Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments podle vedoucí "HUDEC, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 37
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Barocco Sempre GiovaneProkop, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-09Diplomová práce pojednává o pardubickém komorním souboru Barocco sempre giovane. Zahrnuje historii souboru, včetně diskografie a výčtu zahraničních výjezdů, stálé členy souboru, včetně jejich zakladatele a uměleckého vedoucího Josefa Krečmera, významné sólisty a ostatní soubory podobného zaměření v ČR. Samostatné kapitoly jsou věnovány významným festivalům a kurzům, které jsou se souborem úzce spjaté. Nechybí ani pojednání o hlavním repertoáru souboru a stylové interpretaci.
- Bořková Dagmar : Magisterský koncertBořková, Dagmar(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Česká skladatelská a komorní tvorba pro kontrabas od roku 1945Mareček, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28Ve své magisterské práci přináším přehled českých skladatelů a komorní tvorby pro kontrabas po roce 1945. Práci jsem rozdělil do tří kapitol. V první kapitole uvádím životopis kontrabasisty Františka Hertla, chronologicky rozdělený. Druhá kapitola je věnována Českému nonetu, jeho vzniku, vývoji, repertoáru. Jedna z podkapitol přibližuje dobu. kdy byl uměleckým vedoucím František Hertl. Ve třetí kapitole uvádím přehled českých skladatelů a komorní tvorby po roce 1945. Touto prací bych chtěl přispět k obohacení kontrabasové literatury o další současné skladatele.
- Čeští kontrabasisté v zahraničních orchestrechPospíšil, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato diplomová práce se zabývá českými kontrabasisty, kteří působí nebo v minulosti působili v zahraničních orchestrech. V této práci autor vychází ze současného geopolitického státního uspořádání České republiky a zabývá se kontrabasisty, kteří se narodily na jejím území. Získaná data a informace autor pomocí metody sekundární analýzy pramenů shrnuje a uspořádává v seznamu podle abecedního pořadí. Součástí práce jsou také rozhovory se současnými českými kontrabasisty, kteří působí nebo působili v zahraničí. Cílem práce je vytvořit ucelený pohled na danou problematiku, vytvořit přehledný seznam většiny těchto osobností a zjistit údaje o jejich životě a působení. Dále budou zjištěny, na základě jejich biografických údajů a rozhovorů s žijícími kontrabasisty, jejich pohnutky k práci v zahraničí, charakteristiky jejich orchestrů a jejich postřehy ze hry v zahraničních orchestrech.
- Dagmar Bořková - bakalářský koncertBořková, Dagmar(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28
- David Heyes - život a díloRadanović, Danijel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-08Diplomová práce se zabývá životem Davida Heyese a všemi jeho hudebními aktivitami. Práce nabízí přehled jeho vzdělaní, pedagogické činnosti, interpretační činnosti, redakční činnosti a dalších projektů.
- Funkce a podoba kontrabasu v době W. A. MozartaHudec, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Kontrabas je mezi smyčcovými hudebními nástroji svým vývojem velice ojedinělý. Jako jeden z mála nástrojů nemá ještě ani dnes ustálený tvar a způsob hry. Za dobu svého pestrého vývoje zaznamenal několik zvratů a také důležitých vývojových zlomů. Rád bych zdůraznil, že jméno W. A. Mozarta figuruje v případě mé práce pouze jako jakési orientační časové vymezení (je tedy myšlena především druhá polovina 18. století) a hlavně symbolika; s Mozartovým životem je nejvíce spjaté město Vídeň, ve kterém poprvé zaznamenal kontrabas úspěchy jako hojně využívaný solový a komorní nástroj. Chtěl bych se v této práci zaměřit především na tuto dobu včetně období, které jsou pro ni co do souvislostí důležité, a přiblížit, jakým způsobem a k jakým účelům byl kontrabas v této době využíván. K bližšímu a věrnějšímu přiblížení přikládám překlady vybraných dobových zdrojů, které dosud nebyly do češtiny přeloženy. Cílem této práce je podat celkové informace o třech zemích, ve kterých se v 18. století formoval hudební život, tj. ve Francii, Itálii, a německých zemích.
- G. Bottesiniho Allegro di concerto "alla Mendelssohn" (rozbor a porovnání s Mendelssohnovým houslovým koncertem e moll)Pazourek, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato práce se zabývá vztahem Bottesiniho Allegra di Concerto „alla Mendelssohn” a první větou Mendelssohnova houslového koncertu e-moll. V první části této práce se nachází rozbor obou skladeb, ve druhé pak jejich porovnání a z něj vyplývající poučení pro interpretaci Bottesiniho Allegra.
- Historie kontrabasové skupiny v orchestru Národního divadlaPospíšil, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-07Tato bakalářská práce se krátce věnuje samotnému vzniku, historii Národního divadla v Praze a historii jeho orchestru. Hlavním tématem této práce je kontrabasová skupina Orchestru Národního divadla. Zabývám se členy kontrabasové skupiny od jeho založení až po současnost.
- Hudba a umělá inteligenceIshikawa, Eri(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Na základě nedávného vývoje umělé inteligence v oblasti hudby jsem zkoumala, jak se hudební společnost v budoucnu změní na základě stávající technologie umělé inteligence vědy o mozku, hudební kognitivní vědy a hudební terapie.
