Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "KUBICA, Petr"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 24
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Archivace rodinného filmuJanečková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-16
- Člověk a práce v Trilogii světa práce Mi chaela Glawoggera optikou vývoje sociálně laděných dokumentárních filmůRychlíková, Apolena(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-18Práce zkoumá dílo současného rakouského režiséra Michaela Glawoggera optikou sociálně laděných dokumentů dvacátého století. Především se soustřeďuje na jeho nejslavnější dílo, tzv. Trilogii světa práce, která byla dokončena v roce 2011 a skrz jeho základní analýzu se zabývá proměnou autorského přístupu i východisek v oblasti sociální problematiky v dokumentárním filmu, hlavně na postavení člověka a jeho role - jak filmové, tak skutečné.
- Cyklus Sigui, zachycení mýtuKohoutová, Rozálie(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-15Jean Rouch je významným představitelem směru cinéma vérité, který se zrodil v šedesátých letech ve Francii (posléze v USA a Kanadě se tento směr nazývá cinema direct). Rouch se celoživotně zajímal o Afriku a zvláště problémy postkolonialismu. V Africe a v Paříži točí jak dokumentární, tak hrané filmy, ve kterých dosahuje právě kýžené autenticity filmového materiálu, která je základním předpokladem cinéma vérité. Tento zájem o filmovou autenticitu a ozřejmění filmových mechanismů je společné pro celou francouzskou novou vlnu. Tato práce se věnuje jednak nastínění Rouchovy tvorby, ale jejím hlavním tématem jsou filmy Sigui, které Rouch natočil v letech 1966?74 u kmene Dogonů v africkém státě Mali. Osm filmů zaznamenává osmiletý rituál smrti a zrození, který Dogoni opakují jednou za šedesát let. I když je záznam tohoto rituálu pro evropského diváka nepříliš pochopitelný, je zřejmé, že v záznamu se skrývá něco magického, podvědomě důležitého. V závěru práce popisuji, proč si myslím, že se Jean Rouch dostal v této sérii filmů blíže k pravdě, než vůbec umožňuje koncept cinéma vérité.
- Deutschland im HerbstHátle, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, )
- Dokumentární pohádkaMüllerová, Simona(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Rozprávky, legendy a povesti sú formy príbehov, ktorých znenie výrazne ovplyvňuje doba, v ktorej vznikli. Verím, že rozprávky sú zrkadlom túžob a podvedomia ľudí danej epochy, pričom dokumentárny film má schopnosť zaznamenať ich osudy a aktuálne riešenia vedomých otázok a situácií. Spojenie týchto dvoch prístupov má jedinečnú príležitosť zachytiť emočnú pamäť a históriu. Cieľom tejto práce je preskúmať a popísať súlad medzi týmito dvoma formami prostredníctvom vlastnej filmárskej skúsenosti.
- Elegie SokurovWeinreb, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-15Mým záměrem je věnovat bakalářskou teoretickou práci Elegiím A. Sokurova. AS ve svých Elegiích, spojuje intimní osud hlavních postav s osudem země, se stavem věci. Elegie AS jsou často konejšivé, zádumčivé, tiché meditace nad ztrátou, ale i tvrdohlavé hledání nového, nejasného, ale i plné kritiky současnosti. Sovětská éra, rozpad sovětského svazu: hlavní postavu můžeme zatím najít, postupně, tak jak vzniká Nové Rusko se osud jedince rozplývá. Elegie jsou postupně více abstraktní. Ojedinělá elegie je Orientální. (Můj pohled středoevropana. Jak říkají Rusové, Vy nám stejně nerozumíte, ač si myslíte, že rozumíte. Je dosti pravděpodobné, že AS filmy nechápu, přesto můj pohled by mohl být snahou o osobní přiblížení k Rusku, potažmo Sovětskému svazu, v dobách kdy situace se opět vyostřuje.)
- Film jako zbraň: Proměna komunikace s divákem u Raymunda GleyzeraReichová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-20Tato bakalářská práce pojednává o úvahách argentinského dokumentaristy Raymundo Gleyzera nad využitím filmu jako zbraně. Ve svém krátkém životě promýšlel, jaký je nejvhodnější žánr pro oslovení diváka, který by byl následně motivován k akci. Práce zpřehledňuje toto přemýšlení nad formou do celistvých období života Raymunda Gleyzera a tedy i zjednodušeně mapuje možnosti jakéhokoliv režiséra, který se zabývá angažovaným dokumentárním filmem.
