Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "HUDEC, Zdeněk"
Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 10
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- A Ballad of Proximity: A Neoformalist Analysis of Chungking ExpressPopcevska, Ivona(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05This theoretical work explores Wong Kar-wai’s film “Chungking Express” (1994) through a neoformalist analysis. The first part covers the theoretical basis, and the specificities of the film, which argue for its selection as a case study. In the main chapter, the basic analytical tools examined in Kristin Thompson´s book “Breaking The Glass Armor”, are employed into a neoformalist analysis. The goal of the analysis is to confirm the hypothesis that the main dominant of the film, which organizes its formal elements, is the principle of ‘proximity without reciprocity’. This principle is explored on the stylistic, narrative and thematic level. The findings are summarized into a conclusion in the final chapter.
- Critical Examination of the Use of Artificial Intelligence as a Creative Tool in Editing and its Potential as a Creator in its ownPolyzos, Dimitrios(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-21This thesis explores the fundamentals of artificial intelligence (AI), including machine learning (ML), as they can be applied to content creation methodologies and specifically film editing and post production. We provide an overview of the technologies and concepts involved and we will present and examine their effects on the creation of content, along with a few examples and key-studies. The applications will focus both on processes decreasing the human workload, while providing content insight and workflows steering, and at providing automatic content production. Meanwhile, we will critically examine the successes and limitations of this rapidly advancing technology in each of these areas, and we will further differentiate between the use of AI as a creative tool and its potential as a creator on its own.
- Dopad proměn stádií "rodinných záznamů" na využití formy rodinného filmu a home-videa v narativním filmuČejková, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-07Magisterská práce je kombinací obecně přehledového výzkumu jednotlivých stádií rodinných záznamů a k nim vybraných analýz narativních filmů pracujících s jejich formou. Jednotlivá stádia rodinných záznamů práce koncipuje podle dělení Rogera Odina, který je dělí na rodinný film, home video a digitální záznamy. V rámci jednotlivých stádií je přehledově zkoumán historický vývoj, uživatel, proces natáčení, vyjadřovací prostředky a percepce a archivace daného stádia rodinného záznamu. Ke stádiu rodinného filmu a home videa následuje analýza vybraných narativních filmů pracujících s jejich formou. Stylové analýzy vychází z předchozího výzkumu jednotlivých stádií rodinných záznamů a odráží jakými způsoby se proměny na využití jejich formy v narativním filmu podílí. Analyzované filmy jsou vybrány v žánru drama, které reflektuje především mezilidské vztahy týkající se rodinného okruhu. Následně práce reflektuje současný přechod rodinných záznamů k digitálním nahrávkám a zkoumá jejich odlišný a nový charakter, který je vyvádí z rodinného okruhu a proměňuje všechny jich složky. Klíčová slova Rodinné záznamy, rodinný film, home video, digitální osobní záznamy, Roger Odin, paměť, rodinný prostor
- Kombinace skutečnosti a fikce ve filmech Anny OdellJelínek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-15Tato práce si klade za cíl provést stylovou analýzu výrazových prostředků filmů Neznámá, Žena 2009-349701(2009) a Třídní Sraz (2013) režisérky Anny Odell. Stylová analýza bude založena na principu neoformalistické analýzy, kterou definuje Kristin Thompsonové v publikaci Breaking the Glass Armor. V rámci práce zařadím tvorbu autorky do historického kontextu a následně provedu stylovou analýzu daných filmů, ve které budu zkoumat, jaké prostředky Odell využívá k vytvoření dojmu, že diváci sledují dokumentární film, a to i za předpokladu, že je obsah daných filmů zinscenován.
- Komparativní analýza tříaktových narativních struktur filmů Davida Lynche Mazací hlava (1977) a Inland Empire (2006)Sýs, Alan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-12Komparativní analýza tříaktových narativních struktur filmů Davida Lynche Mazací hlava (1977) a Inland Empire (2006) rozebírá pomocí modelu Blakea Snydera narativního strukturu obou filmů. Blake Snyder v knize Save the Cat! (2005) představuje patnáctibodový model podle děj posouvajících událostí, ke kterým má docházet v konkrétních minutách. Zmiňovanou stopáž proporčně zkoumám v Lynchových filmech a popisuji, zda je jejich stavba odlišná od té modelové. Došel jsem k závěru, že Lynch narativní struktury ovládá a drží se jich, dokonce se ve stavbě zkoumaných filmů dají vysledovat společné tendence: prodloužený první akt, který obsahuje všechny potřebné elementy, pouze katalyzátor i první bod zvratu přicházejí výrazně pozdě, druhý akt disponuje přesným midpointem a druhým bodem zvratu, ale struktuře se vzdaluje, vynechává odlehčené pasáže na úkor těch znepokojivých, divák ztrácí kontrolu nad příběhem. Tu zpětně nalézá až ve třetím aktu, kdy se Lynch v závěrečné scéně zrcadlově vrací ke scéně úvodní a nachází novou rovnováhu.
