Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments podle oponent "KLÁNSKÝ, Lukáš"
Nyní se zobrazuje 1 - 11 z 11
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Čeští účastníci Chopinovy soutěže ve Varšavě od jejího založeníŠumníková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Ve své práci se zaměřuji na jednotlivé ročníky Mezinárodní soutěže Fryderyka Chopina ve Varšavě. V každé kapitole se čtenář dozví o průběhu jednotlivých ročníků - zmiňuji tedy jména vítězů, a jména českých soutěžících a porotců. Účelem je tedy poukázat na významné osobnosti figurující v soutěži a především pak na českou stopu. Čtenář tak dostane přehled o vývoji české reprezentace v průběhu let a o tom, jaké slavné jméno z historie tohoto klavírního klání se objevuje i v současné době na světových pódiích. Jeden ze zkoumaných prvků je i otázka, zda soutěže mají smysl a co člověku přinesou jak v profesním, tak osobním životě. Informace jsem čerpala z knih a internetových stránek s tématem této soutěže a rozhovorů s nejúspěšnějšími českými reprezentanty.
- Ekier versus PaderewskiMartinka, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-19Cílem této práce je poukázat na důležitost výběru notového materiálu a vybídnout interprety k hlubšímu studiu skladeb z hlediska obsahového sdělení notového zápisu. Práce je zaměřena na etudy op. 10 Fryderyka Chopina ve vydáních Chopinových nejslavnějších editorů: J. Ekiera a I. J. Paderewského. V první části jsou oba editoři spolu s jejich edicemi představeni. Poté je stručně popsána současná praxe na Chopinově soutěži ve Varšavě. Těžiště práce pak spočívá v přehledné tabulce všech etud op. 10, kde jsou takt po taktu vyznačena místa, ve kterých se Ekier s Paderewským navzájem odlišují. Byl bych rád, kdyby tato práce mohla být v praxi nápomocná každému, kdo na etudách z 10. opusu pracuje, a tato problematika by jej zajímala.
- Improvizace v klasické hudběOtáhalová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Tato práce pojednává o významu improvizace v klasické hudbě z pohledu historie i současnosti. Zabývá se také otázkou, zda a jak lze improvizační dovednosti rozvíjet u pokročilých klavíristů, jež nebyli v počátcích klavírní výuky k improvizaci vedeni, a v důsledku toho jim může činit potíže. V textu je také popsáno, jaký přínos může mít rozvoj improvizačních schopností pro interprety vážné hudby a proč je důležité zařazovat improvizaci do výuky ve všech fázích hudebního vzdělávání. V poslední kapitole jsou uvedeny učebnice a materiály určené k hlubšímu studiu této problematiky
- Interpretační poznámky k Sonátě fis moll, op. 11 Roberta SchummannaKijonková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na interpretační rozbor klavírní sonáty Fis moll op. 11 a na celkové přiblížení stylu klavírní kompozice skladatele Roberta Schumanna. Díky vlastní interpretaci zmiňovaného díla se v práci objevuje osobní pohled na nastudování, specifikace hudebního jazyka a zhodnocení pianistické náročnosti. Nejprve stručně seznamuje s životem skladatele a popisuje vývoj jeho tvorby. Dále se zabývá zhodnocením kompozičních prostředků a jejich využitím v klavírních dílech, především velkých forem. Po přiblížení díla z formálního hlediska se práce zabývá srovnáním několika edic a následně otázkami interpretace, kde se prolíná také vlastní pohled na nastudování díla.
- Klavírní dílo Petra Iljiče ČajkovskéhoSchwamová, Natalie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Tato bakalářská práce je rozdělena do čtyř hlavních částí. V první části se budu stručně věnovat dětství, studiu a životu skladatele. Druhá kapitola bude pojednávat o lidech z jeho blízkého okolí. Pro zasazení autora do historického kontextu, popíšu ve třetí kapitole vztah k Mocné hrstce. Ve čtvrté kapitole chronologicky seřadím sólové, komorní i orchestrální klavírní díla, doplněné o minutáž a interprety děl. Pro lepší orientaci čtenáře v následující kapitole je seznam uveden předem namísto konce práce. V páté kapitole popíšu základní charakteristiky Čajkovského díla, následně se skladbám budu věnovat podrobně. V páté, poslední, kapitole uvedu interprety, kteří měli, či mají podíl na šíření odkazu tohoto skladatele.
