Katedra fotografie - KF / Departement of Still Photography
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra fotografie - KF / Departement of Still Photography podle vedoucí "DVOŘÁK, Tomáš"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 46
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- 08. Bun Bo Nam BoMa, Michael(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-11This is an inquiry into photography role in mediating dissimilar cultures through ordinary images of noodles in Czechia. Centered on the dish, Bun Bo Nam Bo, this research explores the interplay of display and production through the media of pixels and ingredients. Larger networks that connect identities and distribute schematics of unfamiliar geographies are the basis of studying images of mass culture where advert images are charged with political and historical flavors. Stories from the Vietnamese Diaspora in Central Europe are the source of inspiration for examining a global connection of representations and identities entangling images and geographies. (slurp)
- Between Photography and VideoKunovski, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15This thesis is an attempt to observe the media of video and photography and the “space” between them. Many artists have operated within this “space”. The reasons behind this are the abilities of these media to be flexible and to transform, and with that, to give the artist, or the user, the wide pallet of possible interpretations by juxtaposing their characteristics. These two media are both widely used by inter-media artists and for communication purposes, mainly on social-media. Technically, they both operate similarly: both depict what is in front of the camera. However, because of the previously mentioned transformative character, video is capable of obtaining some of the characteristics of photography – and vice-versa – only by working with them in a specific manner. Through this thesis, I will attempt to show how the abilities of these media were put together in numerous authentic ways, blurring the lines between their separate fields.
- Bezkamerová fotografie krajiny:Klimešová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-12V této práci zkoumám využití bezkamerové fotografie jako prostředku pro reflexi našeho vztahování se ke krajině. Problematizuji estetizující pohled, který je s fotografováním krajiny často spjatý, a hledám možná východiska, jak mohou tento pohled bezkamerové záznamy měnit. Zkoumám, jak skrze perspektivu environmentální estetiky, a skrze přístup ke krajině jako k subjektivnímu prožitku, dochází ke konceptualizování fotografických záznamů krajin v současné době. V průběhu celé práce nastiňuji vztahy mezi fotografií, fotografovanou krajinou a námi, a zabývám se jejich vzájemnými vlivy. Na projektech umělců Jiřího Šiguta a Anaïs Tondeur demonstruji přístupy, ve kterých krajina není pouhým estetickým motivem, ale je chápána jako komplexní (ne)materiální síť významů.
- Bezkamerové násilíLaytadze, Lali(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Kód přidělený předmětu vstupujícímu do interaktivního prostředí určuje a předznamenává jeho další existenci. V prostředí internetu absence číselného označení představuje nedohledatelnost konkrétního předmětu. Teprve s přidělením unikátního kódu daná věc pro komputerizovaný svět začíná existovat. Předmět po získání odpovídajícího kódu jakoby ožívá, stává se rozpoznatelným, kategorizovatelným, dohledatelným - nabývá svou identitu. Veškeré prostředí, ve kterém se nacházíme, můžeme vnímat za snímané a skenované. Bezfotoaparátovou fotografii potkáváme v momentě našeho existování v umělém prostoru. Jsme skenováni a zároveň jsme tím, kdo skenuje. Jakou roli v procesu skenování a zároveň fotografování hraje člověk, kterého můžeme vnímat jako pomůcku k bezfotoaparátovému fotografování přítomnosti. Je zdrojem určujícím nebo vytvářejícím pravidla? A nebo je pomůckou k ukončování procesu bezfotoaparátového fotografování, protože jako druh určuje a rozpoznává bod, který je stanoven pro existenci a smysl bezfotoaparátového snímání?
