Katedra tance / Department of Dance
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra tance / Department of Dance podle autor "Bartoš, Josef"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Konference čs. tanečních umělců 1950Bartoš, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-02Bakalářská práce se zabývá I. celostátní konferencí československých tanečních umělců v Brně ve dnech 28. a 29. března 1950 na základě stenografického zápisu jejího průběhu. Pro rozsáhlost záznamu se zaměřuje na nejdiskutovanější témata konference, a to na stav dobové taneční scény a reakce na dobová díla, nově ustanovené státní školství, problematiku vyučovacích metod, soukromá taneční studia, odbornost pedagogů tance, fluktuaci tanečníků mezi divadly, lidový tanec jako inspirační zdroj a na literaturu o tanci. Autor analyzuje proslovy účastníků a zařazuje je do širšího kontextu doby, konfrontuje je s informacemi o dobovém tanečním dění u nás, repertoáru souborů a o jednotlivých osobnostech. Názory a myšlenky účastníků konference dokumentují proces formování nových ideologických postojů ve sféře tanečního umění u nás po roce 1948, odhalují osobní stanoviska jednotlivých osobností. Ukazuje se v nich dvojaký vztah taneční obce k vznikajícímu státnímu školství spolu s požadavkem na zrušení soukromých studií, střety mezi představiteli výrazového tance a baletu a užití jejich metodiky při školení tanečníků, problematika sociálního a existenčního postavení tanečníků, hledání nového baletního repertoáru a jeho uměleckých východisek.
- Psychologie tanceBartoš, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-05-30Diplomová práce se zabývá psychologií tance, doposud opomíjenou oblastí aplikované psychologie a systematické taneční vědy. Cílem této práce je vymezit prostor, ve kterém by se případné studium mohlo odehrávat a zároveň navrhnout témata a perspektivy dalšího studia. Za tímto účelem se autor obrací k příbuzným vědeckým disciplínám (antropologie, sociologie, estetika) a k jejich aplikovaným sférám v oblasti psychologie a tance. Provádí rešerši vydané české i zahraniční literatury s důrazem na dílo českého teoretika a kritika Jana Reimosera. Literaturu obohacuje také o blízké aplikované psychologické disciplíny (psychologie hudby, psychologie sportu) za účelem inspirace k dalšímu studiu. Podstatu diplomové práce tvoří výsledky z provedeného terénního výzkumu s účastníky českého tanečního dění. V rámci šetření bylo zvoleno pět tematických okruhů z oblasti psychologie tance (motivace, předpoklady k taneční profesi, osobnost a její jedinečnost, vnímání a multidimenzionalita, prožívání), které byly pomocí techniky polostrukturovaného rozhovoru probírány s jedenácti pečlivě vybranými informátory. Narativy byly vyhodnocovány na základě metod kvalitativní analýzy. Cílem výzkumu bylo poskytnout empirická data pro teoretickou část práce a obhájit tak další bádání v dané oblasti. Z uskutečněného výzkumu je zřejmé, že psychologie je nedílnou, integrální součástí tanečního umění a že jako taková si zaslouží další podrobnější studium.