Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education podle oponent "MARTÍNKOVÁ, Nina"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 20
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Cestou dramatické výchovy (nejen) k výtvarnému cíliOsvaldová, Božena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-05-31Diplomová práce se věnuje především hledání pedagogické cesty k výtvarné dramatice. Autorka popisuje své vlastní hledání a přiklání se k variantě dramatických aktivit coby cestě k výtvarné výpovědi. V první části diplomové práce jsou popsána dosavadní teoretická poznání dotýkající se osobní zkušenosti učitelky, ale i širší rozhled po poli výtvarné dramatiky vůbec. Jsou zde popsána strukturální východiska výtvarné dramatiky, která byla zároveň ověřována v praxi. Jsou zde naznačeny též další možné cesty výtvarné dramatiky, které by měly zároveň rezonovat v povědomí o oboru. Druhá část je pak věnována především čtyřem výtvarně dramatickým celkům, které autorka DP vyučovala a prožila se svými žáky na Základní umělecké škole Klementa Slavického v Praze 5 – Radotíně. Je zde zaznamenán postup práce krok po kroku a v závěru každého dílčího úkolu je zahrnuta i menší reflexe. Větší reflexe pak také následuje po každém ze čtyř výtvarně dramatických celků. Z uvedených čtyř celků je také vidět, jak se celkově posouval náhled autorky na pedagogickou práci. S každým dalším výtvarně pedagogickým celkem se nejen rozšířila paleta výtvarných i dramatických metod, ale celkově prohloubil vhled do tématu jak konkrétního projektu, tak i celkově do tématu výtvarné dramatiky. U některých úkolů je přiřazeno několik konkrétních výtvarných výstupů v podobě fotodokumentace, které z práce vznikly.
- Co se skrývá za veršiŘehůřková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-07Cíl této bakalářské práce je zprostředkování workshopu s názvem: Co se skrývá za veršem, který má účastníkům přiblížit poezii jako literární druh. Bakalářská práce obsahuje tematická a teoretická východiska, která vedou k realizaci projektu. Dále je popsán sám projekt, při kterém účastníci vstoupili do různých druhů poezie pomocí metod dramatické výchovy. Celý tento proces je řádně reflektován a zpětně hodnocen.
- Démonické bytosti Jizerských horKousalová, Martina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-05Těžištěm práce je návrh a realizace projektu, který seznamuje děti ve věku jedenácti až čtrnácti let s pověstmi Jizerských hor. Zaměřuje se na neznámou skupinu, která má různé, tedy i žádné zkušenosti s dramatickou výchovou. V průběhu lekcí by si děti měly osvojit základní metody a techniky dramatické výchovy a rozvíjet schopnost spolupráce ve skupině. Dále by se měly zevrubně seznámit, pomocí regionálních pověstí, se strašidly Jizerských hor.
- Dramatická výchova a slovo. Jak vést (děti) k umění používat slova.Klárová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Tématem této práce je slovo v procesu divadelně dramatické tvorby s dětmi a mladými lidmi. Zabývá se otázkou, jak vést děti k umění používat slovo na jevišti. Teoreticky se opírá o základní poznatky a pojetí slova z pohledu lingvistiky a psychologie, ale i uměleckých disciplín, které se slovem pracují, tedy literatury, dramatu a divadla. Dále se práce věnuje vztahu slova a improvizace jako klíčové metody vedoucí k pochopení hodnoty a postavení slova na jevišti. Z praktického hlediska je práce založena na zkušenostech s vedením studentů osmiletého gymnázia.
- Dramatická výchova na ZŠ sv. VoršilyNováková, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-06Diplomová práce je zaměřena na postavení předmětu dramatická výchova (dále i DV) v kurikulu ZŠ sv. Voršily v Praze. Ústředním cílem práce je především popsat a reflektovat zavedení dramatické výchovy na této ZŠ a ukázat to na příkladu práce v konkrétních podmínkách výuky na 2. stupni v časovém rozpětí školního roku 2016-2022. V teoretické části jsou přiblížena konkrétní teoretická východiska pro výuku dramatické výchovy. Praktická část popisuje a reflektuje průběh výuky včetně konkrétních aktivit, reflexe žáků i reflexe pedagogů. Dílčím cílem práce je pak vytvoření nového školního vzdělávacího programu (dále ŠVP) pro výuku dramatické výchovy na škole sv. Voršily v Praze a to vzhledem ke změnám rámcového vzdělávacího programu RVP ZV 2021. Závěr práce se zabývá a celkově reflektuje působení předmětu dramatická výchova i osobnosti autorky na ZŠ sv. Voršily včetně argumentů pro další zařazení dramatické výchovy do kurikula i s vizemi jejího dalšího uplatnění v rámci ostatních výukových předmětů. Práce je vypracována podle citační normy APA.
