Katedra fotografie - KF / Departement of Still Photography
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra fotografie - KF / Departement of Still Photography podle vedoucí "JANOŠČÍK, Václav"
Nyní se zobrazuje 1 - 14 z 14
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Atrocity images and the AudienceLin, Jun-Ye(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-09Susan Sontag’s reviews and descriptions of agony images is the keystone of war photography. From On photography(1977) to Regarding the Pain of Others(2003), Sontag wrote about how agony images could affect the majority of people. Media ruled photographs and used them as its own container. Through her book, the passiveness of the audiences was examined. She criticised the way of how people looked at an agony image. According to her, audiences constantly consumed other’s pain if the they are far away. She judged repeating formats and simplified messages from media which numb the sensation of people, the surfeit of similar horrendous images turned an audience into a consumer. “Is a photograph ever “real”? she asked. Firstly, within in my thesis I would like to to examine the relevancy of Sontag theory, her interests in emotion in charge of atrocity and pain. To found out the possible respond of the audience, in respect to war in contemporary art photography. When artists have the chance to turn their camera from those atrocity on sites, what could be the differences in audiences’ reactions from traditional war photojournalist. Moreover, Sontag’s concept “the audience as consumers” will be traced back to its basic elements. To scan the particular words and phrase which Sontag used in her two books. Secondly, use Regarding the Pain of Others(2003) as a starting point of the timeline, then search for the critical thoughts which against or support Sontag’s words during the decade. Furthermore, use different concepts of the agony images to examine the remarkable singular atrocity images and the art works relate to war and atrocity. To explore the change according to the interaction between atrocity and contemporary photography and their audiences. After all, use the dialects between the theories and the war in contemporary art photography to extent the perspective from Regarding the Pain of Others(2003) to get closer to our time — to build the the reference of how to see an agony image.
- Deník ve výtvarném uměníMička, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-13Tato práce se zabývá jevem využívání deníkového záznamu ve výtvarném umění a to především v oboru fotografie. Analyzuje příčiny a motivace, proč a jak jednotliví autoři takový postup využívají. Uvádí autory, kteří deníkový přístup ve svých uměleckých pracech využívají. Nejde o úplný výčet autorů, kteří s deníkem ve svých dílech pracují.
- FUCK HARDERSvoboda, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-19Téma se odkazuje k současné světové tvorbě queer umělců. Cílem této práce je ilustrovat na příkladech osobní teorii o radikálnějším přístupu v queer kultuře, informovat o nových přístupech v queer umění a fluidně spojovat jisté sounáležitosti. Obsah: teorie, zážitek, rozhovory, umělci, vývoj, budoucnost Názvy hlavních kapitol: Spirit in the 21st century, Vulnerabilty & Balance, Criticism, Make Queers Great Again, People for people, New Normal Hlavní umělci: Jana Kratochvílová, Arca x Jessie Kanda, Anne Imhof, Tino Seghal, Justyna Gorowská, YBDG, Anohni Literatura: Phillip Vannini - Non-representational methodologies úvod: Téma práce vychází z osobní zkušenosti. V roce 2016 jsem intuitivně cítil, že umělci pracující s queer tématy začnou ve svém přístupu přitvrzovat a tvorba bude radikálnější. Napsal jsem proto v koupelně na zrcadlo statement FUCK HARDER IN 2K17. Ukázalo se, že jsem měl pravdu a opravdu rok 2017 byl ve znamení radikalismu na více směrů – od vizuálního umění, videoklipy, hudbu, pop kulturu až k módni fotografii. Ve své práci bych se tudíž rád zaměřil na toto téma a vybrané umělce z celého světa. Podložit své povšimnutí tohoto fenoménu skrze aktuální tvorbu vybraných umělců a na její bázi lehce naznačit další vývoj těchto radikálně tvořících umělců. Samotný výběr umělců bude klíčový pro celé téma práce a bude intuitivní, doplněný o rozhovory s umělci. Intuice v práci bude dalším klíčem na jehož základě budu spojovat vše co si dokážete představit.
- «Imitacianism»Khaust, Elizabet(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-07První fázi této práce bych chtěla věnovat analýze několika sociologickým pojmům, vznikajících pod postmoderním vlivem a označít je jako klíčové koncepty, které budu používat po dobu mé diplomové práce. V další fázi chci pochopit, jak moc lze vysledovat kořeny tohoto tématu. A finální etapou chci představit termín «Imitacianismus» jako pojem označující umění při použití medialních avatarů. To znamená, že využívají alter ego nebo alter situace vytvořené v prostoru sociálních médií. Aby bylo možné dobře analyzovat toto téma, chci prozkoumat některé příklady uměleckých děl, které jsou s ním spojeny.
