Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera podle vedoucí "BÁRTA, Martin"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 20
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Americká opera a její vývoj ve 20. stoletíVacíková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Tato práce pojednává o vývoji americké opery, tj. opery na území dnešního USA, ve 20. století. Je chronologickým přehledem hlavních vlivů, které tento vývoj formovaly. Zaměřuje se na přelomové okamžiky, historické milníky, významné operní skladatele a jejich stěžejní díla. Všímá si odlišností americké a evropské hudební tradice a soustředí se na specifika formující americkou operní tvorbu. Práce byla vytvořena kompilační metodou, která vychází z několika odborných děl předních amerických muzikologů či badatelů v oblasti kulturní historie. Důvodem pro vznik je absence jakékoli obsažnější či souhrnnější literatury v českém jazyce, která o tomto tématu pojednává.
- Basové role v operách Bedřicha SmetanyKovačič, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Diplomová práce se detailněji zaměřuje na basové role v operním díle významného českého skladatele Bedřicha Smetany. Cílem práce je seznámit čtenáře s těmito rolemi, nastínit jejich pěvecká i herecká interpretační úskalí a vytvořit tak jakýsi kompilát informací pro jejich zdařilé studium. První část práce se pro lepší pochopení kontextu kompoziční práce Bedřicha Smetany zabývá životem, dílem a dobou tohoto skladatele. Hlavní část práce pak již pojednává o konkrétních postavách scénických děl Bedřicha Smetany, přičemž k tvorbě této části autor využívá zejména notové podklady jednotlivých oper a částečně také zmiňuje vlastní dosud nabyté interpretační zkušenosti.
- Belkantové centrum Mirelly FreniVrábĺová, Agneša(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-02Diplomová práca prezentuje osobnosť Mirelly Freni v pozícii pedagóga. Zameriava sa na jej didaktické projekty - od krátkodobých pedagogických aktivít až po zriadenie inštitútu CUBEC, medzinárodného belcantového centra v talianskej Modene. Práca podrobne zachytáva priebeh vzniku CUBEC, analyzuje systém prijatia ako aj vyučovací systém na CUBEC. Záverečnú časť práce tvorí konfrontácia poznatkov o pedagogických kvalitách Mirelly Freni s osobnou skúsenosťou autora práce. Práca zároveň obsahuje kapitoly zo života Mirelly Freni. Zachytáva najdôležitejšie momenty - počnúc detstvom až po ukončenie profesionálnej kariéry. Záver diplomovej práce prezentuje osobný pedagogický prínos Mirelly Freni pre autora práce.
- David Vaňač : interpretační výkonVaňáč, David(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)
- Inscenace Monteverdiho Orfea v Plzni s přihlédnutím na roli OrfeaHliněnský, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-03Ve své bakalářské práci se zaměřuji na významné dílo Claudia Monteverdiho, operu L´Orfeo. Konkrétně na inscenaci této opery, která měla premiéru 2. června 2018 v plzeňském divadle Josefa Kajetána Tyla. Zásadní složkou této práce je život a operní tvorba Claudia Monteverdiho, navazuje obsah díla, popis inscenace a jejího průběhu z pohledu hlavní role Orfea. Práce si klade za cíl poukázat na tuto konkrétní inscenaci prostřednictvím její analýzy s přihlédnutím k přístupu režiséra, dirigenta, dramaturga a představitele titulní role.
- Inscenace opery Iris v Plzni - s přihlédnutím v roli KjótaHliněnský, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-12Diplomová práce se zabývá operou Iris italského skladatele Pietra Mascagniho v souvislosti s inscenací plzeňského Divadla Josefa Kajetána Tyla, která měla premiéru 13. dubna 2019. Autor práce se na inscenaci nejprve podílel jako asistent režie a poté měl možnost nastudovat roli Kjóta. Nabízí se tedy možnost rozebrat dílo jednak ve vztahu k plzeňské inscenaci, ale zároveň z pohledu interpreta, který je zároveň studentem operního zpěvu. Práce se věnuje Pietru Mascagnimu jako skladateli, opeře Iris jako dílu v kontextu doby a autorovy další tvorby, plzeňské inscenaci a konkrétní pěvecké příležitosti, kterou pro autora představovala role Kjóta. Cílem práce je mimo jiné přiblížit méně známé dílo a jeho nesporné kvality širší veřejnosti a případným dalším zájemcům o jeho zpracování.
- Inscenace Orffovy Chytračky v sezóně 2016/2017 v České republiceKovačič, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Bakalářská práce se zaměřuje na významné operní dílo Carla Orffa, které vychází z pohádkové předlohy spisovatelů bratří Grimmů, a jeho uvedení v českých divadlech v sezóně 2016/2017. Velký důraz je kladen na autora samotného a následné pochopení jeho díla v kontextu skladatelova života, vývoje osobitého hudebního stylu i nelehké doby 2. světové války, ve které opera Chytračka vznikala. Práce si dává za cíl poukázat na dvě různá zpracování téhož titulu, jejich odlišnou dramatickou výstavbu i hudební složku a možná všeobecná pěvecká i herecká úskalí jednotlivých rolí. Závěrem jsou definovány podobnosti a rozdíly obou inscenací a nastínění možných motivací v přístupu jejich režisérů.
