Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "HORÁČEK, Pavel"
Nyní se zobrazuje 1 - 7 z 7
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Basové role v operách Bedřicha SmetanyKovačič, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Diplomová práce se detailněji zaměřuje na basové role v operním díle významného českého skladatele Bedřicha Smetany. Cílem práce je seznámit čtenáře s těmito rolemi, nastínit jejich pěvecká i herecká interpretační úskalí a vytvořit tak jakýsi kompilát informací pro jejich zdařilé studium. První část práce se pro lepší pochopení kontextu kompoziční práce Bedřicha Smetany zabývá životem, dílem a dobou tohoto skladatele. Hlavní část práce pak již pojednává o konkrétních postavách scénických děl Bedřicha Smetany, přičemž k tvorbě této části autor využívá zejména notové podklady jednotlivých oper a částečně také zmiňuje vlastní dosud nabyté interpretační zkušenosti.
- Inspirační zdroje Leoše JanáčkaBílková, Ada(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-12Ve své diplomové práci bych se ráda zaměřila na inspirační zdroje Leoše Janáčka. Mým cílem je zpřehlednit skladatelovo vokální dílo a poté najít v jeho tvorbě čtyři hlavní inspirační zdroje, ze kterých Leoš Janáček během svých skladatelských let čerpal. Z každého nalezeného inspiračního zdroje vyberu jedno dílo, které uvedu jako příklad a zároveň jej přiblížím. Ačkoliv představuji čtyři nejzásadnější Janáčkovy inspirační zdroje, všechny jeho tvorbou prochází, vzájemně se proplétají a jsou úzce propojené.
- Jules Masenet a jeho operní dílo s přihlédnuitím k opeře WertherKadyieva, Elmaz(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-03Tato práce se snaží zmapovat operní dílo francouzského skladatele Julesa Masseneta; zvláštní pozornost je pak věnována Massenetově opeře Werther. První kapitola chronologicky zachycuje celé Massenetovo operní dílo. Druhá a třetí kapitola popisují charakter Massenetovy skladatelské osobnosti a vlastnosti jeho hudebního stylu. Čtvrtá kapitola sleduje historické souvislosti opery Werther; pátá kapitola pak uvádí detailní popis děje opery s využitím hudebních příkladů.
- Poznatky o písních a tancích smrti M.P.MusorgskéhoJanda, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-16Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na jedno z děl ruského skladatele Modesta Petroviče Musorgského, písňový cyklus Písně a tance smrti. V první části představí skladatelovu osobnost, život, dílo a vlivy, které formovaly jeho kompoziční styl. Druhá část je věnována středověkému fenoménu Totentanz, jako hlavní skladatelově inspiraci. Následná analýza ukazuje nejzajímavější momenty cyklu v souvislostech podstatných pro hlubší pochopení díla. Pro názornost je výklad doplněn četnými notovými ukázkami.
- Slavní tenoristé 20. stoletíSouček, Otakar(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Práce stručně popisuje život a uměleckou dráhu nejslavnějších tenoristů 20. století, dle výběru autora. Mezi nimi jsou Enrico Caruso, Beniamino Gigli, Mario Del Monaco, Mario Lanza, Franco Corelli, Giuseppe Di Stefano, Carlo Bergonzi, Nicolai Gedda, Jon Vickers, Alfredo Kraus, Fritz Wunderlich, Peter Schreier, Luciano Pavarotti, Plácido Domingo, José Carreras, Francisco Araiza. Ve druhé kapitole jsou zmíněni tenoristé ze začátku 20. století, které známe už jen z vyprávění a starých gramofonových desek. (Leon Escalais, Alessandro Bonci, André d'Arcor, Otakar Mařák, Leo Slezák, John Mac Cormack, Alfred Piccaver, Miguel Burro Fleta, Hipolito Lazaro, Giuseppe Campora, Tito Schipa, Lauritz Melchior, Georges Thill, Karel Burian, Franz Völker, Giacomo Lauri-Volpi, Helge Roswaenge, Jussi Björlig, Jana Peerce, Leopold Simoneau, Richard Tucker, Ramon Vinay)
- Smetanova Libuše na scéně Národního divadla v Praze od roku 1918Potoma, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Diplomová práca sa zameriava na všetky doposiaľ známe uvedenia opery Libuše ,hlavne od konca 1. svetovej vojny, v Národnom divadle v Prahe. Hneď v úvod-nej kapitole vysvetľuje a približuje význam a obsah tejto opery, aké historické udalosti sprevádzali vznik Libuše. Ako autor pristupoval k svojej kompozícii a aké zdroje využíval pri svojej práci. Taktiež sa zameriava na prvé uvedenia tejto slávnostnej opery. Akí poprední sólisti spievali v týchto inscenáciách a zároveň ako rástla ich kariéra, nie len na scéne Národného divadla. V druhej kapitole sa zameriava na historické obdobie medzivojnového obdobia. Akí režiséri, dirigenti a speváci titulných rolí účinkovali v týchto uvedeniach a v niektorých uvedeniach, aj ako sa o nich písalo v médiách. V tretej kapitole približuje povojnové obdobie, nie len po spoločenskej a politickej stránke, ale aj ako to ovplyvnilo túto operu. Aké významné a pamätné udalosti pomohli k jej opätovnému uvádzaniu. V štvrtej kapitole sa zameriava na najnovšie informácie o uvedeniach, ktoré sa odohrali po nežnej revolúcii a ako ich vnímali a hodnotili média.
- Vokální tvorba Pavla Haase se zaměřením na klavírní kvintet s tenorovým sólem Fata Morgana op.6Nosek, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-03Diplomová práce se zabývá vokálním dílem moravského skladatele Pavla Haase. Tento skladatel, který působil téměř po celý život v Brně, se řadí mezi české avantgardní skladatele první poloviny 20. století. Práce zkoumá jeho vokální dílo jako celek a zaměřuje se také na Haasovu práci s lidovou písní. Podrobněji se práce věnuje především jeho vokálně-instrumentální skladbě Fata Morgana op. 6 z roku 1923, popisuje okolnosti jejího vzniku, komentuje dostupné provozovací materiály a provádí její stručnou analýzu.