Katedra alternativního a loutkového divadla / Department of Alternative and Puppet Theatre
Permanentní URI pro tuto komunitu
úvodní text komunity
Novinky
boční rám komunity
Procházet
Procházet Katedra alternativního a loutkového divadla / Department of Alternative and Puppet Theatre podle vedoucí "ADÁMEK, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 22
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Aktivizace divákaJedinák, Boris(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Bakalářská práce se zabývá tendencí aktivizace diváka ve vybraných inscenacích vzniklých ve Spojených státech amerických v šedesátých letech (skupin Performance Group, Living Theatre), v inscenaci Augusta Boala, v níž uplatňuje metodu divadla fórum, a v inscenacích ze současné české divadelní scény (Petra Tejnorová – YOU ARE HERE, Linda Straub – Busking un/limited, Lukáš Brychta - Pomezí). Skrz jejich analýzy autor reflektuje vlastní projekty vzniklé během bakalářského studia na KALD DAMU, v nichž divák zaujímal i jinou roli než jen úlohu recipienta divadelního díla.
- Co říkat holubůmŠtysová, Debora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-17Tato diplomová práce je snahou o stručnou analýzu současného kontextu umění ve veřejném prostoru. Na základě vlastních zkušeností autorky a příkladů ze současného umění se snaží zmapovat podmínky, za nichž umění ve veřejném prostoru v dnešní době vzniká nebo vznikat může. Zároveň pátrá po způsobech, kterými umění v takovém kontextu může s obyvateli veřejného prostoru komunikovat. Analýza se soustředí na prostředí hlavního města Prahy, neboť zde autorka působí.
- Diváctví textu a čtení divadlaMíka, Matyáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Tato práce tematizuje rozpínání principů komunikace literárního textu směrem ke komunikaci divadelní, a to skrze možnosti aktivizace čtenáře. V hranicích textu autor experimentálně ohledává způsoby, skrze které napsaný text zdůrazňuje fakt vždy konkrétní časoprostorové realizace čtení a rozmanitým způsobem bere do hry čtenáře jako psychofyzickou bytost. Opírá se přitom jednak o literární díla vědomě pracující se situovaností čtenáře a v druhé řadě o autorem sestavenou antologii Poezie situace. Své závěry dává do kontextu divadelní komunikace, v jejímž rámci je divák vybízen k opuštění role pouhého pozorovatele a stává se aktivním spolutvůrcem.
- Herec a jazykAdel, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-12Cílem práce je zanalyzovat divadelní inscenace pohledem herce a lingvisty, a nacházet propojení mezi divadlem a jazykovědou. Po představení jazykové historie autora se přes popis děje tří divadelních her dostává k jejich jazykové analýze, a zkoumá přístupy zvolené k navázání dialogu s divákem. V poslední kapitole se také zabývá lingvistickým přístupem k tvorbě postavy.
- Herectví v alternativním divadleDvořáková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-21Tato práce popisuje specifika herecké tvorby v inscenacích režisérky Kláry Hutečkové. Její autorka nejprve ukazuje, jakým způsobem se spolupráce během studií na DAMU vyvíjela, přičemž si všímá, že už v počátcích se často vymyká tradičnímu pojetí herectví jako tvorby postavy. Spolupráce vyvrcholila v roce 2016 vytvořením absolventské inscenace K majáku, do strany 73, ve které se uplatňují poznatky z dřívější práce. Stěžejní je tedy analýza této inscenace, která zkoumá způsob herecké práce a vede k definování hereckého projevu třemi typy: postava, mezi postavou a prostředníkem, prostředník. V závěru práce jsou tyto tři typy aplikovány na konkrétní příklady hereckého projevu v inscenaci.
