Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments podle vedoucí "KAŇKA, Michal"
Nyní se zobrazuje 1 - 17 z 17
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Becerra a Yamazaki: dvě chilské skladby pro violoncelloAguirre-Araya, Evelyn Nora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Dva názory, které reprezentují chilskou identitu prostřednictvím hudebního díla zvaného “Partita č. 2” zkomponovaného chilským skladatelem Gustavem Becerrou-Schmidtem pro violoncello sólo a nově napsanou skladbou pro violoncello a klavír s názvem "Hudební cesta po Chile" vytvořenou japonskou hudebnicí Chiaki Yamazaki.
- Český violoncellista Michal KaňkaKaňková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-04Český violoncellista Michal Kaňka patří bezpochyby kvýznamným světovým umělcům. Má za sebou velmi bohatou a úspěšnou kariéru jak sólového, tak komorního hráče. Tato práce pojednává o jeho profesním životě. Nejedná se pouze o koncertování, ale i o jeho pedagogickou činnost a působení v předních českých hudebních institucích. Mým cílem bylo stručně sepsat životní úspěchy výjimečného českého muzikanta. Tato práce poskytuje i bohatou přílohovou část, kde se čtenáři mohou seznámit s fotografiemi jak Michala Kaňky a jeho kolegů, tak i například s cenami, které získal.
- Dmitrij Šostakovič a jeho violoncelová tvorbaFedorov, Zachar(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-15V Bakalářské práci se zabývám ruským skladatelem Dmitrijem Šostakovičem. Práce obsahuje přiblížení života a doby ve které skladatel žil, a komponoval. Druhá část práce obsahuje interpretační analýzu Sonáty pro violoncello a klavír d moll a Koncert pro violoncello a orchestr č. 1.
- Gaspar Cassadó - suita pro sólové violoncelloSůva, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Tato bakalářská práce se zaměřuje na život a dílo význačného španělského skladatele a violoncellisty Gaspara Cassadóa se zaměřením na jeho Suitu pro sólové violoncello. První část práce představí osobnost a dílo umělce, nastíní základy jeho skladatelské a hudební inspirace a uvede do kontextu později popisovanou Suitu. Ve druhé části se práce zaměří na komplexní rozbor Cassadóovy Suity pro sólové violoncello po harmonické a formální stránce. Rozbor je pro větší přehlednost doplněn notovými ukázkami.
- Gustav MahlerJugendorchesterDrtina, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-03Práce pojednává o prestižním mezinárodním orchestru mladých - Gustav Mahler Jugendorchestru ( GMJO). Zabývá se jeho vznikem, historií, jeho iniciátorem Claudio Abbadem, postavou Gustava Mahlera. Autor předkládá své osobní zkušenosti z působení v tomto orchestru a sleduje i příbuzné iniciativy a orchestry - dirigentskou soutěž pod záštitou Salzburského festivalu, Mahler Chamber Orchestra a Gustav Mahler Academy v Bolzanu.
- Intonace a řešení této problematiky z pohledu metody O. ŠevčíkaMikawa, Keishiro(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Tato diplomová práce se zabývá adaptací Ševčíkovy "Školy intonace op. 11" pro housle na violoncello a analýzou jejího dopadu na zlepšení intonace violoncellistů. Práce vychází z osobní zkušenosti s potřebou zlepšit intonaci a z praktického tréninku metod Otakara Ševčíka, konkrétně opusů 2 a 3, které jsou zaměřeny na techniku pravé ruky. Na základě očekávání, že Ševčíkova "Škola intonace" poskytne řešení intonačních problémů, byla provedena snaha o přepis notového materiálu pro violoncello. Tento úkol však narazil na technické rozdíly mezi houslemi a violoncellem, zejména v rozsahu tónů dosažitelných v jedné poloze. Housle umožňují rozsah kvarty, zatímco violoncello pouze tercie bez prázdné struny, což komplikovalo přímou adaptaci. Navzdory těmto výzvám jsem zkoumal důležitost jednoduchých, ale efektivních každodenních cvičení pro zlepšení intonace. Byly také prostudovány další Ševčíkovy metody, například opus 8 a 9, které přinášejí další užitečné techniky. Dále práce zmiňuje například knihu "Jak hrát na housle čistě" od Břetislava Novotného nebo "Intonace u smyčcových nástrojů" od Christiny Hermanové jako doplňkový zdroj teoretického porozumění intonace. Hlavním cílem práce je tedy poskytnout návod a materiály pro violoncellisty, kteří chtějí systematicky zlepšovat svou intonaci prostřednictvím adaptace osvědčených houslových metod.
