Katedra dechových nástrojů / Department of Wind/Brass Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra dechových nástrojů / Department of Wind/Brass Instruments podle vedoucí "BROŽKOVÁ, Jana"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 25
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Anglický roh - dějiny a literatura nástrojeKopicová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-09Název mé bakalářské práce je: Anglický roh-dějiny a literatura nástroje. Práci rozděluji do šesti kapitol. V první kapitole píši o předchůdcích skupiny dvouplátkových nástrojů, ve druhé kapitole o historii anglického rohu, ve třetí o barokním typu anglického rohu-oboe da caccia. Čtvrtá kapitola pojednává o sólové a komorní literatuře anglického rohu, v páté kapitole píši o využití anglického rohu v symfonickém orchestru a v opeře, kde jsem zařadila i notové ukázky. Poslední šestá kapitola je zaměřena na nejvýznamnější výrobce anglických rohů v dnešní době. Má bakalářská práce by měla být přínosem pro hráče dřevěné dechové harmonie.
- Bílá M.: Magisterský koncertSejkorová, Marta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Bílá Marta: Bakalářský koncetBílá, Marta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15
- Česká hobojová tvorba v letech 1945 - 1970Vávrová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-06Tato práce se zabývá hobojovou tvorbou českých skladatelů 20. století v letech 1945 – 1970. Obsahuje medailony autorů, kteří napsali skladby pro hoboj a výčet kompozic pro sólový hoboj a komorní soubory s hobojem. Ke každému dílu je doplněna instituce, kde najít notový materiál. Také je zde uvedena charakteristika tohoto období, neboť politická situace ovlivňovala celou společnost, tedy i hudební dění. Uvádí i hobojové skladby zařazených autorů, které napsali před rokem 1945 a po roce 1970.
- Heinz HolligerBílá, Marta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15Tato bakalářská práce pojednává o švýcarském hobojistovi, skladateli a dirigentovi Heinzu Holligerovi, o muži, který zajisté patří mezi nejvýraznější a nejvýznamnější umělecké osobnosti současnosti. Snaží se poskytnout celkový přehled o širokém záběru Holligerových činností. Nejprve se zaměřuje na jeho mládí, rodinné zázemí a studia. Další kapitola je věnována jeho kariéře hobojisty a pedagoga a zároveň hodnotí jeho přínos k rozvoji moderních technik hry na hoboj. Dále je zde Holliger popisován z hlediska dirigentské činnosti. Poslední kapitola se zabývá skladatelskou stránkou jeho osobnosti. Vysvětluje, čím je jeho hudební řeč ovlivněna, rozděluje jeho tvorbu do čtyř epoch a podrobněji přibližuje některá významnější díla z každého tvůrčího období.
- Henri Tomasi: Život a dílo se zaměřením na skladby s využitím dřevěných dvouplátkových nástrojůKozáková, Kamila(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Tato bakalářská práce má za cíl zmapovat život a kariéru významného francouzského skladatele a dirigenta Henriho Tomasiho a blíže představit jeho stěžejní díla a okolnosti jejich vzniku ve spojitosti s jeho životními osudy. Zmiňuje také období, ve kterém Tomasi vyrůstal a které jej ovlivňovalo, stejně jako významné dobové kulturní události, umělecké směry a osobnosti. V těchto souvislostech je popsán také Tomasiho skladebný styl. Podrobněji se zabývá rozborem skladeb, které autor věnoval dřevěným dechovým dvouplátkovým nástrojům, a to nejen sólovým. Stručně zmiňuje také komorní díla tyto nástroje využívající. V závěru je zhodnocen celkový odkaz Henriho Tomasiho.
- Hoboj - historie a vývoj nástrojeKopicová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-07Diplomová práce s názvem: Hoboj – historie a vývoj nástroje se zabývá postupným rozvojem dvouplátkových dechových nástrojů od pravěku až po současnost. Měla by být přínosem pro hráče na dřevěné dechové nástroje, zejména pro hobojisty. Práce je rozdělena do čtrnácti kapitol, v první kapitole je stručně popsána historie nejstarších dvouplátkových nástrojů, další kapitola se zabývá popisem šalmají, které byly předchůdci hobojů. Třetí kapitola pojednává o nejdůležitější části hoboje a tj. strojku, popisuje jeho vznik a postupný vývoj. Čtvrtá a pátá část práce představuje historii vzniku a vývoje barokního hoboje a strojku. V šesté kapitole se nachází jeden z příbuzných nástrojů hoboje a to anglický roh. V další části, již sedmé je zmínka o oboe da caccia, osmá kapitola práce se zabývá popisem vývoje hoboje v 18. století a další kapitola jmenuje nejslavnější hobojisty 17. a 18. století. V kapitole číslo deset najdeme podrobný popis hoboje d´amoure a hned v další části vyjmenovanou stěžejní literaturu pro tento nástroj. Ve dvanácté kapitole je popsán rozvoj hoboje v 18. století a jsou zde představeni nejvýznamnější hráči té doby, poté v kapitole číslo třináct najdeme informace o tom, jak vypadal hoboj v 19. století a v poslední kapitole s číslem čtrnáct je podrobně popsána současná podoba hoboje s aktuální světovou nabídkou nástrojů u prodejců.
