Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "LEDVINA, Josef"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 20
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- 08. Bun Bo Nam BoMa, Michael(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-11This is an inquiry into photography role in mediating dissimilar cultures through ordinary images of noodles in Czechia. Centered on the dish, Bun Bo Nam Bo, this research explores the interplay of display and production through the media of pixels and ingredients. Larger networks that connect identities and distribute schematics of unfamiliar geographies are the basis of studying images of mass culture where advert images are charged with political and historical flavors. Stories from the Vietnamese Diaspora in Central Europe are the source of inspiration for examining a global connection of representations and identities entangling images and geographies. (slurp)
- Cézannova jablka a černobílá reprodukceProcházka, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-09Pro svoji závěrečnou teoretickou práci jsem zvolil téma spojené s možnostmi užití černobílé fotografické reprodukce v současné umnělecké praxi. Můj celkový záměr je popsat tuto problematiku nejen pomocí literatury a informací vztahujících se k tomuto tématu, ale demonstrovat ji na konkrétním příkladu díla a s ním spojené průmyslové reprodukce-post impresionistického malíře a otce moderního umění Paula Cézanna. Jako prvotní motivace a inspirace pro výběr tohoto tématu mi posloužila nejenom moje vlastní zkušenost s častou nemožností věrné reprodukce barev ale především její obecná nemožnost zrcadlící se v příkladu výstavy Antonise Pittase. Situace takto se vztahující k bezvýchodnosti černobílé reprodukce ovšem může nastat i v případě takovém, že samotné dílo svoji barevnou škálou reprodukci provedenou v barvě ze své podstaty neumožňuje. Příkladem na kterém lze tuto situaci popsat nám může být výstavní projekt Antonise Pittase ve vídeňské galerii Significant Other obsahující stěnu z reflektivního materiálu, který nemůže být pomocí fotografie věrně zdokumentován a to především z důvodu technické podstaty samotného díla. Kdybychom jako autoři fotodokumentace chtěli stěnu vyfotografovat při reflexi světla, omezili bychom tak použitím zábleskové jednotky světlo ve zbytku místnosti a vyvolali tak možná zcela nechtěný dojem a nesjednocené vyznění fotodokumentace. V takovém případě, pevně věřím, může černobílá reprodukce uměleckého díla najít své komplexní využití, stát se koncepčním řešením, přímo reagujícím na samotné dílo. Reflexní ale například i výrazné barvy mimo barevný prostor tiskárny která bude následně vizuální materiál (publikovanou fotodokumentaci díla, či výstavy) reprodukovat, často vytvářejí podobný problém ale opět v trochu jiném úhlu pohledu, či směru uvažování. Je-li výstupem umělecké instalace především její fotodokumentace, publikovaná prostřednictvím online magazínů pravidelně zveřejňující světové dění umělecké sféry, odpovídající barevnost může být docílena jen samotnou skutečností, že divák konzumuje obrazový materiál prostřednictvím displeje nebo obrazovky, dovolující zobrazení širokého barevného spektra. Realita a věrnost barev může a zpravidla dokonce bívá upravena nad rámec zdrojových dat z fotoaparátu, tak aby odpovídala víc než prostému výsledku fotoaparátu, spíš divácké zkušenosti a celkovému dojmu. V případě, že je fotodokumentace výstavy publikována skrze katalog, či jinou tištěnou publikaci, dostává se umělecké dílo opět do složité situace v rámci své reprodukce. Obsahuje li dílo byť jen malou část charakterizovanou specifickou barevností, mimo schopnost reprodukce barevnosti CMYK, či RGB, je logicky v rámci věrnosti samotné reprodukce tuto barvu/barvy použít jako doplňkové tiskové barvy. Za situace kdy dílo či výstava obsahuje takových specifických barev větší množství, stává se takové řešení nepoužitelným. Nastává ale situace kdy na světlo přirozeně přichází ona možnost černobílé reprodukce. Omezené fotografie, dovolující ale míru imaginace potřebné k alternativnímu vjemu takovéto fotodokumentace.
