Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "HLAVÁČ, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 23
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Carl Nielsen - Klarinetový koncert z pohledu interpretaVenyš, Irvin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-25Magisterská práce s názvem Carl Nielsen - Koncert pro klarinet z pohledu interpreta, se zabývá jak už název napovídá interpretačními problémy, které mohou vyvstat při studiu Koncertu pro klarinet a orchestr Op. 57 Carl Nielsena. Toto, jak technicky, tak výrazově náročné dílo jsem s přestávkami studoval po dobu delší než ? li dva roky. Vzhledem k času strávenému nejen praktickým, ale i teoretickým studiem jsem měl možnost nástrahy skladby postupně odhalit, následně důkladně řešit a posléze výsledky ověřit v koncertní praxi. V kapitole ?Původ koncertu? poukazuji nejen na okolnosti vzniku koncertu, ale zároveň na hudební vlivy pod kterými byl koncert komponován.
- Dechové trio v tvorbě českých autorů 20. stoletíVaňková, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-08Magisterská práce s názvem Dechové trio v tvorbě českých autorů 20. století podrobně pojednává o čtyřech významných českých dílech pro dechové trio: Ervín Schulhoff - Divertissement pro hoboj, klarinet a fagot (1927), Bohuslav Martinů - Čtyři madrigaly pro hoboj, klarinet a fagot (1937), Iša Krejčí - Trio ? divertimento pro hoboj, klarinet a fagot (1935) a Klement Slavický - Trio per Oboe, Clarinetto in B e Fagotto (1937). Kapitoly obsahují jednak životopisy skladatelů, jejich inspirační zdroje a podněty, jednak podrobné interpretační rozbory jednotlivých dechových trií, s přihlédnutím k originálnímu přínosu českých skladatelů evropskému neoklasicismu. Práce je doplněna o soupis dalších českých dechových trií 20. století. Příloha obsahuje partitury čtyř rozebíraných děl.
- Fenomén Milan Kostohryz - interpret a pedagogŽitný, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato písemná práce je shrnutím velmi obsáhlé kariéry českého hudebního interpreta a pedagoga Milana Kostohryze (1911-1998). Zasloužil se významně o vznik nových skladeb, znovuoživení historických instrumentů, vývoj nových nástrojů, revizi řady starých kompozic a vychoval několik desítek vynikajících hráčů. Jeho činnost měla mezinárodní přesah a nemalý ohlas. Práce je zpracována tématicky na základě dochované písemné pozůstalosti s částečným využitím osobních vzpomínek pamětníků a rodiny, několika málo veřejných literárních pramenů a dochovaných zvukových záznamů.
- Interpretační rozbor sonáty Es Dur op.120 č. 2 Johannesa BrahmseTseliapniou, Kiryl(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato práce je analytickým pohledem na klarinetovou sonátu E flat major jednoho z nejvýznamnějších německých skladatelů v období romantismu, J. Brahmse. Německý skladatel Johannes Brahms si v průběhu času vytvořil svébytný a osobitý tvůrčí styl. Je posledním z velikánů německé hudby 19. století. Cílem této práce je porozumět principu komunikace holistické analýzy tohoto díla a také pochopení provedené práce pro správnou interpretaci v historickém kontextu. Táto sonáta spolu s první Brahmsovou sonátou patří mezi oblíbená Brahmsova díla a nachází se v repertoáru u mnoha interpretů. Tato práce je zaměřená na stručné dějiny této sonáty, autorskou biografii Brahmse, vliv analýzy na interpretaci skladby a také kompletní analýzu této sonáty.
- Iwan Müller - fenomén klarinetové hry 19. stoletíBerdnikov, Yury(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-07Diplomová práce je zasvěcena životu a tvorbě klarinetisty Iwana Müllera a je snahou zařadit klíčové kapitoly vývoje klarinetu do umělecko-společenského kontextu. Historická část práce se zaměřuje na otázky vzniku a vývoje tohoto hudebního nástroje, zejména na nástrojové reformy Iwana Müllera a jejich význam. Obsahuje také popis klíčových modelů klarinetu, které se objevovaly v průběhu posledních tří století. Dále se práce zabývá životem Iwana Müllera a na základě dostupných zdrojů popisuje jeho přínos jak v inovativní, tak i v interpretační rovině. Práce obsahuje seznam dostupných děl, složených Iwanem Müllerem. Součástí práce je také popis jeho Školy hry na nový klarinet a altový klarinet a přehled vybraných skladeb.