- Hodnocení uměleckého přednesu věkové kategorie 15-18 letHadravová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-05-28Záměrem diplomové práce bude systematicky pojmout práci porotce přednesu recitátorů ve věkové kategorii 15 až 18 let – zhodnotit její specifika a uvést ji do současného kontextu, jelikož publikace podobného zaměření jsou již několik desítek let staré. Snaha o aktualizaci náhledu bude realizována díky osobním rozhovorům s porotci a reflexí autorčiny vlastní porotcovské a interpretační zkušenosti s použitím relevantní odborné literatury.
- Inscenační práce s dětským souborem - Dáte si jablíčko?Dojčánová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05Obsahem této bakalářské práce zmapování a popis tvůrčí činnosti dětské skupiny z literárně-dramatického oboru na Základní umělecké škole Karla Malicha v Holicích. Práce se zabývá průběhem inscenačního procesu během tří měsíců. V jednotlivých kapitolách je popsána analýza předlohy, tvarování situací, prezentace inscenace a její reflexe. Součástí práce je podrobná charakteristika jednotlivých členů skupiny. Inscenace je inspirovaná povídkou Zimní řez z knihy Příšerné příběhy strýce Montaguea a pokouší se spojovat žánr hororu a komedie. V rámci inscenační práce se účastníci zabývají tématem podivínství a na jeho základě vyloučení z kolektivu. Téma objevují ve zkoumaném příběhu, ke kterému během inscenačního procesu přistupují autorsky.
- Inscenační proces s dívčím kolektivem ve věku pubertySittová, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-11Bakalářská práce se zabývá inscenačním procesem s dívčím kolektivem ve věku puberty. Je v ní zachycena diagnostika skupiny, od níž se odvíjí volba tématu a literární předlohy. Předlohou se stala pohádka Karla Šiktance Království krasavic. Tento text je v práci podroben dramaturgické analýze. Při dramatizaci textu došlo k velmi výrazným zásahům do původní fabule pohádky. Scénář, jehož vznik je v práci zachycen, lze považovat spíše za autorskou práci na motivy Šiktancovy pohádky. Vznikal ve spolupráci s dívkami ze skupiny a současně s ním se vyvíjela i základní představa inscenačního klíče, jevištních prostředků atd. Práce podrobně popisuje, jak se formovala podoba jednotlivých postav, scény, kostýmů, masek, rekvizit, hudby atd., až do prvního uvedení inscenace Království Černé růže a jeho reflexi.
- Inspirace výtvarným uměním pro dramatickou výchovuNajbrtová, Martina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01Diplomová práce se zabývá inspiračními podněty výtvarného umění pro výuku dramatické výchovy. Úvodní teoretická část se věnuje rozboru výtvarného umění a pojmenovává, v jakém rozsahu je výtvarné umění schopno obohatit tvorbu dramatické výchovy. Prostor je zde částečně věnován metodice, jakou formou s inspiračním materiálem při hodinách dramatické výchovy vhodně zacházet i co je schopen nabídnout jednotlivým věkovým skupinám. V praktické části obsahuje návrhy pro realizaci lekcí dramatické výchovy, které se vztahují ke konkrétním výtvarným dílům anebo souborům výtvarných artefaktů V závěru zmiňuji i přínos tématu, jako nabídku pedagogům dramatické výchovy, kteří hledají nové inspirační zdroje pro výuku dramatického oboru.
- Osobnost hlasového pedagoga - jeho příprava a předpoklady pro vykonávání profesePecharová, Terezie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-08Diplomová práce se zabývá osobností hlasového pedagoga, jakožto odborníka na práci s hlasem dětí i dospělých. Hlavní snahou práce je zmapovat jeho teoretickou i praktickou vybavenost a současné možnosti vzdělání, které jej kvalifikují k výkonu jeho profese. Práce též nahlíží obecné cíle hlasové výchovy ve vztahu k výchově zpěvní a mluvní, vymezuje pole působnosti hlasového pedagoga a navrhuje optimální způsob jeho přípravy k povolání.