- Creative Applications of Machine Learning in PhotographyRossa, Alexander(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-28Artificial intelligence and deep learning hold considerable potential to be utilized for creative work, particularly in photography. This thesis focuses on the subject of machine learning via generative adversarial networks and its potential applications for creatives and artists in this field. In recent years machine learning has improved significantly as a result of big data and leaps in computer processing power. While the recent resurgence of novelty surrounding artificial intelligence has already raised substantial questions and criticisms in regards to its unforeseen consequences on our evolving relationship with technology in general, there is also a growing optimism aided by an increased democratization of access to machine learning. Visual artists from various backgrounds are learning to utilize artificial neural networks to conceptualize solutions for creative problems, as well as to augment and enhance their own work methods. This paper aims to examine the current state of artificial intelligence in photographic practices by exploring its technological innovations, creative tools, and applications. It will also address the problems of machine learning and AI-assisted art, and finally conclude with a prognosis for its future output potential.
- Estetika astronomickej fotografieKarčáková, Ineza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Diplomovou prácou sa primárne venujem skúmaniu súčasnej estetiky astronomickej fotografie. Pod pojmom astronomická fotografia rozumieme dve rozdielne, ale zároveň na sebe závislé skutočnosti. Termínom je jednak zastrešené pole vedeckých obrazov astronomického výskumu, ktoré sú primárne určené pre užšiu skupinu odborne vzdelaných pozorovateľov, na druhej strane, však termínom sledujeme aj obrazy planét, hviezd či hmlovín, s ktorými sa bežne stretáva v médiách široká laická verejnosť. Tieto obrazy na nás pôsobia ako dôveryhodné fotografie, ale v skutočnosti sú to prvotné kvantitatívne údaje pracne prevedené do vizuálnych scén, v súlade s konvenciami fotografickej estetiky. K estetizácii obrazov dochádzalo už v dobe, kedy astrofotografia pracovala primárne s fotografickými doskami. Nové spôsoby detekcie a vizuálneho zobrazenia, ktoré spoliehajú na digitálne spracovanie údajov a digitálne spracovanie obrazu, transformujú tieto tradičné postupy a techniky. Zároveň na nich ale v mnohom nadväzujú: pokračujú v budovaní špecifickej estetiky astronomickej fotografie.
- Fotograf a pedagog Jan RegalSmilková, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Diplomová práce se zaměřuje na fotografa a pedagoga Jana Regala. V teoretické části je shrnut jeho život a dílo v podobě fotografické a pedagogické činnosti. Působnost Jana Regala je převázně ve Zlínském kraji, odkud pochází. Záměrem této práce není pouze biografie zmiňovaného fotografa, ale i jeho působení v kontextu s dobou.
- Fotogrammetrie a sochaJaneček, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-19Tématem diplomové práce je fotogrammetrie a socha. Od stručné historie měření se dostávám k měření a fotografii a následně k vývoji fotogrammetrie ve světě. Další část práce je věnována fotografii a fotogrammetrii a soše. Kapitola fotogrammetrie a socha je věnována nejen fotogrammetrii a soše, ale i historickému přehledu o fotografii a soše a prvních pokusech/experimentech, převádět pomocí fotografického záznamu objekt do obrazu a zpět do prostoru. Fotogrammetrie a socha je zároveň věnována uměleckým projektům několika autorů, je nž ve své práci tuto technologii používají a je důležitá i pro samotný koncept projektů. V práci se zároveň zabývám fotogrammetrii a sochou, estetikou fotogrammetrických modelů a závěrem pracuji s myšlenkou virtualizovaného světa pomocí amatérské fotografie. Práce funguje jednak jako sumarizace historických faktů a myšlenek v oblasti fotogrammetrie a sochy, ale zároveň nabízí různá autorská pojetí tohoto tématu.
- Images of Masculinity in U.S. Conservative PoliticsAmico, Michael(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-08The following thesis is a reflection on the presentation of masculinity in political portraiture and its connection to political power in the United States. This essay aims to connect the earliest forms of gender segregated representational artwork to the presidency of Donald Trump with an emphasis on social psychological theories. I will explore the role of masculinity in monarchical portraiture as it evolved in Europe with a focus on England as the predecessor of the United States. I will then explore the mythology of the American Frontier and the artists who invented the common image of the cowboy which I argue is the quintessential model of American masculinity. Though the frontier myth was generally adopted by more progressive candidates in early American history, by the time Ronald Reagan was running for president in 1980 it had shifted sharply to the political Right where it has remained ever since. Finally, I’ll conclude by discussing the ways in which Donald Trump’s unique brand of masculine bravado has so effectively captured the hearts and minds of his base of aggrieved White men in the wake of progressive gains made under the Obama administration.