- "Konzervička" vokálně - instrumentální souborŠťastná, Dana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-03Práce Konzervička, vokálně-instrumentální soubor mapuje historii, uměleckou a tvůrčí činnost souboru od vzniku až po jeho současnost. Dále práce krátce představuje skladatele Miroslava Raichla, který soubor umělecky vedl a pedagogicky v něm působil. V práci je uveden soupis úprav skladeb Miroslava Raichla a Petra Hostinského, současného dirigenta, vytvořených přímo pro tento soubor. Uvedena je zde také i kompletní diskografie souboru.
- Leoš Janáček -operní díloVaňáč, David(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06Tato diplomová práce pojednává na straně jedné o životě a práci Leoše Janáčka, na straně druhé o okolnostech vzniku jeho hudebních skladeb. V této práci je podrobně uveden celý Janáčkův život pro snazší pochopení jeho osoby a hudby samé. Na operní dílo Leoše Janáčka se práce zaměřuje za tří pohledů. Z pohledu okolností vzniku díla, z pohledu dějového obsahu a z výčtu scénického obsazení pěvců představení při brněnských a pražských premiérách.
- Luboš Skala - bakalářský koncertSkala, Luboš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08
- Luciano Pavarotti a jeho pedagogický přínosVrábĺová, Agneša(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-03Práca prezentuje osobnosť Luciana Pavarottiho v pozícií pedagóga. Objektom skúmania je jeho pedagogický prínos pre mladú generáciu spevákov. Analyzuje majstrovské kurzy a didaktické projekty iniciované Lucianom Pavarottim. Zameriava sa na jeho prácu s mladými spevákmi, zachytáva prvé impulzy smerom k mladej generácii spevákov. Práca zároveň obsahuje kapitoly zo života Pavarottiho ? počnúc detstvom až po ukončenie jeho medzinárodnej kariéry. Záverečnú časť práce tvorí konfrontácia poznatkov o pedagogickej činnosti Luciana Pavarottiho s osobnou skúsenosťou autora práce. Vypracováva štruktúru vyučovacieho procesu so zameraním na osobnú angažovanosť v oblasti vokálnej techniky, výberu repertoáru a ďalšieho smerovania. Záver prezentuje osobný pedagogický prínos Pavarottiho pre autora práce.
- Mesiáš Georga Friedricha Händela se zaměřením na tenorový partŠťovíček, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Bakalářská práce se zabývá vrcholným dílem německého skladatele Georga Friedricha Händela – oratoriem Mesiáš HWV 56. První část práce obsahuje základní biografické údaje o skladateli a údaje o jeho tvorbě. Druhá část práce se zabývá přímo oratoriem Mesiáš, ve stručnosti popisuje okolnosti vzniku a dále popisuje jednotlivá hudební čísla. V rámci tohoto popisu zároveň uvádí kompletní libreto s překladem. Třetí část práce tvoří podrobný rozbor dvou tenorových árií s recitativy a následně komparaci dvou nahrávek prvního tenorového accompagnata, na jejichž základě zkoumá posun interpretace tohoto díla v průběhu dekád. Klade si za cíl zkoumat dílo pomocí poznatků vzešlých z barokní afektové teorie.
- Mozartův Don Giovanni z interpretačního hlediska.Plachetka, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-09Téma své práce jsem zvolil se zřetelem na své dosavadní profesionální zkušenosti. Mozartovu operu Don Giovanni a její titulní postavu pokládám zajedno z nejzajímavějších témat v dějinách opery vůbec. Ve své práci jsem sezaměřil na otazníky v interpretaci Dona Giovanniho a opřel jsem se o vlastní zkušenosti z rozličných produkcí na evropských jevištích a o názory zkušenějších kolegů, kteří postavu Dona Giovanniho ztvárňují po mnoho let. Práci jsem rozdělil do kapitol Obsah opery s důrazem na hlavního hrdinu, Vztahy Dona Giovanniho k ostatním postavám, Psychologie Dona Giovanniho a Don Giovanni v moderních evropských inscenacích. V příloze lze najít kompletní rozhovory s představiteli Dona Giovanniho Geraldem Finleyem a Christopherem Maltmanem v původním znění.
- Rané opery Richarda WagneraSkala, Luboš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08Tato bakalářská práce pojednává na jedné straně o životě a práci Richarda Wagnera, na druhé straně o jeho prvních třech operních dílech, které tvoří první pomyslné období Wagnerova hudebně-dramatického vývoje. Jedná se o romantickou operu Víly (Die Feen), francouzskou Opérou Comique ovlivněný Zákaz lásky (Das Liebesverbot) a velkou tragickou operu Rienzi, na kterých skladatel pracuje mezi roky 1833 až 1842. Nemohl jsem opomenout ani Wagnerovu první nedokončenou operu Svatba (Die Hochzeit),kterou se v této práci zabývám také. Na tyto opery se práce zaměřuje z několika pohledů ? z pohledu historického, hudebně-dramatické formy a z pohledu dějového obsahu.
