Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera podle vedoucí "MÁROVÁ, Libuše"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 29
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Anita Jirovská :interpretační výkonJirovská, Anita(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09
- Antonín Dvořák - RusalkaŽárová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08Diplomová práce popisuje život významného českého skladatele 19. století Antonína Dvořáka. Přibližuje a popisuje tento hudební odkaz, zaměřuje se zejména na operní tvorbu. Stručně též přibližuje život a dílo básníka a libretisty Jaroslava Kvapila a jeho pozdější spolupráci se skladatelem Antonínem Dvořákem na společné opeře " Rusalka". Poslední část práce popisuje okolnosti prvního uvedení opery ! Rusalka" v Národním divadle a proměny jejího zpracování v 21.století.
- Barbora Zajíčková - bakalářský koncertZajíčková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08
- "České" Nabucco v NěmeckuHlaváčková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-04Diplomová práce se zabývá vznikem festivalu Nabucco. První část nás seznamuje s autorem opery Giuseppem Verdim a s dějem a postavami opery. Druhá část je zaměřena na samotnou realizaci projektu a na rozhovory s důležitými osobnostmi podílejícími se na samotném provedení. Cílem díla je nastínit pracovní a jiné pochody , které se skrývají za výslednou inscenací představení Nabucca.
- Čeští pěvci 19. a 20.století působící v zahraničíGuth, Miloš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-09Tato práce se zaobírá činností českých pěvců 19. a 20. století působících v zahraničních angažmá. Mnoho z nich mělo významný vliv na vývoj pěveckého umění. Někteří pěvci v zahraničí dokonce ovlivnili operní tvůrce k novým tvůrčím cílům. Vzhledem k tomu, že většinou tito pěvci nezanechali žádné zvukové nahrávky svých hlasů, je dnes většina z nich zapomenuta. Přesto, ale právě proto, je tato práce těmto našim předchůdcům věnována.
- Ema Destinnová: Propojení osobního života s jejím profesním působenímDobešová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Cílem této práce je proniknout blíže do povahy světové pěvkyně Emy Destinnové a odhalit četné spojitosti mezi osobním životem a profesním působením této slavné pěvkyně. Nejdříve se zaměřuje na oblasti, které měly vliv na utváření osobnosti a následně i kariéry pěvkyně (povaha, zázemí, výchova, zájmy, osoby důležité pro rozvoj kariéry). Dále podrobně rozebírá významné pracovní i osobní vztahy pěvkyně s důrazem na častou vzájemnou propojenost mezi těmito dvěma oblastmi. Také se zaměřuje na aspekty osobnosti, jež způsobovaly vnitřní rozpolcenost pěvkyně, popisuje její potřebu klidu a samoty, ale také blízké osoby, následně je zde popsán intenzivní vztah s její společnicí a blízkou přítelkyní Marií Martínkovou. Velký důraz je v závěru práce kladen na výrazný povahový rys pěvkyně, jenž měl za následek úpadek její kariéry. Přínos práce je jednak v pochopení a vysvětlení některých událostí v profesním životě pěvkyně s ohledem na příčiny v životě osobním a naopak, hlavně pak ale v poznání, že není všechno zlato, co se třpytí. A že i hvězda světových rozměrů oplývající bohatstvím a slávou může prožívat své osobní peklo, aniž by o tom svět věděl či pro ni něco udělal, když nastane nouze (jako v závěru jejího života).
- Fenomén jménem PavarottiDobešová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-01Cílem této práce je přiblížit a blíže vysvětlit jedinečný přínos Luciana Pavarottiho pro popularizaci vážné hudby a operního zpěvu jako takového. Práce je zaměřena na jedinečný aspekt pěvecké kariéry Luciana Pavarottiho, kterým byla syntéza hudby vážné s hudbou lidovou či populární a sloučení sféry klasické hudby (patřící spíše do operních domů k hudebně vzdělanému posluchači) se sférou populární hudby, jež poslouchají miliony lidí bez ohledu na hudební vzdělání. Je zde relativně podrobně rozebrána pěvcova povaha a pro něj typické charakterové vlastnosti, které mu umožnily bezprostřední vystupování na veřejnosti a dopomohly mu k získání ohromného množství fanoušků. Je zde též vyzvednuta velmi důležitá úloha pěvcova agenta Herberta Breslina, jenž velmi úspěšně směroval Pavarottiho kariéru v oblasti populární sféry. Hlavním přínosem práce je hlubší ponoření do okolností vedoucí k hvězdné kariéře operního pěvce v oblasti populární hudby. Přináší bližší pochopení pěvcovy povahy, jež sehrála pro jeho úspěšnou kariéru nemalou úlohu, a hlubší proniknutí do nevšední problematiky, kterou je prolínání sfér vážné hudby a hudby populární u jednoho z nejslavnějších umělců v oboru vážné hudby a operního zpěvu vůbec.
- Gustav Mahler:Písňová sbírka "Chlapcův kouzelný roh"Šulková, Jitka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-09-05První polovina této diplomové práce je soustředěna na život skladatele a jeho inspirační zdroje a druhá část je zaměřena na hudební stránku písňové sbírky a její uplatnění v symfoniích.