- Infrared imaging as artistic means in photographySmirnov, Evgenii(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14This thesis studies the impact of the adoption of infrared imaging as artistic means in photographic practice. Infrared imaging is represented by various technologies such as infrared films, digital infrared photography, and thermography. Every type of infrared imaging is examined through the analysis of various photographic projects in chronological order according to technology development. The main features of artistic borrowings of different imaging technologies are interpreted and summarized in each chapter, and major hallmarks and aspects are compared and analyzed in the conclusion. The thesis reveals that the infrared image, when adopted by photographers, provides unique visuality, profoundly modifies photographic practice, and enables new ways of creating, reading, and understanding of photographic works.
- Instantní fotografie v Československu a ČecháchRolex, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-08Tato práce se věnuje fenoménu instantní fotografie, vynálezu firmy Polaroid, který se ve své první podobě dostal na americký trh v roce 1948. Práce popisuje technologické a vizuální specifikace dané technologie a shrnuje její společenský a ekonomický dopad a vývoj. Práce si bere za cíl zmapovat a popsat vývoj instantní fotografie v Československu a v Čechách, porovnat ho s vývojem ve světě a představit české a slovenské umělce, kteří s touto technologií pracovali nebo pracují.
- IvanKafka: Fotografie mezi dokumentací a uměnímMertová, Alexandra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-09Tématem diplomové je fotografická práce konceptuálního umělece Ivana Kafky a otázky týkající se tenké hranice mezi technickou dokumentací její uměleckou kvalitou. Výzkum je soustředěn především na problematické otázky týkající se dokumentace umění a prezentací záznamů jeho instalací. Fotografické aspekty dokumentace jsou prezentovány na konkrténích dílech Ivana Kafky a jeho přístupu z technického a výtvarného hlediska. Text je opřen o tématické rozhovory se samotným autorem Ivanem Kafkou, fotografem umění Martinem Polákem a historičkou umění Pavlínou Morganovou. Účelem realizování těchto rozhovorů bylo představit specifikaci Kafkových dokumentací z různých pohledů a poukázat tak na vyjímečnost, ale také problematičnost jeho fotografické práce. Jednotivé oblasti tématu jsou rozpracovány na základě problematických otázek dokumentace fotografie.
- Klidná fotografiePustina, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-09Diplomová práce Klidná fotografie - Pomalost a technický obraz se zabývá časovostí fotografického obrazu. Fotografie je obvykle nahlížena jako médium konstituované a zároveň konstituující rychlost moderní doby. Tato práce se zabývá tendencemi v tvůrčí fotografii, které se naopak snaží o obrat ke zpomalení. Fotografií která skrze reflexi této rychlosti nabízí alternativu prezentace pomalého plynutí.
- Kompozice a dekompozice jako strategie současného uměníZakharova, Iryna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-08Proměna vztahu k věcem, materiálům, nutí hledat nové strategii a šablony vytváření “uměleckých situací”, a vyznám těchto situace je flexibilní, nezafixovaný. Každá situace se zdá být rozložitelná, a žádná věc není důležitější než jiná. Zdá se, že odpoutaný postup přemýšlení o věcech nabízí svobodnější formy, bez hledání nějakého konkrétního vyššího významu, či pravd. Tak jako i spekulativní realisté nepovznášeli poznání jedince o věcech, věc sama o sobě cirkuluje a působí bez našeho zúčastnění. Tato představa jiné, nepoznatelné reality, ve které je vše fundamentálně odlišné a věcí cirkulují bez nás, v umělecké praxi nabízí libovolné komponování a dekomponováni věcí. Protože už nemusím reagovat na věci jak "jsou", ale jen na věci tak, jak se "jeví". Možná to, co dělá umělecké gesto tak silným není gesto samo, ale moment před a po něm, nebo mezi gesty. Místo mezi gesty je důležitou fází, ve které si můžeme uvědomit a reflektovat, co se stalo, a co se teprve stane.
- Photographer's Unconscoius ImagesLiu, Wenbin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-28The thesis studies the representation of the unconscious in photography, flowing the history of photography and analysing the psychic reality of photographers who worked in different periods and environments. The thesis starts with the inchoate unconscious images generated by photography, studying what circumstances and chance inspired photographers to explore human’s inner world during the pre-surrealism years. After that, the thesis focuses on the cause of the formation and the character of surrealism photography, particularly following modern psychology. The final thesis chapter focuses on how contemporary Chinese and Japanese photographers absorb and Oriental culture accepts surrealist aesthetics and imagination.
