Katedra scénáristiky a dramaturgie - KSD / Department of Scriptwriting and Dramaturgy
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra scénáristiky a dramaturgie - KSD / Department of Scriptwriting and Dramaturgy podle vedoucí "KAJÁNKOVÁ, Lucia"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 23
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autorská realizace filmového dialoguKocábek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-08Tato diplomová práce se zabývá autorskou realizací filmového dialogu od jeho podoby ve scénáři až po výsledné ztvárnění ve filmu. Analýzou čtyř filmů, Gauneři, Hledám Amy, Před soumrakem a Rushmore práce ukazuje, jak jejich autoři natáčí konverzační scény originálně. Nejprve je zde nastíněna americká nezávislá scéna devadesátých let, z níž analyzované filmy vycházejí, dále je připomenuta autorská teorie a vysvětlen výběr analyzovaných filmařů a jejich děl. Následně práce demonstruje, jak k dialogu přistupují filmové kuchařky a jak vypadá konvenční konverzační scéna, vůči kterým se následné analýzy vymezují.
- Český kriminální seriál: ScénáristéKnéblová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10Tato práce se zabývá českým kriminálním seriálem se zaměřením na osobnost autora scénáře. Proto obsahuje přehled autorů scénářů veškeré československé a české tvorby v rámci žánru kriminálního seriálu od roku 1968 až do současnosti. Zároveň se zabývá současným televizním prostředím na poli seriálů – soustředí se na roky 2016 a 2017 a poskytuje přehled o seriálech, které ve zmíněných letech měly svou premiéru. Tyto seriály vytvářejí kontext pro zkoumané kriminální seriály, jejichž autory jsem oslovila pro účely poslední, praktické části. Ta se zabývá tím, za jakých podmínek současné české kriminální seriály vznikají.
- Coming-of-age: Dospívání jako žánr.Ondrušková, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Bakalářská práce se věnuje filmovému žánru coming-of-age, který tematizuje dospívání. Cílem práce je v její první části vymezit žánr coming-of-age a pojmout jej z hlediska vývoje filmů o dospívání, které jsou v žánrových studiích často nazývány teen nebo youth filmy. Přes stručnou historii žánru a vysvětlení kultu teenagerství práce přejde k vymezení charakteristik žánru coming-of-age jako samostatného žánru, ve kterém dospívání není doprovodný prvek filmu, ale celým jeho těžištěm. Dále práce rozdělí coming-of-age filmy podle věkových kategorií protagonistů a vymezí cílovou skupinu žánru. Praktická část bakalářské práce bude analyzovat tři filmy žánru coming-of-age z různých kulturních prostředí: americký film Osmá třída (2018), venezuelský film Příšerný vlasy (2013) a francouzský film Kočičky (2020). K analýze jsou vybrány čtyři tematické okruhy, které jsou pro vybrané filmy společné: sebe-identita, vztah s rodiči a rebelie, sexualita a romantické zájmy a nová fáze dospělosti. Na základě této „tematické mřížky“ bude práce analyzovat práci s coming-of-age žánrem, ve kterém je stěžejní hrdinova duševní cesta od krize identity ke svému vyspělejšímu já. Na základě poznatků z analýz vytyčuje práce obecnější kritéria, jakými jde s žánrem coming-of-age pracovat, respektive jakým způsobem tematizovat přechod do protagonistovy duševní dospělosti. Práce se zaměřuje zejména na budování postavy dospívajícího protagonisty, je proto určená primárně autorům, které žánr coming-of-age zajímá a chtějí se mu věnovat ve své tvorbě.
- Dětský film, rodinný film a film o dětech v kontextu české kinematografie let 2014-2018Ansorge, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-26Diplomová práce je žánrovou studií týkající se rozlišení žánrů dětský film, rodinný film a film o dítěti s důrazem na odlišné způsoby oslovování cílového diváctva. V této souvislosti se práce opírá především o filmové teorie Noela Browna a Bruce Babingtona. Poznatky aplikuje na české filmy, které měly kinopremiéru v letech 2014-2018. V této souvislosti diplomová práce obsahuje případové studie filmů Pojedeme k moři (2014, Jiří Mádl), Lajka (2017, Aurel Klimt) a Po strništi bos (2017, Jan Svěrák).
- Dramaturgie paralelních světůTěšitelová, Milada(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-21V této práci se zabývám tím, jak je ve scénáři vytvářen paralelní svět a jaké metody lze k jeho úspěšnému vybudování použít. Na konkrétních případech tří filmů (Humr, Nevinnost, Hang the DJ) tyto metody demonstruji a analyzuji.
- Drazí běloši: Adaptace filmu na seriálCondé, Kassory Koureissy(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-15Cílem této bakalářské práce je analyzovat rozdíly mezi filmem Drazí běloši z roku 2014 a první řadou jeho seriálové adaptace z roku 2017. V první části práce je popsána historie filmové i seriálové verze a jejího tvůrce Justina Simiena. V další části jsou představeny kvantitativní a kvalitativní metody použity k identifikaci rozdílů mezi filmem a seriálem. Práce zkoumá narativní složky, funkce a indicie u obou verzí a následně hodnotí jejich přenos z filmu na seriál. Rozdíly mezi verzemi jsou v práci odůvodněny pomocí moderních teorií seriálové narace. Z analýzy výsledků vyplývá, že změny provedené při adaptaci do seriálové podoby spočívaly v potlačení charakterového vývoje filmových postav a také ve snaze pomoct divákům s orientací v ději.
- Dvojí filmová adaptace dramatu Henrika Ibsena Divoká kachnaPetrová, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-02Tato bakalářská práce se věnuje filmové adaptaci klasické divadelní hry. Na základě představení jedné předlohy (Ibsenovy Divoké kachny) a analýzy a vzájemného srovnání dvou z ní vycházejících snímků (Divoké kachny - 1984 a Dcery - 2015) se snaží nalézt a popsat možnosti adaptačního přístupu k tomuto specifickému typu předlohy.
- From good guy to psychoKuskova, Ksenia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Bakalářská práce analyzuje vývoj protagonisty v první řadě seriálu Mindhunter. Definuje pojem tradičního hrdiny v narativním příběhu a nastiňuje teorii cesty hrdiny Christophera Voglera. Věnuje se charakteristice antihrdiny jako jednoho z typů protagonistů. Práce se také zabývá obecnou definicí filmového žánru a stanoví základní rysy detektivního filmu a policejního dramatu. Stručně uvádí charakteristické vlastnosti protagonisty policejního dramatu. Cílem práce je demonstrovat, jak se z původně kladné postavy agenta Forda stane padouch, charakterizovat vývoj Holdena Forda z hlediska modelu cesty hrdiny a ukázat, v čem seriál Mindhunter splňuje a v čem porušuje žánrové konvence policejního dramatu.
- Jack staví dům (2018): Autorský film v konfrontaci s konstruovanou autorskou osobností Larse von TrieraAntoňáková, Natália(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-16Tato diplomová práce analyzuje film Larse von Triera Jack staví dům (2018). Tradiční nahlížení autorského filmu skrze život a postoje režiséra tato práce konfrontuje s uměle vykonstruovanou, léta kultivovanou a veřejně prezentovanou režijní osobností von Triera, která jde ruku v ruce s obsahem i stylem jeho filmů a v analyzovaném díle Jack staví dům kulminuje. Analýza tak v komparaci prezentuje tradiční čtení autorského filmu, modernější “Smrt autora” Rolanda Barthese a uměle konstruovanou veřejnou osobnost režiséra.
- Melancholia (2011) jako obraz ženské psychické nemociAntoňáková, Natália(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-02Tato práce analyzuje psychologii, rodičovské komplexy a mentální poruchy hlavních ženských postav filmu Melancholia režiséra Larse von Triera. Opírá se o literaturu zaměřenou na psychoanalýzu z pohledu rodičovských komplexů, ale i o texty filmových teoretiků. Zkoumá, jak lze vystavět filmovou postavu na jejím psychologickém profilu a také to, zda-li film Melancholia poskytuje jistou formu obrazu ženské psychické nemoci.
- Mýtus amerického snu ve filmu Jima Jarmusche Podivnější než rájMatochová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-02-04Po staletí je Amerika pro zbytek světa místem, kde lze žít svobodně, kde je možné zažít cosi výjimečného, dosáhnout na štěstí nedosažitelné kdekoli jinde. Se svými ideály svobody a rovnosti, rozlehlou krajinou a pestrou populární kulturou se Amerika stala místem veskrze mýtickým, kde je reálně možné prožít sen. Konkrétně ten americký. Málokterý americký režisér se ve své tvorbě zabývá americkým snem tolik jako Jim Jarmusch. Snad nejzřetelněji s ním pracuje ve svém druhém celovečerním filmu Podivnější než ráj. Ve své diplomové práci zkoumám nejprve linii filmové tradice, na kterou Jarmusch v tomto filmu navazuje, následně se zaměřuji na způsob, jakým Jarmusch s mýtem amerického snu ve filmu pracuje. Dějová linka filmu de facto kopíruje cesty prvních Američanů – film začíná příjezdem do Nového světa, pokračuje objevitelskou cestou na západ a uzavírá jej vytvoření ráje na zemi – jde o dosažení amerického snu se vším všudy. Onen mýtický ráj je zde nicméně trochu podivnější, než by postavy pod okouzlením vidiny amerického snu čekaly. Jarmusch si zde s tradicí mýtu pohrává a mýtus dekonstruuje a aktualizuje. V práci se zaměřuji zejména na prostředky, kterými Jarmusch oné dekonstrukce a aktualizace dosahuje.
- Narativní postupy v mind game filmu devadesátých a raných nultých letDvorská, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-07Ve své práci se zabývám teoretickým vymezením a praktickou aplikací narativních postupů v mind game filmu. Primárním výchozím textem práce je The mind game film od Thomase Elsaessera. Ve své práci Elsaesserovu definici mind game filmu zasazuji do širšího kontextu změn diváckých očekávání, ke kterým na přelomu tisíciletí došlo. Dále se věnuji základním pojmům, které jsou pro mind game film klíčové, především hledisku, anagnorizi a různým formám nespolehlivého vyprávění. Na základě těchto poznatků volně definovaný pojem „mind game film“ kategorizuji do několika podskupin. Následně vybraný film z každé této podskupiny podrobuji detailnější analýze zkoumající narativní postupy typické pro tuto podskupinu.
- Netradiční vyprávěcí postupy ve starších filmech Atoma EgoyanaKováříková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10Starší tvorba kanadského režiséra s arménskými kořeny, Atoma Egoyana, se vyznačuje velmi specifickými vyprávěcími postupy, které fungují coby postupně se rozkrývající rébus (lidských vztahů). Jedná se o nechronologické mozaikové struktury složené z paralelních, propletených linií postav, kterým se přitom ve výsledku daří odvyprávět kompaktní silná dramata se specifickou atmosférou. Těmto narativním strukturám se ve své práci chci věnovat a rozkrýt jejich fungování. Konkrétně budu zkoumat stavbu tří Egoyanových filmů (Exotica, Sweet Hereafter a Felicia´s Journey). A budu se snažit zjistit, nakolik se v nich použité postupy opakují a zda by v tom případě mohly být i zobecnitelné a nápomocné pro další tvůrce.
- Od postavy k příběhuBělorová, Klára-Noemi(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10Cílem této práce je zodpovědět otázku, na jakých formálních a obsahových principech jsou vystavěny tři celovečerní filmy německé filmařky Maren Ade Les pro stromy, Všichni ostatní a Toni Erdmann. K výběru těchto filmů mě vedl hlavně zájem o hlubší porozumění fungování tzv. character driven vyprávění, filmů založených na podrobném prokreslení charakterů a vzájemných vztahů ústředních postav. Z výraznosti protagonistů filmů Ade jsem usuzovala, že by character driven vyprávěními mohly být. V závěru této práce se tak na základě východisek dramaturgických analýz výše jmenovaných filmů zabývám také tím, zda jimi opravdu jsou a jaký to má vliv na jejich působení na diváka.
- Otázka národní identity ve filmech ukrajinské poetické školyMalyshka, Vasyl(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-15Bakalářská práce zkoumá otázku národní identity v ukrajinském poetickém filmu na příkladu dvou vybraných děl – Stíny zapomenutých předků (1964) a Bílý pták s černým znamením (1971). Opírá se o teorii o národní identitě Anthonyho D. Smithe a práce filmových kritiků a badatelů. Analyzuje obě díla skrze roviny národního heroismu a „etnické atmosféry“ a uvádí, do jaké míry se otázka národní identity projevuje ve vybraných filmech. V poslední kapitole se porovnává narativní a vizuální vyznění otázky národní identity. Téma nabízí prostor k budoucímu badání a přispívá k diskuzi o postavení ukrajinského poetického filmu jako samostatného uměleckého směru.
- Queer čtení vybraných filmů Hajaa MijazakihoŠkvrnová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Tato práce se zabývá queer čtením filmů Doručovací služba čarodějky Kiki (1989), Cesta do fantazie (2001) a Zámek v oblacích (2004) z dílny Hajaa Mijazakiho, tzn. snaží se poukázat na postavy a situace v uvedených filmech, které mohou být interpetovány jako queer. Pracuje s předpokladem, že queer čtení vychází ze zaujetí recepční pozice, a je tedy možné jej provádět na jakémkoli textu, a se zohledněním dramaturgické stavby jednotlivých filmů, dle které pojmenovává důležité strukturální body filmů, vlastnosti a motivace postav a hlavní motivy filmů. Cílem práce je poukázat na queerness konotativně přítomnou ve filmové tvorbě pro dětského diváka a popsat, jak se v ní projevuje.
