Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing podle autor "Böhm, Michal"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Fenomén vyprázdněné naraceBöhm, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-18Vyprázdněná narace je v současnosti filmovou veřejností hojně užívaný pojem, který ovšem není příliš teoreticky ukotven v literatuře a je s ním tedy mezi uživateli nakládáno velice různorodě a volně. Vyprázdněná narace není pouze specifickým druhem filmové narace, ale zároveň jde o pojmenování výrazného stylu v současné hrané artové kinematografii. Moje práce usiluje o teoretické zpřesnění tohoto pojmu. Vychází proto z jediného článku, který byl u nás dosud o vyprázdněné naraci napsán, a jejíž definici prohlubuje a částečně i rozšiřuje. Hlavní část práce se věnuje hledání výrazových prostředků a filmových postupů, které jsou pro filmy vyprázdněné narace společné a které jsou pak hlouběji zkoumány - zejména pak jejich možný účinek na diváka. Pro filmy vyprázdněné narace je příznačné to, že ačkoli jsou narativní, příběh upozaďují a do centra zájmu se dostává samotná filmová forma. Pro mnoho diváků může být zhlédnutí těchto filmů útrpným zážitkem, ale naopak pro náročnějšího diváka mohou být tyto filmy velice intenzivní kinematografickou zkušeností.
- Historické kořeny minimalistického filmuBöhm, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-10-07Minimalismus reprezentuje filmový styl, který dosáhl svého vrcholu na počátku 21. století, ale stále převládá jako výrazný styl i v přehlídkách současných artových festivalů. Minimalistický je takový styl, který potlačuje rozmanitost výrazových prostředků a expresivních prvků, a narušuje i typickou vyprávěcí strukturu dramatu. Dále výrazně pracuje s časem v jeho přirozeném trvání a soustředí se na zachycení všednodennosti. Minimalistické filmy stimulují diváka k tomu, aby si vytvářel vlastní interpretace a hypotézy o zobrazované skutečnosti. Cílem této práce je analyzovat historické filmové směry, které jsou příbuzné modernímu minimalistickému stylu. Za hlavní historické kořeny považuji italský neorealismus, spirituální filmy Bressona a Ozua, strukturální film, a dále pak i kinematografický skvost Jean Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel belgické filmařky Chantal Akermanové a filmy Michelangela Antonioniho s jeho specifickým způsobem výstavby narativu.