- Hobojová tvorba českých skladatelů v 18. stoletíVávrová, Jarmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-01Tato práce se zabývá hobojovou tvorbou českých skladatelů 18. století. Jejím cílem je uvést skladatele i jejich díla do širšího povědomí, neboť mnohá byla zapomenuta. Zaměřila jsem se na hobojové koncerty, sonáty, kvartety a okrajově komorní skladby napsané pro hoboj či jeho příbuzné nástroje. K tomu jsem využila všechny dostupné prostředky: literaturu, internet, nahrávky a notové materiály. Práce zahrnuje také rozbor Koncertu Es dur pro anglický roh a orchestr, který byl inspirací k napsání této práce. Nelze se obejít bez nástinu doby a politické situace, neboť její vliv na tehdejší hudebníky byl často velmi významný. Řeší též otázku jejich časté emigrace do zahraničí i to, proč byli čeští skladatelé takovým přínosem pro vývoj evropského raného klasicismu. Vytkla jsem si za cíl vytvořit nejen přehled o hobojové tvorbě těchto autorů, ale stručnými životopisy zobrazit i jejich osobnosti. Při studiu materiálů jsem postupně dospěla k poznání, že mnohá díla jsou skutečně velmi hodnotná a – dle mého názoru – neprávem opomíjená.
- Hudba v terezínském ghettu za 2. světové války se zaměřením na komorní tvorbuTipková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14Tato bakalářská práce se věnuje hudbě v terezínském ghettu za druhé světové války. Z důvodu historického kontextu, je ze začátku uvedena situace Židů na počátku druhé světové války. Poté je pozornost zaměřena na terezínské ghetto a hudební život probíhající za jeho zdmi. Druhá část se podrobněji zabývá terezínskou komorní hudbou. Pozornost se věnuje také čtyřem hlavním skladatelům ghetta (Viktor Ullmann, Pavel Haas, Hans Krása, Gideon Klein) a jejich vztahu ke komorní hudbě. Práce zachycuje jejich komorní díla psaná na svobodě i za zdmi terezínského ghetta.
- Isang Yun a jeho skladby pro hobojKozáková, Kamila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-06Diplomová práce na téma Isang Yun a jeho skladby pro hoboj představuje osobnost korejského skladatele Isanga Yuna se zaměřením na jeho skladby věnované hoboji. První kapitola obsahuje shrnutí zásadních mezníků pestrého života komponisty. V následující kapitole se práce stručně zabývá charakteristikou tradiční korejské hudby, vlivem západní kultury na korejskou hudbu a jejich vzájemné prolínání. Na ni navazuje kapitola popisující skladebný styl Isanga Yuna, ve kterém se jedinečným způsobem snoubí prvky obou odlišných kultur. Jeho tvorba je zde rozdělena do pěti stylistických etap a dílčí podkapitola nabízí vhled do některých skladatelových kompozičních postupů. Poslední kapitola obsahuje rozbor pěti skladeb, které Isang Yun věnoval hoboji, a to konkrétně Piri, Doppelkonzert pro hoboj a harfu, Rondell, Quartett pro hoboj a smyčce a Bläserquintett.
- Kamila Kozáková: Bakalářský koncertKozáková, Kamila(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Klement Slavický a jeho Suita pro hoboj a klavírBílá, Denisa(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-04Tato práce se zabývá životem a dílem českého hudebního skladatele 20. století Klementa Slavického se zaměřením na jeho Suitu pro hoboj a klavír. Snahou je zde přiblížit osudy perzekuovaného skladatele, jehož skladby se i přes nevůli politického režimu dokázaly prosadit v zahraničí a o jehož životě i díle je toho málo k nalezení. Rozbor Suity pro hoboj a klavír má pomoci dalším interpretům tohoto díla k jeho pochopení a nastudování. K práci byla pro lepší názornost a pro představu díla vytvořena studiová nahrávka.
- Komorní dechová hudba v období klasicism u na příkladech W.A. Mozarta, L.v.Beethovena a A. RejchyLužná, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-06Tato magisterská práce se zabývá pojednáním o komorní hudbě, a to zejména pro dřevěné dechové nástroje v období klasicismu. Na počátku se zaměřuji na klasicismus po obecné stránce a potom dále navazuji na hudební klasicismus, který se dělí na tři etapy. Následující kapitoly se zabývají studií o mistrech klasické a preromantické hudby. Jsou to W. A. Mozart, L. v. Beethoven a A. Rejcha.
