Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments podle oponent "KLÁNSKÝ, Ivan"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 35
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Arthur Rubinstein International Piano Master Competition v Tel AvivuKrálíčková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tématem této diplomové práce je Arthur Rubinstein International Piano Master Competition v Tel Avivu. Nejprve se zabývám životem a dílem klavíristy Arthura Rubinsteina (1887 – 1982), po němž byla soutěž v Tel Avivu pojmenována, protože tato soutěž vychází z jeho interpretačních a životních zásad a hodnot. Sám Rubinstein byl také u jejího zrodu osobně přítomen. Práce se dále zabývá historickými okolnostmi vzniku a vývoje Arthur Rubinstein International Piano Master Competition v Tel Avivu a jejím zařazení do World Federation of International Music Competitions a Alink – Argerich Foundation, podmínkami přijetí do soutěže, repertoárem, organizačními podrobnostmi soutěže a osobnostmi, které se na ní podíleli. Tato práce také zasazuje Arthur Rubinstein International Piano Master Competition v Tel Avivu do kontextu dalších klavírních soutěží. Diplomová práce začíná úvodem, pokračuje třemi hlavními kapitolami s několika podkapitolami a končí závěrem. Práce je doplněna devatenácti přílohami.
- B. Javorskij a jeho přínos v interpretaci DTK J.S. BachaVorobyeva, Evgenia(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Daná bakalářská práce si klade za cíl představit Javorského koncepci interpretace Bachova Dobře temperovaného klavíru (DTK) a na jejím základě poté provést interpretační analýzu Preludia a Fugy cis-moll z DTK II. Dle Javorského hudba DTK není jen hudbou čistou a krásnou sama o sobě, ale má i hluboký duchovní obsah. Javorského teorie je zaměřená na zkoumání DTK ve spojení s biblickými náměty, hledá paralely mezi jednotlivými preludii a fugami a protestantskými chorály a rozebírá hudební řeč skladeb DTK jako promluvu jednotlivých symbolů. K analýze Preludia a Fugy cis-moll bylo přistupováno nejen na základě Javorského teorie, ale zároveň také z úhlu pohledu interpreta a jeho intuitivních pocitů. Analýza přispěla k prokázání účelnosti Javorského teorie a poskytla příležitost ukázat možnost využití Javorského teorie při interpretaci Bachových děl. Předkládaná práce může jak interpretům, tak pedagogům poskytnout doplňující praktický návod, s jehož pomocí je možné podrobně odkrýt proces Bachova hudebního myšlení.
- Bedřich Smetana - inspirace Shakespearem se zaměřením na skladbu Macbeth a ČarodějniceSuchánková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Diplomová práce se zabývá klavírní skicou Macbeth a čarodějnice od Bedřicha Smetany. Nejprve je čtenář seznámen s životním příběhem B. Smetany, v němž je zachycen rozhodující moment pro napsání této skladby. Inspirace Williamem Shakespearem je dána do širší souvislosti s ohledem na Smetanovu tvorbu, přičemž je porovnáno, do jaké míry Smetana sledoval Shakespearovu literární předlohu. U skicy Macbeth a čarodějnice jsou uvedeny různé výklady hudebního obsahu. Skice se v Čechách dostalo čtyř revizních zpracování, 1912 revize Jindřicha Káana z Albestů, 1924 revize Romana Veselého, 1961 revize Václava Štěpána a 1981 revize Jana Novotného. Dvě poslední revize byly podrobeny detailnímu srovnání a byly zjištěny četné rozdíly v tempových označeních, notovém zápisu, zápisu pedalizace, dynamiky a prstokladu, v neposlední řadě byly dokonce zjištěny chyby a následně bylo navrženo jejich odstranění. Závěr diplomové práce tvoří doporučení ohledně nacvičení skladby z mé vlastní interpretační praxe.
- Dílo Maurice Ravela pro sólový klavírNedorostová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06Ve své práci jsem se zaměřila na Ravelovo klavírní dílo, a to pouze pro sólový klavír. S popisem jednotlivých skladeb postupuji chronologicky, tedy podle roku jejich vzniku, počínaje Ravelovou ranou tvorbou a konče jeho vrcholnými díly. poněkud podrobněji se zabývám Sonatinou, které věnuji samostatnou kapitolu. Na samém úvodu práce pak předkládám Ravelův krátký životopis. Další kapitola je věnována stručnému přehledu společenské situace ve 2. polovině 19. století a na počátku století 20., a to zejména na poli hudebním. Dále se věnuji podrobněji již jen výše zmíněnému dílu pro klavír na dvě ruce.
