Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera podle vedoucí "DOLEŽAL, Vladimír"
Nyní se zobrazuje 1 - 12 z 12
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Antická kultura v opeřeKoblížková, Olga(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-12Tato práce si klade za cíl zmapovat oblast operní tvorby inspirované kulturou antického období Řecka a Říma, včetně nastínění historického vývoje obou antických kultur a jejich vlivu na pozdější umělecké směry. V první části této diplomové práce je zkoumán jak antický mýtus, tak i antické drama, se svými předními autory, jako samostatný útvar. Následně se poukazuje na jejich vývoj a jejich využití v operních dílech. V druhé části této diplomové práce je soustředění zaměřeno na vybrané opery a jejich tvůrce, kteří si jako námět pro svou operu vybrali právě antický motiv. Obsah těchto kapitol se dotýká samotného popisu děje zmíněných oper, i podrobnějšího rozboru děje v hudebním kontextu s výčtem zásadních operních scén. V rámci toho je čtenář seznámen i s nejvýznamnějšími interprety hlavních úloh daných oper a taktéž je poukázáno na výrazná umělecká pojetí především zvukového a obrazového záznamu.
- Antické motivy v operách napříč staletímiKoblížková, Olga(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Bakalářská práce se zaměřuje na výskyt nejznámějších a nejčastějších antických motivů v operách napříč staletími, zahrnující příběhy o Dafné, Orfeovi a Eurydiké, Ariadně a Bellerofontovi. První kapitoly se věnují definici pojmu “antika” a časovému vymezení antiky z hlediska historického. Zbylé kapitoly se věnují přímé problematice využití antických motivů v opeře. Vždy je věnovaná celá nová kapitola a podkapitola jednomu motivu, resp. antické báji. Nejprve je popsán děj samotné antické báje a poté uveden výskyt tohoto motivu v opeře a nástin historických okolností v období vzniku dané opery. Pro vytvoření představy o uchopení antického mýtu v ruzných obdobích operní historie, obsahuje tato práce popis děje nejvýznamějších operních děl inspirovaných antickým mýtem.
- Cesta Edity Gruberové k pěveckému ideáluKotrbová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-04Bakalářská práce Cesta Edity Gruberové k pěveckému ideálu byla napsána na základě osobního rozhovoru s paní Editou Gruberovou. Pojednává o jejím hlasovém a technickém vývoji od dětství po současnost. Cílem práce bylo zachytit osobní názory a pěvecké pocity pěvkyně, která působí na hudební scéně desítky let a udivuje publikum fenomenálním vokálním uměním.
- Geneze operní inscenaceDolejš, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-18Tato bakalářská práce pojednává o vzniku divadelní inscenace a jejích jednotlivých krocích, které jsou potřeba kvúspěšnému uvedení nově nastudovávaného operního díla. V první části mojí práce popisuji historický vývoj jednotlivých uměleckých složek divadla, které se na vzniku operního díla podílejí, společně s jejich stručnou charakteristikou. V další části se pak věnuji jednotlivým oddělením divadla jako například dramaturgie divadla či marketingové oddělení, které mají na starost propagaci a přípravu daného díla. V závěru své práce se pak pouším demonstrovat tvůrčí proces, který při přípravách probíhá, počínaje od vybrání konkrétního díla dramaturgem opery až po finálový večer označovaný jako premiéra, který je pro celý tvůrčí tým společně s uměleckými složkami považován za nejdůležitější část daného tvůrčího procesu kdy s napětím očekávají, jak bude jejich několika měsíční práce přijata publikem.
- Krejčí Leoš : Magisterský koncertKrejčí, Leoš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Krejčiřík Stanislav : Magisterský koncertKrejčiřík, Stanislav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Mezinárodní operní festival Smetanova LitomyšlKrejčí, Leoš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06Ve své magisterské práci jsem se rozhodl zachytit vznik a vývoj Mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl. První část textu je věnována vztahu mezi Bedřichem Smetanou a jeho rodným městem. Popisuji složitou cestu otce malého Bedřicha, která po nemalých útrapách končí v rodném městě jeho jediného syna. Dále se zde zmiňuji o prvních hudebních krůčcích malého skladatele, o jeho prvních skladbách , o prvních uměleckých úspěších. Kapitola končí vyprávěním o návštěvě mistra v Litomyšli, kde se jeho osoba stává předmětem okázalých oslav. V další kapitole nazvané Hudební tradice města Litomyšle se snažím vyobrazit náladu a hudební nadšení, které položilo základ k založení litomyšlského festivalu. V následující kapitole, prostřednictvím svědectví tří pamětníků Miroslava Broulíka, Zdeňka Vandase a Vladimíra Šauera, máme možnost proniknout do osobních zákulisních tajů festivalu. Poslední, nejdelší kapitola pojednává o Mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl, který vznikl na památku nejslavnějšího litomyšlského rodáka.
