Katedra scénografie / Department of Stage Design
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra scénografie / Department of Stage Design podle vedoucí "KOUBSKÁ, Vlasta"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- J. Anouihl: Tomáš Becket. Divadelní kostým jako nositel ikonografického významu.Pátá Ołdak, Agnieszka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-12Diplomová práce na téma "Ikonograficky význam divadelního kostýmu" na základě hry Jeana Anouilhe, obsahuje materiál z oblastí dramatického kostýmu jako znaku na jevišti. Smyslem této práce je popsat všechny atributy kostýmu a nalézt jejich ikonografický význam. Je také podstatné nalézt v symbolice kostýmů úroveň ikonologickou: morální, společenskou, politickou, nebo alegorickou. Toto hledaní vnitřní interpretace umožňuje získat nový pohled na samotnou hru a kostýmy. V této prací je znázorněna definice: znaku, symbolu, sémiotiky, ikonografie a ikonologie a její základní částí je problematika dramatického kostýmu. Další část textu obsahuje popis dramatických postav hry "Thomas Becket aneb čest Boží" a všechny atributy jejich kostýmů: materiálu, barvy, střihu, formy a kompozicí. Prácí uzavírá oblast ikonologie dramatických situací hry.
- Scenography for Leoš Janáček´s opera From the House of DeadCUI, JIABAO(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-19From the House of Dead is a unique and representative Czech opera. It was composed by Leoš Janáček base on novel The House of the Dead by Fyodor Dostoevsky. This opera is a microcosm of all human suffering: punishment, oppression and despair. In this subject, I attempt to convey these suffering visually through stage design. This thesis is divided into following four parts: First, the study of the original novel includes research on the Tsarist exile system, as well as the author's life and creative process. Second, is the analysis of Czech opera, particularly Janáček's musical style, and how these musical characteristics are manifested in this opera. In the third part, I have analyzed the stage design of three Janáčeks operas which redesigned recent years and in the last part I explained my design for this opera.
- WoyzeckGalluzzo, Elisa(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-04Tato diplomová práce v oboru scénografie rozebírá hru Vojcek, která byla napsána v roce 1836 německým autorem Georgem Büchnerem. Mým záměrem bylo prozkoumat, jak může být v naší dnešní společnosti interpretován poutavý příběh dramatického díla napsaného v 19. století, umístěného do vojenského prostředí. Cílem mého výzkumu bylo vypracování scénografie převedené do prostředí továrny a navržení ideálního scénáře pro vývoj dramatických situací ve hře Vojcek. Moje scénografická koncepce by byla využita v prostředí Nadace Prada v Miláně, což je bývalá továrna italské lihovarnické společnosti, která byla nyní přeměněna v jedno z hlavních uměleckých center města. Diplomovou práci začínám výzkumem historického pozadí hry prostřednictvím krátké biografie autora. V této části se snažím vysvětlit, jak Büchnera ovlivnila sociální situace a rodinné vztahy. Popisuji vliv několika skutečných událostí, které ho inspirovaly k napsání jeho největší práce. Dále analyzuji dramaturgické struktury textu, hlavní témata a situace ve hře a zabývám se hlavními postavami. Zdůrazňuji ta témata hry, která vnímám ve 21. století jako extrémně soudobá. Souběžně analyzuji, jak se postavy chovají v různých dramatických situacích a snažím se odhalit jejich skutečné pocity odlišné od toho, jak se projevují navenek. Kromě toho popisuji několik nejvýraznějších reinterpretací hry, které podporovaly má studia a výzkumy. Zde se soustřeďuji hlavně na režijní a dramaturgické aspekty každé inscenace, které obohatily mou vizi hry a pomohly mi rozvinout mé finální zpracování. Poslední část mé práce je o mé vlastní reinterpretaci inscenace Vojcka. Vysvětluji, jaké jsou aspekty a témata hry, která považuji za úzce propojené s naší společností. Píši o mém tvůrčím procesu a o tom, jak přesně můj výzkum vedl k závěrečnému návrhu srovnání mezi vojenským systémem před dvěma stoletími a dnešním továrním systémem. Poté zkoumám několik uměleckých děl, které inspirovaly mou osobní reinterpretaci především v režijním a dramaturgickém hledisku. Píši o tom, jak mě prvky z těchto uměleckých děl inspirovaly konkrétně pro realizaci mé závěrečné práce. Nakonec podrobně vysvětluji režijní a dramaturgické postupy, které jsem uplatnila v obrazovém scénáři, který je konečným výsledkem mého osobního výzkumu.