Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra klávesových nástrojů / Department of Keyboard Instruments podle oponent "KNOBLOCHOVÁ, Monika"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- České soudobé cembalové skladby na soutěži PJ a jejich interpretaceKrupková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tato diplomová práce se věnuje českým soudobým cembalovým skladbám, které vznikly na objednávku pro soutěž Pražského jara. V první kapitole je nejprve přiblížena historie samotné soutěže a vedle toho i vývoj cembala u nás. Jsou zde představeny osobnosti, které se zasloužily o začátky cembala a staré hudby u nás, včetně Zuzany Růžičkové a jejích zásluh v této oblasti. V podkapitole je přehled jednotlivých ročníků cembalové soutěže, laureátů a držitelů speciálních cen. O rozdílech mezi moderním pedálovým cembalem a kopií historického nástroje pojednává druhá kapitola, která úzce souvisí s interpretací. Kromě toho přibližuje, jaké nástroje byly u nás k dispozici a jaká je situace dnes. Třetí a nejdůležitější kapitola se věnuje samotným skladbám, které vznikly pro soutěž Pražského jara. Jsou seřazeny chronologicky podle jednotlivých ročníků soutěže. Každému rozboru předchází krátký medailonek o autorovi a jeho tvorbě. Samotné rozbory jsou doplněny o interpretační poznámky.
- Frank Mento a jeho cembalová školaMoravcová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-05Diplomová práce se zabývá cembalovou metodou, kterou vytvořil cembalista a varhaník Frank Mento, který se narodil v Americe a působil v Paříži. Během jeho dlouholeté pedagogické praxe vytvořil vlastní cembalovou metodu, která je veřejně dostupná online. Jeho cembalová metoda se zaměřuje komplexně na všechny oblasti vhodné pro cembalisty. Metoda je sestavena pro úplné začátečníky a postupuje od jednoduššího ke složitějšímu. Věnuje pozornost prstokladům, artikulaci, ornamentice a všeobecnému rozvoji techniky. Neopomíjí čtení not i hru z listu a obsahuje široký repertoár, ve kterém jsou zastoupeny autoři zemí Francie, Německa, Anglie, Itálie, Nizozemí i Španělska. Na závěr jsou zmíněny kapitoly o diminucích a improvizaci a generálbasu, které jsou součástí cembalové školy.