Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "MELNIK, Natalija"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Antická kultura v opeřeKoblížková, Olga(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-12Tato práce si klade za cíl zmapovat oblast operní tvorby inspirované kulturou antického období Řecka a Říma, včetně nastínění historického vývoje obou antických kultur a jejich vlivu na pozdější umělecké směry. V první části této diplomové práce je zkoumán jak antický mýtus, tak i antické drama, se svými předními autory, jako samostatný útvar. Následně se poukazuje na jejich vývoj a jejich využití v operních dílech. V druhé části této diplomové práce je soustředění zaměřeno na vybrané opery a jejich tvůrce, kteří si jako námět pro svou operu vybrali právě antický motiv. Obsah těchto kapitol se dotýká samotného popisu děje zmíněných oper, i podrobnějšího rozboru děje v hudebním kontextu s výčtem zásadních operních scén. V rámci toho je čtenář seznámen i s nejvýznamnějšími interprety hlavních úloh daných oper a taktéž je poukázáno na výrazná umělecká pojetí především zvukového a obrazového záznamu.
- Così Fan Tutte, se zaměřením na postavu DespinyDudikj, Stefani(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-10Diplomová práce se zabývá zpracováním opery Così fan tutte, jejím vznikem, prvními pokusy o její uvedení a předsatvení opery v moderní verzi studentského zpracovaní v operním studiu HAMU. Dále se budu věnovat mé vlastní zkušenosti s rolí Despiny a její přípravou. Nakonec se budu věnovat interpretačnímu pohledu na obě árie Despiny, překladu textu libreta, a také se zmíním o třech slavných zpěvačkách, které tuto roli úspěšně ztvárnily.
- Trans a queer postavy v opeřeVondrášková, Mahulena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Diplomová práce se zabývá analýzou zobrazení queer a trans postav a queer tematiky v operní tvorbě. V úvodu je představen teoretický rámec, který definuje klíčové pojmy v kontextu genderových identit a queer kultury. Následně je představena historie zobrazování queer postav v opeře a první známé případy jejich zastoupení. Hlavní část práce se zaměřuje na analýzu vybraných oper s trans a queer postavami a tematikou. Jsou zkoumány opery s implicitní queer tematikou, jako je "Dalibor" od Bedřicha Smetany a "Elektra" od Richarda Strausse, a opery s otevřeně probíranou queer tematikou, například "Fire Shut Up in My Bones" od Terence Blancharda, "Lili Elbe" od Tobiase Pickera a "Alexina B" od Raquel García-Tomás. V závěru práce je posouzeno zastoupení LGBTQIA+ operních děl a osobností v globálním a lokálním měřítku. Jsou prezentovány významné queer osobnosti v opeře a jejich zkušenosti v operním světě, stejně jako iniciativy zaměřené na podporu LGBTQIA+ komunity v hudebním prostředí. Tato práce si klade za cíl přispět k rozšíření poznatků o queer a trans reprezentaci v opeře v rámci akademické obce a otevírá diskusi o inkluzi v uměleckém prostředí.