Katedra hudební produkce / Department of Music Production
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra hudební produkce / Department of Music Production podle vedoucí "RADOK ŽÁDNÁ, Ingeborg"
Nyní se zobrazuje 1 - 19 z 19
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Činnost operního souboru NDB 2015 - 2020Ženíšková, Jitka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-22V mé bakalářské práci se zabývám činností operního souboru Národního divadla v Brně v letech 2015–2020. Ve vymezeném období analyzuji působení souboru Janáčkovy opery, jeho financování a marketing, jak se měnila jeho dramaturgie a co dalšího přispělo ke zvyšování uměleckých kvalit souboru. Důležitou součástí práce je také kapitola o mezinárodním festivalu Janáček Brno. Cílem práce bylo zjistit, jaký je vztah mezi uměleckou kvalitou souboru, návštěvností, výší příspěvků a tržbami ze vstupného. Kromě objasnění korelace mezi těmito skutečnostmi se mi podařilo vyvodit další faktory, které ve značné míře ovlivňují návštěvnost brněnského operního souboru a naznačují, jakým směrem by se měl do budoucna ubírat.
- Crowdfundingové platformy v České republice a analýza vybraných kulturních kampaníJedličková, Johana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-05Bakalářská práce se věnuje tématu crowdfundingu a jeho přínosu v kulturní oblasti. V první části práce představuje a vymezuje téma a seznamuje čtenáře se základními pojmy spojené s touto problematikou. Dále definuje základní čtyři typy fungování a podrobně popisuje crowdfundingovou kampaň a všechny její fáze. Práce poté mapuje nejvýznamnější a nejrozšířenější platformy v České republice, které se zabývají crowdfundingem a podrobně rozvíjí jejich vznik, způsoby fungování a zmiňuje nejúspěšnější kampaně nejen z oblasti kultury, které byly na dané platformě realizovány. V analytické části práce představuje dva vybrané kulturní projekty, které úspěšně získaly finanční podporu přes crowdfundingovou kampaň. Jedná se o projekt dvou pražských kulturních domů, Jatka78 a Vzlet, kterým kampaň pomohla při prvotních krocích, rekonstrukci a vzniku těchto významných míst. Práce podrobně popisuje kampaně těchto dvou projektů a analyzuje jejich dobré a méně úspěšné stránky.
- Dostupnost orchestrálních edukačních programůŠandera, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-09Diplomová práce je zaměřená na orchestrální edukační programy. Hlavním cílem bylo zmapovat nabídku a ověřit dostupnost zmíněných programů pořádaných profesionálními orchestry pro žáky druhého stupně základních škol ve Středočeském kraji. Na základě dotazníkového šetření, kterého se účastnily desítky učitelů hudební výchovy ve Středočeském kraji, byly identifikovány hlavní bariéry v dostupnosti orchestrálních edukačních programů. Kromě toho 93, 8 % respondentů projevilo zájem o edukační programy, které by profesionální orchestry organizovaly přímo v jejich školách. Zjištění vedlo autora k představení konceptu vlastního projektu s názvem Hudební pohotovost.
- Fenomén základního uměleckého vzdělávání v České republiceJirková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-22Cílem této práce je zmapování významu dvou rozdílných základních uměleckých škol pro kulturní život v dané lokalitě. Informace byly zpracovány převážně pomocí dat Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, výročních zpráv a školských vzdělávacích programů konkrétních vzdělávacích institucí. V první části se práce zabývá historií a vývojem hudebního vzdělávání v českých zemích, po kterém se dále zaměřuje na současný systém hudebního vzdělávání v ČR s důrazem na jeho první stupeň. Ve druhé části práce dochází k analýze dvou vybraných škol, které jsou následně mezi sebou porovnávány. Pro toto srovnání jsem zvolila Základní uměleckou školu F. A. Šporka, Jaroměř a Fakultní základní uměleckou školu Hudební a taneční fakulty AMU v Praze.