- Gyumri orákulum rodinných vztahůTara, Tereza(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-15Tato práce vykládá film Gyumri české dokumentaristky Jany Ševčíkové z pohledu staré toltécké moudrosti. Tvorba Jany Ševčíkové se týká základních otázek života a smrti. Ševčíková ve filmu s etnografickou přesností ukazuje, jak se jednotliví lidé z města Gyumri, zasaženého v roce 1988 katastrofálním zemětřesením, vyrovnávají s pomíjivostí lidského života. Rodiny, kterým zemřely děti, dávají svým novým dětem stejná jména. V této práci zkoumám povahu tohoto fenoménu, jeho kořeny a odraz v životě běžného člověka v naší kultuře. Tento text je úvahou o tom, jak může autor i divák k tématu tohoto charakteru přistupovat, aby si z jeho ztvárnění mohl odnést co nejvíce zkušeností, které mohou obohatit jeho život. Stejně jako tento film, i tato práce je orákulem, zrcadlem, které odráží to, co se děje někde hluboko uvnitř.
- Ilustrační pomůcka k dějinám filmových teoriíSlováková, Andrea(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-09-18Představujíc si natáčení cestopisu (v textu zelenou), snažila jsem se i knižními odbočkami
- Jindřich FairaizlKokeš, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-15Jindřich Fairaizl je průkopníkem české televizní dokumentární tvorby. Narodil se 14. 6. 1934 v Praze a od svých osmnácti let pracoval ve sdělovacích prostředcích. Nejprve působil v Československém rozhlase a poté v Československé televizi, kde se stal tvůrcem mnoha pořadů. Jeho hlavní přínos spočívá v publicistické tvorbě, kterou svými díly pomáhal zakládat a definovat. Těžištěm jsou pak jeho práce z konce šedesátých let, zejména cyklus Inzerát a Starci. Po roce 1970 nesměl nadále pokračovat ve svém oboru a byl odsouzen k profesnímu živoření, kdy natáčel například instruktážní filmy o bezpečnosti práce. Po roce 1989 se stal prvním polistopadovým ředitelem Československé televize. V nepříznivé situaci, po psychickém vyčerpání a nucené hospitalizaci, musel z funkce po týdnu odstoupit. Zemřel 16. 10. 1993 za nevyjasněných okolností při automobilové nehodě v Měchenicích poté, co dům, v němž měl svůj osobní archiv, shořel.
- Jorgen Leth - klasik dánského (dokumentárního) filmuPotočný, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-16Tato práce monograficky pojednává o díle dánského filmového režiséra Jorgena Letha. Jejím hlavním cílem je představit tohoto autora českým čtenářům. Shrnuje základní biografické údaje, zdroje umělecké inspirace a zaměřuje se na výrazný autorský styl. Několika příkladech se snaží postihnout Lethovy základní tvůrčí postupy a hlavní tématické oblasti jeho filmů. Text se kromě zdrojů uvedených v použité literatuře opírá také o osobní rozhovor, který se mi podařilo získat v červenci roku 2008 během Lethova pobytu na filmovém festivalu v Karlových Varech. Významnou částí práce je kompletně zpracovaná filmografie se stručnými anotacemi ke všem dvaačtyřiceti filmům, jež dosud Jørgen Leth natočil ? a to včetně mnoha obrazových ukázek. Kromě celovečerního filmového experimentu s Larsem von Trierem pod názvem Pět překážek (2005) není u nás tvorba Jorgena Letha téměř vůbec známá. Tato práce si tedy klade za cíl přispět k bližšímu seznámení s tímto jistě velmi zajímavým a inspirativním autorem.
- M (Vrah mezi námi)Dvořáková, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2001)Datum obhajoby: 2006-09-18V roce 1995 bylo osloveno na 500 německých filmových historiků, aby vybrali nejlepší německý film všech dob. Zvolili M.Díky tomuto snímku, který Lang natočil před více než 70 lety, jsem si uvědomila to velké množství možností, které mi filmová řeč nabízí, a které bych ráda i já jednou využila.
- Marcel LozinskiŘezníčková, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-17Cílem této práce je představit polského dokumentaristu Marcela Lozinskiego, a to formou a obsahem jeho filmů vzniklých v rozmezí 70. - 90.let dvacátého století.
