Katedra scénografie / Department of Stage Design
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra scénografie / Department of Stage Design podle vedoucí "NEKVASIL, Ondřej"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 27
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Návrh výtvarného řešení filmových dekorací dle povídky Hermanna Hesse "Stepní vlk".Nosková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-20Výtvarné řešení je odvozeno od vnímání a psychiky hlavní postavy příběhu, která prochází postupným vývojem od depresivních stavů ke stavům schizofrenickým až halucinogenním. Snahou bylo zobrazit dekoraci - svět ve kterém se pohybuje - jeho očima.V první fázi příběhu je vše šedé, ponuré, smutné, prázdné, opuštěné ? depresivní. V okamžiku, kdy se Harrymu začne ?lepšit nálada?, začnou do tohoto světa pronikat výrazné až pronikavé barvy, které postupně všechny prostředí pohltí (včetně vybavení dekorací, rekvizit a světla). V poslední fázi, pro vytvoření ještě většího kontrastu a gradace, se stěny všech dekorací změní v obrovské fresky s expresionistickými motivy. Pro zdůraznění stylizace jsem ještě celý příběh zasadila do pouze sedmy základních dekorací, v nichž se jednotlivé prostředí proměňují z jednoho kontrastu do druhého, tak jak následují v ději a souvisejí s Harryho proměnou. Jeho pomatená mysl vnímá z počátku zcela známá šedá místa jež se mu na konci příběhu podvědomě objevují i v halucinačních stavech, avšak zcela barevně deformované.Mužské prostředí: Harryho pokoj ? šedá místnost v Magickém divadle,ženské prostředí: byt paní domácí ? pronajatý pokojík (s Marií) ? místnost s koberci v Magickém divadle (zavražděná Hermína),tři restaurace tvoří tři vedlejší sály v Globusu (Maškarní ples). Do prostředí Globusu a sálu Peklo vstupuje Harry již jako pomatený, proto jsou od počátku expresivní. Globus ? jarmareční budova Magického divadla ? divadlo Magického divadla, sál Peklo ? kruhová místnost před Magickým divadlem ? vězeňský dvůr Magického divadla. Veškeré zařízení dekorací je pojato ve strohých kubických tvarech s jemným náznakem tvarosloví doby (20. léta 20. století)? na počátku šedivé barvy, které se postupně přetírají barevnými odstíny. Velkou část filmu tvoří exteriéry města a periferie. Stejně jako u interiérů, prochází i oni postupnou proměnou. S ohledem na jejich velké množství a výše zmíněnou stylizaci jsem zvolila pro ztvárnění trik, který nejen že umožňuje použít dobové fotografie a dokumenty, ale také je velmi snadno přebarvit a deformovat. Celé exteriéry se tudíž budou natáčet na zeleném nebo modrém pozadí a jednotlivé fotografie nebo dokumenty počítačově upravovat.
- Příklady vizí budoucnosti života na zemi a jejich ztvárnění v dějinách světového filmuStančeková, Jana(2005)Datum obhajoby: 2005
- Úvod do problematiky expresionismu ve výtvarném a filmovém uměníNosková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-20Diplomová práce se zabývá dějinami expresionismu ve výtvarném umění a umění filmovém.
- Výtarná koncepce filmu "Valpružina noc" podle novely Gustava Meyrinka, město Praha jako zásadní prostředí děje v českém a světovém filmuNovotný, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-14Cílem této práce je vytvoření vizuální koncepce filmu podle knihy německy píšícího pražského autora Gustava Meyrinka, jejíž děj se odehrává v Praze, v pozdní fázi první světové války. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické části a návrhu prostředí filmu. Teoretická část se zabývá filmovým zobrazením prostředí Prahy v různých časových obdobích, což je demonstrováno na scénografickém rozboru pěti vybraných filmů. Praktická část obsahuje vlastní návrh prostředí filmu Valpuržina noc.
- Výtvarná koncepce filmového zpracování groteskního romaneta Ladislava Klímy "Utrpení knížete Sternenhocha", problematika vizualizace duševního stavu ve filmovém díle na příkladech z české a světové kinematografieBrabcová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-10Tématem mé diplomové práce je výtvarná koncepce filmového zpracování groteskního romaneta Ladislava Klímy ? Utrpení knížete Sternenhocha?.Součástí diplomové práce jsou barevné perspektivy, ukazující celkovou barevnost a řešení filmu, bez snahy řešit všechny obrazy, ale dostatečně ukazující na směr, kterým by se filmové zpracování ubíralo. Další část diplomové práce řeší problematiku vizualizace duševního stavu ve filmovém díle s ukázky na příkladech z české a světové kinematografie.
- Výtvarná koncepce filmového zpracování románu "L´Attaque" /irský spisovatel Eoghan Ó Tuairisc/, míra zachování historické věrnosti při práci výtvarníka na dramatickém díle inspirovaném skutečnou historickou událostí na příkladech ze světové kinematogGarcía, Barbara(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-07Součástí této diplomové práce je část teoretická a část praktická (výtvarná). V teoretické části se zamýšlím nad problematikou historického filmu obecně, na několika příkladech ze světové i naší kinematografie pak demonstruji vztah reality a fikce, stejně jako různé druhy a míry stylizace. Tituly jsem vybírala s ohledem na jejich různorodost; nebrala jsem v potaz pouze dobu vzniku a zemi původu, ale přihlížela jsem i k historickému období, které je v nich zpracováno. Bude se tedy jednat o sledování těchto děl z hlediska jejich výtvarné stylizace, a nikoli o srovnání filmových rozborů. Náplní části praktické je výtvarné řešení filmového zpracování irského historického románu L´Attaque od autora Eoghana Ó Tuairisca. Návrh prezentuji obrazovým pojetim hlavních scén a nejdůležitějšími fotografiemi referencí. Popisuji stručně děj a předkládám scénosled vypracovaný na základě zmíněné literární předlohy.
- Výtvarná koncepce filmového zpracování románu Arthura C. Clarka "A Fall Of Moondust", žánr science fiction a jeho výtvarné zpracování na příkladech světové kinematografieBouška, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-16Vědeckofantastický žánr se ve filmové tvorbě těší už od prvopočátku velké oblibě. Přináší pohledy na svět, který neexistuje a film je ideálním prostředkem tyto fantastické světy zhmotňovat. Pro svou oblíbenost však hranice toho, co je science fiction, postupně mizí a samotný pojem ztrácí na významu. Můžeme se tak pod hlavičkou vědecké fikce setkat s filmy, které přinášejí pouze fantastické vize, ale s vědou toho mají pramálo společného. Cílem teoretické části bylo oddělit filmové tituly, které právem do žánru science fiction patří, a to v úzkém segmentu odehrávajícím se ve vesmírném prostoru nebo s vesmírem související okrajově. Protože se tato práce zabývá především výtvarným zpracováním sci-fi filmů, na vybraných titulech je představena jejich vizuální stránka. Selekce probíhala podle osobních preferencí a vlastní definice pojmu. Výsledky teoretické části posloužily jako jeden z podkladů pro výtvarné ztvárnění praktické části, které řeší zpracování románové předlohy A. C. Clarka - A Fall of Moondust - do filmové podoby. Praktická část přináší vizuální návrhy dekorací a scén, jež kladou významný důraz na věrohodnost a snahu zařadit film mezi vědecky korektní díla. Tato práce může sloužit pro potřeby filmových produkcí při případném zájmu o realizaci tohoto konkrétního díla, či následujícím tvůrcům postaveným před úkol zpracování vědeckofantastického díla. Pro ně bude přínosná i teoretická část, která je může odkázat na zajímavá a inspirativní díla.
- Výtvarná koncepce filmu "A uzřela oslice anděla" podle románu Nicka Cavea "And the Ass Saw the Angel"Hudečková, Kristína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-01-14Diplomová práce zpracovává výtvarnou koncepci celovečerního filmu podle románu Nicka Cavea „And the ass saw the angel“. Práce se skládá ze dvou hlavních částí, teoretické a vlastního návrhu výtvarného konceptu. Teoretická část se zabývá problematikou zobrazení subjektivních vizí v dílech světové kinematografie. Dále se zabývá rozborem několika filmů na základě subjektivních vizí v nich obsažených. Druhá část se zabývá výtvarným návrhem, kdy je nejprve výtvarná koncepce k filmu „A uzřela oslice anděla“ popsána a následně jsou předloženy konkrétní výtvarná řešení vybraných scén.
- Výtvarná koncepce filmu "House in the Middle" podle scénáře Dominika GyorgyMiženko, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-01-14Diplomová práce je rozdělena na tři části. V teoretické části se práce zabývá charakteristi-kou žánru komorního válečného dramatu a příklady československé filmové tvorby z 50. až 60. let. Dále je součástí práce rozbor vybraných filmových děl odpovídajících danému žánru. Analýza zahrnuje pětici filmových adaptací z tuzemské kinematografie a dva zahraniční filmy. V těchto příkladech jsou patrné rysy, které ovlivnily praktickou část práce, která popisuje výtvarnou koncepci podle scénáře Dominika Gyögy a uvádí se zde též důvody vedoucí ke změnám ve scénáři. Součástí je i scénosled třetí verze scénáře. Třetí, obrazová část, se zabývá výtvarnými návrhy vybraných scén podle upraveného příběhu.
- Výtvarná koncepce filmu "Normal". Město jako dramatický prostor filmu.Jeníčková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-07Teoretická část práce se zabývá prostředím města a jeho zpracováním ve filmu. Předmětem zájmu je především současné město a výskyt rozdílných typů městské struktury ve filmu. Metodou práce je rozbor konkrétních snímků, který se zaměřuje na scénografické řešení snímku jako celku a zároveň na souvislost mezi interiérem a exteriérem ve filmu. Hlavní část magisterské práce řeší návrh výtvarné podoby filmu Normál podle scénáře Julia Ševčíka. Scénář je zpracováním příběhu sériového vraha Petra Kurtena, odehrává se v Německu v roce 1930. Práce se skládá ze stručného shrnutí historických okolností, popisu návrhu, samotného výtvarného zpracování obrazů a dobových referencí. Výtvarná část obsahuje zobrazení nejdůležitějších scén, vybraných tak, aby byla vyřešena většina prostředí, která se ve scénáři vyskytují. Základní část návrhu je prezentována v černobílém provedení, pro doplnění slouží řada barevných perspektiv, které navozují barevné ladění a atmosféru snímku. Cílem celé práce je vytvoření dramatického prostředí v souladu se scénářem a reáliemi příslušné doby.
- Výtvarná koncepce filmu "Osudná vejce" podle povídky Michaila Bulgakova Osudná vejce (Rokovyje jajca, 1942). Adaptace ruské literatury ve světové kinematografii.Vocelová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-01-16Náplní mé diplomové práce je výtvarné koncepce dobové povídky. Zahrnuje část teoretickou a část praktickou. Teoretická se zamýšlí nad zpracováním dvou filmů a jednoho seriálu ze světové kinematografie a příkladu filmu českého. Hodnotí jejich výtvarnou stránku. V praktické části předkládám vlastní výtvarný návrh na koncepci k povídce Osudná vejce. Návrh komentuji slovně, prezentuji obrazové zpracování a nejdůležitější reference. Popisuji děj a předkládám scénosled vypracovaný na základě textu povídky.
- Výtvarná koncepce filmu "Puppet syndrom" podle scénáře Aleny Alovové na motivy románu Diny Rubiny "Petrushka syndrom". Motiv divadla a loutky ve světové kinematografii.Vencelidesová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-01-16VENCELIDESOVÁ, Petra: Magisterská práce: Výtvarná koncepce filmu "Puppet syndrome", podle scénáře Aleny Alovy, na motivy románu Diny Rubiny "Petrushka syndrome". Motiv divadla a loutky ve světové kinematografii. Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta. Katedra Scénografie. Vedoucí práce: Doc. Ing. Arch. MgA. Ondřej Nekvasil. Praha 2013. Cílem magisterské práce je bližší seznámení s tím, co může přinést propojení divadla a filmu a jaké výtvarné prostředky k tomu mohou být použity. Pomocí rozborů několika filmů z různých kulturních prostředí a období získáváme ucelenější obraz, jak se s takovým tématem dá pracovat. A pomocí výtvarného řešení tak podpořit atmosféru výsledného filmu. Hlavní částí práce je výtvarná koncepce filmu Puppet syndrome, v němž se opět významně objevuje divadelní představení jako součást příběhu a jako jeden z hlavních faktorů při vývoji událostí.
- Výtvarná koncepce filmu "Ronnie Rocket or The Absurd Mystery of The Strange Forces of Existence" podle scénáře Davida Lynche, vizuální svět filmů režiséra Davida Lynche.Mayerová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-01-14Abstrakt Náplní mé diplomové práce je výtvarná koncepce filmu na motivy nerealizovaného scénáře Davida Lynche. Diplomová práce sestává z části teoretické a praktické. Teoretická část, s podtitulem Vizuální svět filmů Davida Lynche, popisuje vliv kulturního prostředí, inspiračních zdrojů a volné tvorby na vizuální svět jeho filmů. Poukazuje na základní estetické symboly vycházející z kulturního prostředí a podvědomí umělce a demonstruje jejich užití na vybraných filmech. Ve filmovém rozboru následně sleduje vývoj dalších vizuálních prostředků charakteristických pro vizuální styl filmů Davida Lynche. Praktická část prezentuje vlastní výtvarný návrh filmu RONNIE ROCKET OR The Absurd Mystery of The Strange Forces of Existence na motivy scénáře Davida Lynche. Popisuje základní dějovou linii příběhu a jeho výtvarnou koncepci. Zahrnuje obrazovou část včetně komentářů k jednotlivým obrazům, scénosled a reference.
- Výtvarná koncepce filmu "The Amazing Adventures of Kavalier and Clay ppodle scénáře Michaela Chabona, hraný film a komiks, příklady z české a světové kinematografieŠívrová, Jitka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-16Cílem této diplomové práce je výtvarné zpracování filmu podle scénáře Michaela Chabona, The Amazing Adventures of Kavalier and Clay. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické, tedy vlastního návrhu. Teoretická část se zabývá historií zlaté ery komiksu a filmovými adaptacemi komiksu. Podrobněji jsem se zaměřila na různé způsoby využití komiksových prvků ve filmu a výtvarné řešení filmových prostředí. Druhá část obsahuje rozvahu nad celkovým konceptem filmu The Amazing Adventures of Kavalier and Clay a konkrétní výtvarné řešení vybraných scén.
- Výtvarná koncepce filmu "The Brigands of Rattleborge" podle scénáře S. Craig Zahler, western jako filmový žánr, historie a příklady ve světové kinematografiiStrnadová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-08Cílem práce je výtvarné a teoretické zpracování filmového scénáře žánru western ve snímku The Brigands of Rattleborg podle předlohy „The Brigands of Rattleborg“ Craiga S. Zahlera. Práce se skládá ze dvou hlavních částí, teoretické a vlastního návrhu výtvarného konceptu. Teoretická část se zabývá problematikou vymezení žánru western, jeho historickým průřezem s významnými milníky a výčtem zásadních podžánrů. Výtvarná část obsahuje tři analýzy tvůrčího přístupu k westernovým filmům natočeným po roce 2000. Tato část práce je zakončena vlastní výtvarnou koncepcí filmu a jejího zevrubného popisu.
- Výtvarná koncepce filmu "The Steel Spring" na motivy románu Per Wahloo "Stalsprangert", vize Sary Bergmark Elfgren na motivy románui Per Wahloo "Stalsprangert, vize postapokalyptického světa ve světové kinematografii.Jaroš, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-10Cílem této diplomové práce je zobrazit postapokalyptický svět v konkrétním filmovém návrhu snímku The Steel Spring na motivy románu Per Wahloo "Stalsprangert". Tato práce se skládá ze dvou částí, teoretické a vlastního návrhu. Teoretická část se zabývá definicí žánru science fiction a zobrazením postapokalyptického světa v kinematografii. Rozmanitost rozdílných tvůrčích přístupů ke zpracování tohoto tématu jsem se rozhodl analyzovat na několika vybraných snímcích, kde jsem se zaměřil na jejich výtvarnou stránku, využití atmosfér a filmových prostředí. V druhé části práce jsem na základě předchozí analýzy filmů vytvořil svou vlastní výtvarnou koncepci filmu The Steel Spring.