- Richard Wágner: Bludný HolanďanVaňáč, David(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09Tato bakalářská práce pojednává na straně jedné o životě, filozofii, náboženství a práci Richarda Wagnera, na straně druhé o mezníku jeho tvůrčího vývoje, který představuje jeho v pořadí čtvrtá opera Bludný Holanďan. V této práci je časově zohledněn Wagnerův život pro možné porovnání s časovým intervalem postavy Bludného Holanďana, který je sedm let. Dále je zde vyzdvižena jeho životní filosofie pro snazší pochopení jeho osoby i hudby samé. Na samotnou operu Bludný Holanďan se práce zaměřuje ze tří pohledů - z pohledu dějového obsahu, z pohledu formy a rozborem všech postav z hlediska pochopení role a scénického zasazení. V závěru této práce jsou vylíčeny skutečnosti a domněnky, které obě dvě postavy, tj. Richarda Wagnera a Bludného Holanďana z pohledu životních zkušeností a možného vysvobození ztotožňují.
- Rosina, Il Barbiere di SivigliaŠťastná, Dana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Práce uvádí život a dílo G. Rossiniho, jeho tvůrčí období. Blíže popisuje operu Il barbiere di Siviglia se zaměřením na postavu Rosiny. Čtenář zde nalezne vysvětlení pojmu belcanto a jeho specifika. Autor popisuje vlastní zkušenost s rolí Rosiny.
- Smetanova Libuše na scéně Národního divadla v Praze od roku 1918Potoma, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Diplomová práca sa zameriava na všetky doposiaľ známe uvedenia opery Libuše ,hlavne od konca 1. svetovej vojny, v Národnom divadle v Prahe. Hneď v úvod-nej kapitole vysvetľuje a približuje význam a obsah tejto opery, aké historické udalosti sprevádzali vznik Libuše. Ako autor pristupoval k svojej kompozícii a aké zdroje využíval pri svojej práci. Taktiež sa zameriava na prvé uvedenia tejto slávnostnej opery. Akí poprední sólisti spievali v týchto inscenáciách a zároveň ako rástla ich kariéra, nie len na scéne Národného divadla. V druhej kapitole sa zameriava na historické obdobie medzivojnového obdobia. Akí režiséri, dirigenti a speváci titulných rolí účinkovali v týchto uvedeniach a v niektorých uvedeniach, aj ako sa o nich písalo v médiách. V tretej kapitole približuje povojnové obdobie, nie len po spoločenskej a politickej stránke, ale aj ako to ovplyvnilo túto operu. Aké významné a pamätné udalosti pomohli k jej opätovnému uvádzaniu. V štvrtej kapitole sa zameriava na najnovšie informácie o uvedeniach, ktoré sa odohrali po nežnej revolúcii a ako ich vnímali a hodnotili média.
- Vaňáč David : Magisterský koncertVaňáč, David(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Vokální tvorba Eugena SuchoněPotoma, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Bakalárska práca sa zameriava na operné a piesňové diela slovenského autora Eugena Suchoňa. Úvodná časť obsahuje stručný životopis autora a charakteristiku jeho prvotných tendencií o vytvorenie národnej opery. Druhá časť diela je venovaná jeho dvom operám, dejovej a hudobnej stavbe a tiež aj hodnoteniam kritikov a širokej verejnosti. Tretia časť je venovaná piesňovej a zborovej tvorbe, kde sú konkrétne diela a zároveň ich charakteristika a autorova vízia. Obsahuje nie len populárne diela, ale tiež aj neznáme diela.
- Vokální tvorba Zdeňka LukášeSeibertová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-01SEIBERTOVÁ, Zuzana: Vokální tvorba Zdeňka Lukáše s vlastním interpretačním pohledem na cyklus Prosté písně, op. 112. ( Diplomová práce ) / Zuzana Seibertová. - Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta; Katedra zpěvu a operní režie. - Vedoucí práce: MgA. Martin Bárta. Praha: HAMU, 2014. Diplomová práce seznamuje čtenáře s českým skladatelem 20. století Zdeňkem Lukášem, přibližuje jeho vokální tvorbu a přináší vlastní interpretační pohled na písňový cyklus Prosté písně. První kapitoly popisují jeho život, vývoj hudební řeči a především samotnou tvorbu skladatele, která měla vliv na rozvoj české hudební scény. V dalších kapitolách se autorka práce věnuje jednotlivým písním cyklu z hlediska interpretace, vztahu slova a hudby a propojení uplatněných složek zpěvu, flétny a klavíru. Při analýze jednotlivých písní autorka zohledňuje vlastní zkušenosti s provedeným dílem. Klíčová slova: Zdeněk Lukáš. Vokální tvorba. Sborová tvorba. Písňový cyklus. Píseň.