Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "DUŠEK, Jan"
Nyní se zobrazuje 1 - 19 z 19
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Alban Berg "Vojcek" - komplexní scénografický projekt operyVaněk, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-01-11V této bakalářské práci se zabývám vlastním vizuálním zpracováním opery Wozzeck (1926), kterou napsal rakouský skladatel Alban Berg na základě fragmentů hry Woyzeck (1836-1837) od německého spisovatele a vědce Georga Büchnera. V první části rozebírám inscenaci Wozzeck z roku 1959 od režiséra Františka Pujmana v Národním divadle se zaměřením na výpravu, kterou dělal František Tröster. Tato část zahrnuje reakce kritiky a popis výtvarného řešení inscenace. V druhé části této práce se zabývám vlastním zpracováním Wozzecka (s přihlédnutím k anglickému překladu libreta). Neomezuji se zde pouze na scénografickou/kostýmovou práci, ale popisuji také průběh práce na fiktivní inscenaci od pojmenování řešených problémů a ukázání jejich řešení v jiných inscenacích k finální podobě scénografie i kostýmů. Pro lepší ilustraci metod použitých F. Trösterem v první části i v mém vlastním řešení v části druhé je celá práce doplněna fotografickou a obrazovou přílohou.
- B.Brecht: TURANDOT ANEB KONGRES PŘEKRUCOVAČU-komplexní scénografické řešeníWyszkowski, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-07Princezna Turandot vznikla na základě hry napsané v XVII. století od Carla Gozziho. Ujali se této hry taky Daniela Fisherová, Giacomo Puccini (opera) a Bertold Brecht (specifické politické divadlo). Vybral jsem si překlad Bertolda Brechta, protože jeho uchopení příběhu, je mi nejbližší.Chtěl jsem v této práci ukázat Brechtovský svět špíny, politických hrátek a specifickou poetiku .
- B.Brecht:TURANDOT ANEB KONGRES PŘEKRUCOVAČU-komplexní scénografické řešeníHolmerová, Ludmila(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-20Snažila jsem se vycházet z možností, které text Bertolda Brechta skýtá, zdůraznit jeho pozitiva, a při dramatizaci díla příliš nezdůrazňovat sociálně kritické aspekty předlohy. V princezně Turandot dle Bertolda Brechta jde o to, kam se ztratila z císařství bavlna, ženiši princezny mají odpovědět právě na tuto otázku, jinak jim hrozí setnutí hlavy. Proto jsem se rozhodla celou scénu inscenovat na pytlích s bavlnou. Pointou mé inscenace princezny Turandot je to, že diváci zjistí, že to, na čem se celá hra odehrávala je bavlna, že na bavlně sedí a určuje herecké akce herců. Vytvořila jsem tak variabilní prostor, který lze postavit prakticky kdekoli (je ale zamýšlen do velké opuštěné průmyslové haly).
- Bedřich Smetana "Braniboři v Čechách" - komplexní scénografický projekt operyChroňáková, Pavlína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-17Tato bakalářská práce se zabývá operou Bedřicha Smetany Braniboři v Čechách. Součástí práce je rozbor díla z pohledu 19. století, kdy opera vznikla, 13. století, kde se odehrává děj opery, a z pohledu dnešního divadelního tvůrce, či diváka. Důležitou částí práce je popis, jakým způsobem se opera v minulosti inscenovala, přičemž je velký důraz kladen na inscenaci z roku 1945 ve scénografickém podání Františka Tröstera. Závěr práce je věnován vlastnímu výtvarnému zpracování opery.
- Bohuslav Martinů: "Řecké pašije" - komplexní scénografický projektMorávek, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-10Seznámení s tématem Řeckých pašijí. Nikos Kazantzakis a Bohuslav Martinů - vznik opery. Srovnání inscenací Řeckých pašijí. Kosýmní a scénografické řešení inscenace.
- D.Fischerová: PRINCEZNA T.-komplexní scénografické řešeníBrabcová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-07Mou bakalářskou prací byla hra Turandot od Daniely Fischerové, komedie dell´arte. Především mě zaujala její práce s textem, který je v podstatě současný, plný intrik, podvodů, kde na závěr zjistíme, že je vše jinak. Tuto čínskou hru jsem zasadila do prostoru , kde jsem vytvořila dvě protilehlá jeviště a další, které vzniká až v průběhu hry. Vždy je důležitý divák, který se občas stává součástí hry jako dav. Komunikátory mezi skutečnými herci a davem jsou postavy dell´arte, které hrají jak na podiích-inspirovaných čínskou architekturou-tak i mezi nimi.
- Georges Bizet "Carmen" - komplexní scénografický projekt operyRiegerová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-17Tato bakalářská práce pojednává o opeře Carmen. Nejprve je představeno původní dílo Georga Bizeta a zasazeno do širších souvislostí: vznik libreta, první inscenace a přijetí díla veřejností. Následuje rozbor pěti uměleckých ztvárnění, které se vymykají tradičnímu pojetí opery Carmen a předkládají divákovi toto dílo originálním způsobem. Takovým ztvárněním je například La Tragédie de Carmen, v níž se divák díky Brookově snaze setkává s umocněnou dramatickou stránkou Bizetova díla. Třetí část práce se věnuje scénografické realizaci opery Carmen od Františka Tröstera z roku 1946 a 1954. V závěrečné části je představeno kostýmní a scénografické řešení Carmen, které vytvořila autorka bakalářské práce.
