Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "BÁRTA, Martin"
Nyní se zobrazuje 1 - 17 z 17
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- A.Dvořák"Rusalka" práce na hlavní roliSup, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01Tenorová postava prince z tříaktové opery " Rusalka" od Antonína Dvořáka, pro mně byla dlouhou dobu svým charakterm, pěveckou obtížností a technickou vypjatostí velkou výzvou. Rozhodl jsem se tedy po dvou letech , kdy jsem tuto roli studoval, napsat magisterskou práci o postavě prince, zamyslet se nad jeho postavou a jejím celkovým vystavěním od samého začátku, po nejtěžší pěvecké party v závěru opery.
- Americká operní a písňová tvorba od počátku 20. stoletíKatrovasová, Ema(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato práce je přehledem americké písňové a operní tvorby od raného 20. století po současnost a je koncipována jako prvotní, stručný vhled do tohoto, v Čechách zatím neznámého, repertoáru. Je myšlena jako doplnění chybějících informací o americkém repertoáru v současném českém muzikologickém díle a je určena hlavně zpěvákům, kteří by chtěli do svého repertoáru zařadit díla amerických skladatelů. Práce má celkově přiblížit rozmanitost i národní charakter amerického písňového a operního repertoáru; činí tak přes úvahu o národním charakteru americké vážné hudby, historické pojednání o americké opeře, rozdělení skladatelů písní do stylových kategorií, a výběr jednadvaceti amerických skladatelů vokální hudby, který by měl zpěvák znát.
- Barytonové role v Mozartových operách.Svoboda, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09Tato diplomová práce je zaměřena na čtyři Mozartovy opery, ve kterých detailněji rozebírám nejen hlavní postavy, ale také původ vzniku opery a libreta společně s libretistou.Jedná se o Figarovu svadbu, Dona Giovanniho, Kouzelnou flétnu a La clemenza di Tito. Dále je zde stručný skladatelův životopis a nástin doby, ve které Mozart žil . Práce ještě obsahuje kapitolu o skladatelově půspbení v Čechách.
- Dechové techniky a jejich vliv na techniku pěveckouSkalický, Michael(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-12Tato práce s názvem Dechové techniky a jejich vliv na techniku pěveckou se zabývá možnostmi využití několika významných technik práce s dechem a uvolňováním svalů pro zpěváky. Postupně jsou rozebírány následující: Wim Hofova metoda, Feldenkraisova metoda, Alexandrova metoda, jógové dechové techniky. V další části následují výsledky dotazníkového šetření, kde je cílem zjistit, jaké techniky studenti zpěvu znají a jak s dechem pracují.
- Ema Destinnová: Propojení osobního života s jejím profesním působenímDobešová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Cílem této práce je proniknout blíže do povahy světové pěvkyně Emy Destinnové a odhalit četné spojitosti mezi osobním životem a profesním působením této slavné pěvkyně. Nejdříve se zaměřuje na oblasti, které měly vliv na utváření osobnosti a následně i kariéry pěvkyně (povaha, zázemí, výchova, zájmy, osoby důležité pro rozvoj kariéry). Dále podrobně rozebírá významné pracovní i osobní vztahy pěvkyně s důrazem na častou vzájemnou propojenost mezi těmito dvěma oblastmi. Také se zaměřuje na aspekty osobnosti, jež způsobovaly vnitřní rozpolcenost pěvkyně, popisuje její potřebu klidu a samoty, ale také blízké osoby, následně je zde popsán intenzivní vztah s její společnicí a blízkou přítelkyní Marií Martínkovou. Velký důraz je v závěru práce kladen na výrazný povahový rys pěvkyně, jenž měl za následek úpadek její kariéry. Přínos práce je jednak v pochopení a vysvětlení některých událostí v profesním životě pěvkyně s ohledem na příčiny v životě osobním a naopak, hlavně pak ale v poznání, že není všechno zlato, co se třpytí. A že i hvězda světových rozměrů oplývající bohatstvím a slávou může prožívat své osobní peklo, aniž by o tom svět věděl či pro ni něco udělal, když nastane nouze (jako v závěru jejího života).
- Giocchino Rossini: Lazebník sevilský- role hraběte AlmavivyBrindzák, Jozef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09Práce je koncipována jako metodický text pro interpreta role hraběte Almavivy. Hlavním tématem práce je rozbor opery, rozbor role a její árií, životopis, tvorba skladatele, historie opery.
- Hudební dění v ghettu Terezín, rozbor Čtyř písníŠkarka, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-05-24Diplomová práce s názvem Pavel Haas - Hudební dění v ghettu Terzín a rozbor Čtyř písní je rozdělena na dva základní oddíly. V prvním , pod názvemHudební dění v ghettu Terezín , je zachycen v několika kapitolách chod a denní provoz ghetta a v posledních dvou je věnována zvláštní pozornost nezvyklému hudeebnímu dění v Terezíně, které jsou doplněny o stručný soupis válečných osudů nejvýraznějších vezněných českých židovských hudebníků ( Gideon Klein, Karel Berman, Hans Krása, KArel Ančerl, Viktor Ullman).Druhý oddíl se věnuje životu a dílu Pavla Haase. Autor věnuje pozornost v samostatné kapitole například Haasovu setkání s Leošem janáčkem. Následují kapitoly, které ve sledu zachycují zralé tvůrčí období, i čas těsně před Haasovou deportací do Terezína a následného odsunu do ghetta. Poslední kapitola je věnována rozboru Hassova terezínského díla Čtyřem písním na slova čínské poesie, které tam Pavel Haas zkomponoval a které v ghettu zazněly poprvé.
