Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "KUSNJER, Ivan"
Nyní se zobrazuje 1 - 18 z 18
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Barytonové role v Mozartových operách.Svoboda, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09Tato diplomová práce je zaměřena na čtyři Mozartovy opery, ve kterých detailněji rozebírám nejen hlavní postavy, ale také původ vzniku opery a libreta společně s libretistou.Jedná se o Figarovu svadbu, Dona Giovanniho, Kouzelnou flétnu a La clemenza di Tito. Dále je zde stručný skladatelův životopis a nástin doby, ve které Mozart žil . Práce ještě obsahuje kapitolu o skladatelově půspbení v Čechách.
- Česká historická operaŠtefáček, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09Tato práce se zabývá pojmem historická opera. Snaží se nahlédnout do způsobu, jakým skladatelé a libretistí pracovali s hostorickými náměty. Stěžejní část práce pak pojednává o operách s historickými náměty, které složil Bedřich Smetana.
- E. W. Korngold a jeho písňová tvorbaFišer Silkenová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-05-24Diplomová práce je zaměřena na písňovou tvorbu Ericha Wolfganga Korngolda, který se narodil v Brně 29.května 1897 a zemřel v Los Angeles 29.listopadu 1957. V úvodních kapitolách jsem zpracovala životopi E.W.Korngolda a zmapovala hudební dílo. Kapitola číslo čtyři obsahuje jednotlivé rozbory jeho písní a písňových dyklů se zvláštním zaměřením na opus 27 "Unvergänglichkeit", který jsem již několikrát interpretovala. Ve své práci uvádím několik textových ukázek jednotlivých písní, dále fotografie E.W.Korngolda a nejrůznější přílohy - tou nejvýznamnější je kompletní seznam díla E.W.Korngolda.
- Inspirační zdroje Leoše JanáčkaBílková, Ada(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-12Ve své diplomové práci bych se ráda zaměřila na inspirační zdroje Leoše Janáčka. Mým cílem je zpřehlednit skladatelovo vokální dílo a poté najít v jeho tvorbě čtyři hlavní inspirační zdroje, ze kterých Leoš Janáček během svých skladatelských let čerpal. Z každého nalezeného inspiračního zdroje vyberu jedno dílo, které uvedu jako příklad a zároveň jej přiblížím. Ačkoliv představuji čtyři nejzásadnější Janáčkovy inspirační zdroje, všechny jeho tvorbou prochází, vzájemně se proplétají a jsou úzce propojené.
- Leoš Janáček, Její pastorkyňa v pražské a plzeňské inscenaci s důrazem na roli KostelničkyKarásek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-01Ve své diplomové práci se detailně zabývám operou Její pastorkyňa skladatele Leoše Janáčka na libreto Gabriely Preissové. V kapitole čtvrté a páté jsem se zaměřil na zpracování tohoto díla v plzeňském Divadle J. K. Tyla a v Národním divadle. V dalších kapitolách jsem přepracoval osobní rozhovor s přední českou operní pěvkyní Evou Urbanovou, která v několika inscenacích ztvárnila roli Kostelničky. Snažím se čtenářům této práce předat hluboký prožitek Urbanové a její pochopení postavy a Janáčkovy tvorby vůbec. V Závěru pak shrnuji inscenaci plzeňskou a pražskou a hodnotím pražské pojetí jako vydařenější jak v režijním zpracování, tak v obsazení.
- Lucie Fišer Silkenová: Magisterský koncertFišer Silkenová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-05-24
- Ondřej Štefáček : interpretační výkonŠtefáček, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09
- Opera a nová média.Gattringerová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-12Autorka se ve své práci zaměřuje na problematiku opery v nových médiích. V úvodu práce definuje a charakterizuje pojem nová média. Dále se pak zaměřuje především na prezentaci oper prostřednictvím satelitních přenosů do kin v České republice, historií tohoto relativně mladého fenoménu a jeho postupným vývojem. Dalším tématem je pak možnost sledovat přímé přenosy či záznamy oper prostřednictvím internetu na stránkách jednotlivých divadel a jeho možnosti. V neposlední řadě se autorka zabývá také internetovými webovými stránkami, které se v České republice věnují operní problematice, jejich historii, obsahu i specifikům. Shrnuje i další možnosti prezentace opery. V závěru práce se autorka pokouší charakterizovat význam a přínos nových médií pro operu a operní publikum v současnosti.
- Petr Svoboda : interpretační výkonSvoboda, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09
- Práce operního interpretaBijok, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-04Tato práce začíná krátkým úvodem , který vysvětluje cíl celého textu. Pokračuji s přehledem mých začátků s prací na opeře Il Tabarro od Pucciniho. Velmi stručně podám nějaké historické údaje, týkající se této opery a rozepíši její děj. Pak se dosti detailně zabývám procesem nastudování a podávám konkrétní návrhy k systematickému nastudování. Zabývám se také prací s dechem v průběhu nastudování. Pak se zaměřím na problematiku týkající se hereckého projevu, kde je i rozhovor se Zdeňkou Sajfertovou. Následuje můj osobní rozbor postav, vztahů a konfliktů v Il Tabarro. Práce pokračuje pojednáním o práci zpěváka. Práce končí rozhovory se zajímavými operními interprety a samozřejmě následuje závěr.
- Prsten Nibelungův v Národním divadle v PrazeŠvingr, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-02Tato práce se věnuje prvnímu kompletnímu uvedení Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův V Národním divadle v Praze. V úvodu připomene autorův život a jeho vztah k Čechám a k české hudbě. Dále se zabývá mytologickou tématikou Prstenu a filozofickými náhledy na jeho závěr.Následuje rozbor jednotlivých částí tetralogie v jejím pražském provedení, zhodnocení inscenace a ocenění jejího velkého přínosu pro českou kulturu.