- Cézannova jablka a černobílá reprodukceProcházka, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-09Pro svoji závěrečnou teoretickou práci jsem zvolil téma spojené s možnostmi užití černobílé fotografické reprodukce v současné umnělecké praxi. Můj celkový záměr je popsat tuto problematiku nejen pomocí literatury a informací vztahujících se k tomuto tématu, ale demonstrovat ji na konkrétním příkladu díla a s ním spojené průmyslové reprodukce-post impresionistického malíře a otce moderního umění Paula Cézanna. Jako prvotní motivace a inspirace pro výběr tohoto tématu mi posloužila nejenom moje vlastní zkušenost s častou nemožností věrné reprodukce barev ale především její obecná nemožnost zrcadlící se v příkladu výstavy Antonise Pittase. Situace takto se vztahující k bezvýchodnosti černobílé reprodukce ovšem může nastat i v případě takovém, že samotné dílo svoji barevnou škálou reprodukci provedenou v barvě ze své podstaty neumožňuje. Příkladem na kterém lze tuto situaci popsat nám může být výstavní projekt Antonise Pittase ve vídeňské galerii Significant Other obsahující stěnu z reflektivního materiálu, který nemůže být pomocí fotografie věrně zdokumentován a to především z důvodu technické podstaty samotného díla. Kdybychom jako autoři fotodokumentace chtěli stěnu vyfotografovat při reflexi světla, omezili bychom tak použitím zábleskové jednotky světlo ve zbytku místnosti a vyvolali tak možná zcela nechtěný dojem a nesjednocené vyznění fotodokumentace. V takovém případě, pevně věřím, může černobílá reprodukce uměleckého díla najít své komplexní využití, stát se koncepčním řešením, přímo reagujícím na samotné dílo. Reflexní ale například i výrazné barvy mimo barevný prostor tiskárny která bude následně vizuální materiál (publikovanou fotodokumentaci díla, či výstavy) reprodukovat, často vytvářejí podobný problém ale opět v trochu jiném úhlu pohledu, či směru uvažování. Je-li výstupem umělecké instalace především její fotodokumentace, publikovaná prostřednictvím online magazínů pravidelně zveřejňující světové dění umělecké sféry, odpovídající barevnost může být docílena jen samotnou skutečností, že divák konzumuje obrazový materiál prostřednictvím displeje nebo obrazovky, dovolující zobrazení širokého barevného spektra. Realita a věrnost barev může a zpravidla dokonce bívá upravena nad rámec zdrojových dat z fotoaparátu, tak aby odpovídala víc než prostému výsledku fotoaparátu, spíš divácké zkušenosti a celkovému dojmu. V případě, že je fotodokumentace výstavy publikována skrze katalog, či jinou tištěnou publikaci, dostává se umělecké dílo opět do složité situace v rámci své reprodukce. Obsahuje li dílo byť jen malou část charakterizovanou specifickou barevností, mimo schopnost reprodukce barevnosti CMYK, či RGB, je logicky v rámci věrnosti samotné reprodukce tuto barvu/barvy použít jako doplňkové tiskové barvy. Za situace kdy dílo či výstava obsahuje takových specifických barev větší množství, stává se takové řešení nepoužitelným. Nastává ale situace kdy na světlo přirozeně přichází ona možnost černobílé reprodukce. Omezené fotografie, dovolující ale míru imaginace potřebné k alternativnímu vjemu takovéto fotodokumentace.
- Creative Applications of Machine Learning in PhotographyRossa, Alexander(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-28Artificial intelligence and deep learning hold considerable potential to be utilized for creative work, particularly in photography. This thesis focuses on the subject of machine learning via generative adversarial networks and its potential applications for creatives and artists in this field. In recent years machine learning has improved significantly as a result of big data and leaps in computer processing power. While the recent resurgence of novelty surrounding artificial intelligence has already raised substantial questions and criticisms in regards to its unforeseen consequences on our evolving relationship with technology in general, there is also a growing optimism aided by an increased democratization of access to machine learning. Visual artists from various backgrounds are learning to utilize artificial neural networks to conceptualize solutions for creative problems, as well as to augment and enhance their own work methods. This paper aims to examine the current state of artificial intelligence in photographic practices by exploring its technological innovations, creative tools, and applications. It will also address the problems of machine learning and AI-assisted art, and finally conclude with a prognosis for its future output potential.
- Dohled a uměníSmažinka, Borek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Bakalářská práce Dohled a umění se zabývá automatizovanými kamerovými systémy a jejich možným využitím v umění. V obecné části se soustředí na kánon témat a problémů, kterými se vývojářská a odborná obec v poslední době zabývá. Z těchto témat vybírá ty nejvýznamnější, které se dají v praxi implementovat do jiného než bezpečnostního průmyslu. Část věnovaná historickému pozadí se soustředí na klíčové momenty, kdy se tato technologie stala žádanou a jakými vlivy dospěla k tak rychlé evoluci. V poslední části pak zkoumá současný stav využívání těchto systémů na poli výtvarné a umělecké činnosti a zjišťuje, jaké další možné využití by tyto technologie mohly mít.
