Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "MRKVIČKA, Luboš"
Nyní se zobrazuje 1 - 5 z 5
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Bas jako projev periodicity v hudběEsterle, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-05-24V této práci je nejprve definována funkce basu jako základu harmonické hierarchie. Dále jsou sledovány různé podoby basu v jednotlivých epochách hudebních dějin a jejich vztah k dobovým pojetím harmonie. Následně je nastolen problém potlačení basu v avantgardní hudbě 20. století, jeho nový návrat je nalezen v hudebním minimalismu a spektralismu. Práce je založena na myšlence příbuznosti principů, které zakládají harmonické a rytmické hierarchie, díky které může být basová funkce zastoupena na úrovni rytmické pulsace.
- Improvizace a její vliv na skladatelovo myšleníHora, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-18V práci se věnuji zkoumání určitého období ve své tvorbě, během kterého bylo pro mě problematické tvořit a jakým způsobem může improvizace pozitivně ovlivnit skladatelovo myšlení. Ve druhé části pak pomocí textů Daniela Kahnemana a Edwarda Saratha popisuji určité jevy spojené s kreativní činností a změněnými stavy vědomí. V poslední části se zamýšlím nad hygienou tvorby a popisuji činnosti, které jsem v tomto procesu používal.
- Nahodilost v hudbě. Přehled současných možnostíDos Santos Agostinho Filho, Gilberto(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-07Nahodilost se stala nedílnou součástí technické palety současného skladatele. Existuje nepřeberné množství různých metod, jak v hudbě uplatnit nahodilost, od triviálního vrhu kostek až po komplexní stochastický systém: výsledky prostého hodu mincemi můžeme převést pomocí binárního systému (např. nota/ticho), různé hudební parametry či dokonce forma mohou být regulovány pomocí pravděpodobnostních distribucí, Markovovy řetězce mohou určovat celkový vývoj kompozice atd. Za účelem zdůraznění důležitosti těchto technik se tato práce nejprve zabývá historickým ohlédnutím za dějinami nahodilosti v hudbě 20. století, obohacenými náležitými hudebními ukázkami. Zmíněné techniky jsou následně probrány v kontextu současnosti se zaměřením na jejich relevanci v hudbě 21. století, ať už se jedná o hudbu akustickou či elektroakustickou nebo vytvářenou s či bez pomoci počítače.
- Počítačom podporovaná orchestrácia ako základ kompozičného procesuKako, Patrik(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Táto diplomová práca sa zameriava na využitie počítačom podporovanej orchestrácie ako základného prvku kompozičného procesu. Hlavné ciele štúdie zahŕňajú analýzu a aplikáciu súčasných technológií v oblasti automatickej orchestrácie, s dôrazom na programy ako Orchids a Orchidea. Metodológia kombinuje teoretický výskum konceptu programov a praktické aplikácie, ktoré umožňujú skúmanie zvukových charakteristík a ich využitie v kompozícii. Autor skúma možnosti a optimalizáciu týchto nástrojov a ich fungovanie v rôznych situáciach. Súčasťou práce sú kompozičné príklady, ktoré vychádzahú z praxe automatickej orchestrácie. Výsledky práce ukazujú, že počítačom podporovaná orchestrácia môže významne rozšíriť kreatívne možnosti skladateľov a zlepšiť efektivitu kompozičného procesu.
- Vliv hebrejské kantilace na vybraná hudební dílaAugustinová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-06Cílem této diplomové práce je upozornit na různé možnosti zpracování hebrejské kantilace v soudobé hudbě a stanovit kategorie podle způsobu práce s těmito nápěvy. Úvodní kapitola čtenáře seznamuje se základními principy hebrejské kantilace v jejím původním liturgickém užití a lze v ní nalézt zběžné informace o základních geografických typech. Další kapitoly již obsahují podrobnější texty o třech zásadních druzích zpracování kantilace v tzv. klasické hudbě: o její doslovné citaci, o nápodobě kantilační melodiky bez přímé citace a v neposlední řadě též o inspiraci kantilační strukturou a sémantikou. U každé kategorie jsou nejprve jmenovány příklady od různých autorů a poté vybrán jeden reprezentativní, jehož analýze se vždy věnuje celá podkapitola. Spíše než na dohledání všech existujících děl k danému tématu je kladen důraz na rozbory vybraných orchestrálních kompozic 20. a 21. století. Práci uzavírá pokus o rozbor vlastní absolventské skladby, která z kantilace taktéž vychází.