Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments podle vedoucí "BOUŠKOVÁ, Jana"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 33
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Ana Brateljevic: Magisterský koncertBrateljevic, Ana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-04
- Antónia Zelinková - bakalářský koncertZelinková, Antónia(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28
- Bedřich DobrodinskýBilanová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Cílem této bakalářské práce je přiblížit čtenářům vývoj a okolnosti života dlouholetého sóloharfisty České filharmonie, koncertního sólisty a rozhlasového interpreta Bedřicha Dobrodinského. První kapitola je věnována nejen jeho pestrému osobnímu životu, ale také pracovnímu růstu a následnému uměleckému vrcholu. Ve druhé kapitole se nachází souhrn jeho skladeb obohacený informacemi o jejich vzniku. Ve třetí kapitole jsou vypsána jeho literární díla a zajímavosti k nim. Poslední kapitola je věnována harfám, které Bedřich vlastnil a také harfám, na které dlouhodobě hrál. Tato práce bude přínosná pro harfisty, ale také pro ostatní hudebníky studující jeho skladby. Práce však může být přínosná i pro širokou veřejnost.
- Česká soudobá tvorba pro harfuHrachovinová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01Tato práce se zabývá českou soudobou tvorbou pro harfu, konkrétně sólovými, komorními a koncertantními skladbami českých skladatelů. Shrnuje současný stav bádání, t.j. popisuje čtyři diplomové práce, které se zabývají tématem českého soudobého repertoŕu. Představuje vybrané tvůrce skladeb pro harfu, jmenovitě P.Ebena, J.F.Fischera, I. Loudovou, Z. Matějů, L. Matouška, K. Slavického a P. Zemka pomocí stručných životopisů, soupisu jejich skladeb s použitím harfy a zejména rozhovorů na téma jejich vztahu k tvorbě pro harfu a metódě práce s harfovými specifiky. U vybranných skladeb nastiňuje okolnosti vzniku skladby nebo přináší rozbor. Analytickou kapitolou je Srovnání skladatelských přístupů vybranných skladatelů, které vychází zejména z rozhovorů a z vlastní znalosti skladeb. V príloze je rozsáhlá tabulka soudobých českých autorů a jejich skladeb pro harfu.
- Characteristics and techniques of harp performance in Chinese worksPan, Ni(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-17Harfa se v Číně poprvé objevila v období vlády císaře Kangxi z dynastie Qing a od té doby postupně narůstala její oblíbenost napříč čínským obyvatelstvem. Tato práce se zabývá popisem vývoje harfové hry v Číně a charakteristikou čínské hudby psané pro harfu s ohledem na vztah moderní harfy a starověkého čínského nástroje Kunghou. Dále se věnuje harfové hře a výuce harfové hry v Číně a rozboru čínské tvorby pro harfu, struktury doprovodu a interpretaci harfových skladeb na příkladu tří čínských skladeb Grain of Dancing, Spring on the Moonlit River a Ravings while Drinking. Rozbor je obohacen o odborné osobní zkušenosti s interpretací uvedených skladeb i čínské hudby pro harfu všeobecně.
- Dohnalová Ivana : Magisterský koncertDohnalová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08
- Ewa Jaślar - Walicka - harfistka a učitelkaTokarska, Amelia(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Diplomová práce s názvem „Ewa Jaślar-Walicka – harfistka a učitelka” je prací biografickou. Monografie ukazuje Ewu Jaślar v širokém spektru jejího působení od školních let v Polsku a zlomového okamžiku vycestování na Mezinárodní harfovou soutěž v Hartfordu ve Spojených státech v roce 1969, přes dlouholetou hudební kariéru v souboru The New York Harp Ensemble, až po návrat do vlasti po třiadvaceti letech a pedagogickou, pořadatelskou a popularizační činnost. Díky širokému tvůrčímu rozpětí Ewy Jaślar-Walické v oblasti hudby bylo možné věnovat jednotlivým aktivitám samostatné kapitoly. Zdrojem informací použitých v diplomové práci byly především rozhovory s mou dlouholetou učitelkou, dále novinové články a internetové prameny. Chtěla jsem také popsat pedagogické základy, na nichž jsou postaveny pracovní metody paní profesorky a náležitě ocenit její skutečný vliv na žáky a studenty. Tato monografie je první prací věnovanou Ewě Jaślar-Walické a dodatečnou motivací k jejímu napsání byl okamžik, kdy paní profesorka ukončila svou pedagogickou činnost na Státní všeobecně vzdělávací hudební škole Stanisława Moniuszka v Bílsku-Bělé v Polsku.