- S nimi, ne o nich: dospívající hrdinky v současné kinematografiiMiková, Darja(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-15Bakalářská práce analyzuje snímky Muréna (2021) a Aftersun (2022) prostřednictvím konceptu živoucího těla podle Iris Marion Young. Cílem práce je ukázat, jaké možnosti nám poskytuje koncept živoucího těla pro analýzu filmů i vlastní tvůrčí práci s dospívajícími hrdinkami. Práce obohacuje koncept živoucího těla podle Iris Marion Young o pojetí konceptu u Lucy Bolton ve vztahu k analýze filmového vyprávění. Dále práce tento koncept upřesňuje prostřednictvím pojetí subjektivity ve filmovém vyprávění a vývojové psychologie. Vzniká tak koncept živoucího těla, které se emancipuje, prostřednictvím kterého práce snímky analyzuje vymezením čtyř kategorií: prostoru, emancipace, vztahu s otcovskou figurou a vztahu se (staršími) dospívajícími. Praktická část bakalářské práce analyzuje snímky na základě vymezených kategorií v kontextu živoucího těla dospívajících protagonistek. Na základě poznatků z analýz jsou charakterizovány možnosti práce s konceptem živoucího těla a jeho přínosy. Práce shledává koncept živoucího těla vhodným pro filmové vyprávění z několika důvodů: akcentování subjektivního vnímání postav a možností jeho zprostředkování; soustředění se na vyprávění obrazem; vybízení k práci s komplexní charakteristikou postav a jejich ambivalencí bez potřeby vynášení soudů. Práce je primárně určena filmovým tvůrcům, kteří chtějí s dospívajícími protagonistkami pracovat ve svých filmech.
- Sitcomová sémantika a syntaxe v seriálu KosmoStarečková, Věra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-02Tato bakalářská práce si klade za cíl vysledovat sémantické a syntaktické znaky sitcomového žánru v českém seriálu Kosmo z roku 2016. V první části je napřed představen sémanticko-syntaktický přístup k žánru Ricka Altmana a posléze stanovena obecná sémantika a syntaxe sitcomového žánru. V rámci samotné žánrové analýzy Kosma je sledováno, do jaké míry seriál sitcomové znaky naplňuje a k čemu případné odchylky od sitcomového žánru slouží. Z analýzy vyplývá, že přestože tvůrci pracovali s výraznými sitcomovými prvky, seriálu dominuje satirický žánr, který znemožňuje naplnění sitcomové syntaxe.
- Slovenskí a českí seriáloví fanúšikovia roku 2020Galovičová Saxová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-24Táto diplomová práca sa zaoberá skúmaním seriálových fanúšikov z Českej Republiky a Slovenska. Konkrétne sa nimi zaoberá v otázkach ich zloženia z hľadiska ich pohlavia, veku, ukončeného vzdelania, rodinného stavu a ich záľub. Práca ďalej skúma niektoré ich zvyky spojené so sledovaní seriálov, pričom poskytuje odpovede na otázky ako napríklad, či sú fanúšikovia zvyknutí sledovať skôr domácu alebo zahraničnú tvorbu, alebo ako často sledujú seriály. Práca taktiež pomenováva prvky, ktoré sú pre fanúšikov v seriáloch dôležité, vyhodnocuje ich najviac a najmenej obľúbené seriálové žánre, a vplyv seriálov na ich bežný život. Fanúšikovia sú rozdelení do troch podskupín na základe ich zapálenia pre seriály a tieto podskupiny sú ďalej porovnávané z rôznych hľadísk.
- Struktura a dramaturgie reality show na příkladu Rupaul's Drag RaceKuskova, Ksenia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-16Tato diplomová práce je zaměřena na analýzu narativní skladby reality show, především televizních soutěží. S použitím odborných zdrojů definuje reality TV jako žánr a popisuje historii jeho vývoje. Poté se zabývá charakteristikou jednotlivých subžánrů reality TV a využívá několika klasifikačních hledisek. Dále se věnuje reálným a inscenovaným prvkům v reality pořadech, jež podrobně popisuje. V rámci teoretické části definuje narativní nástroje a techniky, které používají tvůrčí týmy reality soutěží při vytváření narativu pořadu. Tyto techniky se často objevují také ve fikčních audiovizuálních dílech. Dále prostřednictvím analýzy struktury jedenácté série reality soutěže RuPaul's Drag Race ukazuje, jak tyto dramaturgické nástroje a techniky fungují v praxi a jak se liší jejich funkce v rámci dané show.