Katedra tance / Department of Dance
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra tance / Department of Dance podle vedoucí "FRIČOVÁ, Marie"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 27
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Bílovská, Částkovská a Staroměstská sedlcká - tance moravského Slovácka a jejich současná podoba ve folklórních souborechBulantová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-26Tato diplomová práce se zabývá porovnáním točivého tance zvaného sedlcká z obcí Bílovice, Částkova a Starého Města v souborech Dolina, Kalina a Rosénka. Komparace je provedena s tanci na VHS publikace Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska. Zapsány jsou shody i rozdíly jednotlivých variant tanců. K tomuto záměru jsem použila metody zúčastněného a nezúčastněného pozorování a metodu rozhovoru. Diplomová práce obsahuje také pojednání o Slovácku, tanci a hudbě na jeho území a sumarizaci točivých tanců v tomto jihovýchodním regionu Moravy.
- BODYFORMRajdlová, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-15Bakalářská práce se zabývá metodou Bodyform paní Veroniky Iblové. První část obsahuje několik podčástí, kterými jsou: osobnost paní Iblové v podobě životopisu, vývoj a vznik metody a krátký náhled do anatomie lidského těla. Tato anatomická část se skládá z popisů kostí, kloubů a svalů, jež jsou pro metodu klíčové a je doplněna též o názorné fotografie. Druhá část se pak věnuje již samotným popisům jednotlivých cvičení, které jsou taktéž doplněny o fotografie. Každé z popisovaných cvičení obsahuje hudební rozložení ve formě rozdělení na jednotlivé takty, dále je u každého ze cviků uveden jeho význam a v neposlední řadě správné provedení.
- Cesta polky do opery Prodaná nevěstaAdams, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-13Tato diplomová práce obsahuje popis tance polka, její vznik a krátkou historii. Další část je věnována opeře Bedřicha Smetany „Prodaná nevěsta“ od jejího vzniku, přes další uvedení v Národním divadle v Praze až k její současné inscenaci. V závěrečné části jsou popsány tři vybrané choreografie polek z této opery a jejich analýza podle modelu Janet Adshead – Lansdale. Přílohy obsahují životopisy Bedřicha Smetany a choreografů vybraných inscenací – Otto Šandy, Pavla Šmoka a Ladislavy Košíkové.
- Charakterní tance v osnovách pro ZUŠTomcová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-13Diplomová práce má dvě základní části – teoretickou a praktickou. První část mapuje historický vznik a vývojové formy charakterního tance, ale jsou zde popsány i vybrané lidové tance cizích národů. Druhá část se pokouší o vytvoření základní počáteční struktury vyučovací hodiny na ZUŠ. Součástí práce je tak i metodický popis jednotlivých prvků, z nichž je charakterní tanec jako scénická forma složen, a to ve cvičení u tyče a také na volnosti. Obsahuje rovněž návrh na úpravu školního vzdělávacího plánu a požadované ročníkové výstupy v předmětu Charakterní tanec na ZUŠ.
- Dětské taneční hryJindráková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Bakalářská práce se zabývá dětskými tanečními hrami. V teoretické části je rozepsáno, co hry rozvíjejí, jaké písně vybírat, rytmické a hudební rozložení písní. V praktické části jsou uvedeny hry a tance s jejich obměnami, ke kterým je přiložen notový záznam. Snažila jsem se zaměřit na dětské hry z pohledu pedagoga, aby jejich využití v hodině bylo co nejefektivnější se zapojením základních tanečních kroků.
- Folklorní soubor NisankaŠourková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-08Práce se zabývá severočeským folklorním souborem Nisanka, jeho historií z ručně psaných kronik a hlavními osobnostmi souboru. Stručně zpracovává folklor v severních Čechách, dvě hlavní osobnosti tohoto kraje a typické tance. Dále práce představí pásma a tance, které pro Nisanku vytvořila choreografka PaedDr. Jana Hanajová a také na to, jak soubor hodlá i nadále pokračovat ve své činnosti.