- Fenomén BarvyČáp, Rebecca(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06Ve své diplomové práci budu pojednávat o barvě. První kapitola pojednává o barvě z hlediska historického, o vývoji barevných varhan a o psychologických vlastnostech jedenácti základních barev. Tématem druhé kapitoly je poměrně vzácný jev známy pod jménem Synestezie - což je neurologická kondice umožnující vnímat barvy při poslechu hudby, nebo při čtení písmen čí čísel. Někteří skladatele, hudebnící a spisovatele měli tuto schopnost. Budu podrobnější pojednávat o dvou skladatelech pro které měla barva prominentní roli v jejich kompozicích: Alexander Skrjabin a Olivier Messiaen. Třetí kapitola pojednává o velkém "malíři hudby" Claudem Debussym, který vytvořil nesmírně koloristická díla a který měl velký zájem o vizuální umění. V poslední kapitole budu pojednávat o různých pianistech a o jejich názorech na klavírní zvuk a na produkci barev a témbru. Přílohy obsahují tabulky ilustrující psychologických vlastnosti tónin a různé kontrastující analogie barev a tónin. Zde také najdeme mnoho nákresů a fotografií.
- J. Brahms - Sonáta f moll op. 5Stráňavský, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Bakalárska práca J. Brahms – Sonáta f moll op. 5 obsahuje 4 kapitoly. Prvá kapitola práce obsahuje stručný životopis J. Brahmsa do publikácie Sonáty f moll op. 5. Druhá kapitola práce je stručný formálny rozbor, v ktorom sme sa snažili poukázať najmä na dôležité formotvorné prvky, ktoré okrem svojej teoretickej funkcie aj celkovo ovplyvňujú výslednú interpretáciu sonáty. V tretej kapitole rozoberieme sonátu z interpretačného hľadiska s čo možno najväčšou objektivitou. V štvrtej kapitole rozoberáme tri nahrávky sonáty f moll, a to nahrávku Waltera Giesekinga, Artura Rubinsteina a Radu Lupuho. Práca môže slúžiť ako pomocná literatúra pri štúdiu Brahmsovej Sonáty f moll.
- Jelena Bečejac - lMagisterský koncertBečejac, Jelena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-03
- Jiří Pešek: Bakalářský koncertPešek, Jiří(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Klavír v tvorbě Césara FranckaVolková, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-14Tato magisterská diplomová práce pojednává o klavírní tvorbě Césara Francka. Je rozdělena do šesti kapitol. Po krátkém úvodu, kde autorka zdůvodnuje volbu tématu, následuje kapitola, která je věnována životu a osobnosti tohoto skladatele. Další tři kapitoly se již podrobněji zabývají jednotlivými klavírními díly, a to nejprve skladbami pro sólový klavír, poté skladbami pro klavír a orchestr a nakonec komorními díly s klavírem. Největší pozornost je zaměřena na Symfonické variace pro klavír a orchestr a Sonátu A dur pro klavír a housle. Za závěrem, který je stručným shrnutím celé práce, je umístěn ještě katalog všech Franckových skladeb (díla s klavírem jsou zvýrazněna) a seznam použité literatury.
- Klavírní dílo E. RautavaaryZemenová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato práce se zaměřuje na klavírní dílo finského skladatele Einojuhaniho Rautavaary. Zmíněná jsou zde i faktografická data ze skladatelova života, protože v naší zemi není moc známý a o něm ani o jeho skladbách neexistuje žádná literatura v češtině. Z klavírního díla je věnována pozornost především sonátám, které jsou zde rozebrány z mnoha hledisek. Práce je provázena grafy, které zobrazují formální strukturu některých skladeb, a notovými ukázkami s vyznačenými motivy, o kterých je aktuálně psáno.
- Klavírní dílo Fryderyka Chopina se zaměřením na Sonátu b-mollPešek, Jiří(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07autor se ve své práci zabývá polským hudebním skladatelem Fryderykem Chopinem a jeho Sonátou b moll op. 35 pro klavír. Práce obsahuje životopis skladatele ve spojitosti s jeho dílem, charakteristiku Chopinovy osobnosti, stručnou kapitolu o jeho klavírním díle a především kapitolu o Sonátě b moll, která je rozdělena na několik podkapitol. Autor se nejvíce zaměřuje na interpretační problémy této skladby, kde vychází z vlastních zkušeností. Poměrně rozsáhlá je také podkapitola "Formální rozbor Sonáty b moll". Jedním z hlavních cílů této práce je pomoci začínajícím interpretům Chopinovy Sonáty b moll a práce může být užitečná také všem hudebníkům, kteří se zajímají o Chopinovo klavírní dílo.
- Klavírní koncert Antonína DvořákaGrešlová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato diplomová práce má za cíl provést čtenáře seznámením s tímto klavírním dílem české romantické hudební epochy. Text se krátce zabývá jak okolnostmi vzniku, tak i rozborem z hlediska hudební formy. Druhá kapitola je orientována na sólový part klavíru. V této části se řeší klavírní stylizace a technicko-zvuková otázka. Vedle Dvořákova hudebního textu sólového klavíru jsou zde uvedeny i úryvky z přepracované verze Viléma Kurze a jsou vzájemně konfrontovány. Rozdíly mezi nimi jsou na základě podobnosti klasifikovány do čtyř základních skupin. Poslední kapitola obsahuje shrnutí pódiových zkušeností prostřednictvím rozhovorů s pianisty Ivanem Klánským, Martinem Kasíkem a Ivo Kahánkem.