- Naratologická analýza pětiaktové struktury ve Scorseseho Skryté identitěNuslauer, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Diplomová práce se zabývá analýzou filmu Skrytá identita (The Departed; Martin Scorsese, 2006) a její pětiaktové struktury. Metoda analytické práce je naratologická a čerpat bude převážně z knihy Příběh a diskurs: Narativní struktura v literatuře a filmu od amerického naratologa Seymoura Chatmana. Protiváhu k naratologické teorii bude tvořit praktická studie Into the Woods: A Five-Act Journey Into Story filmaře Johna Yorkea, která obohatí chápání významu jednotlivě zkoumaných aktů v rámci struktury filmu. Diplomová práce se zabývá mechanismy vyprávění, její analytická část poukáže na principy dramatu, které se uplatňují v modelu pětiaktové struktury. Cílem diplomové práce je uchopení způsobu, jakým je vedena narace snímku Skrytá identita.
- Odcizení, pohyb, prostor, čas. Motivická analýza road movies Wima Wenderse: Léto ve městě (1970), Alice ve městech (1973), Chybný pohyb (1975), V běhu času (1976) a Paříž, Texas (1984).Garduňo, Rolando(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Předkládaná diplomová práce se soustředí na analýzu vztahu, v jakém se spolu nacházejí motivy pohyb, prostor, čas a téma psychologický stav odcizení způsobený vykořeněností; a to v rámci práce německého filmaře Wima Wenderse věnované filmům žánru road movie: Léto ve městě (1970), Alice ve městech (1974), Chybný pohyb (1975), V běhu času (1976) a Paříž, Texas (1984). Díky jejich vzájemné formální blízkosti a provázanosti tyto filmy tvoří jeden narativní celek, a proto je můžeme chápat jako jedno vyprávění na stejné téma. Analýza je prováděna z hlediska naratologie s cílem studovat vztahy mezi motivem a tématem, aby bylo možné lépe pochopit, jak se vyprávění v divákovi vyvíjí. Jednotlivé kapitoly práce jsou věnovány popisu dějových linií pěti filmů, z nichž je pak vypracována taxonomie dějových okruhů seskupených do jednoho celku s cílem stanovit, v jaké podobě se ukazuje hlavní téma příběhu, definovat charakteristiku pohybových časoprostorových motivů a jejich přímý vztah k tématu, a nakonec pochopit jejich narativní funkci v celém díle.
- Pocit méněcennosti a snaha o uplatnění protagonistů ve filmech Rosetta, Chlapec na kole a Dva dny, jedna noc. Studie z individuální psychologie.de Pina, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16V této teoretické práci si kladu za cíl představit základní principy individuální psychologie a analyzovat jejími nástroji protagonisty vybraných filmů současné západoevropské kinematografie. V úvodní části práce vysvětlím základní pojmy a terminologii, které v její druhé části demonstruji na filmech Rosetta, Dva dny, jedna noc a Chlapec na kole belgických autorů, jimiž jsou Jean-Pierre Dardenne a Luc Dardenne. Individuální psychologie pohlíží na lidskou bytost jako na celek ve vztahu k sobě samému a jeho okolí. Individuální psychologie patří do kategorie hlubinné psychologie, a proto si jedinec důvod svého jednání neuvědomuje. Esenciální koncept, s nímž individuální psychologie pracuje, je pocit méněcennosti, který je určující hybnou silou, ovlivňující veškeré myšlenkové pochody, povahu a jednání jedince k jeho zvolenému cíli. Tato dynamika z „méně“ směrem k „více“ charakterizuje lidskou snahu o sebezdokonalování, úsilí o nadřazenost, mimořádnost nebo celistvost. Cílem práce je aplikovat vybrané koncepty pro analýzu filmových protagonistů. Jejich jednání je motivováno snahou postavy uspokojit vnitřní potřebu – dosáhnout důležitého cíle – a v průběhu vyprávění divák skrz jednání postavy poodkrývá její niterný svět. Postava se stává důležitým nosičem lidských vlastností. Cílem práce není popis komplexního systému, ale nastínění určitého psychologického pohledu na postavu.
- Psychoanalytická interpretace vybraných filmů Federica Felliniho podle teorie archetypů Carla Gustava JungaBenc, Maja(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-15Tato diplomová práce sleduje ve vybraných filmech vliv hlubinné psychologie Carla Gustava Junga na tvorbu Federica Felliniho. Práce obsahuje rozbor jak z hlediska psychoanalytického, tak střihu. Na konkrétních příkladech bude ukázáno, jak slavný režisér využil pro zobrazení svých protagonistů Jungovy kategorie archetypů. Tato diplomová práce si rovněž klade za cíl na základě teorie archetypů lépe pochopit způsob tvorby Federica Felliniho, pro kterého byly archetypy, pomocí nichž Carl Gustav Jung vykládal sny, hlavním inspiračním zdrojem a díky jejich filmovému ztvárnění dokázal zachytit pro další generace i společenskou atmosféru tehdejší Itálie, a to z jiného úhlu pohledu, z vnitřku sama sebe skrze vlastní snění.
- Stylova analýza střihové skladby v rané tvorbě Alexeje Germana: Prověrka osudem, Dvacet dnů bez války, Můj přítel Ivan LapšinDulskaia, Elvira(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Táto magisterská práce se zabývá analyzou střihové skladby a výrazových prostředku v třech filmech sovětského a ruského režiséra Alexeje Jurjeviče Germana. V práci se rozebírají filmy Prověrka osudem, Dvacet dnů bez války a Můj přítel Ivan Lapšin. Střihová skladba je v nich analyzována v kontextu dalších filmových složek: režie, kamerové práce, dramaturgie a práce se zvukem. Cílem práce je prozkoumat střihovou skladbu v rané tvorbě Alexeje Germana a ukázat vývoj jeho autorského stylu.