Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "KRAJNÝ, Boris"
Nyní se zobrazuje 1 - 12 z 12
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Bedřich Smetana - inspirace Shakespearem se zaměřením na skladbu Macbeth a ČarodějniceSuchánková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Diplomová práce se zabývá klavírní skicou Macbeth a čarodějnice od Bedřicha Smetany. Nejprve je čtenář seznámen s životním příběhem B. Smetany, v němž je zachycen rozhodující moment pro napsání této skladby. Inspirace Williamem Shakespearem je dána do širší souvislosti s ohledem na Smetanovu tvorbu, přičemž je porovnáno, do jaké míry Smetana sledoval Shakespearovu literární předlohu. U skicy Macbeth a čarodějnice jsou uvedeny různé výklady hudebního obsahu. Skice se v Čechách dostalo čtyř revizních zpracování, 1912 revize Jindřicha Káana z Albestů, 1924 revize Romana Veselého, 1961 revize Václava Štěpána a 1981 revize Jana Novotného. Dvě poslední revize byly podrobeny detailnímu srovnání a byly zjištěny četné rozdíly v tempových označeních, notovém zápisu, zápisu pedalizace, dynamiky a prstokladu, v neposlední řadě byly dokonce zjištěny chyby a následně bylo navrženo jejich odstranění. Závěr diplomové práce tvoří doporučení ohledně nacvičení skladby z mé vlastní interpretační praxe.
- Fenomén BarvyČáp, Rebecca(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06Ve své diplomové práci budu pojednávat o barvě. První kapitola pojednává o barvě z hlediska historického, o vývoji barevných varhan a o psychologických vlastnostech jedenácti základních barev. Tématem druhé kapitoly je poměrně vzácný jev známy pod jménem Synestezie - což je neurologická kondice umožnující vnímat barvy při poslechu hudby, nebo při čtení písmen čí čísel. Někteří skladatele, hudebnící a spisovatele měli tuto schopnost. Budu podrobnější pojednávat o dvou skladatelech pro které měla barva prominentní roli v jejich kompozicích: Alexander Skrjabin a Olivier Messiaen. Třetí kapitola pojednává o velkém "malíři hudby" Claudem Debussym, který vytvořil nesmírně koloristická díla a který měl velký zájem o vizuální umění. V poslední kapitole budu pojednávat o různých pianistech a o jejich názorech na klavírní zvuk a na produkci barev a témbru. Přílohy obsahují tabulky ilustrující psychologických vlastnosti tónin a různé kontrastující analogie barev a tónin. Zde také najdeme mnoho nákresů a fotografií.
- J. Iršai - Přehled života a dílaStráňavský, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Diplomová práca J. Iršai – Prehľad života a diela obsahuje 6 kapitol. V prvej sme hovorili o živote J. Iršaia v Rusku, poukázali sme aj na negatívny vplyv sovietskeho režimu na život umelcov. V druhej kapitole sme hovorili o J. Iršaiovi už po jeho emigrácií na Slovensko. Tretia kapitola sa celá venovala tvorbe J. Iršaia, štvrtá len jeho cyklu Listy Ofodurovi. Piata kapitola je venovaná klavírnej tvorbe J. Iršaia. V šiestej kapitole sme robili rozbor vybranej tvorby J. Iršaia – a to klavírnych skladieb Tasaufi a druhú klavírnu sonátu Sny môjho detstva. Poslednú kapitolu sme venovali problémom, ktorým musia súčasní autori čeliť.
- Jurčík Vlastimil: Magisterský koncertJurčík, Vlastimil(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Klavírní literatura ve tvorbě estonských skladatelů 20. a 21. stoletíJaníková, Šárka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Hlavním cílem této diplomové práce je rozšířit povědomí o estonské hudbě a jejích autorech. Přiblížit charakter a styl děl skladatelů, kteří v této pobaltské zemi žili nebo dodnes žijí. Seznámit čtenáře s hudebními autory, kteří hýbou kulturním děním v Estonsku, ale i mimo něj. Je to země velmi umělecky plodná a může být pro nás v lecčem inspirací. Na začátku bych se chtěla stručně pozastavit u historie a vývoje hudebních tendencí estonské kompoziční školy. Dále pak uvést několik hlavních představitelů a tvůrců 20. a 21. století a pozastavit se u obzvláště významných a zajímavých děl. Práce by měla sloužit jako jakýsi přehled estonské klavírní literatury a snad bude inspirací pro interprety, kteří si chtějí rozšířit obzory a obohatit repertoár o poněkud neznámou, ale nádhernou a kvalitní hudbu.