- Instruktivní kontrabasová literaturaHořák, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-05Magisterská práce s názvem Instruktivní kontrabasová literatura seskupuje technické i specifické informace o dosažitelné literatuře pro pedagogy hry na kontrabas v České republice. Stěžejní částí práce je dotazník cílen pedagogům na Základních uměleckých školách, konzervatořích a Vysokých uměleckých školách nebo-li Akademiích, z jejichž odpovědí je vytvořeno shrnutí náhledu na danou problematiku. Práce zahrnuje i můj osobní názor a podněty z po-hledu vyučujícího na Základní umělecké škole, absolventa Základní umělecké školy Mladá Boleslav, Pražské konzervatoře, Hudební akademie múzických umění a aktivního sólového hráče i hráče a vedoucího kontrabasové sekce v Plzeňské filharmonii.
- Jan Kořínek - magisterský koncertKořínek, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2008-09-08
- Jazzoví kontrabasisté a baskyteristé Milese DaviseLétalová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Obsahem mé diplomové práce s názvem " Jazzoví kontrabasisté a baskytaristé Milese Davise" je seznámení s jednou z nejvýraznějších osobností hudby 20.století, s americkým jazzovým trumpetistou, skladatelem a vedoucím mnoha jazzových uskupení, Milesem Davisem. Představuji také osm nejvýznamnějších hráčů na kontrabas a baskytaru, kteří se vystřídali v Davisově kapelách během takřka padesáti let jeho kariéry. V úvodu se věnuji důvodům, které mně vedly k zaměření se právě na Milese Davise. Velmi podrobně pak popisuji jeho osobnost a jednotlivé etapy jeho života, a to jak osobního tak profesního. V dalších kapitolách se věnuji jednotlivým kontrabasistům a baskytaristům, které Miles Davis angažoval do svých kapel a projektů a se kterými pak nahrával svá alba. Uvádím jejich životopisy, diskografii a popisuji charakteristiku jejich hry. Na dokreslení jsem sestavila CD s hudebními ukázkami, které jsou typické pro jednotlivé hráče a o kterých se zmiňuji v textu. Uvedené CD je též součástí mé diplomové práce. V závěru uvádím shrnutí, poděkování a seznam použité literatury a webových adres, ze kterých jsem čerpala, a dále pak kompletní seznam zvukových nosičů, ze kterých byly použity uvedené hudební ukázky.
- Klasicismus a jeho vliv na vývoj sólového kontrabasuStivín, Indi(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-05Tato práce se věnuje autorům, kteří své skladby věnovali sólovému kontrabasu. Zdůrazňuje také význam prvních kontrabasových virtuózů pro inspiraci slavných i méně slavných skladatelů a zároveň se v ní objevuje nový světový fenomén, skladatel-kontrabasista. Na úvod v 1. kapitole uvedu stručnou historii kontrabasu, která se bude zabývat prvními dochovanými nástroji, různými laděními a v následující kapitole připomenu první skladby napsané pro kontrabas. Ve 3. kapitole popíši klasicistní vídeňský kontrabas, jeho technické možnosti a výhody spolu s dalšími zajímavostmi. Ve 4. kapitole vyjmenuji hlavní představitele kontrabasového klasicismu. V 5. kapitole provedu rozbor 18. koncertu pro kontrabas a orchestr J. M. Spergera. V příloze uvedu seznam dostupné diskografie se sólovými a komorními díly vídeňského kontrabasu.
- Kontrabas v jazzové hudbě se zaměřením na české jazzové kontrabasistyLétalová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28Obsahem mé bakalářské práce "Kontrabas v jazzové hudbě se zaměřením na české jazzové kontrabasisty" je seznámení s českými jazzovými kontrabasisty a způsobem hry jazzu na kontrabas. V jednotlilvých kapitolách popisuji důvody, které mně vedly k výběru tohoto tématu a stručné historické souvislosti. Zvláštní kapitola je věnována technice jazzové hry na kontrabas a obsahuje také krátké notové ukázky a dvě kompletní transkripce sól Jiřího Mráze. V dalších kapitolách se podrobněji věnuji jednotlivým kontrabasistům. Uvádím jejich životopisy, diskografii a charakteristiku jejich hry v souvislosti s hudebními ukázkami na přiložené, CD, které je též součástí práce. V závěru uvádím shrnutí, poděkování a seznam použité literatury, webových adres, ze kterých jsem čerpala a kompletní seznam zvukových nosičů, ze kterých byly použity hudební ukázky.
- Kontrabasové dílny v českých zemíchVokoun, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-03Tato práce zmiňuje houslaře, kteří žili, pracovali na našem území a zabývali se stavbou kontrabasů. Práce obsahuje jejich historický přehled a stručné dějiny českých zemí v souvislostech.
- Létalová Veronika : Magisterský koncertLétalová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Meditace a její příznivý vliv na cvičení na hudebním nástrojiKořínek, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-08Tato diplomová práce nabízí pohled do světa hudby z úrovně meditace. ta aktivuje především mysl a její nezměrné možnosti, které se mohou výrazně projevit v interakci s naším nástrojem, chápání fenoménu hudby, ale také celé objektivní reality. Aktivujeme-li současně ještě prvek těla, vznikne tak trojrozměrná interakce, ze které pramení skutečně veliká síla.