- Hledání uměleckého přesahu každodenních aktivitKrušinová, Marie Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-16Tato diplomová práce se zabývá jídlem, vařením, jezením a stolováním. Hledá způsoby, jakými jídlo a zážitky spojené s jídlem, jakož i jeho přípravou lze obohatit o umělecký přesah. Na začátku se autorka věnuje popisu projektů, na kterých spolupracovala a které byly zásadní při formulování tématu práce. V teoretické části popisuje futuristický manifest vaření spolu s dalšími projekty ležícími na hranici gastronomie a umění. Dále se zajímá o inovace vaření a stolování a jejich různorodou podobu v současném světě. V praktické části se autorka věnuje popisu večeří pro hosty, kteří se navzájem neznají, jež organizovala v průběhu posledního roku magisterského studia. V závěru této práce autorka popisuje nejdůležitější zjištění plynoucí ze zkušenosti s pořádáním umělecky koncipovaných večeří a dává je do spojitosti s poznatky teoretické části.
- Hranice humoruJeřábek, Eliáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-16Tato diplomová práce zkoumá hranice humoru ve spojitosti s fenoménem stand-up comedy. Cílem práce není definovat konkrétní hranice, ale spíše zmapovat, jak se humor v žánru stand-up comedy vyvíjel ve Spojených státech, Británii a České Republice na několika význačných osobnostech a také zmapovat jak se společně s tímto žánrem vyvíjela svoboda slova.
- Imerzivní divadlo jako amplifikátor divadelnostiBrychta, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-20Cílem práce je představit specifickou divadelnost, která se vyskytuje v imerzivním divadle a to na příkladu vlastní inscenace Pomezí. Nejdříve zasazuje imerzivní divadlo do kontextu vývoje divadelního umění 20. století a pojmenovává jeho původ v digitální kultuře. Následně stopuje dynamiku triády autor – dílo – recipient především s využití teoretického aparátu Umberta Eca a tuto analýzu používá pro identifikaci specifickým momentů v interakci herce a diváka. Poslední část podrobněji představuje vznik a vybrané momenty z Pomezí a na konkrétních příkladech popisuje amplifikovanou divadelnost.
- Mezi divadlem a výtvarnou instalacíSceranková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27V této bakalářské diplomní práci se budu zabývat divadelní scénografii jako autonomní složkou představení. Tento princip popíšu na základě druhé absolvenstké inscenace skončí to ústa v divadle Disk v sezóně 2016/2017. V úvodu představím experimentální poezií jako základní východisko představení. To zahrnuje základní principy vizuální, fónické, konkrétní a konceptuální poezie, jakož i konkrétní metodologie vybraných tvůrců – Jiřího Valocha, Ladislava Nováka, Ladislava Nebeského a Zdeňka Barborky. Popíšu, jakým způsobem jsem tyto principy intergovali do představení. Posléze se budu věnovat filosofickým východiskům představení. V druhé části se budu věnovat využití každodenního objektu v divadle, který se v představení pohybuje na pomezí mezi rekvizitou a ready made. Uvedu paralely a rozdíly mezi využitím objektu v divadle, muzeu a galerii. V následující části se budu zabývat, jakým způsobem jsme integrovali principy installation art do představení, jakými jsou fousace, decentralizace a účast diváka. V předposlední části popíšu tvorbu Ervina Wurma, jakožto umělce, který se pohybuje mezi objektem, sochou a instalací. Budu se věnovat zejména jeho sérií One Minute Sculptures, ze kterých jsme v představení čerpali insipiraci. Dále budu analyzovat principy dekonstrukce, absence a přístupu ke slovu jako k objektu v tvorbě Jána Mančušky, která pro nás rovněž představovala důležité východisko pro vytvoření scénografie jako autonomní složky. V závěru shrnu, styčné plochy a rozdíly mezi postupy divadla a vizuálního umění a co pro mne z této zkušenosti vyplývá do budoucnosti.
