Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments podle oponent "KAHÁNEK, Ivo"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 25
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Adam Skoumal - pianista, skladatel, pedagogŠumníková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Ve své práci, která je dělena do třech hlavních částí, jsem se zaměřila na život českého skladatele a pianisty Adama Skoumala. V první části popisuji jeho pianistickou cestu od samotných začátků, přes studia až po současné působení. V další části práce se zaměřuji na Skoumalovu skladatelskou dráhu. Zde nechybí ani konkrétní ukázky děl, inspirace k nim a jejich stručný popis. Ve třetí a zároveň nejkratší části práce popisuji umělcovu pedagogickou činnost se zmínkou některých jeho studentů. Do práce jsem zahrnula také rozhovory se zajímavými lidmi, kteří přišli s Adamem Skoumalem do blízkého kontaktu. Nakonec bych ráda zmínila, že práce je obohacena o můj osobní náhled a názor na určité situace, skladby nebo jiné v práci relevantní věci.
- Balady Fryderyka Chopina s důrazem na ba ladu As dur Op. 47Trauškeová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Tato práce pojednává o jedněch z nejznámějších a nejhranějších Chopinových skladeb - jeho čtyřech baladách, přičemž druhá část této práce se zaměřuje především na baladu As dur op. 47. Autorka se v této práci věnuje Chopinovým baladám především po obsahové stránce, jejíž možnou inspiraci hledá v dílech Adama Mickiewicze. O provázanosti literární a hudební složky v baladách se zmiňuje nejprve v širším historickém kontextu, o kterém píše v první kapitole této práce - Balada z hlediska historického. Zde uvádí vývoj této formy od jejích počátků až k novodobému typu, který známe dnes. Ve druhé kapitole - Chopinovy balady z hlediska obsahu - jsou předloženy konkrétní příklady možné literární předlohy přímo u jednotlivých Chopinových balad. Ve třetí kapitole se autorka zabývá podrobným rozborem balady As dur, a to po stránce obsahové, formální i harmonické. Poslední, čtvrtá kapitola je pak věnována zamyšlení nad interpretací tohoto významného Chopinova díla.
- Beethovenovy klavírní skladby bez opusového číslaHaniková, Johanna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s klavírními skladbami Ludwiga van Beethovena bez opusového čísla. Zaměřuje se především na díla z katalogu Kinsky-Halm označená signifikátorem WoO (Werke ohne Opuszahl). Interpretační analýza si klade za cíl především upozornit na Beethovenovy nepříliš hrané skladby a vyzdvihnout jejich specifické, kompoziční i pianistické prvky v kontextu rozsáhlé klavírní tvorby Ludwiga van Beethovena.
- Deset preludií op. 33 Sergeje Bortkiewicze. Analýza a interpretaceŠohajová, Melanie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Tato práce slouží k tomu, aby obeznámila čtenáře s cyklem preludií Sergeje Bortkiewicze. U každého preludia předkládá rozbor a také interpretační poznámky. Poznámky vycházejí z rad k interpretaci, které jsem získala v hodinách klavíru s panem profesorem Františkem Malým a také z vlastních zkušeností získaných při jejich nastudování. Součástí je stručný životopis skladatele a notové ukázky v textu.
- Dmitrij Šostakovič a jeho 1. sonáta pro klavír.Hanáková, Radka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Práce se zabývá První klavírní sonátou op. 12 Dmitrije Šostakoviče. Cílem je přinést pokud možno co nejucelenější obraz tohoto díla a přispět tak k rozšíření malého počtu pramenů, které se o této skladbě vyskytují, alespoň tedy v českém jazyce. Za hlavní části práce považuji formální a především interpretační rozbor, který vychází z mé vlastní zkušenosti, jelikož jsem tuto sonátu hrála. Moji snahou je předat zkušenosti a poznatky, které jsem získala při jejím studiu a následném provádění. Toto všechno je zasazeno do kontextu Šostakovičova životopisu doplněného zásadními díly a samostatnou kapitolou věnovanou skladbám pro sólový klavír. V příloze je přiložen kompletní notový materiál k této sonátě.