- Klavírní kusy op.116 a op.118 Johannesa BrahmseArendárik, Matej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2010-06-07Johannes Brahms (7. května 1833 - 3.dubna 1897), slavný německý skladatel a klavírista, se narodil v Hamburku. Byl jednou z vůdčích osobností romantismu. Většinu svého profesního života strávil ve Vídni, kde byl velmi populární. Někdy je přiřazován do skupiny s Johannem Sebastianem Bachem a Ludwigem van Beethovenem. Brahms komponoval pro sólový klavír, orchestrální hudbu, komorní hudbu, pro zpěv a sbor. Jako výborný klavírista byl zároveň jejich prvním interpretem. Mezi jeho přátele patřil slavný skladatel Robert Schumann a jeho žena, výborná klavíristka Clara Schumannová nebo houslista Joseph Joachim. Brahms byl perfekcionista. Zničil mnoho svých děl. Jeho hudba je pevně zakořeněna ve formě a kompozičních technikách starých mistrů jako Bach, Mozart a Beethoven. Byl mistrem kontrapunktu. Ve své práci jsem se zaměřil na jeho pozdní klavírní díla Klavírní kusy op.116 a 118.
- Klavírní sonáta f moll op. 5 Johannesa BrahmseJarošová, Olga(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04Tato bakalářská diplomová práce pojednává o Klavírní sonátě f moll op. 5 Johannesa Brahmse. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. V krátkém úvodu jsou zmíněny důvody pro výběr tohoto tématu. První kapitola shrnuje Brahmsův život a jeho významná díla, druhá kapitola se zabývá podrobněji inspiračními zdroji a důležitými osobnostmi v životě Brahmse před vznikem sonáty f moll. Třetí kapitola tvoří těžiště práce a je podrobnou analýzou sonáty. Poslední kapitola shrnuje kompoziční prostředky užité v tomto díle a zabývá se jeho interpretací.
- KoncertČáp, Rebecca(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-14
- Koncertantní tvorba pro klavír Viktora KalabiseZukal, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Předkládaná diplomová práce podrobně rozebírá literaturu pro klavír a orchestr (ansámbl) jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů druhé poloviny 20. století, Viktora Kalabise. Práce je rozdělena na tři části. První část přehledně mapuje profesionální životopis autora i jeho ženy, Zuzany Růžičkové a stručně charakterizuje jeho významná díla pro klavír. Další části podrobně analyzují dvě Kalabisova díla pro klavír a orchestr. Koncerty Viktora Kalabise se v dnešní době na koncertních pódiích objevují spíše zřídka. Předkládaná diplomová práce si klade za cíl vyzdvihnout hodnotu obou skladeb, jejich kompoziční přínos a interpretační vstřícnost. Analyzuje formální přístup a řešení hlavních interpretačních problémů, především volbu temp či zvukovou vyváženost mezi klavírem a orchestrem (ansámblem). U prvního klavírního koncertu se navíc zaměřuje na metodický nácvik konkrétních technicky problematických pasáží.
- Koncerty pro jeden klavír a smyčce Johan na Sebastiana BachaRaková, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Tato bakalářská práce se zabývá koncerty pro jeden klavír a smyčce Johanna Sebastiana Bacha. Vzhledem k tomu, že jsou tato díla v naší zemi poněkud opomíjenou literaturou, přibližuje práce vznik těchto skladeb, které byly napsány pro lipský hudební spolek Collegium musicum, jehož byl Bach během svého působení v tomto městě uměleckým ředitelem. Dále rozebírá jejich původ, protože jsou všechny transkripcemi jiných koncertů pro melodický nástroj (některé předlohy jsou ztracené, jiné se hrají jako houslové koncerty). Okrajově se tato práce zabývá také interpretací Bachových děl na moderní klavír s přihlédnutím ke klavírním koncertům. V neposlední řadě přibližuje Bacha jako skladatele, interpreta a pedagoga. I když jsou Bachovy koncerty pro jeden klavír a smyčce pouhým zlomkem skladatelovy tvorby pro klávesové nástroje a jsou transkripcemi jiných koncertů, neztrácejí nic ze své umělecké hodnoty rozhodně a nestojí v pozadí za jinými Bachovými klavírními kompozicemi.
- Ludwig van Beethoven : Koncert č.4 6DUR pro klavír a orchestr op.58Šestáková, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-11Pro svou bakalářskou práci jsem si vybrala Klavírní Koncert G dur Ludwiga van Beethovena. Pokoušela jsem se tento koncert prozkoumat v jeho celistvosti. V první části své práce představuji Beethovenovi koncertantní skladby. Ve druhé části jsem se pokoušela podrobně hovořit o celém tomto fenomenálním koncertu. Poslední část této práce má být souhrnem celé předcházející studie.
- Marie Erlebachová: Bakalářský koncertErlebachová, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Matej Arendárik: Magisterský koncertArendárik, Matej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2010-06-07