- Možnosti uplatnění minimalistických nástrojů v divadleHutečková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-28V diplomové práci se zabývám tím, co znamená minimalismus v kontextu divadelní tvorby a pokouším se definovat jeho nástroje. V první části práce se zabývám mapováním toho, jakých významů a konkrétních fyzických podob nabývají minimalistické tendence v různých uměleckých disciplínách. S využitím těchto poznatků analyzuji díla tří významných minimalistů pracujících s různými uměleckými médii. Zabývám se filmem Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles Chantal Akermanové a variací na toto dílo v podobě remixu Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles Day x Day x Day, videem Nová kniha a minimalistickou symfonií Tango polského kameramana a režiséra Zbignieva Rybczyńského a inscenací Einstein na pláži divadelníka Roberta Wilsona. Z této analýzy ve třetí části práce vyvozuji nástroje minimalismu a charakterizuji jejich fungování, příčemž akcentuji body, které by mohly být zajímavé pro divadelní médium. V závěru práce se obracím ke své vlastní divadelní práci a k možnostem, které mi nové pojmenování mých tendencí jako minimalistických do budoucna otevírá.
- Můj vztah k loutceValášková, Edita(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-17Tato bakalářská práce má za cíl zreflektovat mé divadelní zkušenosti, ať už divácké, nebo herecké v loutkovém a objektovém divadle. Popisuji rozdíl vztahu k loutce, která je předem vyrobená, a k té, kterou si vyrobím sama. Popisuji, jaká byla moje cesta k loutkovému divadlu, proč jsem se pro něj rozhodla, proč jsem ho na chvíli opustila a jak jsem se k němu nakonec vrátila.
- Pracovní deníkSvobodová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-16Koncepčně se text dělí do čtyř částí. V úvodní části nejprve odhaluji ideová východiska, tj. prvotní myšlenky, podněty a inspirační zdroje práce. V autorských východiscích představuji prostor volných asociací, kde splétám pavučinu dokumentů i dokladů vlastního myšlenkového přístupu. Další část prezentuje teoretická východiska a otevírám zde obecné téma percepční zkušenosti a dominance vizuálnosti dnešní technologické a konzumní kultury. Kapitola stručně popisuje moţnosti zobrazování viděného, včetně krátkého historického exkursu do vývoje perspektivního zobrazení. V závěrečné části práce předkládám vlastní praktické výstupy, konkrétně instalaci BU realizovanou pro festival Artijuli 2015 v Norsku a senzorické představení Močeradek gre čez cesto na motivy poezie Srečka Kosovela pro Lutkovno gledališče Ljubljana 2013. V těchto projektech jsem se zabývala otázkou, jak vytvořit platformu pro moţnost setkání diváka s uměleckým artefaktem nebo jak akcentovat prostor i čas, aby se divák v tomto setkání nepoddával pasivní roli. Obě realizace uvádím záměrně společně s popisem poměrně nového fenoménu imerzivního divadla. Nejprve charakterizuji některé jeho zákonitosti, zejména nezbytnost ponoru diváka do situace či fiktivního světa/prostředí, zprostředkovaného specifickým médiem působícím na jeho smysly. Prostřednictvím této diplomové práce jsem chtěla dospět k získání praktického komentáře, vztahujícího se k problematice autorských postupů na poli imerzivního divadla. Proto se v závěru práce pokouším pojmenovat jakási pravidla hry a základní návod pro diváka i tvůrce.
- Rozlož mě.Vápeníčková, Karin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-15Tato bakalářská práce pojednává o rozkladu textu na divadle v kontrastu či souladu s autorčiným osobnostním a tvůrčím rozkladem během herecké studijní cesty. Teoretická východiska definovaná pojmy složenými z citací z umělecké i odborné literatury jsou pilíři, které protkávají praktické zkušenosti z divadelní praxe uvnitř studijního procesu. V průběhu se text práce rozkládá, skládá, dokládá a nakládá s informacemi tak, aby bylo nalezeno východisko a cíl výzkumu. Snaží se odhalit vztah života a konce, vztah divadla a herce, vztah práce k autorce i čtenáři.
- Rytmus a humorJeřábek, Eliáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-18V této bakalářské práci jsem se pokusil nastolit základní vztah mezi rytmem a humorem a zkoumat jejich propojenost v různých divadelních i nedivadelních žánrech. V první části jsem se zaměřil na teoretickou podstatu obou pojmů zvlášť, poté na jejich syntézu a následnou aplikaci v konkrétních autorských dílech.