- Giuseppe Verdi "Aida" - komplexní scénografický projekt operyHolubová, Linda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Tato bakalářská práce pojednává o opeře Aida. V první části práce je představeno dílo Giuseppeho Verdi, okolnosti vzniku libreta, první inscenace a přijetí opery veřejností. Další kapitola věnovaná egyptománií v období vzniku opery a část zabývající se vlivem egyptského umění na českou kulturu 19. a 20. století. V následující kapitole jsou podrobně popsány scénografické postupy, které využil ve své realizaci opery Aida František Tröster v roce 1957. V závěrečné části je představeno kostýmní a scénografické řešení Aidy, které vytvořila autorka bakalářské práce.
- Jacques Offenbach "Hoffmannovy povídky" - komplexní scénografický projekt operyŠtěpančíková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Tato bakalářská práce se zabývá operou Hoffmannovy povídky Jacquesa Offenbacha. Rozborem povídek, kterými byla opera inspirována, se snažím najít souvislosti s Hoffmannovým životem. Věnuju se častým motivům v Hoffmannově literární tvorbě, které pronikají i do opery a popisuju pocit tísnivosti, který je často v konfrontaci s Hoffmannovou tvorbou navozen. Zvláštní kapitola je věnována dvěma inscenacím v Bratislavě – z roku 1935 a 2019. V závěru práce se věnuju vlastnímu scénografickému řešení opery.
- Leoš Janáček: "Z mrtvého domu - komplexní scénografický projektGsöllhoferová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-21Cílem této práce je vytvořit ucelenou scénografickou koncepci včetně kostýmních návrhů k opeře "Z mrtvého domu" - poslední opeře českého hudebního skladatele přelomu 19. a 20. století Leoše Janáčka. Mimo vlastního výtvarného projektu se práce zabývá osobností Leoše Janáčka a jeho další tvorbou, problematikou odnětí svobody, prostředím ruských vězení a stručným rozborem slavných uvedení opery "Z mrtvého domu". Toto předchozí studium spolu s inspiračními zdroji z výtvarného umění a beletrie ovlivnily tvorbu mého vlastního scénografického řešení. Vzniklá koncepce by měla umožnit inscenovat operu "Z mrtvého domu" moderním nepopisným způsobem a současně brát zřetel na historické reálie a ctít původní skladatelovu ideu.
- Modest Petrovič Musorgskij "Boris Godunov" - komplexní scénografický projekt operyStříteská, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-18Práce se zabývá problematikou opery Borise Godunova a jejímu zpracování v rámci bakalářského studia na katedře Scénografie. Obsahuje seznámení s dramatem a kontextem. Vysvětlení možných metod a způsobů práce. V závěru se nachází záznam a zhodnocení mého výsledného projektu.
- Puccini: TURANDOT - komplexní scénografické řešeníWojtkowiak, Barbara(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-20Pro svoji bakalářskou práci jsem si vybrala Pucciniho operní verzi příběhu o Princezně Turandot. Opera představuje vrchol Pucciniho hudební tvorby - krátce před jejím dokončením zemřel. Jako libreto k tomuto zpracování posloužila Schillerova adaptace Gozziho hry, inspirované příběhem Derviše Moklese z Pohádek Tisíce a jedné a noci. Pucciniho operu považuji za zajímavou výzvu k scénickému zpracování, protože, vzhledem ke stylizovanosti formy, dává podle mého názoru větší svobodu k vizuálnímu ztvárnění. Považuji za důležité, že původní příběh o princezně Turandot patrně neměl s čínským prostředím nic společného. Ve své práci jsem se pokusila "čínské" motivy co nejvíce zredukovat a prací s prostředky, připomínajícími postupy syntetického a "pohybového" divadla proniknout hlouběji k původnímu, mýtickému jádru příběhu. Funkce sboru v opeře podle mého názoru není statická, ale vysoce dynamická, jak napovídá už dramatická. Místo zbytečného ilustrativního přepychu zlatých "čínských" dekorací bych ráda vytvořila umělý prostor, který by umožnil rozpohybovat, jinak většinou staticky řešený sbor.
- Puccini: TURANDOT - komplexní scénografické řešeníNěmcová, Iva(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-20Inscenaci Pucciniho Turandot jsem vytvořila do Státní opery. Šlo mi o to, v zásadě neilustrovat libreto příběhu o kruté princezně Turandot, ale vytvořit určitou atmosféru, bizardní svět, v kterém se střetává život a smrt tváří v tvář. Smrtí pro mě byla sama princezna Turandot , císařský dvůr jsem pojala, jako posvátné obřadiště, které bylo tvořeno pohybujícími se objekty, na jinak v zásadě holé scéně, a kostýmy (kostýmní objekty), které byly její součástí. Princ Kalaf představoval naději, utrpení a konečné smíření, které je posledním obrazem opery. Inspirací byly pro mě obrazy Hieronima Boshe a dalších holandských mistrů.