- IvanKafka: Fotografie mezi dokumentací a uměnímMertová, Alexandra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-09Tématem diplomové je fotografická práce konceptuálního umělece Ivana Kafky a otázky týkající se tenké hranice mezi technickou dokumentací její uměleckou kvalitou. Výzkum je soustředěn především na problematické otázky týkající se dokumentace umění a prezentací záznamů jeho instalací. Fotografické aspekty dokumentace jsou prezentovány na konkrténích dílech Ivana Kafky a jeho přístupu z technického a výtvarného hlediska. Text je opřen o tématické rozhovory se samotným autorem Ivanem Kafkou, fotografem umění Martinem Polákem a historičkou umění Pavlínou Morganovou. Účelem realizování těchto rozhovorů bylo představit specifikaci Kafkových dokumentací z různých pohledů a poukázat tak na vyjímečnost, ale také problematičnost jeho fotografické práce. Jednotivé oblasti tématu jsou rozpracovány na základě problematických otázek dokumentace fotografie.
- Kompozice a dekompozice jako strategie současného uměníZakharova, Iryna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-08Proměna vztahu k věcem, materiálům, nutí hledat nové strategii a šablony vytváření “uměleckých situací”, a vyznám těchto situace je flexibilní, nezafixovaný. Každá situace se zdá být rozložitelná, a žádná věc není důležitější než jiná. Zdá se, že odpoutaný postup přemýšlení o věcech nabízí svobodnější formy, bez hledání nějakého konkrétního vyššího významu, či pravd. Tak jako i spekulativní realisté nepovznášeli poznání jedince o věcech, věc sama o sobě cirkuluje a působí bez našeho zúčastnění. Tato představa jiné, nepoznatelné reality, ve které je vše fundamentálně odlišné a věcí cirkulují bez nás, v umělecké praxi nabízí libovolné komponování a dekomponováni věcí. Protože už nemusím reagovat na věci jak "jsou", ale jen na věci tak, jak se "jeví". Možná to, co dělá umělecké gesto tak silným není gesto samo, ale moment před a po něm, nebo mezi gesty. Místo mezi gesty je důležitou fází, ve které si můžeme uvědomit a reflektovat, co se stalo, a co se teprve stane.
- Social Body : the post internet feminist art in the context of Xenofeminism Manifesto and Michael Foucault’s “History of Sexuality”Jarosz, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-07Svou analýzu začínám historickou specifičností těla, ktéeré je formováno různými historickými režimy. Chci otevřít perspektivu těla, jehož materialita by nebyla redukována na biologickou esenci. Tato perspektiva je spojená s problémem společenské kontroly skrze tělo, sexualitu a gender. Právě tak je chápáno v xenofeministickém manifestu, který je hlavním zdrojem mé bakalářské práce.
- Speculation and EstrangementColodny, Matthew(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-18This MA thesis explores the intersection between the methodologies of science fiction and art. Science Fiction has always had a specific relationship to reality and in particular to scientific knowledge. But its influence is not limited merely to the world of technological development and speculation. Science fiction is in a unique position as a genre in that its influence can be felt everywhere, and that its permeability and adaptability are defining features of it. Many surveys of the influence of science fiction have been conducted, but very few have focused on the contemporary impetus to engage in speculative world building, and the ways that these practices intersect with contemporary art and philosophy. This essay gives a brief overview of the history of science fiction, starting in its development in ancient and classical stories into the present day. It also gives an overview of the development and changes in science fiction thought within the field of science fiction studies. Following this it conducts an evaluation of the ways in which science fiction interacts with contemporary theory and practice. Specific attention is paid to the ways that science fiction led to the development of certain modes of accelerationist thought, speculative realism and its relationship to knowledge, and utopian studies as separate from science fiction. Following this a brief survey of contemporary artists whose work interacts with certain principles unique to science fiction will be conducted. Specific attention will be paid to concepts of worldbuilding and estrangement, as well as methods for engaging and presenting postcolonial thought and practice. This paper argues that there is much to gain in studying science fiction, and provides examples of cases where such readings can be useful and productive.