- Jindřich Feld - Dvě skladby pro violoncello a orchestrRůžičková, Vanda(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Těžištěm této práce je muzikologická analýza hudebního díla Jindřicha Felda 'Dvě skladby pro violoncello a klavír', původně pravděpodobně koncipovaná pro violoncello a orchestr, z roku 1955. Autorka analyzuje zejména harmonickou a rytmickou strukturu obou částí tohoto opusu (tedy Elegie i Burlesky), vztah mezi těmito částmi navzájem, a nakonec i vztahy k relevantním dílům některých dalších skladatelů. Kvůli konzistenci práce obsahuje v prvních dvou kapitolách také pojednání o osobnosti Jindřicha Felda a o jeho hudebním odkazu, které vznikly na základě rešerše odborných materiálů.
- Klavírní tria Bohuslava Martinů se zaměřením na Trio č. 3Petras, Vilém(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Cílem práce je prozkoumat tvorbu Bohuslava Martinů pro klavírní trio. Autor práce se snažil stručně shrnout skladatelův život se zaměřením na jeho hudební kariéru, nastínit okolnosti vzniku těchto děl, interpretační tradice. Informace jsou čerpány z knih a studií, hudebních periodik, audionahrávek i rozhovorů s interprety děl B. Martinů.
- Klavírní tria Zdeňka LukášePetras, Vilém(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-06Cílem práce je prozkoumat skladby pro klavírní trio Zdeňka Lukáše, který je považován za jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů druhé poloviny 20. století. Autor práce se snažil stručně shrnout i skladatelův život se zaměřením na jeho hudební kariéru. Informace jsou čerpány z knih a studií, hudebních periodik, audionahrávek i rozhovorů s interprety Lukášových děl.
- Makedonský folklor a jeho uplatnění v hudbě 20. stoletíCingarski, Oleg(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-05Tématikou této absolventské práce je makedonská kultura, makedonský folklor a jeho uplatnění ve vážně hudbě, hlavně ve 20. století. Kromě uvedených historických faktů týkajících se všeobecných dějin na území Makedonie, které pak ovlivnily i hudební dějiny, tato práce se věnuje i charakterizování přítomného folkloru v hudbě. Zaměřuje se i na klasifikaci významných hudebních osobností ve 20. století, ponořuje se do větších detailů a jejích působení a úspěchů v rámci komponování. Poslední kapitola této kvalifikační práce je výzkum a analýza několika klíčových děl tvorby vážné makedonské hudby z minulého století. Hlavní důraz této analýzy je ve vyskytování lidového folkloru v těchto dílech a jakým způsobem a jakými prostředky se podařilo těmto skladatelům implementovat národní duch ve své tvorbě.
- Mstislav Rostropovič - violoncellová legenda 20. stoletíFedorov, Zachar(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato práce je portrétem legendárního ruského violoncellisty, pedagoga a dirigenta Mstislava Leopoldoviče Rostropoviče (1927 - 2007). V několika kapitolách je zde popsána jeho životní cesta, mnohostranné umělecké i společenské působení, interpretační, pedagogická a dirigentská práce.
- Pražákovo kvartetoDorazilová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-06Práce se zabývá Pražákovým kvartetem, jeho historií a historickou souvislostí v rámci hudební scény. Zpracovává data poskytnutá autorce přímo členy Pražákova kvarteta nebo nalezená na oficiálních stránkách osob a institucí zmíněných v této práci. Cílem je obeznámit veřejnost s historií tohoto vyjímečného souboru.
