Hudební a taneční fakulta - HAMU / Music and Dance Faculty
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Hudební a taneční fakulta - HAMU / Music and Dance Faculty podle vedoucí "BAXA, Norbert"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Jakobín v českých divadlechČervinka, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-11Tato bakalářská práce se zabývá historií, vývojem a interpretačními zvyklostmi opery Jakobín od Antonína Dvořáka. Přestože Jakobín nedosahuje takové popularity jako například Dvořákova vrcholná Rusalka, těší se tato opera stále velké, možná dokonce vzrůstající oblibě. To dokazují četná nastudování a uvádění, bohužel však převážně na českých jevištích – v zahraničí je tato opera zatím uváděná zřídka. Cílem této práce je seznámit čtenáře s historií a vznikem opery, vývojem hudební i textové stránky, postavami a dějem. Dále se práce zabývá navyklými škrty, které vznikly z velké části na popud dirigenta Karla Kovařovice. V Jakobínovi, na rozdíl od jiných českých oper, jsou navyklé škrty poměrně početné a rozsáhlé. V neposlední řadě tato práce podává přehled inscenací Jakobína na českých jevištích, od prvního historického provedení až po současná nastudování.
- Samuel Barber Gian Carlo Menotti a jejich vzájemný vliv v operní tvorběDlask, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13Práce podává informace o životě dvou skladatelů, Giana Carla Menottiho a Samuela Barbera s přihlédnutím k jejich dlouhodobému partnerskému vztahu. Cílem teoretické části je vyhledat mezi oběma skladateli vzájemné umělecké souvislosti, které jsou znatelné v jejich společné operní tvorbě. Hlavní téma teoretické části je podrobný popis několika oper, z nichž některé vznikly na základě spolupráce obou skladatelů. Jedná se o Menottiho opery zkomponované v letech 1936 1968 a tři Barberovy opery z období mezi 1958 1966. Praktická část se zaměřuje na analýzu a komparaci komorních oper A Hand of Bridge od Samuela Barbera a Telefon od Giana Carla Menottiho, které byly nastudovány v rámci operní inscenace HAMU "Zpráva o stavu neživém";. V závěru této práce jsou shrnuty poznatky, které posuzují, zda se vzájemný vliv Barbera a Menottiho projevil v kompozici vybraných dvou oper.