Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education podle oponent "BERGMAN, Aleš"
Nyní se zobrazuje 1 - 9 z 9
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Divadlo poezie?Razím, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01ABSTRAKT Diplomová práce Divadlo poezie? zkoumá specifický druh českého alternativního divadla, založený na tvůrčí autorské práci s literárními texty. Zabývá se jeho charakteristikou, druhovým vymezením a problematikou nepříliš výstižného názvu, který tuto oblast divadelní tvorby označuje. Souhrnně popisuje jeho scénické prostředky a inscenační postupy. Sleduje jeho historii, související s dějinami tzv. uměleckého přednesu a avantgardními uměleckými směry meziválečného období, od počátků až do nedávné minulosti a současnosti (která dosud nebyla systematicky popsána a zhodnocena). Připomíná inspirační zdroje a dobový kontext vývoje tohoto druhu divadla, podává přehled o inscenacích, s nimi souvisejících divadelních souborech a důležitých tvůrčích osobnostech. Uvádí mnoho odborných citací a autentických materiálů, zejména dobových recenzí a vzpomínek pamětníků. Zamýšlí se také nad smyslem, uměleckými přínosy i riziky tohoto způsobu divadelní práce a nad jejími budoucími perspektivami – zejména ve vztahu k tvůrčí práci s literárními texty a k jejich uměleckému zprostředkování veřejnosti a v souvislosti s pedagogickou činností a zájmy výchovné dramatiky.
- Od formulování námětu a tématu k autorské inscenaciGréeová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-03Práce se zabývá tvorbou autorské inscenace se skupinou devíti děvčat ve věku od třinácti do patnácti let, v rámci hodin dramatické výchovy na ZUŠ F. L. Gassmanna v Mostě. Mapuje celý proces tvorby inscenace – od zformulování tématu přes sběr materiálů až k premiéře. Následují kapitoly pojednávající o postupné proměně inscenace během reprízování a jeho zásadním vlivu na skupinu. Věnuji se také reflexi jednotlivých představení s ohledem na rozmanitost prostoru i publika
- Práce a význam zdravotních klaunůBerka, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-06Magisterská práce předkládá pohled na práci a význam zdravotních klaunů v českých nemocničních zařízeních. Rozkrývá organizační strukturu a historii stejnojmenné spolčenosti, která v České republice práci nemocničních klaunů zaštiťuje. Uvádí všechny důležité složky komplexní práce potřebné k tomu, aby mohli klaunští doktoři navštěvovat pacienty a svými uměleckými vystoupeními tak pozitivně působit zejména na psychický stav pacientů a tím napomáhat ke zlepšování jejich stavu fyzického. Práce vymezuje klauniádu jako prostředek k dosahování těchto cílů a uvádí specifika divadelní práce v nemocničních zařízeních. Zabývá se strukturou klauniád a s využitím konkrétních příběhů, mnohaletých zkušeností autora a odborné studie, nachází odpovědi na otázky související s prací zdravotních klaunů.
- Projekt TUSCH německý model spolupráce profesionálních divadel a školvon Vorst, Daniela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-04Diplomová práce přibližuje čtenáři z teoretického a praktického hlediska, v jakých podmínkách je v Německu realizován projekt TUSCH, coby model spolupráce profesionálních divadel a škol. Práce nejprve přibližuje podobu několika projektů TUSCH na území Německa a detailně zaměřuje především na konkrétní projekt TUSCH-Hamburg. Na tomto příkladu jsou charakterizovány společenské důvody vzniku projektu i jeho proměna během uplynulých deseti let. Čtenáři je zprostředkován vhled do současných podmínek pro spolupráci hamburských divadel a škol. Práce se zaměřuje jak na popis organizační stránky projektu, tak na jeho praktickou podobu. Zároveň přibližuje formy a přístupy k tvůrčí práci divadelních lektorů a profesionálních umělců ve školním prostředí.