- Financování hudebního školství v České republicePiatková, Patricie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-13V bakalářské práci se zabývám tématem financování hudebního školství v České republice. Tento výsek vzdělávání analyzuji a dávám do souvislostí s financováním. Charakterizuji hudební vzdělávání kopírující všeobecné vzdělávání, které je tvořeno třemi stupni, a to základní, střední a vyšší odborné a vysoké vzdělávání. Práce vychází z analýz a databází Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a z výročních zpráv o činnosti a hospodaření vzdělávacích institucí. Tuto skutečnost pak dokládám jednotlivými tabulkami o hospodaření (rozpočty), počtu zařízení a počtů studentů jednotlivých stupňů vzdělávání.
- Kulturní centra na blízkém východěDietzová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-14Práce je studií kulturního života na Blízkém východě. Soustředí se celkem na třináct zemí od Egypta po Írán a jejich kulturní centra. Jedná se především o operní domy, hudební tělesa a vzdělávací instituce. První část zachycuje nejdůležitější reálie muslimského světa tak, aby přiblížila čtenáři dané téma. Druhá část obsahuje informace o konkrétních institucích a v závěru práce je obsaženo shrnutí a objasnění výsledků výzkumu. Ten byl podpořen dotazníky zadané v České republice, Německu a ve vybraných zemích Blízkého východu.
- Mendelssohn Haus v Lipsku a jeho aktivity pro veřejnostKramplová, Naděžda(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-09Tato práce se popisuje koncertní aktivity Mendelssohn-Haus, hudebního muzea věnovanému životu a dílu hudebního skladatele Felixe Mendelssohna Bartholdyho, nacházejícího se v Lipsku. Aktivity této instituce srovnávám s dvěma muzei v Česku zaměřenými na skladatele Antonína Dvořáka; s Památníkem Antonína Dvořáka ve Vysoké u Příbrami a Muzeem Antonína Dvořáka v Praze. V teoretické části práce se věnuji pojmům z oblasti muzeologie a kulturního marketingu a historií skladatelských muzeí v ČR a v Německu. V praktické části po stručném přiblížení obou skladatelů popisuji, o jaké instituce se jedná, (rozdíly ve zřizovatelích a financování) jaké hudební programy tato muzea nabízejí, s jakými cílovými skupinami a jak pracují. Závěrem shrnuji, že instituce, které v obou zemích fungují jako samostatné celky, mají větší svobodu v dramaturgii koncertních akcí a dochází u nich i k větší realizační praxi těchto aktivit.
- Městský hudební busking a jeho regulaceZamouřilová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-22Autorka se ve své bakalářské práci zabývá hudebním pouličním uměním ve městě a jeho regulacemi. Popisuje obecně závazné vyhlášky a případně jejich novely, ostatní podmínky a doporučení. Tím vyzdvihuje problematiku, se kterou se potýká především Praha, ale i jiná města s pouličními umělci. Dále mapuje historii pouličního umění v hlavním městě České republiky a přináší vhled do současné situace.
- Mezinárodní hudební soutěže a jejich práce se svými laureátyDernerová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-14Předložená práce se zabývá mezinárodními hudebními soutěžemi, jejich problémy se subjektivitou, s udělovanými cenami a následnou prací s laureáty. V rámci případové studie představuje také Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro, její historii i současnost. Soutěž je podrobena detailní analýze pomocí SWOT analýzy a vnitřní analýzy. Na základě jejích výsledků jsou navrhnuta řešení především v oblastech strategického plánování, práce s médii, partnery a laureáty.
- Opera mimo operní dům.Matunová, Johana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Diplomová práce se zaměřuje na srovnání produkčních specifik operních představení realizovaných v kamenných operních domech a v rámci netradičních projektů. Rozebírá odlišnosti v organizaci, produkčních procesech, marketingu a komunikaci s publikem. Na základě polostrukturovaných rozhovorů, osobních zkušeností autorky a komparace konkrétních operních inscenací odlišného typu uvedení koprodukce nově vzniklé opery Zabijačka, open air site-specific projekt Rusalka na Stalinovi a opera Nabucco ve Státní opeře jsou identifikovány klíčové rozdíly a specifika jednotlivých přístupů. Cílem je zdůraznit význam nezávislých organizací a jejich produkce netradičních operních projektů, které doplňují činnost velkých zavedených operních institucí v České republice, rozšiřují a prohlubují obzory běžným návštěvníkům opery, ale především si kladou za cíl oslovovat publikum nové.
- Operní studia ve světě a jejich význam pro budoucí profesionályMochnáčová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-05Hlavním bodem této diplomové práce je šest prestižních operních studií, která působí při světových operních domech nacházejících se v Miláně, Paříži, Berlíně, Mnichově, Londýně a New Yorku. První kapitola se zabývá samotným pojmem operní studio, účelem jeho zřizování a jeho činností. Druhá až sedmá kapitola se zaměřuje na jednotlivá vybraná světová operní studia včetně nahlédnutí do historie operních domů. Osmá kapitola je souhrnem všech získaných informací včetně grafického znázornění některých získaných dat. Devátá kapitola se věnuje současné situaci v České republice konkrétně absenci operního studia s poukazem na existující orchestrální akademie. Závěrečná kapitola popisuje dvě nová operní studia ve Vídni a Bratislavě, která právě v této době již zahájila či brzy zahájí svou činnost.
- Orchestrální edukační programy a jejich přesah do hudební výchovyHrůzová, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-22Tato bakalářská práce se věnuje problematice edukačních orchestrálních programů a jejich přesahu do hudební výchovy. Zpracovává systém českého školství a českého uměleckého školství se zaměřením na hudební předměty a poskytuje ucelený přehled hudebního vzdělávání napříč všemi jeho stupni. Zaměřuje se také na typologii orchestrálních edukačních programů. Jako modelový příklad používá vzdělávací programy České filharmonie a nabízí možnosti, jak se k tomuto stavu co nejvíce přiblížit. Jednou z hlavních myšlenek práce je představit hudební výchovu v souvislosti s hudebním vkusem a vlivem společnosti.
- Péče o duševní a fyzické zdraví hudebních profesionálůPiatková, Patricie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-05Tato diplomová práce se zabývá tématem péče o duševní a fyzické zdraví hudebních profesionálů. Vychází z velké části ze zahraniční literatury, z esejí, vědeckých publikací v dané oblasti zdravotních potíží, analýz a přednášek, které byly uspořádané v rámci Symposia medicíny hudebníků v roce 2017 na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze, v prostorách Galerie HAMU. Součástí této diplomové práce je také rozsáhlé šetření v rámci vlastního průzkumu „Péče o zdraví hudebních profesionálů“, které bylo uskutečněno v období mezi 16. – 31. březnem 2020. Toto šetření je doplněno o přehledné grafy a tabulky, které doplňuje slovní komentář. Diplomová práce zahrnuje v několika kapitolách také odpovědi MUDr. Pavla Drbala, který byl autorkou práce dotazován dne 16. 4. 2020.
- Pirátství v digitální hudbě v České republiceOchmanová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-13V této bakalářské práci se zabývám pirátstvím na poli digitální hudby v České republice. V úvodu práce se věnuji vzniku pirátství obecně v uměleckém prostředí, kterému odpovídaly první legislativní kroky ochraňující autorská práva. Konkrétně mapuji vývoj a průběh pirátství v hudební oblasti. Kladu si za cíl objasnit, čeho se český uživatel dopouští, pokud si hudební nahrávku pořídí nelegální cestou, a jaké postihy mu za takové jednání hrozí. Uvádím do kontextu autorská práva a práva s nimi související jak v rámci české legislativy, tak i v rámci evropského práva. V neposlední řadě představuji organizace, které se tématem pirátství zabývají a kladu si otázku, zda jsou protipirátská opatření v českém prostředí dostačující.
- Současné postavení žen ve vedoucích pozicích v oblasti kulturního managmentuFürbach Boušková, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-05Ve své bakalářské práci se zabývám tématem profesního uplatnění žen v manažerských rolích a ve vedoucích pozicích v oblasti kulturního managementu v České republice. Cílem práce je vhled do aktuální situace žen v oblasti řízení státních a soukromých organizací na základě rozhovorů s předem vytipovanými respondentkami. Práce dále obsahuje klíčová data a informace o současných vládních přístupech k otázce rovnosti žen a mužů v pracovně právních oblastech a o celkovém přístupu současné společnosti.