- Puccini: TURANDOT - komplexní scénografické řešeníHauskrechtová, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-07Téma naší práce bylo příběh princezny Turandot. Vybrala jsem si operní zpracování Puccinim. Dělat operu je už samo o sobě výzvou. Zaujala mě tato verze příběhu, hudba a celý mýtus kolem vzniku opery samotné. Mohli jsme si zvolit libovolný prostor. Hru jsem tedy umístila do Státní opery, která mi umožnila snižit portál a dosáhnout tak širšího horizontu, pocitu krajiny.
- Puccini: TURANDOT-komplexní scénografické řešeníLucena Munoz, Eufrasio(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-20Ve své bakalářské práci z předmětu Scénografie & Kostým a Maska jsem se rozhodl zabývat se inscenací opery podle Giaccoma Pucciniho Turandot, a to zejména s ohledem na její zpracování v závěru školního roku 2006/2007. Mým záměrem je přiblížit umělecké prostředky, které jsem zvolil, a cíle, jichž jsem chtěl dosáhnout. Svou práci na scéně a kostýmech k Turandot jsem začal historickou rešerší. Hledal jsem nejrůznější způsoby, jakými bylo toto dílo zpracováno v minulosti, a to zejména obrazovou dokumentaci. Seznam těchto děl přikládám spolu se stručnou charakterizací toho, v čem mě inspiroval. Při práci na opeře Turandot pro mě byla výchozí představa této chladné a kruté princezny, která je uzavřená mezi v sobě samotné i mezi vlastními lidmi. A to jak pro nápadníky Turandot, jimž hrozí rychlá smrt v případě, že neuhádnou hádanku, tak pro princeznu samotnou, která je ničená a uzavíraná vlastní krutostí. Na druhou stranu jsem však vnímal i jakýsi ?pohádkový? aspekt příběhu, a ten jsem se snažil vtělit do atmosféry výsledného řešení.
- Scénografie hudebního divadla. Opera B. Martinů a G. Neveuxe "Julietta" - komplexní scénografický projektTereba, Ján(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-04Abstrakt V prvej časti mojej bakalárskej práce budem rozoberať príčiny a obdobie vzniku surrealizmu, jeho prejavy ako vo sfére literárnej a filozofickej, tak aj jeho presahy do výtvarného umenia. Na jednotlivých príkladoch uvediem metódy surrealistickej obrazovej imaginácie. Popíšem vplyv surrealizmu na svetové a České divadlo a prehodnotím v akej miere divadlo vychádzalo zo surrealistickej metodiky. Analýza a snaha o rekonštrukciu inscenácií Julie aneb snář a Julietta aneb snář na základe získaných vedomostí. Vyvodenie záveru. V druhej časti, venovanej vlastnému konceptu výtvarného riešenia, predstavím, na základe znalostí o surrealizme a divadle ovplyvneným surrealizmom, moje vlastné scénické a kostýmové riešenie k opere Bohuslava Martinů Julietta aneb snář. V závere prepojím výsledky obsiahnuté v prvej časti s výsledným konceptom. Cieľom by malo byť zistiť, či a ako sa prejavili naštudované materiály na finálnej koncepcii.
- Scénografie hudebního divadla. Opera B. Martinů a G.Neveuxe "Julietta" - komplexní scénografický projektBrotánková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-05Tato práce si klade za cíl v teoretické rovině rozebrat způsob nahlížení Bohuslava Martinů na hudební tvorbu ve spojitosti s jeho scénickými divadelními díly. Soustředí se na skladatelovy poznámky o soudobém scénování opery a obecně vůbec o smyslu opery. Srovnává jeho uvažování s tehdejšími tendencemi surrealistické avantgardy týkající se scénografiie. Zabývá se přenositelností surrealistických principů na jeviště, jejich dramatickým potenciálem a odlišným přístupem čelních představitelů české surreálné avantgardy k této problematice. Druhá část práce se zastavuje u interpretace opery Julietta (Snář) a rozebírá možnosti jejího scénografického a kostýmního řešení.
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna - komplexní scénografický projektJosková, Radka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-08Práce se zabývá operou Kouzelná flétna. V první části autorka sleduje inscenační styly ve světě a srovnává výtvarné koncepce. Zejména si všímá využití rámcování a jeho smyslu. V druhé části popisuje vlastní pojetí opery, vnímání hudby a libreta jako celku a komplexní scénické a kostýmové řešení.
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna - komplexní scénografický projektČačko, Jozef Hugo(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-08Práca sa zaoberá kompletným spracovaním inscenácie po výtvarnej, významovej a dramatickej stránke. Rozborom už existujúcich inscenácií na Slovensku, mojím subjektívnym pohľadom na konkrétne divadelné stvárnenia po scénografickej a kostýmovej stránke ako aj komplexným rozborom môjho konceptu a výtvarného prejavu. Riešením dramatických situácií v priestore, charakteristík postáv. Hudby a jej vnímania a použitia. Celistvým vnímaním skladby, libreta a nálad v daných obrazoch.