- F. Schubert - Klavírní kvintet "Pstruh" a další skladby stejného nástrojového obsazeníŘíhová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Diplomová práce pojednává o Klavírním kvintetu A dur "Pstruh"? slavného vídeňského skladatele Franze Schuberta. Zahrnuje okolnosti jeho vzniku, skladby, které skladatele inspirovaly k vytvoření díla, i skladby, které byly tímto dílem následně inspirovány. Obsahuje formální a interpretační rozbor díla. Zvláštní kapitola pojednává o dvou dramatických kusech, které byly přímo inspirovány Schubertovým Klavírním kvintetem A dur. V neposlední řadě obsahuje výčet 18 dalších skladeb stejného nástrojového obsazení, vytvořených v letech 1799-2011.
- Francis Poulenc - Klavírní díloFrantišová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Má bakalářská práce s názvem „Francis Poulenc – klavírní dílo“ je rozdělena do třech hlavních kapitol. V první kapitole se zaměřuji na skladatelův život v dobovém kontextu. Neopomenu zmínit umělecké tendence ve Francii dvacátých let 20. století a s tím spojenou uměleckou skupinu Pařížskou šestku. Druhá kapitola stručně charakterizuje Poulencovu klavírní řeč, jeho výrazové i technické prostředky. Hlavně se věnuji jednotlivým dílům, jejich historii, doplňuji český překlad u složitějších francouzských názvů. U některých přikládám doporučení, pro jaký stupeň klavírní vyspělosti jsou určeny. Ve třetí kapitole uvádím chronologický přehled sólových, komorních i orchestrálních klavírních děl. Pomocí této práce bych ráda upozornila na klavírní dílo Francise Poulence, které není příliš zařazováno do koncertních programů na českých podiích
- Gabriela Dostalová: Bakalářský koncertDostalová, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- I. J. Paderewski a jeho klavírní koncert a moll, op.17Boura, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-19Cíl této práce je obecné přiblížení života a díla jedné z nejvýznamnějších polských osobností přelomu 19. a 20. století – Ignace Jana Paderewského. V úvodní kapitole této práce je stručně popsán jeho život, zprvu se zaměřením na jeho dětství a prvotní umělecký rozvoj. Dále na jeho studia, vzestup a hudební kariéru. Není opomenuta ani jeho role jako člověka politicky angažovaného s velkým společenským přesahem. Druhá kapitola se zaměřuje na jeho skladatelské dílo v obecné rovině, nejprve na klavírní, ale i na komorní a orchestrální. Pár skladeb je zde rozebráno detailněji. Poslední a zároveň nejrozsáhlejší část práce je kapitola o jeho Klavírním koncertě a moll, op.17. Ten je zde zasazen do historického kontextu a následně detailně analyticky rozebrán.
- Interpretační a formální rozbor Písní zimních nocí V. NovákaBerkovcová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-05Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na formální a interpretační rozbor klavírního cyklu Písně zimních nocí op.30 od Vítězslava Nováka a na celkové přibližení jeho klavírní tvorby ostatním posluchačům a interpretům, kteří by měli zájem dílo více prozkoumat. Díky vlastní interpretaci je tato práce obohacena i o můj osobní pohled a zkušenost s nastudováním díla. První kapitola je věnována životním etapám skladatele. Pokouší se čtenáři přiblížít styl jeho tvorby, především té klavírní. Druhá kapitola obsahuje podrobný formální rozbor každé písně, obohacena o konkrétní notové ukázky. Závěrečná kapitola je zaměřena na porovnání vybraných nahrávek z interpretačního hlediska a pár slov k interpretům těchto nahrávek.
- Klavírní dílo C. Debussyho se zaměřením na cyklus Estampes - harmonický rozbor, srovnání nahrávekSuchánková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Tématem této bakalářské práce je hlubší analýza interpretačních problémů klavírního cyklu Rytiny od Clauda Debussyho. Byly k tomu zvoleny tři různé postupy analýzy. Nejprve je čtenář seznámen s historickými okolnostmi vzniku tohoto cyklu a všemi autorovými inspiračními zdroji. Druhým postupem je harmonický rozbor celého cyklu, v němž se snažím postihnout výjimečné rysy každé skladby, upozornit na nejdůležitější hudební myšlenky a tematický materiál charakteristický pro hudební impresionismus, který skladatel v díle použil. Nakonec jsou představeni tři významní klavíristé 20. století a jejich různá interpretace cyklu Rytiny: W. Gieseking, E. Gilels a S. Richter. Jejich interpretace jsou porovnány jak vzájemně, tak s ohledem originální notový text. Takto komplexní pohled na toto klavírní dílo může umožnit hlubší náhled do jeho problematiky a může také posloužit k přesvědčivé interpretaci a lepšímu porozumění Rytin. Bakalářská práce začíná úvodem, pokračuje čtyřmi hlavními kapitolami s několika podkapitolami a končí závěrem. Práce je doplněna čtyřmi přílohami.
- Klavírní koncert op. 26 Sergeje ProkofjevaOžana, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04Práce se zabývá především analýzou třetího klavírního koncertu Sergeje Prokofjeva. Není to vědecká práce. Je to spíše formální a melodicko harmonický rozbor v souvislosti s dalšími jeho klavírními díly. V kapitole o okolnostech vzniku koncertu se opírám o svědectví autora a spolu s ním se pak v analýze snažím najít jeho myšlenky přímo v díle. Uvádím zde také báseň, která byla inspirována teprve zárodky skladby basníkem Balmontem. V poslední kapitole nabízím pohled na Prokofjeva jako na přítele, pianistu, kolegu, skladatele očima jeho současníků jak žáků tak učitelů, kolegů, pianistů, přátel, ale i nepřátel. Vzpomínají na něj velké osobnosti jako G.G. Neuhaus, M. Rostropovich, D. Oistrach. Životních faktů se dotýkám jen málo, vzhledem k široké nabídce jistě mnohem odbornější literatury.
- Klavírní koncerty Bély BartókaVrána, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato bakalářská práce se zabývá třemi klavírními koncerty Bély Bartóka. Je zaměřená nejen na skladatelovo dílo pro klavír a orchestr, ale i na životní osudy tohoto umělce a jeho osobnost. Každému ze tří koncertů je věnována jedna celá kapitola. Na začátku ještě připojuji několik střípků ze skladatelova života pro lepší orientaci čtenáře v tématu i v dějinném vývoji.
- Klavírní stylizace v hudbě romantického obdobíDupont, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-04Ke zpracování své magisterské práce nazvané Klavírní stylizace v hudbě romantického období jsem se rozhodla z důvodu svého zaujetí pro tvorbu autorů tohoto období a svého zájmu o interpretační problematiku kompozic, vzniklých ve zmíněném hudebním stylu. Práci jsem rozdělila do tří základních kapitol. V první jsem se snažila přiblížit romantismus obecně jako stylové období. Ve druhé sem se pokusila nastínit jeho skladebné, stylové a stylizační znaky a ve třetí jsem se poté soustředila na určitá díla vybraných autorů, jež jsem dále rozdělila do několika podkapitol podle konkrétních dílčích období, do nichž jejich tvorba spadá. V závěru jsem se pokusila o jakési vysvětlení mého způsobu pracovního pojetí a shrnutí poznatků a cílů, ke kterým má práce a snaha směřovala.