- Dokumentární fotografieKumermann, David(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-10-06Práce se snaží uchopit dokumentární fotografii jako svébytnou fotografickou praxi. Výchozím bodem textu, axiomem který určuje uvažování o tématu je přesvědčení, že fotografický dokument je založen na snaze o vyloučení manipulativních zásahů. Obecné chápání problému manipulace vychází z představy fotografie jako automatického otisku fotografované skutečnosti. Pokud však reflektujeme úlohu fotografa v procesu vzniku fotografického obrazu, ukáže se jako nedostatečné chápat manipulaci jako mechanický zásah do (pouze zdánlivě) automatického procesu, nýbrž jako etický problém. Význam fotografie vždy funguje v kulturním kontextu. Jednotlivý obraz je mnohoznačný, náchylný k ideologickému manipulativnímu zneužití. Fotografický dokument se nevyslovuje jednotlivou fotografií, ale souborem, který vytváří složitější, ale zároveň přesnější sdělení. Toto je pole, na kterém je nutné manipulaci fotografie promýšlet. Ukazuje se nutnost chápat autorství jako odpovědnost za sdělení. Autorství není dáno jen pořízením snímku, ale také tím, že fotografie autor vybral. Exkurz do historie fotografie se pokouší nejprve vymezit, jak přistoupit k samotnému hledání genealogie dokumentu. Uvažuje se o procesu kultivace ?jazyka? fotografie a jeho schopností nést určité typy významu. Žurnalistická fotografie a dokument se vynořily jako jedna praxe, ale dokumentaristika jako autonomní projev, jak ji známe dnes, získala svou autonomii právě až na základě oddělení od žurnalistiky. Otevírá se otázka pozice dokumentu vzhledem k umění a k praxi žurnalistické fotografie. Závěrem se pojednává dokumentární fotografie jako proud, zahrnující různé tendence a přístupy k tématu. Navrhují se různé instrumenty, jak tuto vnitřní rozrůzněnost reflektovat. Řeší se také tradiční pojetí dokumentu vzhledem k praktikám, které se snaží liberalizovat jeho pojímání a zahrnout do něj nové tendence, které stojí na manipulaci fotografického významu. Dokumentární fotografie představuje koncept autentického vztahování ke světu, které stojí na odpovědnosti autora za to, co fotograficky říká. To představuje fundament dokumentaristiky. V tomto světle je fotografický dokument tvarem, který je třeba poměřovat nejen kritérii estetickými, ale také co do jeho pravdivosti.
- Dokumentární nejistota obrazuTulinger, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-29Ve své bakalářské se zabývám povahou dokumentárního obrazu a proměnou svědectví skrze něj. Zajímá mě, jakým způsobem k nám v dnešní době tyto na první pohled amatérsky pořízené obrazy promlouvají a jaká byla a je role svědka, který obraz zaznamenal. Jaké jsou hranice mezi očitým, mediálním a materiálním svědectvím? Jak probíhá samotná distribuce a do jaké míry je konečná stimulace člověka na druhé straně obrazovky - zdánlivě vzdáleného diváka - závislá na této distribuci? Důležitá pro mne bude také autenticita pořízeného obrazu potažmo samotného svědectví. Dále pak jejich vzájemná provázanost a věrohodnost z pohledu ne/institucionalizovaného přístupu. Budu se snažit problematizovat pojem svědectví v současném kontextu vizuální kultury v době nadužívání obrazového materiálu.
- Estetika astronomickej fotografieKarčáková, Ineza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Diplomovou prácou sa primárne venujem skúmaniu súčasnej estetiky astronomickej fotografie. Pod pojmom astronomická fotografia rozumieme dve rozdielne, ale zároveň na sebe závislé skutočnosti. Termínom je jednak zastrešené pole vedeckých obrazov astronomického výskumu, ktoré sú primárne určené pre užšiu skupinu odborne vzdelaných pozorovateľov, na druhej strane, však termínom sledujeme aj obrazy planét, hviezd či hmlovín, s ktorými sa bežne stretáva v médiách široká laická verejnosť. Tieto obrazy na nás pôsobia ako dôveryhodné fotografie, ale v skutočnosti sú to prvotné kvantitatívne údaje pracne prevedené do vizuálnych scén, v súlade s konvenciami fotografickej estetiky. K estetizácii obrazov dochádzalo už v dobe, kedy astrofotografia pracovala primárne s fotografickými doskami. Nové spôsoby detekcie a vizuálneho zobrazenia, ktoré spoliehajú na digitálne spracovanie údajov a digitálne spracovanie obrazu, transformujú tieto tradičné postupy a techniky. Zároveň na nich ale v mnohom nadväzujú: pokračujú v budovaní špecifickej estetiky astronomickej fotografie.