- Francouzští harfový virtuózové a jejich skladatelský přínosMousa Bacha, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-24Francoužství harfový virtuózové a jejich skladatelský přínos - je zaměřena na harfisty od vzniku jednozářezové harfy, počínaje Jeanem-Pierrem Bauerem až po Dominika Bouchauda, který zastupuje harfisty druhé poloviny dvacátého století.Tito umělci často pocházeli z harfenických rodů, ve kterých se řemeslo , stejně tak jako v jiných oborech , dědilo. Francoužští virtuózové byli aktivními sólovými i komorními hráči, pedagogy, teoretiky i inovátory harfového mechanismu. Zasloužili se o rozšíření harfového repertoáru, díky svým originálním dílům i transkripcím děl, které původně nebyly určené harfě. Jejich zásluhou vzniklo mnoho harfových metod, které pomohly zdokonalit techniku mnoha studentům a podle těchto učebnic se učí žáci nejen ve Francii i v současnosti. Henriette Renié, Marcel Grandjany, Carlos Salzedo a další virtuózové inspirovali svoji vysokou uměleckou kvalitou i jiné umělce k tvorbě pro tento nástroj.Mezi skladateli, kteří se nechali okouzlit zvukem harfy byli C.Debussy, A.Roussel, M.Ravel,A.Ginastera, A.Caplet a mnoho dalších.....
- Genderové stereotypy v hudběValášková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05Práce na téma Genderové stereotypy v hudbě má za cíl zmapovat historickou i aktuální situaci genderové rovnosti v hudebním světě. Kromě obecného rovného přístupu k pracovním příležitostem se zaměřuje také na vzorce chování a myšlení, které vedou ke stereotypizaci některých hudebních nástrojů. Pro zjištění současného stavu v České republice posloužily statistiky stálých členů českých profesionálních orchestrů. Ke shrnutí postojů společnosti slouží rozhovory s mladými hudebníky, kteří se věnují hře na nástroje podléhající stereotypům. Jak vyplývá, společnost se během posledních desítek let značně posunula, některé převzaté názory ale stále přetrvávají a čeká nás ještě kus cesty k tomu, abychom mohli situaci v hudebním prostředí označit za zcela rovnou.
- Harfa a její využití v operní tvorběJouzová, Kamila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-09Bakalářská práce se zaměřuje na využití harfy v operní tvorbě. Na začátku je stručný nástin historie tohoto hudebního nástroje a jeho vývoj od raných harf po dnešní pedálové, které se už běžně využívají v orchestrech. Dále následuje výběr dvanácti významných českých i světových operních skladatelů a u každého z nich je uvedena opera podle významu doma či v zahraničí nebo kvůli netradičnímu využití harfy. V rozboru jednotlivých děl jsou zahrnuty základní informace o každém autorovi, děj opery a ukázky z harfových partů s vysvětlivkami.
- Hedvika Jouzová - bakalářský koncertJouzová, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28
- Historický vývoj hry na harfu na Novém ZélanduDoležilová Huangová, Jo-Chih(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10Tato diplomová práce rozebírá historii harfy a harfistů Nového Zélandu. Díky deníkům Harp Society of New Zealand získáváme informace o tom, co je to za společnosti, jaké jsou její cíle a minulé, současné a budoucí projekty. Práce se soustředí na studium deníků, osobní rozhovory se současnými harfisty a rodinnými příslušníky těch minulých, pomocí kterých rozkrývá historii a osobnosti harfy na Novém Zélandu. Další kapitola se soustředí na mezinárodní i domácí harfisty, kteří na Zélandu vystupují v minulosti i současnosti. Třetí kapitola je zaměřena na další osobnosti, které přispěly k rozvoji harfy na Novém Zélandu. V následující části je provedeno srovnání života harfistů v minulosti a současnosti, porovnání se také soustředí na učební metody dřívější a dnešní. Na závěr se práce věnuje rozboru, dvou skladeb od zélandských skladatelů, kteří využívají harfu k zachycení unikátního zvuku Nového Zélandu.
- Ivana Dohnalová - bakalářský koncertDohnalová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28
- Jana Boušková Umělecký život harfistky Jany BouškovéHrachovinová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-23Tato bakalářská práce obsahuje především životopis a komentovanou diskografii Jany Bouškové. Popisuje důležité události a nesčetné úspěchy uměleckého života této světoznámé harfistky, v kapitole diskografie pak nabízí následující údaje ( jsou-li dostupné) o všech kompaktních discích, na kterých se Jana Boušková podílela : název, číslo, interpreti, vydavatel a rok vydání, čas a místo nahrávání , hudební a zvukový režisér, obsah. V závěru práce shrnuji jednotlivé aspekty významu Jany Bouškové pro českou kulturu. Čerpala jsem především z osobních rozhovorů s mojí paní profesorkou doc. Janou Bouškovou a z materiálů, které mně zapůjčila ( brožury ze soutěží a z harfového kongresu, programy koncertů, kompaktní disky, novinové výstřižky). Dalším významným zdrojem informací mně byl internet. Rozhovor mně laskavě poskytla také matka doc. Jany Bouškové, profesorka Pražské konzervatoře Libuše Váchalová.