- Role Fiordiligi z opery Cosi fan tutte od W.A.MozartaUramová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-16Práce se zaměřuje na operu Così fan tutte od Wolfganga Amadea Mozarta s detailním přihlédnutím k roli Fiordiligi, jedné z protagonistek děje. Pohled na roli poskytují významné sopranistky. Též poskytuji svůj vlastní názor, jelikož jsem celou roli pro Akademii Múzických Umění roku 2018 nastudovala.
- Sergej Sergejevič Prokofjev: Láska ke třem pomerančůmŠantora, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato práce seznamuje s tenorovými rolemi v opeře Láska ke třem pomerančům skladatele Sergeje S. Prokofjeva. V práci je okrajově popsán život autora v souvislostech se vznikem opery a nástin jeho tvůrčích stylů. Stěžejní část této práce provádí detailní interpretační analýzu tenorových postav opery z hlediska dramatického vývoje v konfrontaci s vlastním interpretačním záměrem.
- Slovenski speváci na svetových scénachMikšíková, Katarína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-03Touto magisterskou prácou som sa snažila priblížiť život, študentské začiatky, kariéru a úspechy významných slovenských operných spevákov účinkujúcich na svetových scénach. Mojim zámerom bolo načrtnúť a vykresliť tie najzásadnejšie a najvýnimočnejšie momenty z ich kariéry. Položením a zodpovedaním niekoľkých mojich otázok sa snažím priblížiť ich názor, skúsenosti a postoj na operné dianie na Slovensku a v zahraničí. Tiež sa pri dotazovaní zaoberám slovenskou vokálnou školou a legendami z radov sólistov či pedagógov.
- Tenorové role v českém operním repertoáruJavorský, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Tato diplomová práce analyzuje významné tenorové role v operní tvorbě Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka. Tito skladatelé, klíčoví představitelé české hudební historie, zásadně přispěli k formování české opery a hudebního dramatu, přičemž jejich díla reflektují vývoj národní identity a uměleckého vyjadřování. Práce se zaměřuje na hudební ztvárnění tenorových rolí, charakteristiku postav, jejich motivace a vztahy s ostatními postavami. Důraz je kladen na unikátní aspekty libreta a hudby, které přispívají k jedinečnosti a významu těchto oper. Zohledňuje také technické a emocionální požadavky na pěvce, nezbytné pro ztvárnění těchto rolí. Kromě analýzy konkrétních tenorových rolí poskytuje práce přehled širšího kontextu české operní tvorby a zmiňuje další významné skladatele, jako jsou Bohuslav Martinů a Vítězslav Novák. Cílem práce není vytvořit vyčerpávající seznam českých tenorových rolí, ale nabídnout přehled těch nejvýznamnějších a nejčastěji interpretovaných. Výzkum přispívá k hlubšímu pochopení technických a emocionálních aspektů zpěvu, obohacuje interpretační dovednosti a připravuje pěvce na náročné požadavky současného operního repertoáru. Díla těchto skladatelů reflektují národní identitu a svobodu, což je inspirací pro studium a interpretaci operních rolí. Tento výzkum je přínosný jak z akademického hlediska, tak pro praktické využití v umělecké kariéře.
- Umělecká osobnost: Jaroslav ŠarounBařák, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Tato diplomová práce se zabývá osobností Jaroslava Šarouna, současného skladatele, klavíristy a korepetitora. Zaměřuje se na jeho umělecký a také osobní život. Hlavní důraz je kladen na jeho umělecký život, který je rozveden v několika podkapitolách. V těch je popsán jeho vývoj od mladého studenta až po klavíristu v České filharmonii. Dalším důležitým bodem je jeho pohled na hudební interpretaci a pedagogickou činnost a její principy, které předával jak na Pražské konzervatoři, tak na HAMU. Dále je v této práci rozebírán cyklus Čtyř písní na texty Torquata Tassa. Tomuto písňovému cyklu pro baryton a klavír je věnována velká pozornost z několika úhlů pohledu.
- Vincenzo Bellini se zaměřením na jeho operu PuritániKfelíř, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-06Magisterská práce pojednává o hudebním skladateli Vincenzu Bellinim a jeho opeře Puritáni. Hlavním cílem a posláním práce je přiblížit čtenáři tuto významnou romantickou osobnost a úzce se zaměřit na dílo Puritáni. Zde se autor zaměřuje na vznik a vývoj opery. Dále poukazuje na děj a jednotlivé postavy kusu. Jelikož se v inscenaci vyskytuje autorova oblíbená role Riccarda, rozhodl se jí věnovat blíže a rozebrat její slavnou árii: „Ah, per sempre io ti perdei“ harmonicky i formálně. Nakonec se autor zaměří na vybrané pěvce, kteří zpívali árie od Vincenza Belliniho, a zmíní jeho vlastní postřehy a poznatky z poslechu skladeb. Magisterská práce by měla sloužit všem čtenářům, které zajímá hudební skladatel Vincenzo Bellini a jeho opera Puritáni.
- Vokální tvorba Pavla Haase se zaměřením na klavírní kvintet s tenorovým sólem Fata Morgana op.6Nosek, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-03Diplomová práce se zabývá vokálním dílem moravského skladatele Pavla Haase. Tento skladatel, který působil téměř po celý život v Brně, se řadí mezi české avantgardní skladatele první poloviny 20. století. Práce zkoumá jeho vokální dílo jako celek a zaměřuje se také na Haasovu práci s lidovou písní. Podrobněji se práce věnuje především jeho vokálně-instrumentální skladbě Fata Morgana op. 6 z roku 1923, popisuje okolnosti jejího vzniku, komentuje dostupné provozovací materiály a provádí její stručnou analýzu.