- Evoluce v simulaciUllspergerová, Alice(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-08Experimentální text koncipuji způsobem podobným zážitkové plavby ponorkou, kdy se pod vodní hladinou, skrze malé kulaté okénko virtuální reality, snažím zahlédnout již dávno překonaný obraz o proměnlivosti světa, že jsme my lidé byli kdysi vyvinuti z ryb. Legendy a mýty vznikaly odpozorováním z hvězd, jež byly postupně nahrazeny teoriemi a hypotézami a namísto interpretace konstelací zapojeny do zásuvky jako kontrolka vypínače osobních počítačů. Vývojová stádia zas nakročila vpřed a specifické nadstavby tělesného prodloužení, dříve i nyní, pomáhají rozkvétat novým formám poznání. Řeč je i o zahradníkovi, který si otestoval algoritmus a definoval neohraničené, po zalití se vygeneroval nový stonek a list. Týká se oblastí běžného života a tělesnosti, stejně tak i galerijnímu prostoru.
- Fenomén Cursed images a jeho povaha v digitální kultuřePavlík, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-09Cursed images jsou typem internetového memu a fenoménu, který si v posledních letech v digitální kultuře získal velkou oblibu. Tyto znepokojivé a děsivé obrázky často obsahují bizarní, strašidelný nebo nevysvětlitelný obsah, který má v divácích vyvolat pocit neklidu a nepohodlí. I když se cursed images staly oblíbeným prvkem internetové kultury, jejich původ, účastnící, situace a významy zůstávají do značné míry záhadné a nepoznatelné. Ve své práci zkoumám fenomén takových snímků a této cursed estetiky z pohledu fotografie a jejich významu pro digitální kulturu, jejich psychologický dopad na diváka a způsoby, jakými zpochybňují naše předpoklady o realitě, vnímání obrazu a médiu fotografie.
- Fotografia a posvätnoMlynarič, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-18Bakalárska práca s názvom Fotografia a posvätno pojednáva o vzťahu fotografického obrazu s fenoménom posvätna, ktorý je jadrom náboženských udalostí. Práca reflektuje ich vzájomne možné prieniky a to ako sa fenomén posvätna v rôznych spôsoboch uchopenia vyskytuje v dejinách fotografie v prácach niektorých fotografov. V prvej kapitole sú ozrejmené samotný jav posvätna, jeho prejavy, spôsoby zaznamenania, možnosti skrz čo sa prejavuje a povaha fotografického obrazu zohľadňujúc funkciu samotného obrazu, jeho miesto vo vizuálnych prejavoch v dejinách a vnímanie času a priestoru pozorovateľom fotografického obrazu. Ako bod možného prieniku fotografie a posvätna je symbol a jeho užitie vo fotografii. Druhá kapitola popisuje ako sa vo fotografii posvätno prezentuje vo fotografiách jednotlivých autorov, aké prístupy sú možné k zaznamenaniu obsahov súvisiacich s posvätnom a ako sa v dejinách fotografie chápalo samotné médium fotografie a jeho schopnosti vo vzťahu k numinóznemu.
- Fotogrammetrie a sochaJaneček, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-19Tématem diplomové práce je fotogrammetrie a socha. Od stručné historie měření se dostávám k měření a fotografii a následně k vývoji fotogrammetrie ve světě. Další část práce je věnována fotografii a fotogrammetrii a soše. Kapitola fotogrammetrie a socha je věnována nejen fotogrammetrii a soše, ale i historickému přehledu o fotografii a soše a prvních pokusech/experimentech, převádět pomocí fotografického záznamu objekt do obrazu a zpět do prostoru. Fotogrammetrie a socha je zároveň věnována uměleckým projektům několika autorů, je nž ve své práci tuto technologii používají a je důležitá i pro samotný koncept projektů. V práci se zároveň zabývám fotogrammetrii a sochou, estetikou fotogrammetrických modelů a závěrem pracuji s myšlenkou virtualizovaného světa pomocí amatérské fotografie. Práce funguje jednak jako sumarizace historických faktů a myšlenek v oblasti fotogrammetrie a sochy, ale zároveň nabízí různá autorská pojetí tohoto tématu.
