Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "RATAJ, Michal"
Nyní se zobrazuje 1 - 6 z 6
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Generování akustické hudby pomocí algoritmických postupůDos Santos Agostinho Filho, Gilberto(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-12Systematické kompoziční techniky byly využívány v průběhu celé historie Západní hudby, nicméně byl to až příchod osobních počítačů, který z algoritmické kompozice učinil běžnou součást soudobé hudební scény. V poválečném období došlo k rozvoji několika nových typů kompozičních technik (například využití náhody, stochastických modelů či číselných řad), které byly všechny silně ovlivněny rozvojem počítačové hudby. Práce analyzuje tři hlavní typy počítačových algoritmů, které bývají využívány za účelem vytváření hudební kompozice: algoritmy založené na pravidlu, stochasické postupy a umělou inteligenci. Hlavní pozornost je pak věnována vytváření akustického hudebního díla pomocí algoritmických postupů, zejména automatickému generování hudebních partitur a estetickým důsledkům spojeným s tímto druhem přístupu.
- Generovanie harmonického materiálu zo zvukových objektovKako, Patrik(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14Táto bakalárska práca sa zaoberá kategorizáciou zvukových objektov a ich hodnôt, ktoré majú dosah na výsledok ich prevodu do nôt. Ďalej popisuje programy, ktoré sú určené pre potreby spektrálnej analýzy, poprípade jednoduchého prevodu z nahrávky zvuku do midi, a využitia algoritmického spracovania materiálu (computer-aided composition). V poslednej kapitole sú popísané transformácie vygenerovaného materiálu spektrálnych analýz do inštrumentálnej hudby. Sú tu popísané skladateľské techniky ako aditívna syntéza, horizontálna transformácia, ale aj môj skladateľský prístup využitia materiálu.
- Intermediální prvky v české tvorbě na přelomu 20. a 21. stol. na vybraných příkladechPlachká, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-08Tato práce nastiňuje kontext mé vlastní tvorby na přikladech intermediálních děl u nás. Na začátku definuji klíčové pojmy a upřesňuji ze svého pohledu rozdíl mezi intermediálním a multimediálním pojetím tvorby. Uvádím příklady takových počinů v českém kontextu, včetně vlastních zkušeností. podrobněji se zabývám týmovou kompozicí Ohně z dílny Ivo Medka, Markéty Dvořákové a Jana Kavana.
- Působení verbální prezentace na vnímání hudbyEsterle, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-13Rozmanité struktury soudobé hudby kladou na posluchače vysoký nárok. Často je celá skladba založena na principu, jenž je stěží sluchem rozpoznatelný. Tato práce se zabývá zkoumáním, zda posluchači s uchopením skladby pomáhá verbální prezentace. Tři skupiny po dvaceti respondentech si měly poslechnout trojici skladeb s různě pojatou slovní prezentací (obrazný název, strukturní název, neutrální název, rozbor). Pak bylo porovnáváno, jak skladby posluchače zaujaly, jak posluchači hodnotili zdařilost záměru a další otázky. Výsledky ukazují, že vizuální a dějové představy vyvolávala hudba nezávisle na slovech, hodnocení skladeb také nevykazuje závislost na druhu názvu či na rozboru. Neznamená to však, že verbální prezentace nemá na vnímání hudby vliv. Kvalitativně pojaté otázky ukázaly, že ovlivnění poslechu názvem a rozborem bylo velmi výrazné. Na přijetí skladby má však daleko větší vliv předchozí sluchová zkušenost.
- Tak i na zemiEsterle, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-13Skladba nemá žádný obsah. Je stavěna na základě spektrálních analýz nahrávky modlitby "Otče náš". Tento materiál, nejprve zrychlený, prochází procesem postupného zpomalování a detailnější instrumentace. Postupně se propadá až na mikroskopickou úroveň, kde se rozpadá na jednotlivé prvky. V závěru se pak vrací v přirozeném tempu v mnoha vrstvách nad sebou.
- Zvuky vybraných pracovných prostredí a ich vnímanie ako inšpiračný zdroj skladateľaGrimm, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Abstrakt Práca Zvuky vybraných pracovných prostredí a ich vnímanie ako inšpiračný zdroj skladateľa sa zameriava na štúdium a analýzu konkrétnych kompozícii z oblasti ľudských profesií vybraných z praktickej časti bakalárskeho výstupu s názvom Ticho neexistuje. Okrem toho sa v nej venujem vplyvu vybraných pracovných prostredí na skladateľský proces a vnímanie hudby, čo všetko toto špecifické zvukové prostredie môže predstavovať, jeho opisu a uvádzania príkladov, z ktorých následne vychádzam. Ďalším významným aspektom, ktorý sa v práci zohľadňuje, je pohľad na autorstvo, estetický význam skladieb a samotný proces kompozície ako taký. Tieto aspekty ma počas tvorby zásadne ovplyvnili a zmenili môj pohľad na to, čo pre mňa hudba a prístup k autorstvu vlastne doteraz znamenali. Pojem “hudobná skladba” pre mňa doteraz znamenala vyjadrenie hudobnej kreativity, ktorá predstavuje umenie organizovať zvukové prvky do hudobného diela s určitým výrazom, emocionálnym odkazom alebo hudobným posolstvom, kde hudobný skladateľ vytvára motívy, melódie, harmónie, rytmus a iné zvukové prvky a spája ich do súvislého celku. Zistil som, že tento pojem môže predstavovať oveľa viac. Nie vždy sme jeho stvoriteľmi my sami a nedá sa vnímať iba ako výsledok našich rozhodnutí. Existuje aj sám o sebe.