- Klarinet a jeho žánrová všestrannost v hudbě 20. stoletíSlováček, Felix(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-01Práce se zabývá žánrovou rozmanitostí klarinetu ve 20. století a zaměřuje se na interprety, kteří se pohybují na pomezí klasiky a jazzu. První kapitola uvádí obecný vývoj klarinetu až po současnost. Druhá popisuje využití klarinetu, jak v různých hudebních seskupeních, tak v nonartificiální hudbě. Třetí kapitola se zaměřuje na stěžejní klasické skladby pro klarinet, zkomponované skladateli ovlivněnými folklórem. Čtvrtá a pátá kapitola obsahuje nejvýznamnější interprety světové a české scény, jež se celý svůj život vyskytovali mezi klasikou a jazzem. V poslední kapitole přináším své vlastní poznatky a zkušenosti z hudby žánrových přesahů.
- Komorní skladby pro zpěv, klarinet a kla vírPospíšilová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-06V úvodu je odůvodněn výběr tématu diplomové práce. Cílem práce je představit komorní skladby a úpravy skladeb pro zpěv, klarinet a klavír a v doplňkové kapitole představit skladby pro zpěv, klarinet, klavír a další nástroje. Práce se skládá z úvodu, hlavních kapitol, doplňujících kapitol a ze závěru. V práci je utvořen stručný přehled komorních skladeb a jejich autorů, které byly napsány ve složení pro zpěv, klarinet a klavír. Je zde uveden děj některých skladeb. V hlavních kapitolách je obsažen 1. soprán, mezzosoprán, alt, tenor, baryton a jejich různá kombinace, 2. klarinet in B a in A, basetový roh, basklarinet, 3. klavír. V doplňujících kapitolách jsou využity další nástroje jako smyčce, dechové nástroje, bicí, vypravěč, herec, elektroakustické nástroje. V závěru jsem svou práci zhodnotila a zamyslela jsem se nad jejím průběhem. Snaha přesvědčit čtenáře a publikum.
- Lahodná J.: Magisterský koncertLahodná, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Metodika hry na klarinet a basklarinetLahodná, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Ve své magisterské práci se zabývám metodikou hry na klarinet a basklarinet a zohledňuji přitom rozdíly hry sólové, komorní a orchestrální. Stručně a přehledně popisuji důležité aspekty hry, jednotlivé techniky, výrazové prostředky jejich nácvik a jejich využití v praxi. Vše poté demonstruji na jednotlivých ukázkách partů komorních a orchestrálních. Práce je doplněna kapitolami o vývoji klarinetu a basklarinetu, etudami a jejich přínosem a významné roli Josefa Horáka a dalších průkopníků hry na basklarinet.
- Pelikánová Milena : Magisterský koncertPelikánová, Milena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-04-30
- Proměny českých klarinetových školPelikánová, Milena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-06Diplomová práce je zaměřena na české klarinetové školy, jejich odlišnosti a proměny. Každá kapitola obsahuje stručný životopis autora a rozbor jednotlivých částí škol. Porovnávány jsou zde školy: Stanislav Krtička - Velká dvojdílná škola pro normální a francouzský systém, Lidová a praktická škola pro klarinet; Jiří Kratochvíl: Škola hry na klarinet; Bedřich Zákostelecký ? Škola hry na klarinet I.,II., díl; Antonín Doležal ? Elementární škola hry na klarinet.
- Proměny Karlovarského symfonického orchestruBöhm, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-06Smyslem diplomové práce je poukázat na zásadní proměny v historii Karlovarského symfonického orchestru (KSO). Diplomová práce je založena především na studiu historických dokumentů, osobních rozhovorech se současným vedením orchestru a na internetových zdrojích. Text je doplněn bohatou fotografickou přílohou. Práce zachycuje zásadní proměny ve vývoji Karlovarského symfonického orchestru od svého vzniku po současnost. Jelikož KSO je nejstarším hudebním tělesem na území České republiky, usiluji v této práci o zachycení těchto proměn, jak na základě historicko-společenských událostí, tak na základě vlivu významných evropských umělců, jakož i na zásadní vliv profesní činnosti vedení orchestru v jednotlivých obdobích života tohoto významného symfonického orchestru. Jednotlivé proměny ve vývoji KSO jsou rozčleněny do stejně označených kapitol. Těžiště práce spočívá především ve zvýraznění příčin nejvýznamnějších událostí, které měly zásadní vliv na další vývoj KSO. Současně chci vyjádřit upřímný obdiv všem uvedeným osobám, bez jejichž vůle a odhodlání by KSO nedosáhl takového postavení v českých kulturních dějinách.
- R. Wagner: Siegfried a Soumrak bohů - klarinetový a orchestrální partPařík, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-15Ve své diplomové magisterské práci se zabývám popisem klarinetovývh partů oper Siegfried a Soumrak bohů od Richarda Wagnera. Jednotlivé party není jednoduché popsat. Měl jsem však možnost se s těmito party blíže seznámit a zahrát si tyto díly teatrologie. Chci však poukázat na leitmotivy hrané klarinety a problematiku a obtížnost techto partů, délku, intonaci a výraz. Ne všechny pasáže a leitmotivy jsou obtížné a proto jen jejich část je použita jako ukázka v textu. Kompletní tabulka je uvedena jako součást přílohy. Práce je rozdělena do několika kapitol - dle jednání jednotlivých oper. Více jich je v partu prvního klarinetu a v souhře prvního a druhého klarinetu. Proto rozbor některých těchto motivů je zaměřen více na druhé jednání v Siegfriedovi a první jednání v Soumraku bohů.