- FOTOPUBESSmodej, Josip(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-07In my thesis I want to explore the Slovenian contemporary photographic art focusing on the youngest artists who have recently graduated art schools and have started developing a new strain of fine art photography in Slovenian artistic space. Slovenia, not having a photography programme on any of it's art academies until recently, was always under influence of countries where Slovenian photography artists have studied, that being mainly Czech Republic and Serbia in the 90s and mainly UK, Germany, The Netherlands or France nowadays - the difference in the aesthetical and generally artistic expression is obvious. While most of the countries in Eastern Europe have seemingly lost the connection with the contemporary fine art scene, especially on the photographic field in the time of the post-digital art, Slovenia has kept it or rather gained it through the influence of its artists mainly studying abroad in the most developed western countries and not in Slovenia itself. On the other hand, the Slovenian photography scene has encountered an enormous problem as the artists studying abroad do not return to their motherland after finishing their studies - a trend that has gained on influence and popularity mainly in the last five years and is now almost becoming normality. The question therefore is if those artists can be counted as Slovenian or not at all, as example Aleksandra Vajd, who is one of the most influential Slovenian photography artists and at the same time one of the first ones who stayed in the country of her studies. In my bachelor thesis I would like to create an outline of the most contemporary Slovenian photographic arts with a selection of the most influential or the main artists working in the Slovenian art space, comparing them to the Slovenian artists working in foreign art spaces in the same time and researching and deciding if both groups can be discussed in the discourse of the Slovenian art or are they foreign to each other. In my work I plan to research artists, their works and their exhibitions, focusing on the aesthetical and conceptual aspects of their work, the differences and similarities between them and the comparison to their countries of studies and influences. I mainly plan to work with curatorial texts, exhibition catalogues and interviews with artists and my personal archive to research this topic.
- Google street view v současné fotografiiLevitner, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-14Rozbor Google street view coby nástroje k nahlížení světa skrze poměrně přesvědčivou virtuální realitu, která svoji uvěřitelnost staví na dojmu extenze nejpoužívanější mapy. Možnosti jeho využití v umělecké praxi zkoumám na příkladech tří umělců - Jona Rafmana, Mishky Hennera a Michaela Wolfa. Práce se věnuje porovnání jednotlivých přístupů, které by mělo sloužit jako nástroj k lepšímu pochopení, jak můžeme na GSV nahlížet, případně kam ho v rámci fotografického kontextu zařadit.
- Hlas zvířat v současné české fotografiiSieberová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-13Tato bakalářská práce se zabývá bližším formulováním současné tendence zobrazování zvířat ve fotografii, a to v českém prostředí. Úvod je věnován pohledu na vztah člověka a zvířete nejprve obecněji společensko-historickým exkurzem do 19. a 20. století; následně v české společnosti současnosti. Hlavní prostor je poskytnut subjektivní analýze práce vybraných autorů, kterými jsou Dominik Gajarský, Václav Jirásek, Radek Kalhous a Jana Kasalová. Cílem je popsat rozdílnost přístupů a především motivy k volbě zvířete do přední role fotografických souborů a ty v závěru porovnat.
- Images of Masculinity in U.S. Conservative PoliticsAmico, Michael(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-08The following thesis is a reflection on the presentation of masculinity in political portraiture and its connection to political power in the United States. This essay aims to connect the earliest forms of gender segregated representational artwork to the presidency of Donald Trump with an emphasis on social psychological theories. I will explore the role of masculinity in monarchical portraiture as it evolved in Europe with a focus on England as the predecessor of the United States. I will then explore the mythology of the American Frontier and the artists who invented the common image of the cowboy which I argue is the quintessential model of American masculinity. Though the frontier myth was generally adopted by more progressive candidates in early American history, by the time Ronald Reagan was running for president in 1980 it had shifted sharply to the political Right where it has remained ever since. Finally, I’ll conclude by discussing the ways in which Donald Trump’s unique brand of masculine bravado has so effectively captured the hearts and minds of his base of aggrieved White men in the wake of progressive gains made under the Obama administration.
- Infrared imaging as artistic means in photographySmirnov, Evgenii(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14This thesis studies the impact of the adoption of infrared imaging as artistic means in photographic practice. Infrared imaging is represented by various technologies such as infrared films, digital infrared photography, and thermography. Every type of infrared imaging is examined through the analysis of various photographic projects in chronological order according to technology development. The main features of artistic borrowings of different imaging technologies are interpreted and summarized in each chapter, and major hallmarks and aspects are compared and analyzed in the conclusion. The thesis reveals that the infrared image, when adopted by photographers, provides unique visuality, profoundly modifies photographic practice, and enables new ways of creating, reading, and understanding of photographic works.
- Iranian Jews and Their Family Photo AlbumsSarbakhshian, Hassan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14The thesis investigates how newer generations of immigrant Iranian Jews understand their family’s photo albums, all of which were captured in Iran several decades ago during the analog era. Since locating to a new country, the majority of them can not return to their birthplace and the meaning of a family album has seen a significant change from the print era to the cyber world. The thesis aspires to find answers to relevant questions such as: What is the process of reading family photos? What is the meaning of the language of photography in a new environment? How do new generations view their old photos? Can photos be called an inheritance? And, finally, can photographs help to find family's roots and identities?
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »