Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments podle oponent "HORA, Jan"
Nyní se zobrazuje 1 - 13 z 13
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Bakovská varhanní knížka; se zaměřením na varhanní skladby J.I. LinkaValenta, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Práce podává přehled – kontext, přehled skladeb, informace o autorech – o varhanní knížce uložené v Bakově nad Jizerou, kde také vznikla. Obsahuje skladby Jiřího Ignáce Linka, Josefa Norberta Ferdinanda Segera, Františka Xavera Brixiho, Jana Augustina Fibigera, Roberta Führera a skladby autorsky neurčené. Představuje tak významný pramen pro českou varhanní hudbu zejména 18. století.
- Eva Flamíková: Bakalářský koncertFlamíková, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Hudební analýza sonáty "94.žalm" Julia ReubkaMarešová, Jiřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06Tato práce se podrobně věnuje hudební analýze Sonáty "94. žalm" Julia Reubka. Hlavní důraz klade na práci s tématem i jednotlivými motivy a popisuje harmonický průběh skladby. Obsahuje také informace o biblickém mottu díla a o různých vydáních, které dílo prezentují. Kromě toho poskytuje základní údaje o životě autora a jeho rodinném zázemí.
- KoncertMálková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06
- Náměty pro rozvoj varhanní improvizaceSteyer, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06Bakalářská práce Náměty k rozvoji varhanní improvizace je, jak název napovídá, souhrnem podnětů, které se snaží být inspirací pro zdokonalení varhanního improvizačního umění. V žádném případě proto na ni nelze nahlížet jako na plnohodnotnou učebnici varhanní improvizace. Naopak už počítá se čtenářem obeznámeným alespoň s improvizačními základy. Práce sestává ze čtyř na sebe navazujících tématických okruhů. První se zabývá improvizací melodické linky, druhý harmonií, následuje okruh věnovaný kontrapunktické práci a nakonec pojednání o uspořádání improvizace z hlediska formální stavby. Každý z těchto tématických okruhů je tvořen samotnými náměty, jež jsou opatřeny hudebními příklady a úkoly určenými pro čtenáře. Práce klade důraz na vlastní estetické cítění improvizátora, na komunikativní aspekt hudby a upřednostňuje soudobé hudební vyjadřovací prvky.
- Notační zápis hudby pro varhany od nejstarších skladeb do roku 1700Pernet, Daniel Knut(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-06Tato práce se věnuje popisu všech důležitých způsobů zápisu hudby pro varhany. Popsány jsou nejstarší tabulatury do roku 1450, dále v oddělených kapitolách stará německá varhanní tabulatura, nová německá varhanní tabulatura, španělské tabulatury, italská tabulatura, zápis varhanní hudby ve Francii a nakonec na území České republiky. Práce není určena pro laiky, počítá se sice s tím, že čtenář není zasvěcen do způsobů zápisu hudby pro varhany do roku 1700, přesto by měl ovládat současnou notaci varhanní hudby a mít lehké povědomí o hudebním vývoji po roce 1300. Práce obsahuje velké množství praktických ukázek dobových rukopisů a tisků, na nichž je dobře vidět hudební vývoj zápisu varhanní hudby v celé Evropě.
- Petr Eben / Jan Amos Komenský: Labyrint světa a ráj srdceMichalovičová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato práce se zabývá cyklem Labyrint světa a ráj srdce pro varhany a recitátora, skladatele Petra Ebena, který se inspiroval stejnojmennou knižní předlohou Jana Amose Komenského. Zmíněn je i Ebenův Smyčcový kvartet, komponovaný na totéž literární téma. Text práce obsahuje stručné životopisy obou autorů, Ebena i Komenského, pro lepší vhled do Komenského díla je rovněž připojen nástin soudobého politického vývoje a jeho filozoficko-náboženského pozadí. Podrobněji je zde přiblížen i obsah jednotlivých částí Komenského textu, které Petr Eben používal jako inspiraci k varhanním improvizacím, a rovněž je zde podán popis jednotlivých hudebních částí cyklu. Přiblíženy jsou dále inspirační zdroje Ebenova cyklu, zejména Komenského duchovní písně, uveřejněné v Amsterodamském kancionálu. Podává se zde také srovnání Ebenova rukopisu a dostupných tištěných verzí jeho cyklu, zmíněny jsou i dostupné nahrávky jeho provedení. V neposlední řadě jsou v této práci uvedeny příklady děl dalších českých skladatelů druhé poloviny 20. století (např. J. Krček, M. Raichl, A. Tučapský), kteří se inspirovali Komenského dílem (nejen Labyrintem).