- Koncertní pedálové harfy v pojetí světových výrobcůOkénková, Aneta Violeta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-07Tato práce se věnuje výčtu nejvýznamnějších a nejuznávanějších světových výrobců pedálových harf. Jejím cílem je zejména podrobně přiblížit historii vzniku jednotlivých dílen a jejich přínos ve výrobě moderní pedálové harfy. V textu nejsou záměrně zmiňovány harfy s jinou přelaďovací mechanikou než je pedálová a spíše než historii vývoje pedálové harfy se práce zaměřuje na současné pojetí výroby tohoto nástroje.
- Libuše Váchalová - harfistka a pedagožkaŤuková, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-09Abstrakt Předmětem této práce je přiblížit čtenáři osobnost Libuše Váchalové a její profesní působení na české hudební scéně. Především se pak zaměřuji na její dlouholeté pedagogické působení na Pražské konzervatoři a nejen tam. Práce obsahuje rovněž seznam všech jejích studentů z Pražské konzervatoře. Další, z podrobně rozebíraného tématu, je její nepopiratelný vliv na nově vznikající kompozice pro sólovou harfu, ale i pro mnoho netradičních komorních obsazení s partem harfy. V závěru práce je uveden seznam všech skladeb, které Libuše Váchalová nahrála pro Český rozhlas. Také přikládám několik ukázek programu koncertů harfové třídy Pražské konzervatoře.
- Nejvýznamnější osobnosti České harfové školy 20.stoletíHädler, Roxana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-04Práce se zabývá životem a činností představitelů české harfové školy. Nejvýznamnějším osobnostem jsou v práci věnovány jednotlivé kapitoly s podkapitolami o jejich pedagogické činnosti a dalšími zajímavostmi. V závěru práce jsou pak zmíněna jména, jejichž nositelům se v rámci rozsahu práce nepodařilo věnovat celou kapitolu, a případně další doplňující informace o české harfové škole.
- Neznámý harfový manuskript od Elias Pari sh Alvarse v archivu Českého muzea hudby v PrazeCarrara, Simona(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-24V souhrnném seznamu děl harfisty a skladatele E.P. Alvarse nebyla dodnes ani zmínka o skladbě pro sólovou harfu s názvem " Grande Fantasie sur des Airs Nationaux Anglais" ( Velká fantazie na anglické národní písně). Skladbu jsem objevila v archivech Českého muzea hudby v Praze, jedná se o Alvaresem signovaný manuskript z roku 1843,který nebyl publikován. Ústřední část práce se věnuje manuskriptu samotnému zkoumanému z formálního, harmonického, stylistického i historického hlediska. Po krátkém úvodu do hudebního žánru fantazie je každá z písní popsána podrobněji, včetně historického pozadí. Nejdůležitější částí práce je kritické vydání manuskriptu, v němž velmi pozorně sleduji všechny poznámky samotného Alvarse. Po části, jež se věnuje životním osudům postavy skladatele, jeho dílu a jeho době, se krátce zabývám i dvouzářezovou harfou, která měla od roku svého patentování (1810) hlavní slovo ve světě harfové hudby. Alvarsova jedinečná Velká fantazie se na světlo dostává po sto šedesáti devíti letech od svého složení. Jsem velmi ráda, že ji ve své práci mohu prezentovat.
- Nové poznatky v technice harfové hry po mém několikaletém studiu v PrazeXing, Yan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-07Hlavním tématem mé práce je popis získaných poznatků ve studiu hry na harfu. Během svého studijního pobytu v Praze jsem srovnávala své zkušenosti ze studia hry na čínské strunné drnkací tradiční nástroje s technikou a výukou hry na koncertní pedálovou harfu v Evropě. Na základě pozorování a vlastní praxe jsem zjistila rozdíly ve stavbě nástroje, technice hry a postavení rukou při hře. Dále rozdíly v notaci, které souvisí s metodami výuky hudební teorie a poslechových cvičení v České republice, se kterými jsem se ve své vlasti nesetkala. Neméně důležitým poznatkem je aktivní uvolnění a metodické postupy při nastudování skladeb a jejich následném koncertním provedení. Závěrečným shrnutím těchto poznatků je, že všechny tyto aspekty mají úzkou spojitost s hudebním výrazem a společně tak tvoří jeden celek napomáhající k dokonale interpretaci hudby.
- Obor harfa na ZUŠPávková, Aneta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Práce se zabývá výukou oboru harfa na základních uměleckých školách. Věnuje se obecným cílům vzdělávání základních uměleckých škol, talentu, motivaci a píli žáka. Popisuje podrobně školní vzdělávací program oboru harfa a metodiku práce učitele s žákem. Dále srovnává prezenční a distanční výuku oboru harfa na základě provedeného výzkumu.