- Promluva hmotných důkazů v době post-faktickéTulinger, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-08Ve své diplomové práci se zabývám rozborem forenzně-estetické praxe, která úzce souvisí s promluvou hmotných důkazů v době, pro kterou platí označení jako post-pravdivá či post-faktická. Zajímá mě, jak dnes přistupujeme k materiálnímu svědectví a jak se proměnila podoba materiálního svědka, který se čím dál tím více stává neopomenutelným aktérem v řešení válečných, politických, ekonomických a ekologických konfliktů. Zaměřím na napětí uvnitř forenzní estetiky, která je rozkročena mezi vědou a uměním. V průběhu své práce se budu neustále vracet k problematickému konstruování reality v souvislosti s evidencí stop a vytvářením faktů s nástroji forenzní estetiky a pokusím se popsat, podle jakých pravidel tato (re)konstrukce probíhá.
- Psychokinetika fotografického obrazuMaštera, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Fenomén tzv. myšlenkové fotografie, tedy zaznamenávání myšlenek formou fyzických artefaktů fotografické povahy, se poprvé objevil v 19. století, nedlouho po vzniku samotné fotografie. Vycházejíc z tradic spiritismu, tento fenomén se brzy stal nedílnou součástí metod záznamu paranormálních jevů spadajících pod širší pojem psychokinetika. Předložená práce vytváří základ pro definici psychokinetických fotografických jevů prostřednictvím jejich kategorizace a následné analýzy určujících historických etap vývoje. Následně klade základy pro analýzu vztahu mezi psychokinetickou reprodukcí a klasickým médiem fotografie. Cílem této práce je tak především konfrontovat psychokinetické jevy s jednotlivými aspekty čtení fotografického obrazu a objasnit vztah těchto jevů k realitě v kontextu technologické reprodukce. Tento vztah je klíčovým prvkem ovlivňujícím vnímání psychokinetických jevů i samotné schopnosti fotografie reprodukovat realitu.
- Re-enchanted ImagesPavel, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-09The focus of this thesis lies on the combination of practices connected to colour extraction as well as alternative photographic processes; these two historically and artistically important crafts have strongly influenced each other throughout the course of history. The combination of both is a very particular phenomenon, and poses questions related to lightfastness, fixation, application processes, and photosensitive reactions, all of which have a long history in both photography and dyeing as well as pigment extraction. While focusing on the photographic applications of natural pigments, historical developments of the same (to include various methods of combination pioneered and utilised by artists and scientists), this thesis will also provide an overview of the chemical and molecular properties of various natural and artificial pigments. The subjects discussed will illustrate the connection between ancient techniques of colour extraction and more recent photographic processes innovated and developed in the nineteenth century, both of which are currently experiencing a popular resurgence on a global scale. Additionally, the last part of this thesis will take into account the disenchantment of society and the connections that can be drawn to the decline of artisan crafts, as well as their replacement by mass production. This part is kept short, as the broadness of these subjects provides enough material to write a thesis on its own about; rather, it focuses on the specific connections to artisan practices and their rise and fall. This thesis will provide a framework and a source for artists looking to engage with alternative methods of combining both natural colours and photography and can, therefore, also serve as a technical manual as well as a collection of historical accounts and records.
- Stanislav Sucharda – fotografie a sochaŠemíková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-14Tato práce se zabývá fotografickým archivem sochaře Stanislava Suchardy (1866-1916). Stanislav Sucharda patřil k vůdčím osobám počátku moderní českého sochařství. Cílem práce je provést průzkum a analýzu části soukromého fondu týkajícího se fotografických reprodukcí Suchardovy sochařské práce a děl. Sbírka vykazuje široký záběr, co se týká fotografických technik a materiálů. Čítá, jak skleněné negativy, tak negativy plastové, z fotografických pozitivních technik je přítomna albuminová fotografie, kolódiódiová fotografie i rozličné typy stříbroželatinových fotografií. Na negativech i pozitivech jsou patrné druhotné zásahy. Objevují se zde laky, orámování, retuše, vykrývání či fotokoláže. Fotografická sbírka není dle nějakého kódu tříděna, negativy jsou částečně tříděny dle jednotlivých soch. Snahou bude najít propojení snímků se sochařskými modely ze sbírky. Na základě určení, za jakým účelem byly fotografie pořízeny by měla vzniknout mozaika práce Stanislava Suchardy s fotografiemi. Dále bude tato fotografická sbírka porovnána s archivy v uměleckých institucích, majících ve svých fondech fotografie spojené se Stanislavem Suchardou. Na základě bádání bude potvrzena či vyvrácena teze, že část snímků v dnešním soukromém vlastnictví Nadace Stanislava Suchardy využíval sochař čistě jen pro své tvůrčí činnosti a nebyly předmětem reprezentace jeho práce. Následně bude stěžejním výstupem nastínění role fotografií při Suchardově sochařské tvorbě a potvrzení, zda Stanislav Sucharda sám fotografoval. Při zkoumání možností tvorby Stanislava Suchardy a jeho spolupráce s fotografiemi bude použit přístup komparace s fotografickou sbírkou Augusta Rodina, který byl Suchardův přítel.
