuje i skladby, které dosud nebyly zveřejněny, dále pak současné fotografie Jiřího Gemrota, ale i fotografie z jeho mládí.
- Obručník-Vénosová Livia : Magisterský koncertObručník-Vénosová, Livia(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-05
- Opera v ÁzerbájdžánuPashayev, Mikhail(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Tématem této magisterské práce je Opera v Ázerbajdžánu. Vycházím ze své bakalářské práce. Práci rozděluji do těchto kapitol: Uzeir Hadžibejov životopis, Uzeir Hadžibejov a ázerbájdžánská opera, Epos „Köroğlu“ a žánr opera, Postavy a děj opery, Formální obsah opery, Hudební formy v „Köroğlu“. V první kapitole píši o jednom z nejdůležitěších představitelů operní tvorby v Ázerbajdžánu Uzeiru Hadžibejovi. Ve druhé kapitole vyprávím o vlivu tohoto pracovitého génia na Ázerbájdžánskou operu. V dalších kapitolách analyzuji nejpřínosnější dílo v historii Ázerbadžánu – operu „Köroğlu“. Jako přílohu přikládám CD s hudebními ukázkami.
- Vokální styl a operní tvorba Stanisława MoniuszkaMartinec, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-12Tato diplomová práce se zabývá vokálním stylem a operní tvorbou polského hudebního skladatele Stanisława Moniuszka, který se řadí mezi nejvýznamnější polské skladatele. Součástí práce je stručný popis jeho života a je popsán jeho vztah k divadelnímu prostředí. V další části je rozebrán vokální styl autora, problematika interpretace partů jeho oper, jsou zde zmíněni pěvci, s nimiž Moniuszko pracoval, a které obsazoval do svých děl, podle čehož si můžeme dokreslit vokální typovost postav při premiérových uvedeních, jelikož tradice interpretace se od té doby v mnohém změnila. Je zde zmíněný postoj autora k transpozici svých partů, jelikož v mnoha případech svá díla přepracovával podle možností pěvců, nebo své party přepisoval pro jiné hlasové obory. V poslední části práce uvádím průřez operní tvorbou Stanisława Moniuszka. Velká část je věnována jeho první a nejznámější opeře – Halce. Cílem této práce je zvýraznit osobnost Stanisława Moniuszka v Čechách, přiblížit jeho operní tvorbu a napomoci čtenáři k pochopení jeho hudby, vokálnímu stylu a problematice interpretace Moniuszkovy tvorby.
- Vokální tvorba Bohuslava Martinů se zaměřením na písňovou tvorbuProkopová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-01Tato práce si klade za cíl stručně a výstižně charakterizovat a zmapovat dostupnou písňovou tvorbu Bohuslava Martinů. Práce je rozvržena do čtyř hlavních kapitol, z nichž první tři jsou zaměřené pouze na tvorbu písňovou a poslední kapitola se velmi okrajově zaobírá ostatní tvorbou vokální do níž se řadí tvorba sborová, kantáty, oratoria a melodramy.
- Vokální tvorba Otakara Ostrčila se zaměřením na baladu Osiřelo dítěMlčáková, Pavla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10Tato práce se zabývá životem a tvorbou Otakara Ostrčila, se zaměřením na baladu Osiřelo dítě. Cílem práce je rozšířit odborné zpracování rozboru života a díla skladatele, jež je dodnes nedostatečné. Dílčím cílem je poté nastudování interpretace balady Osiřelo dítě, což může posloužit při přípravě zpěvačkám. Nejprve je v práci vypracován chronologický popis jeho života a tvorby a následně se pojednává o téma baladu a jejího vzniku a vývoje v hudbě a literatuře. Nakonec dojde k rozboru samotného díla v literatuře a v Ostrčilově zpracování a posouzení již nahraných přednesů dvou nejslavnějších mezzosopranistek.
- Výslovnost francouzštiny v operním textu pro české zpěváky.Jirovská, Anita(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-03Diplomová práce "Výslovnost francouzštiny v operním textu pro české zpěváky" se věnuje oblastem fonetiky francouzštiny pro zpěváka nezbytné. Práce jednotlivě rozebírá veškeré samohlásky a souhlásky. V popisu fonémů vychází z fonetiky češtiny. Porovnává tak fonémy známého českého jazyka s fonémy jazyka francouzského. Práce se věnuje i nezbytnému dělení slabik, stejně tak jako přízvuku, asimilaci znělosti či vázání, ve francouzštině tak běžnému.
- Vývoj opery na Kubě od počátku po současnostŽigmundová, Adriana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Tato diplomová práce se zaměřuje na vývoj opery na Kubě, sleduje její historické kořeny, význam v kultuře a nynější postavení. Hlavními cíli studie je zmapovat původ kubánské opery, její významné vlivy a klíčové osobnosti, které přispěly k jejímu utváření. Práce také zkoumá, jak evropská opera a zarzuela formovaly kubánskou hudební scénu. Metodologicky je výzkum založen na historické analýze, komparativním studiu a kvalitativním rozhovoru s Eglise Gutiérrez, uznávanou odbornicí na kubánskou hudbu. Další část práce se zaměřuje na změny, které se odehrály ve 20. století, a jejich vliv na operní tvorbu, se zvláštním zaměřením na období po roce 1959. Studie se dotýká výzev a příležitostí, kterým čelí současná kubánská opera. Zabývá se také rolí prestižních festivalů a významem vzdělávání a podpory talentů pro udržení živosti operní scény na Kubě. Cílem této práce je poskytnout komplexní pohled na kubánskou operu a její dynamický vývoj a nabídnout perspektivy pro její další rozvoj v mezinárodním kontextu.
- Vývoj opery na Slovensku a priekopníci Slovenského operného divadelníctva.Kostelanský, Ján(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-09V mojej práci se zaoberám vývojom opery a divadelnictva na Slovensku počiatkom od prvých písomných zmienkách, kedy sa na Slovensku začali hrávať divadelné hry. Postupne prechádzam celým vývojom divadelníctva na Slovansku, prvými pokusmi o slovenskú operu a zároveň sa zmiňujem o prvých divadelných budovách ktoré sa postavili na Slovensku až po vznik Slovenského národného divadla. Na záver mojej práce doplňujem dvoch z mojho pohľadu najdoležitejších priekopníkov slovenského divadelníctva.
- Zdeněk Lukáš - vokální tvorbaFlorian, Rostislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-16Magisterská práce se zaměřuje na tvorbu skladatele 20. století Zdeňka Lukáše, který byl jedním z nejlepších českých skladatelů tohoto období. Tato práce se zabývá životem tohoto skladatele a jeho kompozičním odkazem, ze kterého je důležitou složkou tvorba vokální. Ta je rozdělena na tvorbu sborovou a sólovou, kdy je sólová tvorba rozřazena dle hlasových skupin, pro vyšší přehlednost jeho díla. V závěru práce je rozhovor se současnou skladatelkou Sylvií Bodorovou, která se Zdeňkem Lukášem tvořila uskupení Quartett a také s bývalým sbormistrem Zdeňkem Vimrem, který převzal úlohu sbormistra v Lukášově České písni a byl jeho dlouholetý přítel.