- Postavení varhanní hudby na Slovensku v 17. a 18. stoletíKevická, Kamila(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-14Ve své diplomové práci se zabývám historií a vývojem slovenského varhanářství a skladatelskou varhanní tvorbou na Slovensku v 17. a 18. století.
- Pražská varhanická školaSteyer, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Tato práce zabývající se Pražskou varhanickou školou se snaží svému čtenáři předložit přehledný popis tohoto důležitého českého hudebního ústavu 19.století. Zároveň si klade za úkol alespoň částečně doplnit chybějící mezery v odborné hudební literatuře zabývající se tímto tématem. I přes snahu o ucelený obraz se tedy spíše zaměřuje na fakta méně známá, či obtížněji dohledatelná. Z těchto důvodů se tato práce úmyslně nevěnuje světově proslulým osobnostem českého hudebního života, jejichž jméno je sice s Varhanickou školou spojeno, ale o nichž bylo napsáno již mnoho jiné literatury a tudíž není problémem tyto informace vyhledat jinde. Vzhledem k omezenému rozsahu se tato práce také nedá označit za naprosto vyčerpávající a zájemcům o podrobnější znalosti stran této problematiky spíše nabízí jakýsi rámcový přehled vhodný k dalšímu bližšímu výzkumu.
- Přemysl Kšica Bakalářský koncertKšica, Přemysl(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04
- Srovnání českých a německých varhanních školDvořáková, Ludmila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Diplomová práce „Srovnání českých a německých varhanních škol“ sumarizuje přehled učebnic výuky hry na varhany (varhanních škol) sepsaných na českém a německém území v období od poloviny 19. století do současnosti a porovnává je mezi sebou, hodnotí různé přístupy jejich autorů k výuce. Zahrnuty jsou i takové varhanní školy, které u nás dosud nebyly známy.
- Štefan Németh Šamorínsky: Život a dieloFlamíková, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Slovensko začiatkom 20. storočia zažívalo isté profesionálne hudobné narodenie. Vyrastajú prví nádejní skladatelia a interpreti. Centrom slovenskej kultúry sa stáva ešte stále málo známa Bratislava. Ich úloha bola Ťažká, začínali akoby z ničoho z malou podporou niekolkých vzdelaných učitelov. Napriek týmto okolnostiam dali smerovanie vlastnej slovenskej národnej tvorbe a hudobnému štýlu. Jednou z významných osobností, ktorú v tejto práci budem spomínať a na jej dielo sa zameriam je Štefan Németh Šamorínsky. Stal sa žiakom Alexandra Albrechta, ktorý objavil vrodený mimoriadny talent. Béla Bartok, budapeštiansky hudobný majster a skladatel pomohol mladému nádejnému Némethovi ako v oblasti hry na organ tak po stránke kompozičnej. Jeho hudobný rast a dielo sa spája s mestom Bratislava, kde bol ako organista v dóme sv. Martina a neskor ako šéf dirigent zboru. Jeho cit pre hudbu je neopakovatelný, zakladá nový zbor a orchester a skladá skladby až do vrcholného diela Bratislavskej omše. V tejto práci je zachytený jeho hudobno-osobnostný rast s vystihnutou spoločenskou atmosférou mesta Bratislavy. Dúfam, že aj touto prácou sa stane osobnosť ešte málo známeho Štefana Németha čitatelom bližšia a jeho príklad bude impulzom hudobnej obnovy na Slovensku.
- Steyer Jan: Magisterský koncertSteyer, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2010-06-07