- Komorní tvorba Bohuslava MartinůOtradovská, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Komorní tvorba Bohuslava Martinů je jedna z významných kapitol ve skladatelově životě, která patří mezi obsáhlou část jeho tvorby. Cílem této práce je popsat jednotlivá období tohoto skladatele se zaměřením na jeho komorní díla. Charakteristika těchto děl se odvíjí od různých životních etap a dalších okolností, které silně ovlivnily život tohoto skladatele. Zatímco ve svém dětství začínal komponovat spíše drobnější skladby, tak již ve studentských letech mu jeho tvorba umožnila získat stipendium v Paříži a studovat pod vedením významného skladatele A. Roussela. Situace během druhé světové války ho však donutila emigrovat do Ameriky. Tam skládá svá nejdůležitější díla a po válce se vrací zpět do Evropy.
- Kvartety pro hoboj, housle, violu a violoncelloDoubravská, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06Tato práce se zabývá kvartety pro hoboj, housle, violu a violoncello. Poskytuje komplexní přehled o vývoji kvarteta pro hoboj, housle, violu a violoncello jakožto žánru komorní hudby od jeho počátků až po současnost. Nabízí průřez repertoárem a představuje nejvýznamnější díla zkomponovaná pro toto komorní uskupení. První část se zabývá původem a vývojem hobojového kvarteta, přičemž ho zasazuje do kontextu vývoje západoevropské komorní hudby. Zkoumá také jeho formální podobu a strukturu během jednotlivých hudebních období. Druhá část se detailněji zaměřuje na nejvýznamnější díla repertoáru hobojového kvarteta. Konkrétně se jedná o Kvartet pro hoboj, housle, violu a violoncello F dur KV 370/368b Wolfganga Amadea Mozarta, Dva kvartety pro hoboj, housle, violu a violoncello C dur a F dur Františka Vincence Kramáře, Andante and Allegro for Solo Oboe and String trio Edwarda Elgara a Phantasy Quartet Op. 2 Benjamina Brittena. Výběr pokrývá všechny hudební éry od jeho vzniku a ukazuje tak rozmanitost žánru.
- Lužná Kateřina.: Bakalářský koncertLužná, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-07
- Nové trendy a možnosti ve výrobě hobojových strojkůChudá, Dorothea(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04V následující práci jsou podrobně popsány způsoby pěstování, vlastnosti a nejznámější výrobci hobojového dřeva. Jednu podkapitolu tvoří pojednání o tom, jak dřevo vybírat a zpracovávat. Na to navazuje kapitola o třech největších výrobcích hobojového příslušenství - nejprve životopisy, následně stroje. Ty jsou rozděleny do tří skupin - stroje pro hrubé zpracování, jemné zpracování a měření vlastností dřeva. V poslední části práce je popsána stavba strojku, druhy výřezů a praktické otázky a odpovědi typu – „Co dělat když…?“ Práce je zakončena krátkým zamyšlením autorky nad výhodami a nevýhodami nastupujícího fenoménu plastového strojku.
- Problematika hobojového strojkuLužná, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-07Tato bakalářská práce se zabývá pojednáním o celkovém problému hobojových strojků a snaží se zachytit jejich strukturu. Nejprve se zaměřuje na historické počátky a problematiku strojků v 17. století. Další kapitola je věnována ruční výrobě strojků, pracovnímu postupu, potřebnému materiálu a v neposlední řadě i nářadí. V této kapitole se na závěr zabýváme strojovou výrobou současné německé společnosti Reeds ´n Stuff. Dalším důležitým artiklem v této práci je produkování tónu, související s dechem, nátiskem a artikulací. Následně jsou zde popsány jednotlivé styly hobojových strojků a v závěrečné kapitole najdeme jednotlivé postupy a názory slavných hobojistů, jako byli Jiří Tancibudek a František Hanták a je Heinz Holliger.
- Skladby pro hoboj, věnované a napsané pro Viléma VeverkuVavřínová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tato diplomová práce se zaměřuje na díla, která byla napsána pro Viléma Veverku. Představuje cestu Viléma Veverky k hoboji, jeho životopis a vytváří zároveň přehled skladeb českých autorů, kteří pro Viléma Veverku komponují. Těmito autory jsou: Martin Hybler, Marek Kopelent, Pavel Zemek Novák, Lukáš Sommer, Jiří Gemrot, Zdeněk Merta. Práce také obsahuje krátké životopisy všech uvedených autorů a část jejich tvorby. Cílem této práce je zmapovat díla pro hoboj od českých autorů, která jsou věnována Vilému Veverkovi.
- Souček Jan : Bakalářský koncertSouček, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2007-05-25