- Josef Škarka: Magisterský koncertŠkarka, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-05-24
- Jozef Brindzák : magisterský koncertBrindzák, Jozef(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09
- Martin Vodrážka - magisterský koncertVodrážka, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08
- Petr Svoboda : interpretační výkonSvoboda, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-09
- Práce operního interpretaBijok, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-04Tato práce začíná krátkým úvodem , který vysvětluje cíl celého textu. Pokračuji s přehledem mých začátků s prací na opeře Il Tabarro od Pucciniho. Velmi stručně podám nějaké historické údaje, týkající se této opery a rozepíši její děj. Pak se dosti detailně zabývám procesem nastudování a podávám konkrétní návrhy k systematickému nastudování. Zabývám se také prací s dechem v průběhu nastudování. Pak se zaměřím na problematiku týkající se hereckého projevu, kde je i rozhovor se Zdeňkou Sajfertovou. Následuje můj osobní rozbor postav, vztahů a konfliktů v Il Tabarro. Práce pokračuje pojednáním o práci zpěváka. Práce končí rozhovory se zajímavými operními interprety a samozřejmě následuje závěr.
- Technické a interpretační přístupy k oratorní, písňové a operní tvorběVodrážka, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-08Práce se na konkrétních případech zabývá procesy studia oratorní, kantátové, písňové a operní literatury. Vytyčuje pozitiva i problematičnost jednotlivých postupů ve snaze uspořádání interpretační zkušenosti pro další rozvoj.
- V. Kašlík - Krakatit: opera a příprava inscenace v Národním divadleKlánský, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato práce má dopodrobna prozkoumat operu Václava Kašlíka Krakatit, která je inspirována hlavně filmem Otakara Vávry, jenž vznikl na základě námětu původního Čapkova románu Krakatit. Zkoumá tuto operu i z hlediska autorovy osobní zkušenosti s inscenaci této opery v Národním divadle v roce 2017. Zároveň polemizuje nad všemi třemi svébytnými zpodobněními Krakatitu, tedy původním románem, filmovou adaptací a z ní vycházející opery.
- Vincenzo Bellini se zaměřením na jeho operu PuritániKfelíř, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-06Magisterská práce pojednává o hudebním skladateli Vincenzu Bellinim a jeho opeře Puritáni. Hlavním cílem a posláním práce je přiblížit čtenáři tuto významnou romantickou osobnost a úzce se zaměřit na dílo Puritáni. Zde se autor zaměřuje na vznik a vývoj opery. Dále poukazuje na děj a jednotlivé postavy kusu. Jelikož se v inscenaci vyskytuje autorova oblíbená role Riccarda, rozhodl se jí věnovat blíže a rozebrat její slavnou árii: „Ah, per sempre io ti perdei“ harmonicky i formálně. Nakonec se autor zaměří na vybrané pěvce, kteří zpívali árie od Vincenza Belliniho, a zmíní jeho vlastní postřehy a poznatky z poslechu skladeb. Magisterská práce by měla sloužit všem čtenářům, které zajímá hudební skladatel Vincenzo Bellini a jeho opera Puritáni.
- Vokální styl a operní tvorba Stanisława MoniuszkaMartinec, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-12Tato diplomová práce se zabývá vokálním stylem a operní tvorbou polského hudebního skladatele Stanisława Moniuszka, který se řadí mezi nejvýznamnější polské skladatele. Součástí práce je stručný popis jeho života a je popsán jeho vztah k divadelnímu prostředí. V další části je rozebrán vokální styl autora, problematika interpretace partů jeho oper, jsou zde zmíněni pěvci, s nimiž Moniuszko pracoval, a které obsazoval do svých děl, podle čehož si můžeme dokreslit vokální typovost postav při premiérových uvedeních, jelikož tradice interpretace se od té doby v mnohém změnila. Je zde zmíněný postoj autora k transpozici svých partů, jelikož v mnoha případech svá díla přepracovával podle možností pěvců, nebo své party přepisoval pro jiné hlasové obory. V poslední části práce uvádím průřez operní tvorbou Stanisława Moniuszka. Velká část je věnována jeho první a nejznámější opeře – Halce. Cílem této práce je zvýraznit osobnost Stanisława Moniuszka v Čechách, přiblížit jeho operní tvorbu a napomoci čtenáři k pochopení jeho hudby, vokálnímu stylu a problematice interpretace Moniuszkovy tvorby.
- Vývoj opery na Slovensku a priekopníci Slovenského operného divadelníctva.Kostelanský, Ján(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-09V mojej práci se zaoberám vývojom opery a divadelnictva na Slovensku počiatkom od prvých písomných zmienkách, kedy sa na Slovensku začali hrávať divadelné hry. Postupne prechádzam celým vývojom divadelníctva na Slovansku, prvými pokusmi o slovenskú operu a zároveň sa zmiňujem o prvých divadelných budovách ktoré sa postavili na Slovensku až po vznik Slovenského národného divadla. Na záver mojej práce doplňujem dvoch z mojho pohľadu najdoležitejších priekopníkov slovenského divadelníctva.