- Simona Vaňková: Magisterský koncertVaňková, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-08
- Skladby pro zpěv s doprovodem komorních formací s klarinetemTauchmanová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-07V práci je sledováno využití obecných metodických principů výuky hry na klarinet a zpěvu při studiu konkrétních skladeb, a to písňového cyklu Louise Spohra Sechs deustsche Lieder für eine Singstimme, Klarinette und Klavier op. 103 a písně Franze Schuberta Der Hirt auf dem Felsen D (965). Práce je členěna do pěti kapitol. V první kapitole je krátce zmíněno historickému pozadí vzniku skladeb se zvláštním zřetelem na změny v hudebním životě v 19. století a životní osudy obou skladatelů. Druhá kapitola, Osobnost interpreta, zmiňuje důležité aspekty, na které by žádný interpret neměl zapomínat při studiu komorního díla, jako jsou mentální příprava, problematika paměti, ale i správný výběr repertoáru z hlediska charakteristiky sopránového hlasu, pro který jsou obě díla napsána, postoj na jevišti, dechová opora, intonace, zvuková vyrovnanost a souhra, a jejich uplatnění při interpretaci písně F. Schuberta i písňového cyklu L. Spohra. Další dvě kapitoly jsou věnovány oběma skladbám, třetí kapitola dílu L. Spohra Sechs deustsche Lieder für eine Singstimme, Klarinette und Klavier op. 103 a čtvrtá dílu F. Schuberta Der Hirt auf dem Felsen D(975). Popisují okolnosti vzniku děl, je uveden volný překlad textu písní a interpretační zkušenosti s jednotlivými písněmi. V poslední páté kapitole, nazvané Historická věrnost interpretace je krátkým zamyšlením nad tím, do jaké míry je schopen interpret současnými technickými prostředky zprostředkovat dnešnímu posluchači záměr autora a jak je posluchač schopen tento pocit vnímat. Autorka v práci vyjádřila svůj osobní názor, zkušenosti, problémy a subjektivní pocity, se kterými se setkala při studiu klarinetových a pěveckých partů těchto skladeb.
- Slováček Felix: Magisterský koncertSlováček, Felix(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2011-09-01
- Sonáta pro klarinet a klavír Viktora KalabiseČernohouzová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-10Práce "Sonáta pro klarinet a klavír Viktora Kalabise" se zaměřuje na jedno z koncertantních děl pro klarinet a klavír Viktora Kalabise. V první části práce se věnuji životním zkušenostem skladatele. Ve druhé části se snažím zachytit skladbu z pohledu interpreta a přiblížit problematiku interpretace. Popisuji mé zkušenosti z provedení skladby na koncertě. Upozorňuji na nejkomplikovanější úseky skladby a snažím se nabídnout možnosti jejich interpretace a nácviku. Srovnávám mou nahrávku (2014 - J. Černohouzová, D.Wiesner) se dvěma dalšími záznamy (1970 - J. Štengl, Z. Zichová, 2013 - J. Hlaváč, I. Kahánek). Přibližuji pojetí interpretů a také jejich hráčský styl. Zmiňuji se také o vztahu skladatele a interpreta.
- Stěžejní díla slovenských skladatelů pro klarinetKamencay, Jozef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-10Cieľom mojej práce je uvedenie do sveta slovenských hudobných skladateľov, objasnenie problematiky obdobia, v ktorom skladatelia komponovali a vymenovanie tých najhranejších a najdôležitejších diel od slovenských autorov, skomponovaných pre klarinet. Ako príklad som rozobral Malú slovenskú rapsódiu od Juraja Filasa. Toto dielo obsahuje veľa prvkov typických práve pre slovenskú modernu. V ďalšom bode sa zameriavam na slovenskú klarinetovú školu, jej vývin a najvýznamnejších predstaviteľov v pedagogickej i interpretačnej sfére.
- Venyš Irvin: Magisterský koncertVenyš, Irvin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-25
- Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Karla HusyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-25Diplomová práce „Výrazové klarinetové prostředky ve skladbách Karla Husy, Zdeňka Šestáka a Jiřího Temla“ pojednává o osobnostech tří českých skladatelů přibližně stejné generace a jejich tvorbě pro klarinet. Je rozdělena do tří hlavních kapitol a každému skladateli je věnována jedna část. V práci se věnuji životu a kompoziční tvorbě těchto skladatelů a zabývám se také interpretačním rozborem vybraných děl.