- Výtvarná koncepce filmu "The Wiz", příklady výtvarné stylizace filmové pohádky ve světové kinematografii. Scénář filmu "The Wiz" je napsán na motivy stejnojmenného divadelního muzikálu.Svobodová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-11Náplní mé diplomové práce je výtvarné řešení filmové pohádky. Zahrnuje část teoretickou a část praktickou. Teoretická se zamýšlí na tím, co úspěšná pohádka musí obsahovat formálně i esteticky. Popisuje konkrétně způsob výroby pěti filmů ze světové kinematografie a hodnotí jejich výtvarný koncept. V praktické části předkládám vlastní výtvarný návrh filmové pohádky The Wiz (Čaroděj) na motivy divadelního muzikálu. Návrh komentuji slovně, prezentuji obrazové zpracování hlavních scén a nejdůležitější fotografie referencí. Popisuji stručně děj a předkládám scénosled vypracovaný na základě scénáře. Závěr shrnuje obecné požadavky filmu a podmínky mé realizace.
- Výtvarná koncepce filmu "Velekněz", podle knihy Timothy Learyho "High Priest"Gabrhelíková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-01-14Abstrakt Diplomová práce zpracovává výtvarnou koncepci celovečerního filmu na motiv knihy „Velekněz“ (v originále High Priest), jejíž autorem byl harvardský profesor Timothy Leary. Autor zaznamenává počátky svého výzkumu psychedelik jak v pracovní rovině psychologa, tak i v soukromém životě, kde rozvíjel se svými kolegy a přáteli nový kult společnosti, přičemž Leary a spousta dalších jej později vnímala jako jistý způsob náboženství a víry. Autor popisuje mimo jiné i stavy různých intenzit prožitých na psychedelikách. Diplomová práce je složena z části teoretické a praktické. První část, teoretická, se zabývá rozborem scén z různých filmů. Scény mají přiblížit atmosféru, pocit nebo vizuální efekt charakterizující prožité stavy postav příběhu. Druhá část, praktická, nejdříve popisuje obsah knihy a jednotlivé lokace. Následně jsou lokace převedeny do podoby výtvarného návrhu. Vizualizace obsahují situace reálných prostředí v kombinaci s prostředími halucinogenními. Abstract
- Výtvarná koncepce filmu "Wenceslas square" podle scénáře Christopera Markuse a Stephena McFeelyho na motivy povídky Arthura Phillipse. Praha osmdesátých let dvacátého století v hraném filmu.Železná, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-01-16Diplomová práce se zabývá scénickým filmovým ztvárněním prostředí a dobové atmosféry 80. let 20. století v Praze. Úvodem jsou zachyceny kulturní a historické souvislosti 80. let, které nás uvádějí do optického vnímání této doby. K vytvoření celkového obrazu slouží výčet filmových snímků s typickým výtvarným ztvárněním zmíněných let. Zvláštní pozornost je pak věnována čtyřem celovečerním filmům, které by mohly posloužit jako scénografický genotyp, který lze aplikovat při návrhu filmových scén postnormalizačního pražského prostředí. Největší rozsah diplomové práce je věnován scénickému zpracování filmového scénáře "Wenceslas Square" autorů Christophera Marcuse a Stephena MrFreelyho, který vznikl dle příběhu Arthura Philipse. Jde o netradiční love-story, odehrávající se v Praze 80. let 20. století a končící "Sametovou revolucí", nad kterou ale nikdo z protagonistů nejásá. Přiložen je bodový scénář a návrhy jednotlivých scén, včetně orientačních půdorysů a referenčních fotografií. Klíčová slova: filmové ztvárnění, Praha 80. let 20. století, scénografické zpracování scénáře "Wenceslas Square".