- Specifika řízení operního souboruKopřivová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-05Cílem práce je nalezení specifik řízení operního souboru na základě detailního zkoumání české operní scény z nejrůznějších hledisek od roku 2010 až po současnost. Při sběru dat bylo využito především zdrojů sekundárních ale i primárních a dat osobně sesbíraných. Některá data byla následně zpracována do grafické podoby. Práce analyzuje personální údaje operních sólistických ansámblů, mapuje operní produkci divadel v České republice, premiérované tituly, obsazení jednotlivých inscenací a oceňování operních pěvců za umělecké výkony. Poskytuje přehled o vytížení jednotlivých sólistů operních souborů, o hostování umělců napříč republikou a vzájemném propojení českých operních scén. V poslední části práce jsou představeny názory a informace plynoucí z anonymního dotazníkového šetření mezi začínajícími operními pěvci, a postřehy dvou vybraných šéfů operních souborů. V závěru práce jsou získané informace shrnuty a jsou vyvozena základní specifika řízení operního souboru.
- Úloha showcase festivalů v hudebním průmysluBeránková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-05Tato diplomová práce se zabývá tématem showcase festivalů. První kapitola představuje krátce přehled vývoje hudebního průmyslu a zasazuje problematiku showcase festivalů do kontextu. Dále je nastíněna jejich stručná historie, charakteristické znaky a přehled těchto akcí ve světě a v Evropě s medailonky těch nejvýznamnějších. Speciální kapitola je věnovaná výběru umělců. Následuje případová studie českého festivalu Nouvelle Prague. Poslední řešenou problematikou je efektivita showcase festivalů pro české umělce a profesionály, kde byly informace získané prostřednictvím dotazníku. Poznatky práce jsou rekapitulované ve shrnutí.
- Vliv dramaturgie operního souboru Národního divadla Brno na návštěvnostŽeníšková, Jitka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14V této diplomové práci se zabývám dramaturgií operního souboru Národního divadla v Brně a jejím vlivem na návštěvnost. Cílem práce je zjistit, zda a do jaké míry dramaturgie ovlivňuje návštěvnost a jaké jsou další faktory, které návštěvnost ovlivňují. Nedílnou součástí této práce je přehled dramaturgie od roku 1965 do současnosti pro historický kontext a porozumění, jak se vyvíjel vkus lokálního publika.
- Zahraniční kulturní instituty v PrazeOchmanová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-05Tato diplomová práce se zabývá významem zahraničních kulturních institutů EU a jejich působením v Praze. První kapitola uvádí kulturní instituty do kontextu zahraniční politiky, odlišuje měkkou a tvrdou moc státu a definuje význam veřejné diplomacie. Druhá kapitola se věnuje kulturní diplomacii, kterou představuje jako složku zahraniční kulturní politiky. Kulturní instituty fungují jako jeden z nástrojů kulturní diplomacie a pomáhají tak státům k lepšímu postavení v evropském (světovém) řádu. Třetí kapitola se zabývá přímo fenoménem evropských kulturních institutů, poskytuje jejich historický vývoj a představuje témata Nation brandingu a národní identity, se kterými se instituty potýkají. Čtvrtá kapitola pojednává o evropských kulturních institutech, které se nacházejí v Praze. Popisuje kulturní prostředí Prahy, její strategie, vize a cíle a také pojednává o aktuálním mezinárodním prostředí, které je důsledkem současné globalizace. Dále mapuje výskyt evropských zahraničních institutů v Praze a uvádí jiné možnosti fungování kulturní diplomacie. Závěrem konstatuje, že v Praze působí 11 zahraničních kulturních institutů. Hlavním posláním kulturních institutů je šíření kultury, jazyka a patřičné reprezentování obrazu dané země. Role kulturních institutů přímo podléhá zahraniční politice a prostřednictvím kultury a umění naplňuje státní strategie.