- Poetický večer pro nejmenšíJedličková, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-09Ve své bakalářské práci popisuji svůj projekt. Ten jsem vytvářela se středoškolskými studenty, žáky literárně - dramatického oboru na základní umělecké škole. A mým záměrem bylo pracovat s uměleckým přednesem. Od poetického večera pro dospělé jsme se nakonec nasměrovali k nové cílové skupině, a to k dětem v mateřských školách. Po složité cestě za výběrem těch správných textů pro náš pořad, jsme se nakonec dostali, k původně folklórním, pohádkám a říkadlům sebraným a sepsaným Karlem Jaromírem Erbenem. Z nich jsme vytvořili krátké představení, založené z větší části na vyprávění pohádek dětem. Chtěli jsme jim přiblížit klasické pohádky, jako základ naší moderní a současné literatury pro děti. Zařadili jsme tam též původně lidová říkadla, základ dětských říkadel a poezie, která děti oceňují pro jejich typický rytmus, humor a hravost. Snažila jsem se zaznamenat proces celého našeho snažení a přinést postřehy, poznatky a závěry, ke kterým jsme v jeho průběhu došli.
- Přednes s pubescenty na základní umělecké školeŘíčařová, Jitka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01Diplomová práce ?Přednes s pubescenty na základní umělecké škole? má za cíl čtenáře seznámit v teoretické části nejprve se specifikami vývojového období puberty z několika úhlů pohledu a to z pohledů biologie člověka, psychologie a sociologie. Po tomto širokospektrálním popisu následuje část zabývající se prací s pubescenty v hodinách dramatické výchovy na základních uměleckých školách. Podrobněji se pak teoretická část věnuje problematice přednesu s pubescenty a to opět z několika hledisek: jak probíhá přednes s pubescenty, co u nich rozvíjí, jaké volí umělecké texty, jak s nimi pracují, jak je interpretují a veřejně prezentují. Navazující praktická část popisuje celoroční projekt uskutečněný se skupinou pubescentů v hodinách přednesu na základní umělecké škole. Skrze přednesovou práci tak projekt odhalil stěžejní témata zkoumaných pubescentů, dále se zaměřil zejména na odlišné vnímání dívek a chlapců. Výsledkem praktického projektu byla tvorba a realizace inscenace divadla poezie, které lze vnímat jako jejich generační výpověď.
- Role představy, fantazie a imaginace v psychosomatickém pohledu na hlasKoderová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-01-07Předložená diplomová práce se zabývá využitím představy, fantazie a imaginace v tvorbě přirozeného hlasu. Práce je rozdělena do pěti základních kapitol, ve kterých se postupně poukazuje na propojení fyzického těla s psychickými procesy a zdůrazňuje se význam tvorby obrazů při výchově k hlasu. První kapitola se věnuje oboru hlasové výchovy, odkazu její historie a filozofie a uvádí specifika hlasotvorných procesů. Druhá kapitola představuje obor psychosomatiky od jejích počátků v medicíně až po její aplikaci v oboru výchovy hlasu a přibližuje vznik hlasových poruch. V třetí kapitole jsou vysvětleny pojmy představa, fantazie a imaginace a zároveň je popsána jejich role v hlasové výchově. Čtvrtá kapitola se zabývá dětmi ve třech věkových obdobích a také dětmi se specifickými potřebami. Tento teoretický přehled je zužitkován v poslední, páté kapitole, která předkládá konkrétní příklady práce s obrazotvorností v hlasové průpravě dětí v těchto skupinách. Tato diplomová práce přináší jak teoretický základ psychosomatické metody práce s hlasem, tak i příklady aplikací v konkrétní situaci.
- Seznamujeme se s recitacíHadravová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Cílem této bakalářské práce je pojmenovat a přiblížit výchozí jevy disciplíny přednesu. Na jejich základě je pak sestavena série osmi lekcí, jíž se účastní skupina dětí ve věku prvního stupně základní školy. Děti společně s texty, k nimž se postupně přidávají další a další prvky, prochází vývojem v rámci základního porozumění této problematice. Na konci bloku dílen proběhne veřejné recitační vystoupení na půdě školy či v obvodním kole recitační přehlídky.
- Skvostná země na pomezí divadla poezieKaplanová, Oksana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05Tato bakalářská práce se zaměřuje na vznik (a posléze vývoj) inscenace Skvostná země, která vychází ze stejnojmenné knižní předlohy spisovatelky Grace McCleen. Inscenaci tvořil soubor Slepé střevo z literárně-dramatického oddělení ZUŠ Louny, který se skládal ze studentů ve věku šestnáct až devatenáct let. Práce popisuje proces kolektivního hledání a zkoušení, které mj. využívá principů divadla poezie a kde by se za „hlavní divadelní složku“ mohla považovat cíleně zvolená obrazivost a symbolika. V rámci využití různých přístupů a postupů, často se slučujících právě v divadle poezie, se tak inscenace tvarem i žánrem dostává na jakési divadelní pomezí. Výstupem této práce je mj. popis, dílčí analýza a reflexe zvoleného pedagogicko-tvůrčího procesu a osvětlení přístupu k látce, kterou jsme se zabývali po dobu dvou let.