- Mozartovy písně pohledem interpretaPavlovič, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-02Následující teoretická práce s názvem MOZARTOVY PÍSNĚ POHLEDEM INTERPRETA, byla napsána na základě osobní zkušenosti autorky s interpretací mistrova díla. Pojednává o historii vzniku devíti vybraných písních, které jsou analyzovány z vokálně - interpretačního hlediska, z hlediska tektonické struktury a hudební formy. Rozbor je především odborným pojednáním z oblasti vokální techniky, obohacené o prvky historicky poučené interpretace.
- Mozartovy singspiely.Krejčiřík, Stanislav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06V této práci se především věnuji na jedné straně historii a vývoji hudební formy singspiel a na straně druhé singspielům W.A.Mozarta, které provází Mozartovo operní dílo od jeho dětství až po poslední rok života. Jedná se o singspiely z ranného období Bastien und Bastisenne, Zaide, Der Schauspieldirektor a Mozartova vrcholného tvůrčího období Die Entführung aus dem Serail a Die Zauberflöte. Na tyto díla se zaměřuji z několika hledisek. Z historického pohledu a vývoje, literární předlohy a libreta, hudebně-dramatické formy a dějového obsahu.
- Porovnání dvou světových operních scén se zaměřením na jejich operní studiaHořejšová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10Tato práce srovnává dvě největší světové operní scény - miláskou La Scalu a newyorskou Metropolitní operu, a zaměřuje se především na jejich operní studia. Cílem je zjistit co nejvíce dostupných informací pro uchazeče o místo v těchto programech a zjistit, která instituce nabízí lepší možnosti. Při bližším zkoumání divadeních scén jsem kromě objevení spousty nových informací využila také známosti s aktuálními frekventanty a mohla jejich zkušenosti porovnat s mými. Rozkryla jsem dva různé způsoby, jak se do operního studia dostat a nakonec došla k závěru, které je pro mě osobně vhodnější. Kromě praktických informací práce obsahuje také historická fakta a poznatky o významných operních osobnostech. Práce by měla primárně sloužit jako zdroj informací pro operní pěvce, kteří usilují o světovou kariéru.
- Porovnání opery La Bohéme R. Leoncavalla a G. PuccinihoŠkandera, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Bakalářská práce se zaměřuje na důležité postavy velkého operního světa přelomu 19. a 20. století, Giacoma Pucciniho a Ruggera Leoncavalla. Soustředí se na život obou skladatelů a souhrn jejich operních děl. Velký důraz je pak kladen především na operu La Bohéme, kterou dopsali oba skladatelé téměř současně. V práci je popsán děj obou Bohém, které ačkoliv jsou napsány na stejný námět románu od Henryho Murgera Scènes de la Vie de Boheme, jsou odlišné a každá vyzdvihuje jiné složky příběhu.
- Všeobecné minimum pro začínající pěvce (obor tenor)Dolejš, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Tato diplomová práce pojednává o tom, co by měl začínající pěvec (obor tenor) vědět dříve, něž se rozhodne stát profesionálním zpěvákem ve svém oboru. V první části mojí práce se snažím ve stručnosti popsat historický vývoj pěveckých škol, jednotlivých pěveckých stylů a slavných osobností, které se na celkové podobě dnešní výuky operního zpěvu podílely. V druhé části se pak zabývám správností pěveckého dechu a tvorbou primárního tónu a jeho posazení, bez kterého je belcantový zpěv téměř nemožný. V další části se pak věnuji samotné estetice zpěvu, očekávaným požadavkům posluchačů operní a koncertní tvorby, ale také správné reprodukci jednotlivých hudebních stylů, které jsou pro správnou reprodukci žádány. V závěru své práce již budu předpokládat, že čtenář se seznámil s předchozími kapitolami a je tedy připraven se pustit do praktické části výuky, kterými jsou hlasová cvičení a studium operního repertoáru. Klíčová slova: opera, estetika zpěvu, tenor, operní a koncertní tvorba