- Funkce chodidla v tanciJaníčková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-01Magisterská práce je zaměřena na funkci chodidel v tanci a jejich následné ošetření. Mohla by být návodem pro tanečníky i pro pedagoga tance, jak se správně starat o své nohy a věnovat jim pravidelnou péči. Chodidlo je jedním z hlavních nástrojů tanečníka, a proto by se s ním mělo podle toho zacházet. Cíl práce Cílem práce je důraz na funkci a zdraví chodidel pro tanečníka.
- Historie ČSSPT (1948 - 1978)Bezemková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-31Má diplomová práce se zabývá historií profesionálního folklorního tělesa - Československý státní soubor písní a tanců (ČSSPT) od roku 1948 ? 1978 a připomíná jeho zakladatelku a osobnost české kultury paní Libuši Hynkovou. Nosným zdrojem informací mi byly hlavně rozhovory a soukromý archiv bývalých členů a zakladatelky souboru.
- Hry a říkadla pro předškolní taneční výchovuBartlová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-30Tato práce zprostředkovává ucelený pohled na lidové tradice, zvyky, hry, písně a básně se zaměřením na předškolní výchovu a výchovu v 1. a 2. třídách základních škol. Celá práce je rozdělená na čtyři období, a to na jaro, léto, podzim a zimu. V každém období jsou vysvětleny základní tradice a zvyky, dále pak ukázky básní a písní nejčastěji z knihy Karla Plicky Český rok. Na konci každého období jsou uvedeny hry, které se v tomto období hrály. Některé hry nejsou lidové, ale i přesto jsou do práce zařazeny, protože jsou nejvíce rozšířené a známé. U mnoha her jsou sepsány moje poznatky a praktická doporučení anebo různé herní úpravy.
- Integrace osob s tělesným postižením do taneční skupinyRubková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-30Tato bakalářská práce se zabývá, jak již název napovídá, integrací osob s tělesným postižením do taneční skupiny. Vzhledem k tomu, že jsem členkou jedné takové skupiny ? integrované taneční skupiny PATZ a T.I.K., popisuji zde radosti a strasti, jež nás při našich zkouškách a vystoupeních potkávají. Najdete zde kapitoly zabývající se například dětskou mozkovou obrnou, somatopedií tanečníků s tělesným postižením, ale i jejich rodinných příslušníků. Dále jsou zde kapitoly, popisující některé rehabilitační či terapeutické metody. Hlavní část se zabývá taneční hodinou a tanečním vystoupením integrované taneční skupiny PATZ a T.I.K.
- Jak správně upravit stravovací návyky pro každodenní zátěž tanečníkaTomášková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-31Moje magisterská práce se zabývá problematikou stravování v tanečním světě. Je to téma velmi obsáhlé, já jsem se však zaměřila pouze na dospělé tanečníky, jak jim pomoci najít vyvážené stravování k podpoření maximálního fyzického výkonu. Neméně obsáhlé a důležité téma týkající se mladých, dospívajících tanečníků a taktéž výskytu nejrůznějších onemocnění v tanečním světě je námětem prací jiných studentů. Snažila jsem se pro tuto práci vycházet ze sportovních teorií a doporučení, poněvadž požadavky na fyzické výkony tanečníků jsou s výkony sportovců zcela srovnatelné.
- Jak vyučovat společenský tanecKolda, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-03Magisterská práce navazuje na bakalářskou práci Metodika výuky společenského tance a je zaměřena na druhou etapu výuky. Zabývá se popisem metodických postupů při výuce jednotlivých tanců a tanečních figur v kurzu společenského tance pro pokročilé. Komentovány jsou možné problémy při výuce a časté chyby.
- Metodika výuky společenského tanceKolda, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-30Bakalářská práce se zabývá vývojem společenského tance. Zahrnuje první historické společenské tance, mnoho dalších tanců, které ovlivnily současnou podobu dnešních společenských tanců, až po nahlédnutí do dalšího vývoje tohoto stylu tance.