- Tvorba Jana Klusáka a Marka KopelentaNečaský, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Bakalářská práce o fenoménu Nové hudby a dvou představitelích Marku Kopelentovi a Janu Klusákovi. Práce je rozdělena na dvě části, část teoreticko-historickou a analytickou. Teoreticko-historická část pojednává o Nové hudbě a hudebním ţivotě obou skladatelů, jejich působení v hudebních tělesech Musica viva pragensis (Kopelent) a Komorní harmonii (Klusák) o moderních postupech, která skladatele ovlivnila. Tato část je rozdělena na tři kapitoly. První se týká Nové hudbě a charakterizuje ji, další pojednávají o skladatelích. Druhá část bakalářské práce je analytická. Jedná se o rozbor skladeb Jitřní chvalozpěv (1978) Marka Kopelenta a VII. invence pro orchestr (1972−73) Jana Klusáka. Práce je napsána s pouţitím uvedené literatury a na základě osobních rozhovorů s oběma skladateli. V analytické části jsou přiloţeny skeny rozebíraných partitur.
- Violoncello v době Beethovena a jeho sonátyKos, Danijela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tématem mé diplomové práce je "Violoncello v době Ludwiga van Beethovena jeho violoncellové sonáty". První část této práce je zaměřena na technický vývoj nástroje a na významné violoncellisty, kteří Beethovena obklopovali a hráli důležitou roli v rozvoji violoncella. Druhá část je zaměřena na Beethovenovy sonáty a obsahuje úvod o každé sonátě a také strukturální rozbor. Doporučuji sledovat rozbor s partiturou ( například : Bärenreiter Urtext Edition of Sonatas for Violoncello and Piano by Beethoven).
- Vysoká škola hry na violoncello Davida PopperaGráf, Jakub William(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-06Tato bakalářská práce se zabývá sbírkou etud, napsanou Davidem Popperem, s názvem Vysoká škola hry na violoncello. V kapitole první dojde ke shrnutí potřebných informací o životě, dílu a vlivech na tvorbu Davida Poppera. V kapitole druhé bych rád představil několik přístupů k této tématice, které mě zaujaly, a jak s názory těchto lidí sám vycházím, či v jakých místech se od nich distancuji. A nakonec v kapitole třetí představuji svůj vlastní výzkum, rozvíjím a hledám takové informace, které mi v této problematice chybí. Závěr ze získaných informací z výzkumu bude součástí třetí kapitoly, závěr celé práce obsáhne širší myšlenky po dokončení práce.
- Wolfgang Boettcher- život a hudbaPetr, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-08Tato diplomová práce se snaží přiblížit čtenáři jedinečnou osobnost Wolfganga Boettchera. Jedná se o vůbec první ucelený text o tomto geniálním violoncellistovi. Rozebírá jeho život od dětství až po současnost. Podrobně se zabývá jeho rodinou a vykresluje podrobnosti a souvislosti jeho hudebního dospívání. Seznamuje čtenáře se všemi důležitými mezníky ve Wolfgangově životě i setkání s důležitými osobnostmi, která byla pro jeho profesní růst nejzásadnější. Snažím se představit Wolganga Boettchera ne pouze jako hudebníka, violoncellistu a pedagoga, ale i jako člověka s velkým srdcem a bezednou láskou k hudbě. Do druhé části práce je zařazena podrobná historie Berlínské filharmonie, neboť to je orchestr, který sehrál v jeho životě velmi důležitou roli.
- Život a violoncellová tvorba Luboše FišeraNečaský, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato práce představuje výzkum života a díla českého skladatele druhé poloviny dvacátého století Luboše Fišera (1935 – 1999). První částí je uvedení skladatele nejen do hudebně-historické souvislosti, ale je též vhledem do vnímání umění ve dvacátém století. Popisuje též Fišerovy současníky a hudební směry, které skladatelé minulého století využívali. Druhá kapitola se věnuje životu a dílu Luboše Fišera. Hovoří se zde nejen o osudech skladatele, ale též i o zásadních dílech, charakteristických pro jednotlivá životní a umělecká období Fišera. Třetí kapitolu tvoří tři analýzy violoncellových sonát Luboše Fišera.