- Skrze vrstvyNahodilová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-16V této bakalářské práci autorka shrnuje své dosavadní poznatky o práci s různými sociálními vrstvami, konkrétně práci s dětmi a práci s mentálně postiženými lidmi. Popisuje tyto zážitky na základě osobních, praktických zkušeností s dětským souborem a se souborem mentálně znevýhodněných lidí. Popisuje, jakým způsobem jsou si tyto různé skupiny podobné, v čem jsou rozdílné a jaký přínos tato práce má.
- Spolupráce v dialoguHermannová, Marta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14Tato bakalářská práce se zaobírá tématem divadelní spolupráce jako ústředním principem tvůrčího a zkušebního procesu a věnuje se jeho zásadním fázím. Autorka se práce postupně zabývá zahajováním společného procesu, hereckými cvičeními jako jeho průběžnou metodou, improvizací jako principem tvorby a také krizí jako její přirozenou součástí i podstatou. Výchozím materiálem pro toto uvažování jsou reflexe tvůrčích zkušeností autorky práce konfrontované s rozhovory s režisérkami a režiséry a literaturou popisující tvorbu profesionálních režisérek a režisérů. Celou práci tak prolíná otázka, zda vůbec lze nějaké principy tvorby a spolupráce pojmenovávat, pokud jsou odvislé od konkrétních a pokaždé specifických projektů.
- THE DIY - Theatre of Handa Gote. Recurring Themes and Motives.Bakalova, Elitsa(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-01-29In the contemporary world that undergoes constant changes, theatre is changing with certain pace as well. It is only natural as it is an integrant, inseparable part of the society and its make-up. New theatre groups are being established ? some of them last longer and turn into steady regulars on the stage, others are more short-lived due to a variety of factors (art, financial or personal ones). The development of the groups in question could help us outline some of the current tendencies in the theatre world and could contribute to getting a broader and fuller understanding of it.
- Titulky a jiné podoby psaného textu jako součást scénického znakového systémuFroněk, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14V této bakalářské práci zkoumám možnosti využití titulků jako součásti koncepčního řešení divadelní inscenace. V první části práce vycházím z divácké zkušenosti z inscenace Orlando, viděné v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka, která byla impulzem ke zformulování poznatků o vlastnostech divadelních titulků a jejich potenciálu být použity jako umělecké médium. V praktické části práce pojednávám o vlastních zkušenostech z experimentů s divadelními titulky. Skrze reflexi tvůrčího procesu své klauzurní inscenace Closed in captions poskytuji konkrétní příklady principů, v nichž jsou titulky použity jako klíčová složka. V závěru shrnu nová témata, která jsem ve své tvorbě s titulky objevil na základě sepsání této práce a určil si je jako cíle dalšího výzkumu.
- Veni, vidi, audivi: Divadlo jako kompozice.Šklíbová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-16Ve své bakalářské práci se zabývám partiturami a jejich možném využití v procesu a záznamu divadelní tvorby. V první části práce se zabývám třemi příklady přístupu k záznamu: partitura jako text (Ursonate Kurta Schwitterse), partitura jako obraz (Trio Milana Adamčiaka) a partitura jako návod (Water Walk Johna Cage). Jednotlivé jazyky se snažím dešifrovat z pozice interpreta. V druhé polovině práce se z pozice autora snažím získané zkušenosti formulovat ve vztahu k vlastním partiturám.
- Vliv studia na můj herecký a osobní růstKosková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-29V magisterské práci jsem se snažila zrekapitulovat studium na Katedře alternativního a loutkového divadla a to především z mého pohledu. Popsat výuku na této škole a objasnit problémy, se kterými jsem se jako studentka a herečka během studia potýkala. Jaký měla výuka vliv na můj herecký i osobní růst a moje výhrady k ní. Magisterskou prací jsem se pokusila přiblížit autorskou tvorbu, která na DAMU během čtyřletého studia vznikla.