- Oblastní varianty lidových tanců Moravy a SlezskaDastychová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-06Cíl: Cílem magisterské práce je představit lidové tance na Moravě a ve Slezsku dle regionálního zařazení. Metoda: Srovnání tematické literatury, rozdělení oblastí a podoblastí Moravy a Slezska a popis vyskytujících se tanců v dané oblasti.
- Otvírání studánek (Bohuslav Martinů)Charouzová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-05-29Cílem bakalářské práce je seznámení se s vlastním rituálem Otvírání studánek a vytvořit si představu o jeho podobách v proměnách času. V práci budou představeni tvůrci kantáty Otvírání studánek Miloslav Bureš a Bohuslav Martinů a ujasněn zdroj jejich inspirace k dílu. Dalším cílem bylo vytvořit vlastní choreografii na tuto kantátu v Základních uměleckých školách ve dvou různých formách. Nejprve vytvořit choreografii pouze se skupinou dívek v plenéru na reprodukovanou hudbu a následně se skupinou tvořenou profesionálními i dětskými interprety v prostorách kostela za doprovodu sboru. Tuto choreografickou práci jsem se pokusila zaznamenat pomocí videa, fotografií i písemnou formou. Závěrem jsme zhodnotila pozitivní a negativní stránky celého tvůrčího procesu.
- Pedagogický výstupDastychová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-09
- Pohyb jako součást profesionální přípravy pěvceTomsová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-07V této diplomové práci jsou zkoumány význam a praktická podoba pohybové výchovy u studentů operního zpěvu. Tato pohybová průprava je sice automatickou součástí vzdělávání na uměleckých školách, přesto je determinována množstvím vyučovacích hodin a jejich ideovým naplněním. Práce rovněž seznamuje se základními tanečními styly a jejich prvky, jež mohou budoucímu opernímu pěvci pomoci při hledání optimálního angažmá.
- Pohybová průprava pro předškolní věk tanečního souboru JaroNěmcová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-18Tato bakalářská práce se zabývá pohybovou a taneční průpravou dětí předškolního věku. Konkrétně se zaměřuje na lidový tanec dětí této věkové kategorie. Pro zpracování tohoto tématu jsem si vybrala známý lidový taneční soubor Jaro, který existuje již od 50. let 20. století. V práci je zaznamenána historie souboru a také život jeho zakladatele prof. Františka Bonuše a jeho dcery MgA. Živany Vajsarové. Teoretická část práce se zabývá vývojovými specifiky dětí předškolního věku a důležitostí respektování těchto specifik při pohybové průpravě a tanečním tréninku. Závěr práce je věnován praktické ukázce a rozboru pohybové lidové skladby Čížeček, která je vhodná k zařazení do výuky pro danou věkovou kategorii.
- Povědomí o pojmu lidový tanec ve vysokoškolském prostředíHorová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-03Tato práce se zaměřuje na to, jaké povědomí mají studenti vysokých škol o lidovém tanci a jaký k němu mají vztah. Mým cílem bylo zjistit, co si mladí lidé pod tímto pojem představují, zda se s ním setkávají a jestli se jejich představa shoduje s realitou. Součástí mé bakalářské práce byla lekce lidového tance pro netanečníky. Po absolvování této hodiny mi účastníci sdělili své názory a připomínky, abych se dozvěděla, jak na ně lidový tanec působí.
- Proměny lidového tance v jižních ČecháchDastychová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06Tato bakalářská práce pojednává o jižních Čechách. Popisuji zde regiony Táborsko, Prácheňsko, Blata, Doudlebsko a Vysočinu. U každé z těchto oblastí uvádím rozlohu, ztručnou charakteristiku, lidové kroje a největší část mé práce věnuji jihočeskému lidovému tanci. Z každé oblasti jsem vybrala několik lidových tanců, které jsem zde popsala krok po kroku dle taktů. S původními prameny jsem pracovala velice opatrně, tak abych zachovala originalitu a myšlenku původních autorů.