- Luboš Sluka: Komorní tvorba pro violoncello a klavír se zaměřením na violoncellovou sonátuFialová, Terezie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-04Obsahem mojí magisterské ráce je komorní tvorba skladatele Luboše Sluky, ve které se zaměřuji pouze na skladby pro violoncello a klavír. Jedná se o shrnutí všech dosavadně vydaných skladeb, podrobněji se věnuji nejvýznamnějšímu dílu této kategorie, kterým je bezpochyby sonáta pro violoncello a klavír. Po krátkém životopise skladatele Luboše Sluky se zabývám formálním rozborem všech violoncellových skladeb, a následně vývojem sonáty vlastním názorem na její interpretaci. Používám zde nejen svého úsudku, ale také užívám srovnání mezi nahrávkami. V příloze je možno najít mimo jiné kompletní seznam již vydaných Slukových skladeb v nakladatelství Editio Musica Humana a partituru sonáty pro violoncello a klavír.
- Moderní výuka hudební naukyŠvehláková, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato práce se zabývá moderním způsobem výuky hudební nauky, jehož autorkou je Irena Kršková. Tato žena celý život pracovala jako učitelka hudby, přičemž největších úspěchů dosáhla při výuce hudební nauky a intonace. Její snahou bylo nejen naučit žáky co nejvíc, ale především je pro hudbu nadchnout. Práce začíná životopisem Ireny Krškové, největší prostor je však věnován její progresivní metodě výuky hudební nauky. Kršková napsala velice pokrokovou školu hudební nauky a vymyslela mnoho učebních pomůcek, které zjednodušují a zpestřují výuku. Navíc založila kurz pro učitele Potštátský houslový klíč, o kterém se zde také zmiňuji. Ten slouží k pochopení její metody.
- Nikolaj Medtner a jeho klavírní tvorba s přihlédnutím k cyklům SkazekSládek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Tato bakalářská práce pojednává o životě a díle Nikolaje Karloviče Medtnera s bližším zaměřením na deset unikátních cyklů skazek, které jsou klíčovou částí skladatelova díla. Hlavním cílem je přiblížit čtenáři osobnost Nikolaje Medtnera jako skladatele a klavíristu, často neprávem opomíjeného a přehlíženého, a zároveň nastínit charakter jeho vlastního osobitého stylu skladby. Práce se skládá ze dvou částí. První se zabývá skladatelovým životem a historickým kontextem. Druhou tvoří přehled jeho děl, který autor doplňuje svými poznámkami.
- Petr Ožana Bakalářský koncertOžana, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04
- Preludia F. Chopina, A. N. Skrjabina a C . Debussyho - srovnáníHozman, Denny(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Cílem práce je seznámit čtenáře s cykly preludií F. Chopina, A. N. Skrjabina a C. Debussyho a tyto mezi sebou porovnat. K tomu poslouží 3 srovnávací kritéria: 1.) mimohudební, 2.) hudebně teoretická a 3.) hudebně praktická. Kritéria 2.) a 3.) jsou zkoumána na základě analýzy konkrétních vybraných skladeb z vyklů. Jejich zjištěné společné znaky a rozdíly jsou pak shrnuty na konci každé kapitoly.
- Psychika a její poruchy u hudebníků - interpretůDostalová, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Práce obsahuje stručný úvod, zaměřený především na význam hudby jako takové a její různé definice. Dále se zaměřuje na popis osobností hudebních interpretů z psychologického hlediska. Podrobněji rozebírá jejich psychickou a fyzickou zátěž. V následující kapitole jsou popsány možné psychické poruchy, vyplývající z jejich zvýšené vnímavosti, citlivosti a výraznějšího působení stresových situací. Dále se práce zabývá pozitivním dopadem hudby na psychiku člověka. A to především působením na stavy melancholie, na psychotické poruchy, Touretův syndrom, Parkinsonovu a Alzheimerovu chorobu a stručně popisuje vliv muzikoterapie u pacientů se závislostí. Poté popisuje důležitou úlohu hudby v holotropní a psychedelické psychoterapii. Dále popisuje vliv muzikoterapie na autismus spolu se stručnou charakteristikou této poruchy a vyjmenovává nejčastější metody užívaných muzikoterapií. Závěr obsahuje stručné shrnutí této práce.