- Klavírní literatura ve tvorbě estonských skladatelů 20. a 21. stoletíJaníková, Šárka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Hlavním cílem této diplomové práce je rozšířit povědomí o estonské hudbě a jejích autorech. Přiblížit charakter a styl děl skladatelů, kteří v této pobaltské zemi žili nebo dodnes žijí. Seznámit čtenáře s hudebními autory, kteří hýbou kulturním děním v Estonsku, ale i mimo něj. Je to země velmi umělecky plodná a může být pro nás v lecčem inspirací. Na začátku bych se chtěla stručně pozastavit u historie a vývoje hudebních tendencí estonské kompoziční školy. Dále pak uvést několik hlavních představitelů a tvůrců 20. a 21. století a pozastavit se u obzvláště významných a zajímavých děl. Práce by měla sloužit jako jakýsi přehled estonské klavírní literatury a snad bude inspirací pro interprety, kteří si chtějí rozšířit obzory a obohatit repertoár o poněkud neznámou, ale nádhernou a kvalitní hudbu.
- Leonard Bernstein a jeho klavírní díloBlažková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Hlavním cílem této diplomové práce je rozšířit povědomí o klavírní tvorbě Leonarda Bernsteina. Značná část práce je věnována skladatelovu životu a s ním spjatému tvůrčímu vývoji. Práce popisuje Bernsteina nejen jako skladatele, ale přibližuje i jeho další činnosti, dirigentskou a publikační nevyjímaje. Klavírní tvorba je rozebrána zevrubněji, a to jak skladby pro sólový klavír, tak komorní a symfonická díla s klavírním partem. Těžištěm je skladba Touches pro sólový klavír, kterou jsem interpretovala na svém magisterském koncertě. V této práci se pokusím získané poznatky předat i psanou formou. Snad budou zde obsažené informace inspirací více klavíristům a snad budou tyto vskutku zajímavé, avšak poněkud opomíjené skladby prováděny častěji.
- Prokofjev a filmJaníková, Šárka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Tématem této bakalářské práce je tvorba Sergeje Prokofjeva pro filmové plátno z doby 30. a 40. let 20. století. Primárně se zabývá analýzou snímku Alexander Něvský, na kterém jsou demonstrovány charakteristické rysy jeho filmových doprovodů a stylu tvorby vůbec. Zároveň je jeho dílo zasazeno do kontextu dějin Sovětského svazu za vlády totalitního vůdce Josifa Vissarionoviče Stalina. Práce je snahou podat ucelený přehled snímků, na kterých se Prokofjev podílel, a okolností, které jeho práci ovlivňovaly.
- Rétorické figury a jejich význam v interpretaci barokní hudbyRambousková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Práce popisuje barokní poměry ve společnosti, dobovou interpretační praxi, souvislost mezi řečí a hudbou. Zaměřuje se na oblast barokní symboliky, význam intervalů a tónin v kompozicích barokních skladatelů. Obsahuje encyklopedický výčet hudebně rétorických figur.
- Sonáta h moll Ference LisztaTrubač, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-05Předkládaná práce je zaměřena na největší klavírní kompozici Ference Liszta – Sonátu h moll. Tato skladba je zcela jedinečná jak v kontextu Lisztovy tvorby, tak také světové klavírní literatury. Jedná se o dílo mimořádného hudebního obsahu a dokonale propracované motivické práce. Náplní následujícího textu je uvedení skladby do kontextu skladatelovy kompoziční činnosti a následná podrobná formální analýza s četnými notovými ukázkami. V závěru práce se nachází interpretační rozbor, který byl vytvořen na základě komparace dvou významných produkcí díla a seznam vybraných úspěšných nahrávek. Práce přináší detailní pohled na skladbu očima interpreta, který se nastudováním díla intenzivně zabývá. Jeho cílem je přinést nejzajímavější poznatky z vlastního výzkumu.
- Transkripce závažných varhanních skladeb J.S. Bacha pro klavírPernetová, Tatiana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Tato práce se všestranně věnuje problematice klavírních transkripcí závažných varhanních skladeb J. S. Bacha. Za závažná se počítají především velká díla, jejichž okruh je přesně ohraničen v úvodu této práce a převážně složen z velkých preludií a fug. Na zmíněný druh transkripcí se pohlíží z historického, metodického, interpretačního a muzikologického úhlu pohledu. Zde čtenář najde nejen podrobný rozbor tvorby tří významných skladatelů v této oblasti (F. Liszt, F. Busoni, M. Reger) s jejich charakteristickými rysy, historickým kontextem a příklady, ale také i obecný přehled hudebního dědictví a veškerou důležitou informaci pro získání širokého přehledu v této zvláštní oblasti klavírní literatury. Nechybí zde ani podrobný rozbor metodiky přepisu varhanních děl na klavír, který také prozradí důležité složky stylové interpretace varhanních transkripcí a může posloužit jako inspirace a návod pro sestavení vlastních transkripcí. Uvádí se také základní rozdíly mezi dvěma nástroji pro lepší pochopení jejich přirozených vlastností (především tedy varhan) a tudíž věrohodnější interpretaci. Nechť je tato práce inspirací, informačním zdrojem a zajímavým náhledem do této oblasti klavírní literatury pro všechny, jež to vyhledávají.