- Hana Švobová - bakalářský koncertŠvobová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08
- Hana Žárová - magisterský koncertŽárová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08
- Hudební umění v zámeckém barokním divadélku LitomyšlZajíčková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08Ve své bakalářské práci jsem se snažila zmapovat historii zámeckého barokního divadélka v Litomyšli a roli, kterou sehrálo ve formování hudební kultury východočeského regionu. Zámeckých divadélek tohoto typu není v Čechách i jiných zemích mnoho, a tak není divu, že jsou právem řazeny ke kulturním evropským skvostům. Opery, koncerty, činoherní a baletní představení nacházely v minulosti cestu ke svým posluchačům a divákům právě v takových prostorách, které se tak staly centrem kulturního dění velkých i malých měst. Jako téměř každý kulturní unikát, má litomyšlské zámecké divadélko svá období rozkvětu, častého či méně častého využití, ale také období, kdy se zájem o něj zcela vytratil. Snažila jsem se pátrat po počátcích těchto příčin, po vlivu zámeckých pánů na kulturní dění svého panství a zachytit tak kulturní historii zámeckého divadélka od vzniku koncem 18. století až po jeho současné využití. Město Litomyšl se nachází v regionu, ze kterého pocházím a historie města, zámku i životní osudy významných osobností naší hudby, literatury a umění spjaté s Litomyšlí jsou dostatečně známé. Stranou pozornosti však zůstává historie samotného litomyšlského zámeckého divadélka, které svoji úlohu v dějinách hudební kultury regionu nepochybně sehrálo. Tímto směrem se ubíral i můj zájem. Zachytit v historickém kontexu skromné leč důležité okamžiky vlastního provozování hudebních představení na malém městě od 18. století do současnosti.V prvních kapitolách jsem se zaměřila na historii divadélka za Valdštějnů, výstavbu, uměleckou výzdobu a významné události v jeho historii. V další části práce jsem se soustředila na repertoár, dramaturgii a na osobnosti, jejichž umělecké i lidské osudy byly s provozováním této ojedinělé scény spjaty. Závěrem uvádím výčet nejvýznamějších koncertů a představení, které byly v litomyšlském barokním divadélku v jeho historii provozovány.
- Hudební život v terezínském ghettu se zřetelem na hudebního skladatele Viktora UllmannaŠvobová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08Bakalářská práce Hudební život v terezínském Ghettu se zřetelem na hudebního skladatele V. Ullmanna podává základní informace o hudebním dění v koncentračním táboře Terezín v lelech 1941 - 1945. Blíže se pak zabývá Viktorem Ullmannem , skladatelem německého původu, který žil od roku 1919 v Československu a v roce 1942 byl transportem odeslán do Terezína. Snaží se ho zařadit do kontextu skladatelské generace 20. a 30.let, popsat jeho kompoziční vývoj. Detailnějšímu pohledu je podrobena jeho opera Der Kaiser von Atlantis, která ač nebyla nikdy v Terezíně provedena, představovala vrchol protestů a odporu terezínských umělců.
- Jarmila Kosinová : bakalářský koncertKosinová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09
- Jules Masenet a jeho operní dílo s přihlédnuitím k opeře WertherKadyieva, Elmaz(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-03Tato práce se snaží zmapovat operní dílo francouzského skladatele Julesa Masseneta; zvláštní pozornost je pak věnována Massenetově opeře Werther. První kapitola chronologicky zachycuje celé Massenetovo operní dílo. Druhá a třetí kapitola popisují charakter Massenetovy skladatelské osobnosti a vlastnosti jeho hudebního stylu. Čtvrtá kapitola sleduje historické souvislosti opery Werther; pátá kapitola pak uvádí detailní popis děje opery s využitím hudebních příkladů.
- Kosinová Jarmila : Magisterský koncertKosinová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Krejčová Hana : Magisterský koncertKrejčová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Lucie Bártová - sólový recitálBártová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28
- Max Brod a jeho přínos vokální tvorběKrejčová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06Magisterská práce s názvem Max Brod a jeho přínos vokální tvorbě se zabývá všestrannou osobností Maxe Broda, pražského německého intelektuála, který je v dnešní době znám především jako přítel a objevitel Franze Kafky. Vykresluje Broda jako hudebního kritika, propagátora české hudby, překladatele operních libret ( Brod byl mj. takřka výhradním překladatelem oper Leoše Janáčka), a také jako skladatele. Detailnějí se práce věnuje spolupráci a přátelství Maxe Broda s Leošem Janáčkem, jehož dílo Brod propagoval v zahraničí a přispěl tak k úspěchu Janáčkovy tvorby ve světě.
- Miloš Guth: Bakalářský koncertGuth, Miloš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06
- Osobnost J. J. Ryby se zaměřením na vokální pastorální tvorbuŽárová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Tato bakalářská práce pojednává o hlavní osobnosti české kantorské hudby 18.století, Jakuba Jana Ryby. Skládá se z části životopisné, skladatelův život a osobnost. Dále se zaměřuje na vokální pastorální tvorbu, zejména však na Rybovu "Missu pastoralis in A" , často nazývanou Českou mší vánoční "Hej mistře!".