- Mediální konstrukce pojmu dokumentární filmBystřičan, Ivo(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-16Bakalářská práce Mediální konstrukce pojmu dokumentární film se zabývá obsahovou analýzou tuzemských recenzí tvorby Michaela Moora. V recenzích filmů Bowling for Columbine, Fahrenheit 9/11 a Sicko hledá očekávání a hodnoty, které publicisté uplatňují vůči dokumentárnímu filmu. V této analýze je cílem nalezení těch atributů, kterým je v souvislosti s dokumentárním filmem přikládána relevance, z nichž nakonec sestává konstrukce významu pojmu dokumentární film.
- Metoda Errola MorrisePortel, Viktor(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-17Práce Metoda Errola Morrise se zabývá filmovými postupy tohoto amerického režiséra při natáčení filmů založených na rozhovoru. Reflektuje tradice, které Errola Morrise inspirovaly, a na konkrétních ukázkách z jeho filmů se snaží prezentovat inspirativní momenty jeho práce. Ty jsou dva - unikátní metoda zaznamenávání "mluvících hlav" pomocí zařízení nazvaného Interrotron a stejně formálně zajímavý autorský střih samotné výpovědi touto metodou získané.
- Možnosti a okolnosti nehierarchické spolupráce ve filmuPetruželová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Práce ohledává téma kolektivního natáčení filmů, filmových kolektivů a nehierachického filmování, také různé mezifáze a okolnosti. Jelikož se o kolektivitě ve filmu moc nemluví ani nepíše, ráda bych otevřela diskuzi a přemýšlení o ní. V úvodu se zamýšlím nad různými okolnostmi, minulostí, současností, společností a světem. V dalších kapitolách vycházím především z rozhovorů s autorskými dvojicemi a filmovými kolektivy, které jsem nahrála a přepsala a jsou přiložené v příloze. Možnosti, výhody, nevýhody, problémy, řešení problémů a závěr. Některé věci jsou na spolupráci skvělé a některé věci jsou skvělé na tom, když je děláte sami, sami ale nejste nikdy a vždycky je potřeba myslet na ostatní.
- Nevidět, natočitPecháčková, Marika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-18V textu se zabývám otázkou jak natočit situace, které ze své podstaty vylučují přítomnost kamery, které ale na druhou stranu její pozornost silně přitahují.
- Obraz politky ve filmu Ladislava HelgehoRousek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-15Bakalářská práce přináší rozšířený, politický pohled na tvorbu režiséra Ladislava Helgeho, obohacený o dosud marginalizované perspektivy vnímání politického záběru jeho díla. Helge je představen nejen jako filmař, ale především však jako levicový intelektuál, jehož práce překračuje kategorii filmu do politického prostředí. Na základě příkladu politického narativu je dílo režiséra zkoumáno v kontextu doby; rozebrán je vztah mezi filmem a společenskou situací tehdy ovládanou Komunistickou stranou Československa.
- Peter MettlerTasovská, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-20Bakalářská práce zkoumá kinematografický styl a tvůrčí metody kanadského filmového režiséra Petera Mettlera. Text je pojednán jako částečná monografie tohoto interdisciplinárního umělce, přičemž Mettlerovy tvůrčí postupy jsou popsány na základě případových studií třech jeho, z hlediska komplexity filmového vyjadřování, stěžejních děl: Scisserse (1982), Picture Of Light (1983) a Gambling, Gods and LSD (2002).
- Pohled na sudetské němce ve vybraných dílech dokumentární serie Potomci a předkovéKratochvíl, Jaroslav(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-15Bakalářská práce analyzuje dva vybrané díly z propagandistické normalizační dokumentární série Potomci a předkové. Konkrétně se jedná o snímky Neuróza revanšismu a Semena nenávisti, jenž se svým obsahem věnují problematice sudetských Němců. Práce na základě jejich rozboru postihuje - z marxistických postulátů vycházející - interpretaci sudetoněmecké otázky. Zaměřuje se též na strukturu, použitou dramaturgii a filmový jazyk, který používají tyto střihové dokumenty, aby docílily svého propagandistického účelu. V celkovém součtu pak tato případová studie překládá plastický a ucelený pohled na způsoby jakými normalizační dokumentární kinematografie pracovala s historickými fakty a událostmi, včetně toho k jakým politickým a propagandistickým cílům tyto snímky měly primárně sloužit.