Katedra skladby / Department of Composition
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra skladby / Department of Composition podle autor "Augustinová, Michaela"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Hudební zpracování Žalmu 92: vybrané historické a současné příklady a vlastní pojetíAugustinová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-18Tato bakalářská práce si klade za cíl nabídnout vybrané příklady dostupných hudebních zpracování Žalmu 92 se zaměřením na současnou skladatelskou praxi. Nejprve stručně zmiňuje hudební zpracování tohoto žalmu ve všech historických obdobích, tedy ve starověku, středověku, renesanci, baroku, klasicismu a romantismu. Od renesance dále jsou vždy uvedena jména, životní data a národnosti autorů, obsazení a jazyk skladeb a povšechná hudební charakteristika dané etapy. Těžiště práce spočívá v průzkumu hudby 20. a 21. století. Po krátkém přehledu populární hudby text obsahuje výčet objevených skladeb z oblasti vážné hudby. Následně jsou analyzována a v některých aspektech porovnávána díla tří hudebních skladatelů s odlišnými přístupy ke zvolenému žalmu. Jedná se o Zdeňka Pololáníka, Zdenku Vaculovičovou a Ericha Zeisla. Čtvrtá, nejpodrobnější analýza se věnuje mé bakalářské skladbě Žalm 92 pro sólový soprán a komorní orchestr.
- Vliv hebrejské kantilace na vybraná hudební dílaAugustinová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-06Cílem této diplomové práce je upozornit na různé možnosti zpracování hebrejské kantilace v soudobé hudbě a stanovit kategorie podle způsobu práce s těmito nápěvy. Úvodní kapitola čtenáře seznamuje se základními principy hebrejské kantilace v jejím původním liturgickém užití a lze v ní nalézt zběžné informace o základních geografických typech. Další kapitoly již obsahují podrobnější texty o třech zásadních druzích zpracování kantilace v tzv. klasické hudbě: o její doslovné citaci, o nápodobě kantilační melodiky bez přímé citace a v neposlední řadě též o inspiraci kantilační strukturou a sémantikou. U každé kategorie jsou nejprve jmenovány příklady od různých autorů a poté vybrán jeden reprezentativní, jehož analýze se vždy věnuje celá podkapitola. Spíše než na dohledání všech existujících děl k danému tématu je kladen důraz na rozbory vybraných orchestrálních kompozic 20. a 21. století. Práci uzavírá pokus o rozbor vlastní absolventské skladby, která z kantilace taktéž vychází.