- SetkáníPátek, Radim(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-01-11V bakalářské práci uvažuji nad tím, čím je „dílna“ v kontextu mé práce. Popisuji dvě dílny s Janou Pilátovou, nazvané „Handicap a krize jako výzva k tvořivosti“., kterých jsem se účastnil jako student KVD DAMU. Zabývali jsme se tvorbou autorských pohybových partitur a následnou prací/hrou s nimi. Soustředění na podrobný popis mé dílny a promýšlení té zkušenosti je hlavní částí práce: přiznávám své plány, popisuji realizaci i vzniklá úskalí a hledám nová řešení. Uvědomuji si, jak dlouhá cesta je ještě přede mnou.
- Tady všude žijemeSkálová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-01-05Diplomová práce se věnuje principům komunitního a site-specific divadla a možnostem jejich využití v dramatické výchově a dětském nebo mladém divadle. Shrnuje kořeny a vývoj těchto alternativních divadelních proudů na pomezí uměleckých a společenských disciplín, představuje jejich hlavní směry a podrobněji popisuje obsah a průběh několika příkladů projektů komunitního divadla a site-specific. Na teorii a praktické příklady obou směrů navazuje práce úvahami o konkrétním komunitně-dramatickém projektu, který by z obou proudů čerpal, a její součástí je návrh praktického plánu pro realizaci tohoto projektu. Text se pokouší zachytit také širší kulturní a sociální souvislosti a možný přesah, který propojení těchto divadelních disciplín a dramatické výchovy nabízí. Klade si otázky o roli a možnostech tohoto provázání v současné společnosti a současném umění.
- Umenie živého slovaHarčaríková, Marica(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-05-27Diplomová práca, ktorá má dve časti - teoretickú a empirickú, sa v prvej časti venuje predovšetkým termínom spôsobu "oživovania slova", ktorého prostriedkom je ľudský hlas, reč a ich umelecké možnosti podania. Nimi sú - deklamácia, recitácia, umelecký prednes. V tomto kontexte sa sústreďuje na detský prednes a jeho formy podania, čiže najmä na súborový prednes. Súčasťou zmysluplnej práce so slovom je interpretácia. Práca pojednáva o význame interpretácie z hľadiska vzťahu k literárnemu dielu, k prednesu, a k divadelnej tvorbe. Zaoberá sa bližšou špecifikáciou pojmov poézia a divadlo. Pre hlbšie pochopenie z hľadiska obsahu bližšie špecifikuje divadelnú formu akou je divadlo poézie. Venuje sa otázke divadla poézie ako svojbytnej divadelnej forme, ktorá sa rozvinula v stredoeurópskom regióne, najmä v neprofesionálnom divadle a to v istých teoretických zakotveniach i historických súvislostiach. Zmieňuje sa o celoštátnej prehliadke umeleckého slova a divadiel poézie - Hviezdoslavov Kubín, najmä v súvislosti s detským divadlom poézie - v rámci kategórie detských recitačných kolektívov. A v neposlednom rade, v druhej časti sa zameriava na proces tvorby s detským kolektívom, na možnosti práce s lyrickým textom pri tvorbe konkrétnej inscenácie.
- Využití prvků herecké výchovy v práci s amatérským souboremLoosová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-08Diplomová práce se zabývá aplikací prvků herecké výchovy v práci s dospělým amatérským souborem. Je koncipována jako deník, který zachycuje více jak roční období tvůrčí práce konkrétního souboru od námětu po realizaci autorského divadelního tvaru. Tomuto procesu je přizpůsoben výběr a specifikace hereckých průpravných technik a cvičení.
- WernischážJanyšová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Bakalářská práce zachycuje průběh inscenačního procesu směřujícího ke vzniku divadelního představení Wernischáza. Popisuje téměř roční činnost skupiny studentů vyššího gymnázia, která pracovala na objevování poetiky textů Ivana Wernische. Práce obsahuje informace o skupině, pasáže o Wernischově díle a experimentování s jeho texty, dále pak informace o realizaci a prezentaci divadelního projektu.