- KoncertSmitková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06
- KoncertČáp, Rebecca(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-14
- Proměny klavírní estetikyJurčík, Vlastimil(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Práce mapuje souvislosti mezi estetikou a klavírním uměním tak, aby bylo možné uvědomit si pokud možno všechna úskalí práce na interpretaci klavírních děl, za účelem přenosu jejich podstatné, tedy estetické povahy. Po ohledání základního materiálu v obecné kapitole o estetice, vybírající z této nauky to podstatné, co bude k pochopení dalších kapitol potřeba, následuje průzkum proměn specifické estetiky klavírní, rozdělený do tří základních pohledů. Interpret, posluchač i pedagog se ve svých rolích dotýkají stejných problémů, ale dívají se na ně z jiných úhlů. Pochopení těchto odlišností a specifických principů uvnitř jednotlivých oblastí může pomoci v jejich vzájemné komunikaci. Poslední kapitola, o komunikaci, se tedy zaměří opět na celek, ve kterém tyto úhly pohledu existují vedle sebe a zachovávají umění živou součástí člověka.
- Pronikání západních vlivů do japonské hudby.Yoshimura, Yuka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Pracovala jsem s tématem "pronikání západních vlivů do japonské hudby". Přestože je evropská vážná hudba dnes v Japonsku velmi populární, setkali se s ní Japonci poprvé až v 15. století. Zajímalo mě, jaká hudba se těšila oblibě a jak se dostávala do Japonska. Určila jsem si tři důležitá historická období, ve kterých do země pronikala cizí hudba. Podrobně jsem se zabývala každým z nich. Myslím, že hlavně díky mnoha výjimečným osobnostem z Evropy, Ameriky i Japonska se podařilo celou společnost s vážnou hudbou seznámit a zajistit ji trvalou oblibu.
- Tréma u klavíristů a její prevence ve vz dělávacím systému Definice a prevence trémyStevanović, Ena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Tréma nebo strach od veřejného vystupování je zvláštní forma úzkosti, která se objevuje u hudebníků kdyţ musí vystupovat před publikem. Její obvyklé příčiny jsou konkurenční povaha povolání, touha k dokonalé interpretaci, blízkost kritiků a posluchačů, silná potřeba, aby se kontrolovali přesně ty mentální funkce, na které tréma nejvíce působí (pamět´, koncentrace, svalová koordinace). Mnozí autoři se domnívají, ţe kognitivní faktory jsou nejdůleţitější pro vysvětlování úzkosti, hlavně negativní automatické myšlenky které se objevují těsně před vystoupením.Takovéto disfunkční myšlenky deformují realitu, emotivně znepokojují a ničí umělecký výkon hudebníka. Jako nejúčinější řešení tohoto problému se v literatuře uvádí psychologická péče a konzultace (identifikace emocí a myšlenek před vystoupením) a krátkodobá a dlouhodobá organizace cvičení. Ve vzdělávacím systému se zdůrazňuje význam správného cvičení paměti a rozvíjení hudebních představ.
- Úvod do hudební kinesiologieSmitková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06Hudební kinesiologie využívá stejných metod jako Aplikovaná kinesiologie, která spojuje poznatky tradiční čínské medicíny se západní medicínou a psychoterapií.Tato diagnostická metoda vychází z toho, že každá skupina svalů lidského těla má vztah k dalším částem těla - k jednotlivým orgánům, žlázám, kostem a krevnímu oběhu. Slabost svalu může tedy signalizovat problém jinde v těle. Díky svalovému testu se dá zjistit, kde a v čem problém spočívá a co tělo potřebuje ke zlepšení stresové situace. Hudební kinesiologie se zabývá energetickými průběhy v těle, snaží se o uvolnění blokád a o harmonizaci energetického toku. Kromě svalového testu využívá dále integraci mozkových hemisfér, časovou regresi, ale také barvy, symboly a pohybová cvičení. Je určena jak profesionálním hudebníkům, tak amatérům, studentům hudby i učitelům. Nabízí pomoc při řešení typických problémů, umožňuje určit původ blokád a zmírint stres při vystoupení. Nabízí nová východiska k hudebnímu vyjádření, dennímu cvičení a usiluje o jednotu těla, duše a ducha. Práce vysvětluje nejdříve oblasti, které jsou nutné k pochopení metody - meridiány, funkce mozkových hemisfér apod. Dále se zabývá tématy jako je kreativita, umělecká motivace, puls v hudbě, vztah barvy a tónu. Kromě toho přináší i nové pohledy na intervaly, tóniny, zaobírá se tématy jako je tréma, jednotlivá fáze vystoupení, vztah posluchače k hudbě, přijetí kritiky. Práce také obsahuje některá hudebně-kinesiologická cvičení.