- Storytelling a jeho možnosti v dramatické výchověKáňová, Žaneta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-10Předkládaná diplomová práce Storytelling a jeho možnosti v dramatické výchově se pokouší o uchopení storytellingu jako svébytné umělecké formy. První část práce se zaměřuje na vymezení storytellingu prostřednictvím dostupných, zejména zahraničních informačních zdrojů. Pohlíží na vypravěče v kontextu literární teorie, divadelní vědy a storytellingu. V neposlední řadě pak storytelling zasazuje do oblasti divadelního umění a pokouší se o interpretaci odpovědí na otázky, které byly položeny vypravěčům sdružení Storytelling o.s. Druhá část práce je věnována pojetí storytellingu v pracích Winifred Wardové, Violy Spolinové a Rivese Collinse, významných osobností dramatické výchovy.
- Voiceband a folklorní souborHorká Šeplavá, Diana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-27Bakalářská práce Voiceband a folklorní soubor teoreticky mapuje možnosti využití principů voicebandu v dramaticko-výchovné práci a prakticky je ověřuje skrze víkendovou dílnu se skupinou dětí z folklorního souboru. Teoretická část vysvětluje pojem voiceband, předkládá inspirační zdroje tohoto uměleckého tvaru a nachází umělecké principy, na kterých je založen. Práce dává tyto umělecké principy do souvislosti s dramaticko-výchovnou prací a jejími cíli. Praktická část práce uvádí plán a hodnotí realizaci víkendové dílny pro skupinu dětí z folklorního souboru Notičky. Projekt stojí na metodách a technikách směřujících k voicebandu jako uměleckému dílu a zároveň projekt používá principy voicebandu jako techniky dramaticko-výchovné práce. Praktická část podává také zprávu o vývoji a cílech projektu v závislosti na skupině. Praktická část zároveň předkládá pedagogické a metodické postupy autorky práce, začínající pedagožky, které vedly k naplnění cílů i se mohly stát určitou překážkou na cestě k vytyčeným cílům.
- Výtvarně-dramatické dílnyHabrychová Koutová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-01-15Výtvarně dramatická dílna v tomto pojetí se zaměřuje na studenty středních škol a čtyřletých gymnázií. Čerpá své zdroje z několika oblastí. Těmi jsou: zvolená literatura, jejíž volba se odvíjí od probírané látky v hodinách českého jazyka a literatury daného ročníku SŠ; výtvarno, které se zde objevuje ve dvou rovinách - jako inspirace, vzatá z jedné etapy dějin umění shodné s literaturou, a jako samotná tvorba prostřednictvím technik výtvarného umění (nejčastěji moderního a současného) a v neposlední řadě postupy dramatické výchovy, které určují základní stavbu celé dílny. Jeden z hlavních cílů přitom je zmírnit důsledky krize výtvarného vyjadřování projevující se v období dospívání.
- Vzájemné propojování dramatické a výtvarné výchovyBlažková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-06V diplomové práci se věnuji tématice propojování výtvarné a dramatické výchovy. Toto zaměření orientuji na praktické ověřování funkčnosti propojení obou oborů v přípravném výtvarném ročníku na ZUŠ, který jsem realizovala během dvou let. V úvodní teoretické části přibližuji obor výtvarné výchovy a jeho principy, pojmenovávám jeho limity a vymezuji vzájemný vztah oboru výtvarného s oborem dramatickým. V praktické části popisuji průběh výtvarně-dramatických lekcí inspirovaný třemi literárními předlohami. Cílem diplomové práce je poskytnout ukázku cesty, kterou lze pomoci dramatické výchovy řešit hendikepy výtvarného oboru.
- Zdroje inspirace pro hereckou výchovu na základní umělecké školeMaděryč, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-05-31Práce se zabývá dětským dramatickým projevem v kontextu dramatické výchovy. Mapuje způsoby práce v různých druzích dramatické výchovy a zaměřuje se na literárně-dramatický obor na základní umělecké škole, kde je estetické a umělecké působení na žáky nezbytnou součástí dramatickovýchovného procesu. Jedním z prostředků, který k dosahování dramatických a uměleckých cílů směřuje, je herecká výchova. Za metodologický základ herecké průpravy pro žáky dramatické výchovy je obecně považován Stanislavského systém herecké výchovy zohledňující vývojová specifika dítěte. Na hereckých technikách Michaila Čechova a Jerzy Grotowského jsou naznačeny možnosti, jak metodiky, které na Stanislavského systém tvůrčím způsobem reagovaly, mohou posloužit jako inspirace při práci s dětmi na rozvoji jejich divadelních dovedností. V závěru je jako jedna z možností současného eklektického přístupu k této problematice nastíněna metodika Václava Martince.