- Strategie pro vytváření mýtů za účelem prodeje umění ve fotografiiTvarůžka, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-19Předkládaná diplomová práce Strategie pro vytváření mýtů za účelem prodeje umění si klade za cil vyzkoumat, jake postupy jsou používány pro to, aby umelecka dila spadala do určitých žánrových kategorii (např. outsider art / art brut/ naivni umění). Klade si otázku, jestli práve samotnou konstrukci mýtu o outsiderstvi těchto umelců nedochází ke zkresleni předávané informace. Jednou vytvořený příběh se totiž stává dominatním prismatem, jakým je dílo nahlíženo, z čehož plyne i etické dilema v případe, že autor není naživu. Tendence mýtizovat(idealizovat) umění tvořené ci “na okraji” je možné vysledovat i v současném umění/uměleckém provozu , kterého by se měl práce týkat .Pro pochopení povahy tohoto typu práce sleduje intepretaci díla– umělců či umělkynň, kteří pracovali s fotografií a jejichž dílo se stalo známým/úspěšným až po smrti nebo v jejic pozdním věku. Práce se pokouší o alternativní pohled na dílo daných umělců a o zviditelnění možnosti interpretace dotyčných fotografii jiným než dominantně přijímaným způsobem.
- The affection of NFT product in the Modern aestheticsHon, Hang Kwan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-08After a few years of development of the blockchain and the NFT market, the demand for the market and relative commodities is continuously increasing to a newer height. The future of the NFT market is full of potential and challenges that cannot be predicted, while the norm of the market shows a similar trend nowadays. This phenomenon is playing a critical role in the whole NFT market, the design and the system could arouse a sensational effect on the capital world. The objective of this thesis is to explore the potential value that could possibly affect the art scene in the world. Especially art is, basically, composing everything in human life, and controlling the art scene indicates closer manipulation of our daily life. To be practical about reality, the affection of the NFT market is developing at a speed that is beyond our expectations. With the momentum of human recourse and the internet, promoting a particular subject is way easier than in the last century. And in fact, NFT product is slowly infiltrating our daily life, from the photos that could be sold on the NFT platform to the recent Qatar World Cup in 2022. The shadow of NFT covers every corner, surrounded by human beings. In order to understand the manipulation of NFT we must first establish a realization of our mindset, to understand the relational content between cryptocurrency and NFT products in the Market. Regarding this circumstance, I would like to start with the politics of aesthetics with the design of the NFT product, how it could be designed to fit in the needs of the purpose to control or manipulate the trend, or what I call the momentum in this scenario. Once the momentum is created, what are the further steps to take and expand the momentum to let more resources participate and ultimately reach it final stage of manipulating the aesthetic of art? There are multiple options to discuss the NFT market, I will begin with the actual example as I have mentioned above, like how many examples are happening in the market, and then analyse the similarity of the NFT art and provide a whole picture regarding the collected data from the actual example. Besides, the aspects of affection and memory are also interesting to point out that need to be discussed with the issues about the market. During the analysis process from actual data to theoretical discussion, it can provide a clearer perspective to the public on how to understand the running system of NFT affection, Hence, achieving the realization of the system. However, it is difficult to conclude whether this phenomenon is creating either positive or negative effects in this stage. The power of this newly developed platform should be placed under the spotlight but not ignored. Nonetheless, this article is aimed to show the phenomenon of the system, and further research on the relationship between the aesthetic of the NFT market and humans is required in the future.
- Umělecké dílo jako modelSmažinka, Borek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-08Diplomová práce Umělecké dílo jako model se zabývá fenoménem redukovaného modelu.První část je věnována klasifikaci umění podle francouzského antropologa Clauda Lévi-Strausse.Zkoumá zde rozdíly a podobnosti mezi uměním raných vývojových fází a uměním západních civilizací. Podrobně zde popisuje jednotlivé klasifikace a jejich charakteristiku a přiřazuje k nim konkrétní ukázky současných umělců, kteří na tom poli pracují.