- Súčasný vývoj feminizmu v internetovom prostredí, so zameraním na kolektív The ArdorousDurbáková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-09Zámer práce spočíva v rozbore združenia mladých žien spájajúcich sa v kolektíve The Ardorous, ktorého členky sú pod jeho záštitou automaticky prezentované ako feministky, naliehajúce na rovnoprávnej roli žien v umeleckom svete. Analyzuje prístup k tvorbe jeho zakladateľky Petry Collins, a taktiež niektorých z najvýraznejších členiek kolektívu a rozoberá ideové postupy vedúce k ich finálnemym dielam. Práca porovnáva postoje nielen k celkovej tvorbe, ale tiež ku konštruovaniu vlastného verejného obrazu na príklade porovnania s britským umeleckým kolektívom s rovnakým zameraním, Bunny Collective. Teórie rozoberaných umelkýň sú zčasti priblížené na základe fragmentov textu francúzskeho kreatívneho zoskupenia Tiqqun, s názvom Preliminary Materials For a Theory of the Young-Girl [2007, Semiotext(e)].
- The expression of gender characteristics in fashion magazine on the example of the USA Vogue magazineGershkovich, Elizaveta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-13American Vogue magazine has long been the golden standard in the modern fashion world. For over a hundred years this fashion periodical sets beauty codes all over the world. For my Final Theoretical Thesis, I decided to analyze the American Vogue magazine and identify the presence of gender characteristics in the printed editions of Vogue.
- Umenie v klubeVerešpej, Jonáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-14Práca sa zaoberá súčasným umením v kontexte klubovej kultúry v Amsterdame, a to konkrétne v kluboch De School a Trouw. Zaujíma ma klub ako alternatívny priestor pre vizuálne umenie a jeho inovatívny prínos do sveta súčasného umenia, či už spôsobom inštálacie jednotlivých diel alebo témami, ktoré do klubovej kultúry prináša. Zároveň práca skúma autorov, ktorí v svojom diele tematizujú tanečnú a klubovú kultúru, rave alebo žánre ako techno a house.
- Virtuální realita v současném umění na českém územíŠtěpánková, Erika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-13Bakalářská práce se zabývá virtuální realitou v současném českém umění. Cílem je zmapovat využití a možný budoucí potenciál této technologie. Práce je uvedena historickým exkurzem do historie zvoleného tématu. Na základě rozhovorů s českými umělci, kteří tuto technologii používají pro své výstavní výstupy, zjišťuji, proč pracují právě s tímto médiem, jaké vidí jeho výhody a nevýhody a co si myslí o jeho budoucnosti. S poznatky získanými z rozhovorů a na základě výzkumu tohoto média se snažím zodpovědět několik otázek. Informace z odpovědí pomohou odhalit, kam budoucnost využití VR v umění na českém území spěje.
- Walking simulator v galerijním prostředí a digitální distribuciVajt, Maximilián(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-13Bakalářská práce se pomocí analýzy a komparace snaží pojmenovat rozdílné přístupy autorů her v žánru walking simulator. Ve svém úvodu autor stručně uvádí čtenáře do historie a problematiky žánru a následně definuje parametry, v jejichž rámci bude srovnání provádět. V první části hlavního těla textu se zabývá mocí svěřené do rukou hráče a uvádí příklady konkrétních děl, která v různých úrovních tuto moc omezují. Pojmenovává tak konkrétní rozdíly obou prostředí a především škálu palety vyjadřovacích prostředků, které žánr umožňuje. V části druhé nejdříve definuje kategorie tak zvaných extenzí, které mnohé video hry doprovázejí. Následně ukazuje rozdílnost jejich využití při změně původního kontextu hry. Kriticky se vyhrazuje vůči přístupům jak uměleckých institucí, tak herního průmyslu. Konec této kapitoly je věnován krátké polemice nad možným řešením stávající situace.
- Změna vnímání fotografie po nástupu sociálních sítí; Typologie selfie fotografií uživatelů Facebooku a InstagramuJunášková, Daniela(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-07Tato práce se v první části zaměřuje na fotografie uživatelů na sociálních sítích, především na Facebooku a Instagramu. Sleduje vývoj portrétní fotografie od počátku vynálezu fotografie, přes nástup sociálních sítí, až do její současnosti. V dalších částech je zaměřena na můj vlastní výzkum aplikovaný na konkrétní uživatele Facebooku a Instagramu, zabývá se vymezením společných rysů takzvaných selfie fotografií a typologií fotografií vyvolávajících negativní ohlasy ostatních uživatelů – nenávistné komentáře. Práce si klade za cíl objasnit, jaká kritéria hrají roli při výběru zveřejňovaných fotografií, zda odpovídají určitému sociálnímu statutu uživatelů a zdali můžeme sledovat jejich typologii v subkulturách. Obecně se vztahuje k vnímání fotografického obrazu v době sociálních sítí a velkého množství vizuálních vjemů působících na člověka.